کد خبر: ۵۰۳۸۲۸
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶

خصومت شخصی ترامپ با بن طلال باعث دستگیری میلیاردر عربستانی شد

روزنامه القدس العربی در سرمقاله خود با اشاره به تحلیل برخی از رسانه های غربی درباره خصومت شخصی رئیس جمهور آمریکا با ولید بن طلال ثروتمند بازداشت شده سعودی، بر حمایت ترامپ از موج بازداشت شاهزادگان سعودی در عربستان به دست محمد بن سلمان و توقیف پول ها و دارایی های آنان، تاکید کرد.
آفتاب‌‌نیوز : مجله فارن پالیسی در گزارشی به مناسبت سالگرد روی کار آمدن دونالد ترامپ در قدرت، سوال هایی را درباره سیاست های وی و چشم امید دولت ترامپ به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و سکوت آشکار وی در قبال اقدامات بن سلمان، که این روزنامه از کلمه اختصاری «مبس» به نام وی اشاره کرد، به ویژه درباره بازداشت شاهزادگان خاندان حاکم، از جمله ولید بن طلال، ثروتمندترین مرد در عربستان و جهان عرب، مطرح کرد.

چشم امید دولت ترامپ به محمد بن سلمان

در همین چارچوب پایگاه اینترنتی «دیلی میل» نیز دو روز پیش، با طرح سوال هایی به نقل از برخی منابع نزدیک به ولیعهد عربستان نوشت: بن سلمان به حمایت ترامپ از اقدام وی در بازداشت شاهزادگان سعودی (و کودتایش) در چهارم نوامبر گذشته، افتخار کرده است.
یک منبع در این زمینه گفت: رئیس جمهور آمریکا به بن سلمان وعده داده است «کاخ سفید کاملا از وی حمایت خواهد کرد و امکانات لازم را برای انتقال پول ها، دارائی های شخصی و حساب های بانکی شاهزادگان سعودی در آمریکا را به سفارت این کشور در واشنگتن فراهم خواهد کرد».

این منبع گفت: ترامپ برای حمایت از بن سلمان دو شرط تعیین کرده است: نخست اینکه پول ها در آمریکا بماند و به عربستان منتقل نشود و دوم اینکه تحویل این پول ها، باید با وکالت نامه های امضا شده از سوی شاهزادگان بازداشت شده، وزارتخانه های خارجه و دادگستری عربستان باشد. این وکالت نامه باید به طور قانونی به امضای سفارت آمریکا در ریاض نیز برسد.

از جمله حساب هایی که عربستان می خواهد در اختیار خود درآورد حساب شرکت موسوم به هیلدینگ یا «المملکه القابضه» عربستان است که حدود 95 درصد از سهام آن متعلق به ولید بن طلال است. این شرکت در شرکت هایی مثل «توئیتر»، «لیفت»، «اسنپ شات» و «ای پی» و در برخی هتل های زنجیره ای و بنگاه سیتی گروپ، سهام قابل ملاحظه ای دارد. این شاهزاده سعودی مالک یک کشتی تفریحی است که آن را از دونالد ترامپ خریداری کرده است. وی یک هواپیمای شخصی بویینگ 747 نیز دارد. بن طلال از جمله منتقدان جدی ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی وی بود.

چشم امید دولت ترامپ به محمد بن سلمان


به نوشته دیلی میل ولید بن طلال اخیرا، پس از مخالفت با پرداخت مبلغ 6 میلیارد دلار و رد چشم پوشی از سهام خود در شرکت «المملکه القابضه» به نفع دولت عربستان، از هتل ریتز کارلتون به زندان الحائر در جنوب ریاض منتقل شده است. این زندان به مظنونان به مشارکت در اقدامات تروریستی اختصاص دارد. در عین حال برخی منابع در گفتگو با القدس العربی تاکید کردند وی به زندان الحائر منتقل نشده است.

روزنامه القدس العربی در ادامه با اشاره به پیشینه اختلافات بن طلال و ترامپ و انتقاد شدید بن طلال از وی در دوران تبلیغات ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری به سبب مواضع خصمانه وی درباره مسلمانان، نوشت: با وجود عذرخواهی بن طلال از ترامپ پس از انتخاب وی به ریاست جمهوری، برخی تفسیرها حاکی از آن است که ترامپ هرگز آن انتقادها و انتقادات دیگری را که به وی نسبت داده شده، فراموش نکرده است. بن طلال تقریبا از 25 سال پیش ترامپ را می شناسد و اظهاراتی به وی نسبت داده شده که در آن ترامپ را شکست خورده توصیف کرده است.

این تحلیل ها که بر اساس برخی اطلاعات صورت گرفته، حاکی از آن است که ترامپ از موج بازداشت شاهزادگان سعودی خبر داشته است و با انتشار توئیتی از اقدام محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به بازداشت ولید بن طلال و حدود 200 نفر از جمله برخی شاهزادگان و تجار برجسته سعودی، با ادعای «مبارزه با فساد» حمایت کرده است.

چشم امید دولت ترامپ به محمد بن سلمان


برخی مفسران می گویند تئوری انتقام ترامپ از ولید که در کتاب «آتش و خشم» مطرح شده است نیز قابل حمایت و در خور توجه است. در این کتاب، که چند روز پیش منتشر شد، آمده است: رئیس جمهور آمریکا به دوستان خود خبر داد با همکاری دامادش جارد کوشنر کودتایی را در عربستان طراحی کرده است. او پس از انتخاب محمد بن سلمان به ولایتعهدی عربستان صراحتا گفت: ما عامل خود را در رأس قدرت قرار دادیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین