کد خبر: ۵۰۴۴۵۶
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰

سعد الحریری: خواهان بهترین روابط با ایران هستیم

«سعد الحریری» نخست وزیر لبنان تاکید کرد که کشورش خواهان بهترین روابط با ایران است.
آفتاب‌‌نیوز :
حریری این سخنان را چهارشنبه شب در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس مطرح کرد.

الحریری در عین حال خواستار توقف آنچه دخالت ایران در یمن خواند، شد و گفت که این مساله باب گفت و گو را در منطقه بازخواهد کرد.

سخنان نخست وزیر لبنان در حالی است که بسیاری عربستان سعودی را به دلیل تحمیل جنگ بر مردم یمن، مسئول اصلی بحران یمن می دانند.

الحریری که چندی پیش استعفایش در عربستان سعودی بحث برانگیز شد و بسیاری آن را زیر فشار ریاض دانستند گفت: روابطم با عربستان سعودی در بهترین حالت است. دلیلی که باعث شد من از استعفایم صرفنظر کنم این بود که گروه های لبنانی بر سیاست پرهیز از مداخله در منازعات منطقه ای توافق کردند.

وی همچنین روابط خوب با کشورهای عربی را به نفع لبنان دانست و گفت: ما منافع و روابط تاریخی با این کشورها داشته ایم.

سعد الحریری درباره اقدامات اخیر آمریکا علیه لبنان همچون افزایش دامنه تحریم های مالی علیه حزب الله گفت: تمرکز آمریکا حزب الله است و اقتصاد لبنان را هدف قرار نمی دهد. ما نمی توانیم نظر آمریکا را تغییر دهیم اما به آنها می گوییم که تمرکزتان را بر حزب الله قرار دهید و نباید ملت لبنان را به دلیل ناتوانی منطقه برای حل این مشکل سرزنش کرد. آیا درست است که ما کل لبنان را به دلیل این مشکل سرزنش کنیم؟

الحریری درباره تحولات فلسطین و قدس هم گفت: موضع ما درباره قدس روشن است. همه دنیا می داند که این شهر پایتخت اسرائیل نیست اما اینکه آمریکا تصمیم بگیرد قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل قرار دهد ضرورتا اقدام درستی نیست. تنها راه این است که اسرائیل با فلسطینیان صلح کند اما دولت کنونی در اسرائیل به دنبال صلح نیست.

وی افزود: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دنبال صلح است اما او راه دیگری را پیش گرفته که نمی دانم موفقیت آمیز خواهد بود یا نه.

نخست وزیر لبنان در تشریح وضعیت کنونی کشورش هم گفت: ما سه سال را بدون رئیس جمهوری گذراندیم که باعث از کار افتادن دولت و پارلمان و همه نهادها شده بود. اما از زمان انتخاب رئیس جمهوری ما فرصتی پیدا کرده ایم که لبنان را از توفان مشکلات و بحران ها دور کنیم.

منبع: ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین