کد خبر: ۵۰۴۳۸۳
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴

سردار دهقان: مسائل معیشتی یک شبه به وجود نیامده است/ برد موشک‎هایمان را با تهدیدات تنظیم می‎کنیم

مشاور فرمانده کل قوا در امور دفاعی گفت: اگرچه توان ساخت موشک در بردهای مختلف با قدرت تخریب کنندگی بالا و دقت بسیار زیاد را داریم اما برد موشک‎هایمان را در حدود تهدیدات احتمالی نگه داشته‎ایم.
آفتاب‌‌نیوز : سردار حسین دهقان مشاور فرمانده کل قوا در امور دفاعی، در مورد اغتشاشات اخیر کشور گفت: مسائل اقتصادی و معیشتی یک روزه و یک شبه به وجود نیامده است. در طول این سالها دولت‎های مختلف اقداماتی را انجام داده‎اند که پیامدهای آن امروز بروز پیدا کرده است. وزیر سابق دفاع در مورد توان موشکی ایران هم تاکید کرد: در مذاکرات هسته‌ای (برجام) هیچگونه محدودیتی برای توان دفاعی وجود ندارد.

گزیده‌ای از گفت‌وگوی او را در ادامه بخوانید:

شما ریشه اعتراضات و اغتشاشات چند هفته قبل را در چه مسائلی می‎بینید؟


واقعیت امروز جامعه ما این است که قشر عظیمی از مردم در سختی و دچار مسائل معیشتی هستند و فشارهای اقتصادی که بر آنها وارد می آید بیش از طاقت آنهاست. لذا از همین بابت و بعضی اتفاقات دیگر که در جامعه رخ می دهد مردم نسبت به خواسته هایشان به خیابان آمدند که آنها را به گوش مسئولان برسانند. اما همانطور که ملت ما خوب می داند ضد انقلاب سعی کرد از این شرایط استفاده کند. ضد انقلاب حتی اگر یک اعتراض و راهپیمایی مسالمت آمیز و محدودی هم باشد بسیار سریع به دنبال سوء استفاده از آن است، به همین دلیل تلاش می کنند بر آن جریان سوار شوند تا منافع خود را تامین کنند.
از اتفاقات اخیر باید درسهای جدی و عبرت آمیزی بگیریم. در مرحله اول باید از نیروهای انتظامی که از لحظه اول در صحنه بودند و توانستند به خوبی آن را مدیریت کنند و اجازه به خشونت کشیده شدن آن را به کسی ندادند، تشکر کنیم. پلیس و بسیجیان کتک خوردند ولی عکس العملی از خود نشان ندادند که این نوع رفتار، انگیزه را از طرف مقابل گرفت، زیرا آنها به دنبال کشته سازی و آسیب به افراد بودند تا از آن به عنوان ابزاری برای ادامه اغتشاشات استفاده کنند.
در بررسی این اغتشاشات و اعتراضات باید چند نکته را مد نظر قرار دهیم؛ اول اینکه مسائل اقتصادی و معیشتی یک روزه و یک شبه به وجود نیامده است. در طول این سالها دولت‎های مختلف اقداماتی را انجام داده اند که پیامدهای آن امروز بروز پیدا کرده است. امروز بیکاری در سطح جامعه ما بسیار بالاست و این بیکاری در فارغ التحصیلان دانشگاه نمود بیشتری دارد. بیکاری فارغ التحصیلان بحثی است که باید زمانی که آنها دانشجو بودند برنامه‎ای برای آن می‎داشتیم.
مسئله دیگری که وجود دارد این است که منابع دولت بسیار محدود است و نمی‎توان با سرعت یک سری اقدامات تهاجمی برای مقابله با این معضلات انجام دهد، اما امیدواریم با یکسری راهکارهای درست و تخصیص منابع، راهکاری را برای بهبود شرایط اشتغال در کشور به وجود بیاوریم.

شما فکر می کردید که بعد از برجام چالش ما با غرب در حوزه موشکی باشد؟


قدرت موشکی ایران عنصر اصلی بازدارندگی کشور است و مسئولین نظام بارها و بارها اعلام کرده اند که اگرچه توان ساخت موشک در بردهای مختلف با قدرت تخریب کنندگی بالا و با دقت اصابت بسیار دقیق را داریم، اما برد موشک هایمان را در حدود تهدیدهایی که احتمالش برای کشور وجود دارد نگهداشته ایم، این به معنای آن نیست که ما نمی توانیم موشکی با برد بیشتر تولید کنیم بلکه در سیاست های ما وجود ندارد و تهدیدی را برای افزایش برد موشک‎ها نمی‎بینیم.
باید دید چه کسانی به دنبال زیرسوال بردن توان موشکی ایران هستند و یا اینکه می خواهند که این توان دفاعی را محدود کنند؟ آمریکا، عربستان، اسرائیل و هم پیمانان منطقه ای آنها به دنبال محدود کردن توان دفاعی ایران هستند و در این راه تلاش می کنند تا اروپا را نیز با خود همراه کنند و قدرت موشکی ایران را به عنوان یک عنصر تهدیدکننده معرفی کنند، اما آنها باید بدانند سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای بازدارندگی موثر شکل گرفته و در میان سلاح‎ها و امکانات دفاعی که داریم، توان موشکی در حوزه زمین به زمین و زمین به هوا، از اولویت های جدی کشور است.
در راه دفاع از کشور هیچ نیازی به تشویق و تائید آمریکا و همپیمانانش نداریم، از سوی دیگر هیچگونه هراسی از تهدیدات آنها بر ما وارد نیست تا به همین دلیل توان دفاعی خود را محدود کنیم.
برنامه‎های موشکی کشور با قدرت ادامه پیدا می کند و هیچ تعلل، تاخیر و توقفی در این مسیر وجود نخواهد داشت. به فضل الهی هر روز شاهد خواهیم بود که کار جدیدی در حوزه دفاعی به منصه ظهور و بروز می رسد.
مسئله ای که بر آن تاکید می کنم این است که در مذاکرات هسته ای (برجام) هیچ گونه محدودیتی برای توان دفاعی وجود ندارد، اما باید بگویم و تاکید کنم که اصلی ترین نیاز ما در گذشته، حال و آینده حفظ یکپارچگی و انسجام ملی است.

دوران وزارت شما همزمان با تشدید بحران تکفیری ها در منطقه و حضور مستشاری و میدانی ایران در سوریه و عراق بود. شما چرایی این حضور را در چه عواملی می دانید؟


هدف جمهوری اسلامی از ورود به میدان مبارزه با تروریسم و یاری رساندن به حکومت های قانونی سوریه و عراق این بود که نشان دهیم دنیا تهدید این گروههای تروریستی را متوجه نشده است، از سویی دیگر خواستیم توان خود را به جهانیان نشان دهیم. مسئله ای که جهانیان باید متوجه می شدند این بود که تروریسم و گروههای تکفیری تنها تهدید کننده امنیت کشورهای منطقه نیست، بلکه عامل ناامنی جهانی هستند و همه باید برای مقابله با آنها اقدام کنند. اگر چه باید به زمینه های شکل گیری و بروز و رشد گروههای تروریستی توجه کرد اما واقعیت این است که این گروهها ضد امنیت و موجب بی ثباتی در جهان هستند. افرادی که از بیش از ۸۰ کشور جهان به سوریه وعراق آمده بودند، به کشتار و تصرف سرزمین زدند و امروز هم در هر گوشه دنیا دست به جنایت می زنند و فضای ناامنی را بوجود آوردند. در این شرایط تنها کشوری که برای مبارزه با گروههای تکفیری به میدان عمل آمد و از مردم و حکومت های قانونی آنها دفاع کرد جمهوری اسلامی ایران بود.

منبع: مهر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین