کد خبر: ۵۰۴۰۶۵
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹

9 نکته درباره مصاحبه روحانی از نگاه ابطحی

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات، 9 نکته درباره مصاحبه شب گذشته رئیس جمهوری نوشت.
آفتاب‌‌نیوز : محمدعلی ابطحی نوشت:

١- روحانی سوال مربوط به سانچی را متفاوت جواب داد. تاکید روحانی بر اینکه کشتی نفتکش در اختیار وزارت کار بوده و از این مساله به کوچک کردن بنگاه‌های اقتصادی گریز زد جالب بود اما بخش مربوط به خانواده‌های آسیب‌دیده در این حادثه رسمی بود.

٢- در مورد زلزله، رشید‌پور سوال خوبی را مطرح کرد و جواب روحانی التیام‌بخش بود. با این حال کاش به بحث مشکلات حفاظتی در کنار مرز اشاره بیشتری می‌کرد. نسبت به بافت فرسوده و تخصیص مجانی زمین و ساختمان ادعای بزرگی کرد که بعید است این در توان دولت باشد و احتمالا از مواردی است که بعد از کلنگ زدن جامعه مدنی باید در این مورد پرسشگر باشد. ضعف این بخش بی‌توجهی به تلاش جامعه مدنی بود. باید رئیس‌جمهور از آنها یاد و تشکر می‌کرد. ضمن اینکه نمی‌دانم رشید‌پور چرا فکر می‌کند سوالاتش از رئیس‌جمهوری جسارت است و دائما تکرار می‌کند «جسارت بکنم». این توهین به شأن خبرنگار و توانایی اوست.

٣- در مورد قاچاق، رئیس‌جمهوری باید می‌گفت این قاچاقچی‌ها چه کسانی هستند و چرا نمی‌تواند با آنها مقابله کند.

٤- بر اساس صحبت‌هایی که رئیس‌جمهوری مطرح کرد و پاسخی که به سوال داد، قاعدتا نباید نوسانات ارزی وجود داشته‌ باشد. این در حالی است که این نوسانات وجود دارد. در نهایت پاسخ دقیقی به این پرسش داده نشد. اعتراض‌های اخیر و گران‌تر شدن یورو از واقعیت فکر کردن به مهاجرت حکایت دارد که کاش اشاره و ریشه‌یابی می‌شد.

٥- نا‌امنی و تنش‌های داخلی ریشه‌های جدی دارد. رئیس‌جمهور به آزادی‌های بیشتر که خواست مردم است اشاره کرد اما مردم توقع دارند راه‌حل اجرایی ارائه کند. رشید‌پور خیلی از این بخش رسمی و دستوری گذشت.

٦- در مورد مساله گرد و غبار، رئیس‌جمهوری به مردم نازنین خوزستان جواب‌هایی داد که نکات مثبتی داشت. نکته مثبت هم این بود که رسما اعلام کرد اقدامات، دیر شروع شده است. همچنین روحانی قول داد که هر طور شده بودجه مورد نظر را تامین کند. مردم خوزستان مشکلات روزمره‌ای دارند و همواره قربانی بوده‌اند در حالی که نفت ما برای اداره کشور از این استان تامین می‌شود. خدا کند موضوع ریزگردها اولویت قرار بگیرد. البته مجلس هم باید در مورد بودجه ریزگردها توضیح دهد.

٧- در مورد مساله صندوق‌هایی که پول مردم را گرفته‌اند و بحران آفریدند، روحانی تنها صورت مساله را توضیح داد اما واقعیت این است که یک عده پول مردم را خوردند و حتی اگر دولت جبران کند، به ‌قول رئیس‌جمهور باز هم از جیب مردم این پول تامین شده است. باید مقصران این اتفاقات معرفی و محاکمه شوند چرا که این حلقه مفقوده است. حال این سوالات مطرح است که این موسسات با پول مردم چه کرده‌اند و چرا سیستم قضایی در زمان پرداخت‌های غیر‌متعارف برخورد نکرده است؟

٨- در مورد فیلترینگ و فضای مجازی جسارت سوال رشید‌پور تنها در مورد توییتر بود اما استیصال روحانی در پاسخ‌دهی به این موضوع کاملا مشهود بود و توضیحات کافی نبود. باید فیلترشکن حرمت داشته باشد.

٩- متاسفانه سوالات آقای رشید‌پور متفاوت نبود. حتی طعم سخنرانی‌های آزاد خود روحانی را نداشت. از سیاست داخلی و خارجی و حتی اقتصاد حرف مهمی پرسیده نشد و جواب هم طبعا داده نشد. کشور غرق در ناامیدی است. اصلا به مشکلات اخیر اشاره نشد. حتی سوالات از برنامه‌های عادی رشید‌پور هم خیلی محافظه‌کارانه‌تر بود. کشور به مصاحبه دیگری احتیاج داشت.

منبع: اعتماد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین