کد خبر: ۵۰۴۴۱۱
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲

چند گونه جانوری جونده در ایران وجود دارد؟

عضو هیئت علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: 90 گونه از جوندگان در کل کشور وجود دارد که 40 گونه آن در خراسان رضوی دیده می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
«روح‌الله سیاه سروی» امروز در نشست خبری همایش بین‌المللی یگانشی جوندگان که در دانشگاه فردوسی برگزار شد، با بیان اینکه تاکنون دو از این همایش به صورت ملی در ایران برگزار شده و این دوره اولین همایش بین‌المللی است، اظهار کرد: این همایش از 7 تا 9 بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد. در کنار این همایش در روزهای 9، 10 و 11 نیز کارگاه‌هایی با حضور اساتید برجسته خارج از کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این همایش در سه محور اصلی از جمله تنوع زیستی، بیماری‌های مربوط به جوندگان و انسان( بیماری‌هایی که از طریق جوندگان به انسان منتقل می‌شود) و مدیریت آفات برگزار می‌شود.

دبیر همایش بین‌المللی مطالعات یگانشی جوندگان گفت: عنوان این همایش بدین معناست که همه ابعاد جوندگان باید با یکدیگر دیده شوند و این موضوع را مدیریت کرد. در واقع ما باید همه گونه‌های جوندگان موجود را شناسایی کنیم که به نوعی هدف این همایش به شمار می‌رود، چرا که هر گونه‌ای از جوندگان مسائل مربوط به خود را از جمله بیماری‌ها و انگل‌ها دارند، بنابراین در مرحله اول باید آن‌ها را به درستی بشناسیم و اگر جوندگان را نشناسیم که چه گونه‌هایی دارند و ندانیم از کجا آمده‌اند، مدیریت‌ها به درستی انجام نخواهد شد؛ به عنوان مثال گونه‌هایی وجود دارند که از سال‌های گذشته از کشور افغانستان وارد ایران شده‌اند که در همان‌ سال‌ها شناسایی نشده بودند و اکنون به وجود آن‌ها پی برده‌ایم.

سیاه سروی عنوان کرد:  مرکز جاورشناسی کاربردی

دانشگاه فردوسی نیز دو گروه جونده شناسی و نوآوری‌های زیستی را به صورت تلفیقی مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی با اعلام اینکه در این همایش 14 متخصص خارجی از کشورهایی چون فرانسه، جمهوری چک، ایتالیا، اسلوینی، روسیه، پاکستان و اسپانیا حضور خواهند داشت، خاطرنشان کرد:  150 مقاله به این همایش ارسال شده است که از این تعداد 92 مقاله پذیرفته شده‌اند و تعداد 35 مقاله به صورت سخنرانی برگزار خواهد شد و سایر مقالات هم به صورت پوستر چاپ می‌شوند و از این 35 سخنرانی تعداد هشت سخنرانی کلیدی توسط اساتید برجسته خارجی صورت می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مردم با بسیاری از  بیماری‌های که از طریق جوندگان به  انسان منتقل می‌شود، درگیر هستند به ویژه مردمی که زندگی ساده تری دارند و از قشر ضعیف جامعه به شمار می‌روند، از جمله بیماری‌هایی که مشهدی‌ها با آن درگیر هستند می‌توان طاعون،  تب کریمه کنگو، هپاتیت E، سالک اشاره کرد.

سروی اظهار کرد:   بیماری سالک در شهرستان‌هایی چون سرخس، فریمان، قوچان و درگز استان بسیار شایع بوده و این در حالی است که بیش از 80 درصد بیماری‌های منتقل شده از جوندگان به انسان در شهرستان سرخس بر اثر بیماری سالک است و در مشهد این بیماری کم تر از 20 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: برگزارکنندکان همایش بین‌المللی مطالعات یگانشی جوندگان در واقع بر اساس همکاری‌های صورت گرفته از سوی ارگان‌های مختلف از جمله شهرداری مشهد، شورای مشارکت‌های زنان خیرین سلامت استان، شرکت آب و فاضلاب، اداره کل دامپزشکی و سایر ارگان‌های مختلف هستند.

دانشکده علوم این دانشگاه در زمینه فعایت‌های علمی بالاترین رتبه را دارد

دکتر «مقیمی»، رئیس دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: همایش بین‌المللی مطالعات یگانشی جوندگان فرصتی است برای اینکه متخصصین شاخه‌های مختلف این حوزه‌ بتوانند با یکدیگر همکاری داشته باشند؛ همچنین مراسم نکوداشتی برای دکتر درویش که برای این همایش زحمات فراوانی متحمل شدند و متاسفانه در چند روز اخیر فوت کردند، در این همایش برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: گفتنی است که دانشکده علوم با سابقه‌ای که دارد در حوزه فعالیت‌های علمی در دانشگاه فردوسی مشهد پیشتاز است و در سطح دانشگاه نیز به لحاظ تولیدات و اعتبارات علمی بالاترین رتبه را داراست و یکی از فعالیت‌هایی که باعث ارتقاءدانشگاه می‌شود برگزاری این گونه همایش‌ها است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین