کد خبر: ۵۰۵۲۲۳
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳
نمایندگان مجلس با کلیات لایحه بودجه ۹۷ مخالفت کردند

کلیات لایحه بودجه ۹۷ رد شد/ اظهارات نمایندگان موافق و مخالف

مجلس شورای اسلامی امروز؛ یکشنبه، هشتم بهمن ماه ۱۳۹۶ بررسی بودجه سال ۹۷ را در صحن علنی در دستور کار قرار داد و نمایندگان در پایان، با کلیات لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷ موافقت نکردند.
آفتاب‌‌نیوز :
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه) پس از استماع سخنان نمایندگان مخالف و موافق، نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون تلفیق با ۸۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر با کلیات لایحه بودجه ۹۷ موافقت نکردند.

به گزارش آفتاب‌نیوز، جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی نیز به ریاست علی لاریجانی برای بررسی بودجه تشکیل شد. البته جلسه علنی نوبت صبح امروز با یک ساعت تاخیر به دلیل حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان در مجلس آغاز شد چون نمایندگان به دلیل وضعیت آب و هوایی و بارش برف نتوانسته بودند خود را به موقع به مجلس برسانند.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سالانه کل کشور پس از نطق رئیس‌جمهور، سخنگوی کمیسیون گزارش خود را ارائه می‌دهد، سپس حداکثر ۱۰ ‌نفر از نمایندگان به عنوان مخالف گزارش کمیسیون و ۱۰ نفر به عنوان موافق گزارش کمیسیون به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق هر کدام حداکثر ۱۰ دقیقه صحبت می‌کنند. پس از آن نماینده دولت به مدت ۲۰ ‌دقیقه و در پایان، سخنگوی کمیسیون صحبت می‌کند.

مجلس که در جریان بودجه در دو شیفت کاری تشکیل‌ جلسه می‌دهد، بعد از بررسی و تصویب کلیات بودجه وارد رسیدگی به جزییات آن در بخش درآمدی و هزینه‌ای خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود بررسی بودجه حداقل تا دو هفته آینده ادامه داشته باشد.

پیش از آغاز جلسه علنی، جلسه غیرعلنی تشکیل و در آن روند بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ مورد رسیدگی قرار گرفت.

به گفته نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس همچنین غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ گزارشی را به نمایندگان ارائه کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ ، حذف ۱۰۰ عنوان ردیف متفرقه را از ویژگی‌های لایحه بودجه ۹۷ عنوان کرد.

کمیسیون تلفیق ۳۲ جلسه با دولت و رییس مجلس برای بررسی بودجه برگزار کرد. شفافیت و انضباظ و نظارت ملاک کمیسیون تلفیق در بررسی بودجه عنوان شده است.

یوسف‌نژاد با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق برای عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفته است: قرار بود دولت درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به اشتغال اختصاص دهد ولی ما به دلیل مسائل و مشکلات اجتماعی صلاح دیدیم که این رقم افزایش پیدا نکند. ولی رقم دیگری را برای دولت تعیین کردیم که از طریق آن ۶۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال در نظر گرفته شد.

لایحه بودجه از نظر درآمدی افزایش نداشته و این هم یکی از ویژگی های بودجه ۹۷ عنوان شده است. همچنین قابل رصد بودن دستگاه های اجرایی و توجه به اختیارات استان‌ها از دیگر مواردی است که در لایحه بودجه پیش بینی شده است.

*** مخالفان کلیات لایحه بودجه ۹۷***

فرهنگی: تغییرات کمیسیون تلفیق در یارانه‌ها باعث رفع نگرانی‌های مردم نشده است

نماینده مردم تبریز نیز به بیان انتقاداتی از لایحه بودجه و همچنین نحوه رسیدگی به آن در کمیسیون تلفیق مجلس پرداخت و درخواست کرد که در جریان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس به انتقادات و اصلاحاتی که در این زمینه مطرح می‌شود، برای رفع ایرادات لایحه بودجه توجه شود.

محمدحسین فرهنگی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ ، در ابتدا ضمن تشکر از کمیسیون تلفیق به خاطر بررسی این لایحه اظهار کرد: انتظار همگان در جامعه از لوایح بودجه ایجاد تحول مثبت در اداره کشور است و ما حتی در این راستا می‌بینیم که در برخی از کشورها مجالس آنها تنها به وظیفه بررسی لایحه بودجه می پردازند و کاری به اصلاح قوانین و موارد مرتبط با آن ندارند و این موضوع به خاطر اهمیت و تاثیرگذاری بودجه در زندگی بخش‌های مختلف جامعه است.

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از اولویت‌های برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده، در لایحه بودجه ۹۷ مورد توجه قرار نگرفته است، ادامه داد: در برنامه ششم بر موضوع توجه جدی به کاهش حجم دولت تاکید شده است، ولی متاسفانه در لایحه بودجه این موضوع را شاهد نیستیم و شاهد متورم‌تر شدن حجم دولت با اتخاذ بررسی سیاست‌های نادرست و افزایش بودجه جاری هستیم. از دیگر سو کمیسیون تلفیق نیز متاسفانه این تورم را به رسمیت شناخته است.

فرهنگی از عدم توجه به بخش کشاورزی، آب و همچنین بیمه محصولات کشاورزی در لایحه بودجه ۹۷ انتقاد کرد و گفت: در همین چارچوب شاهد کاهش ۵۰ درصدی اعتبارات آب در بخش سازه و شبکه و همچنین کاهش ۵۰ درصدی اعتبارات بخش کشاورزی و کاهش ۳۰ درصدی بیمه محصولات کشاورزی هستیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طی سال‌های اخیر شاهد شکل‌گیری پدیده غیرقابل قبولی در لایحه بودجه هستیم، در این ارتباط توضیح داد: در طی سال‌های اخیر شاهد گسترش استفاده از اوراق مشارکت و سوق دادن آن به سمت بودجه‌های جاری هستیم. این پدیده جدیدی است در حالی که قبلا اوراق مشارکت در بحث پروژه‌های عمرانی مورد توجه بود. در ۳ سال اخیر برخی از منابع این عمران به بودجه جاری اختصاص داده می‌شود و این موضوع در نوع خود پدیده جدیدی است.

فرهنگی با بیان اینکه طبق قانون اساسی مجلس موظف است که در بودجه سالانه برای یک سال برنامه‌ریزی کند، ادامه داد: این در حالی است که ما بعضا می‌بینیم که در بودجه‌ها، برای سال‌های بعد نیز تصمیماتی اتخاذ می‌شود. مثلا در بودجه سال ۹۷ آمده است که ۳۳ هزار بدهی سال‌های قبل از طریق اوراق پرداخت شود و این رقم در کمیسیون تلفیق نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه ۵۷ هزار میلیارد نیز افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین از بی‌توجهی به موضوع آموزش و پرورش در لایحه بودجه انتقاد کرد و گفت: این بی‌توجهی به این مقوله در کمیسیون تلفیق به حدی بوده که روند سال گذشته نیز حفظ نشده است. در بخش یارانه‌ها نیز کمیسیون تلفیق تغییراتی ایجاد کرده ولی این تغییرات در راستای رفع نگرانی‌هایی که مردم داشتند نبوده و از دیگر سو، ارقامی که به آن اضافه شده است، در جداول لایحه بودجه هنوز اعمال نشده است.

فرهنگی مشکل دیگر لایحه بودجه ۹۷ را عدم توجه به حل مشکل صندوق‌هایی از جمله تامین اجتماعی و بازنشستگی عنوان کرد و افزود: ما مشکلاتی در نظام پرداخت داریم که هنوز حل نشده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی همچنین با اعتقاد بر اینکه در لایحه بودجه به پروژه‌های عمرانی توجه جدی نشده، ادامه داد: در این زمینه شاهد مشکل توزیع نامناسب تخصیص‌ها هستیم. این پروژه‌ها اموال شخصی مسوولان نیست و آنها موظف هستند تخصیص‌ها را طبق قانون و به صورت مناسب توزیع کنند.

میرزایی: جهت‌گیری بودجه به سمت رفع بحران خشکسالی نیست

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت که جهت‌گیری بودجه ۹۷ به سمت رفع بحران خشکسالی نیست.

جلال میرزایی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: ما در بودجه نویسی با واقعیت‌هایی روبرو هستیم که یکی از آنها کمبود منابع درآمدی است. بحران‌های جدی در کشور ما از قبیل بحران کمبود آب و خشکسالی وجود دارد که می بایست بودجه ریزی انضباط مالی داشته باشد.

وی افزود: تجربه کشورهای دیگر مانند یونان، روسیه، اسپانیا و ترکیه و چند کشور آسیای شرقی نشان می دهد این کشورها دو گام اساسی صرفه جویی در هزینه‌ها و افزایش درآمدها را برای رفع مشکلاتشان اتخاذ کرده اند خوب بود ما هم این روش‌ها را استفاده می کردیم. متاسفانه یکی از ضعف‌های بودجه صرفه جویی نکردن در منابع مالی است.

میرزایی با بیان اینکه به گفته کارشناسان و اذعان مجامع بین‌المللی، کشور ما با بحران خشکسالی و کمبود آب مواجه است، گفت: نباید با بارش برف و باران که در چند روز اخیر روبرو بودیم بحران آب را به فراموشی بسپاریم. ما در همه جلسات درباره کمبود آب صبحت کردیم اما جهت‌گیری بودجه به سمت رفع بحران خشکسالی نیست.

این عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: در لایحه بودجه ۹۷ منابعی به سازمان ها برای بحران خشکسالی اختصاص داده شده که کارکرد آنها در این زمینه مشخص نیست.

وی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره ممنوعیت افزایش حقوق برخی مقامات و اعضای هیئت علمی در دانشگاه ها در بودجه ۹۷ اضافه کرد: برخی تصمیمات ما را به یاد دولت گذشته می اندازد. به نام عدالت بحث افزایش حقوقها به گونه‌ای شده که مورد نارضایتی افراد تحصیلکرده، تاثیرگذار جامعه، اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی و قضات قرار گرفته و این تصمیم با عدالت سازگار نیست.

میرزایی با بیان اینکه در بودجه ۹۷ بودجه ریزی عملیاتی، اشتغال، تولید و صادرات مدنظر قرار نگرفته و فقط در حد شعار باقی مانده، تصریح کرد: ما در هیچ بخش بودجه اثری از توجه به صادرات را نمی یبینم و در ارتباط با تولید هم سیاست مشخصی نداریم. و فقط این سیاستها معطوف به حمایت از مصرف کننده شده است.

وی اضافه کرد: دولت در تدوین بودجه ۹۷ بودجه ریزی عملیاتی را مدنظر قرار داده بود اما این بودجه ای که به  صحن آْمده عملیاتی نیست. همچنین باید مشخص شود وظایف و همپوشانی سازمان‌ها در تخصیص بودجه چقدر است. به  عنوان مثال بودجه ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی و جهاد دانشگاهی برای یک کار مشخص تخصیص داده شده همچنین ۶ میلیارد ریال برای شورای نظارت بر صداوسیما تخصیص داده شده که اصلا معلوم نیست برای چیست.

نماینده مردم ایلام در مجلس در پایان با بیان اینکه بودجه  ریزی عملیاتی رسیدن به اهداف و نه فعالیتهای بوجه‌ای است، گفت: اشتغال و صرف اعتبارات آن فقط روی کاغذ انجام نمی شود بلکه باید آن را عملیاتی کنیم.

ابطحی: پیش‌بینی رقم بالای اوراق مالی، بودجه را بادکنکی می‌کند

هم‌چنین نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از پیش‌بینی ۱۹۴ هزار میلیارد تومان برای اوراق مالی در بودجه ۹۷، گفت که این میزان اوراق مالی،‌ بودجه را بادکنکی می‌کند.

سیدمحمد جواد ابطحی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷، گفت: شورای نگهبان باید پاسدار قانون اساسی باشد لذا باید بگویند بودجه چطور طبق اصل ۵۲ تنظیم شده است. متاسفانه بودجه خلاف اصل ۵۲ تنظیم شده و سوال اینجاست که چرا شورای نگهبان تذکر نمی‌دهد که اصل ۵۲ رعایت شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی درآمدها در بودجه ۹۷ باید به شکل کارشناسانه انجام شود، گفت: متاسفانه درآمدها شفاف نیست و ما منابع پوچ و پوک زیادی در لایحه بودجه داریم. گفته می‌شود برای واگذاری باید رقمی پیش‌بینی شود، مگر این رقم در سال ۹۶ محقق شده است؟ از چه منبعی می‌خواهید آن را تامین کنید. آیا می‌خواهید با کلمات بازی کنید و مردم را سرگرم کنید؟

ابطحی اضافه کرد: برای تامین کسری بودجه از استقراض، مالیات و اوراق مشارکت استفاده می‌شود اما آیا این کار درستی است و به کسری پنهان دامن نمی‌زند؟ ما می‌خواهیم کسری‌ها را با واگذاری اوراق جبران کنیم که داستان غم‌انگیزی است.

وی با بیان اینکه در بودجه ۹۷ به هزینه‌های جاری بیش از هزینه‌های عمرانی توجه شده، خاطرنشان کرد: تخمین هزینه‌ها در بودجه متناسب نیست. همچنین دولت گفته بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد را در پیش گرفتیم اما ۲۰ درصد به آن اضافه کردند در حالیکه باید پیش‌بینی‌ها بر اساس بهای تمام شده باشد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با طرح این سوال که با چه مبنایی قرار است ۹۸۰ هزار شغل ایجاد شود، گفت: پیش‌بینی ۱۹۴ هزار میلیارد تومان اوراق مالی در بودجه ۹۷، بودجه را بادکنکی می‌کند و این در حالی است که کل بودجه عمرانی ۶۰ هزار میلیارد تومان است. همچنین کشور با این اوراق، اوراق می‌شود!

وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت با کمبود منابع متوقف می‌ماند، خاطرنشان کرد: استانی شدن آموزش و پرورش و بنیاد شهید هم به معنی کشاندن مردم در استانداری‌هاست.

بنیادی: در بودجه ۹۷ حمایت از بخش خصوصی در حد شعار باقی مانده است

نماینده مردم کاشمر در مجلس با انتقاد از کلیات لایحه بودجه ۹۷ تاکید کرد: در بودجه ۹۷ حمایت از بخش خصوصی در حد شعار باقی مانده است.

بهروز بنیادی هم در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ ابتدا به کسانی که در تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ تلاش کردند، خداقوت گفت و به صورت خاص از سازمان برنامه و بودجه و اعضای کمیسیون تلفیق تشکر کرد و گفت: امروز همه با نگرانی به ارزیابی بودجه ۹۷ خواهیم پرداخت این لایحه در نگاه اول به نظر می‌رسد برای شرایط اقتصادی سختی نوشته شده. در شرایطی که سررسید بدهی‌های دولت‌های قبل فرارسیده و ۶۰۰۰ پروژه ملی و ۶۵ هزار پروژه استانی نیمه تمام بر دوش دولت سنگینی می کند.

وی افزود: نوشتن چنین بودجه‌ای با تمامی کاستی‌ها و کسری‌های موجود محدودیت شرایط منابع مالی را فریاد می زند. اقتصاد ایران اقتصاد بزرگی است. در دنیای امروز و دگرگونی‌های حال خاورمیانه و هزینه‌هایی که در آن متحمل شدیم باید بتوانیم سهم بالای اقتصادی خود را به دست بیاوریم. انتظار می‌رفت که بودجه ۹۷ علاوه بر تعقیب جهش اقتصادی کشور طرحی برای حضور در اقتصاد جهانی داشته باشد.

این نماینده مجلس گفت: شعار اصلی انتخابات، مسائل اقتصادی و معیشتی بود. قرار بود هر سال یک میلیون شغل با رشد اقتصادی هشت درصدی ایجاد شود ولی بنا بر آمار ۱۳ درصد جمعیت سن کار ایران فاقد شغل هستند. با وجود جمعیت ۱۵ میلیونی حاشیه نشین این مشکل بیشتر رخ می نماید.

بنیادی ادامه داد: متاسفانه در بودجه امسال با کاهش درصد بودجه‌های عمرانی آن را به اشتغال اختصاص می دهیم که این کاملا متضاد است چراکه با افزایش بودجه عمرانی، به اشتغال دست پیدا خواهیم کرد. طبق آمار ۴۰ درصد کشور زیر خط فقر نسبی و ۳۲ درصد زیر خط فقر مطلق هستند که این آمار در مناطق روستایی به ۶۰ درصد می رسد. دولت چگونه می خواهد یارانه ۳۰ میلیون نفر را قطع کند؟ که اگر این کار انجام شود کنترل آسیب‌های اجتماعی و تامین امنیت غذایی ناممکن خواهد شد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: در بودجه ۹۷ هیچ راهکاری برای معوقات بازنشستگان و فرهنگیان دیده نشده. زدودن فقر و بیکاری از جامعه و ایجاد شغل منوط به سرمایه‌گذاری های خارجی و گسترش مناسبات اقتصادی با جهان و رونق صنعت توریسم است ولی در بودجه ۹۷ هیچ راهکاری را نمی بینیم و با افزایش خروج از کشور موجب نارضایتی مردم شدیم. باید این را بدانیم که هریک از آحاد مردم بنابر ظرفیت درآمدی خود مالیات می پردازند و این چنین افزایش، این بار بر دوش اقشار جالب نیست. تا زمانی که سایه سیاه سیاست بر اقتصاد حاکم است، با هیچ بودجه‌ای ره به جایی نمی بریم.

وی تصریح کرد: تا اصل ۴۴ قانون اساسی اجرایی نشود و به بخش خصوصی اطمینان داده نشود همچنان شاهد هزینه‌های بالای شرکت‌های دولتی‌های زیان‌ده خواهیم بود. واضح است قدرت اقتصادی مستقل می تواند قدرت سیاسی را به چالش بکشد. همچنان مقاومت در مقابل تشکیل احزاب وجود دارد و در چنین مسیری در بودجه ۹۷ حمایت از بخش خصوصی در حد شعار باقی مانده است. ما باید یک استراتژی امنیت ملی و سیاست خارجی جدیدی را طراحی کنیم تا بتوانیم به رشد ۸ درصدی مصوب شده در برنامه ششم برسیم تا وعده‌های داده شده و تاکیدات مقام معظم رهبری تحقق پیدا کند.

بنیادی ادامه داد: به عقیده کارشناسان تحقق این رشد دستیابی مستمر به بازار حداقل ۱۰۰ میلیارد دلاری صادرات صنعتی است. امروز سهم ایران از تجارت جهانی سه هزارم درصد است که باید به عدد یک درصد برسیم. متاسفانه در بودجه ۹۷ هیچ حکم اختصاصی برای حمایت از تولید معادن و صنایع نداشتیم که جای سوال دارد. در بودجه ۹۷ با کاهش سهم درآمدهای نفتی راه جبران آن را از افزایش سهم مالیات و قیمت کالا و خدمات جبران  کردیم.

وی افزود: کاهش ۱۹ هزار میلیارد تومان از یارانه نقدی در حالیکه هنوز تعریفی از خط فقر مطلق یا استانداردهای اولیه زندگی وجود ندارد خطرناک است. به عقیده کارشناسان درآمد خانوار تنها برای زنده ماندن حداقل ۴۰۰۰ دلار در روز است. به نظر می‌رسد در بودجه ۹۷، سهم خواص حفظ شده در حالیکه یکی از موارد مهم مورد تراز مردم است.

بنیادی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی باید صدای کارشناسان نخبه اقتصادی کشور را از دیوار ضخیم اطراف خود بشنوید. اصرار به سیاست سرکوب نرخ ارز سبب تشویق به واردات قاچاق خواهد شد و برای کاهش واردات مجبور به اعمال تعرفه بالای تجاری شدیم که این کار سبب کاهش انگیزه نوآوری صنایع می شود. قیمت نفت در بودجه ۹۷ هر بشکه‌ای ۵۵ دلار پیش بینی شده در حالیکه قیمت نفت در سال ۲۰۱۸  هز بشکه ۵۴ دلار بر مبنای برنت آمریکا تخمین زده شده است. بهتر است نمایندگان در این‌باره با واقعیت تصمیم‌گیری کنند.

وی در پایان گفت: مجلس تنها در مورد ۳۵ درصد مبالغ کل بودجه تصمیم گیری می کند و ۶۵ درصد بودجه در مجلس بحث نمی شود که بیشتر مفاسد، رانت‌ها و اختلاس‌ها، فیش های نجومی و املاک نجومی در این بخش صورت می گیرد.

سلیمی: در بودجه ۹۷ برداشت از صندوق ملی ۲۰۰ درصد افزایش می‌یابد

هم‌چنین یک عضو هیات رییس آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۹۷، ۲۱ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت می‌کند، گفت: برداشت از صندوق توسعه ملی در بودجه ۹۷، ۲۰۰ درصد افزایش می‌یابد که نتیجه آن مبتلا شدن صندوق به حساب ذخیره ارزی خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷، این بودجه را غیرعملیاتی دانست و افزود: عملیاتی کردن بودجه تکلیف برنامه ششم است اما به نظر نمی‌رسد بودجه ۹۷، عملیاتی تنظیم شده باشد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه پنهان لایحه بودجه ۹۷ گفت: با اینکه پیشنهاد دولت در بودجه عمومی ۳۶۷ میلیارد تومان است و کمیسیون تلفیق بر آن افزوده است، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه پنهان در این لایحه وجود دارد.

سلیمی از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای تسعیر نرخ ارز در لایحه بودجه ۹۷ سخن گفت و یادآور شد: این مبلغ در بودجه سال قبل ۴۵ هزار میلیارد تومان بود.

وی با انتقاد از سرمایه گذاری نشدن ۲۵ درصد از درآمد شرکت‌های دولتی، گفت: بودجه شرکت‌های دولتی نه در کمیسیون‌های تلفیق و نه در صحن علنی مجلس بررسی نمی‌شود و این بودجه بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که حتی یک ریال آن سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

این عضو هیات رییس آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با طرح این  پرسش از دولتمردان گفت: چرا در لایحه سراغ بنیاد شهید و آموزش و پرورش رفته‌اید؟ آیا این کار مقدمه خصوصی سازی آموزش و پرورش است؟ چرا کل بودجه عمرانی به استان‌ها داده نمی‌شود؟

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی  بودجه حاصل از درآمدهای نفت، گاز، برق و آب را بالغ بر ۱۰۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اما این مبلغ در گزارش تلفیق بودجه ۸۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده است، چرا؟

سلیمی با انتقاد از بودجه جاری گفت: در حالی که طبق قانون برنامه ششم سالی ۵ درصد از بودجه جاری کاسته شود، ولی سالی ۱۰ درصد به این بودجه اضافه شده و این در حالی است که بودجه عمرانی ۱۷ درصد کاهش یافته است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی  با انتقاد از حجم مالیات پیش‌بینی شده در سال آینده گفت: طبق پیشنهاد دولت ۱۱۱ هزار میلیارد تومان مالیات از تولید و مردم در سال آینده اخذ می‌شود. آیا با توجه به وضعیت اقتصادی، چنین درآمدی امکانپذیر است؟ آیا این مساله فشار مضاعفی بر مالیات دهندگان نخواهد آورد؟ آیا این کار موجب عمیق‌تر شدن اقتصاد زیرزمینی نمی‌شود؟

سعیدی: چاپ اوراق و اسناد در بودجه به اقتصاد کشور آسیب می‌زند

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت که چاپ اوراق و اسناد در بودجه در طول پنج تا ۱۰ سال آینده آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

زهرا سعیدی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷، گفت: همه ما اذعان داریم که بودجه مهم‌ترین سند مالی کشور است. در بودجه هم از بخش خصوصی استقراض شده و هم برداشت از صندوق توسعه ملی را شاهد هستیم. همچنین نظام اداری ما در حال ترکیدن است و دولت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای حقوق و دستمزد پیشنهاد داده است.

وی با بیان اینکه از سال ۷۷ به بعد روند نزولی بودجه عمرانی پایه‌گذاری شده، خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته بودجه عمرانی از ۳۷ درصد فراتر نرفت و با این وضعیت نمی‌توان انتظار عمران و آبادانی داشت.

سعیدی ادامه داد: چاپ اوراق و اسناد در بودجه در طول پنج تا ۱۰ سال آینده آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و باعث افزایش بدهی دولت می‌شود.

نماینده مردم مبارکه در مجلس با بیان اینکه تا زمانیکه برنامه‌ای برای اشتغال ارائه نشود دولت قادر به اشتغالزایی نیست، گفت: در موضوع یارانه‌ها حس بی‌عدالتی باعث می‌شود مردم از یارانه‌شان نگذرند. دولت باید جرات کند و برنامه منظم و منسجمی برای یارانه‌ها ارائه دهد و از دهک‌های پایین هم حمایت کند تا منابع آن صرف ایجاد اشتغال شود. اینگونه برنامه‌ریزی قطعا به مصلحت کشور و مردم نیست.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد بودجه ملی و ۲۰ درصد استانی است، گفت: بودجه آموزش و پرورش و بنیاد شهید استانی شده و این مغایر قانون است.

سعیدی با اشاره به مصوبه کمیسیون برای تعیین سقف پنج میلیون تومانی حقوق برخی مقامات و اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، یادآور شد: در تمام دنیا نخبگان از بهترین حقوق و مزایا برخوردارند و این مصوبه نباید شامل اساتید شود.

این نماینده مجلس در پایان با بیان اینکه بحران آب به ابرچالش تبدیل شده، خواستار اذن رهبری برای برداشت از صندوق توسعه در راستای مقابله با خشکسالی شد.

فولادگر: نظام بودجه‌ریزی را اصلاح کنیم

یک نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نظام بودجه ریزی کشور گفت: برای رهایی از مشکلات بودجه، باید نظام بودجه ریزی را اصلاح کنیم.

حمیدرضا فولادگر در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ ابتداً مخالف بودن خود را به معنی نادیده گرفتن زحمات دولت، کمیسیون تلفیق و سازمان برنامه و بودجه در خصوص این لایحه ندانست و در خصوص دلایل مخالفت خود با برنامه بودجه سال ۹۷ اظهار کرد: همچنان ساختار بودجه‌ریزی شیوه قبلی است که البته اصلاحات اندکی دارد. بودجه عملیاتی و بودجه انعطاف پذیر و متناسب با درآمدها تعریف دارد، اما هنوز نظام بودجه‌ای ما ثابت است.

وی افزود: بخش‌هایی از بودجه را در شیوه بودجه ریزی عملیاتی آوردیم ولی هنوز نمی‌توانیم بگوییم بودجه‌ریزی ما عملیاتی است. تا وقتی این ساختار اصلاح نشود نمی‌توانیم بگوییم این موضوع بی نقص است. امیدواریم با حرکتی که سازمان برنامه و بودجه آغاز کرده، مشکلات نظام بودجه ریزی برطرف شود.

فولادگر در خصوص ایراد دیگر  خود نسبت به لایحه بودجه ۹۷ گفت: دو سوم ارقام بودجه از نظارت و بررسی‌های مجلس خارج است. ۱۲۰۰ هزار میلیارد رقم کلی است و حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌ها، بانک‌ها، و مراکز انتفاعی است. چند نفر از ما توانسیتم به این ارقام وارد شویم؟ درست است اینها شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت هستند و ارقامشان در جدول وجود دارد ولی به چه میزان به آن وارد شدیم که این مشکل هم به همان ساختار بودجه ریزی برمی‌گردد؟ کی قرار است این موضوع اصلاح شود؟

این نماینده مجلس ادامه داد: ۴۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است  و ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی است که پارسال ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است. این رقم کاهش پیدا کرده است. نسبت بودجه عمرانی به بودجه جاری یک هفتم است. چگونه می توانیم کشور را توسعه دهیم؟

وی انتقاد کرد: به چه میزان توان بخش خصوصی را در بخش عمرانی و تولید به کار گرفتیم؟ قبول داریم که منابع دولت محدود است اما تا کی  باید این شیوه را ادامه دهیم؟ تا وقتی از بخش خصوصی در عمران، تولید و خدمات استفاده نکنیم این موضوع تکرار می‌شود. می خواهیم با این یک هفتم تمام مشکلاتمان را برطرف کنیم آن هم با این پروژه‌های ناتمام و مناطق کمتر توسعه یافته و انتظاراتی که وجود دارد.

فولادگر درباره ایراد دیگر خود توضیح داد: در خصوص موضوع صندوق توسعه ملی، برنامه ششم تصریح کرده این صندوق از قانون بودجه و قوانین جاری خارج شود و بند ۱۸ اقتصاد مقاومتی به کاهش وابستگی به نفت تاکید کرده است. البته جای تشکر دارد که درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی جلو زده که این خوب است به شرطی که رونق باشد و به اقشار فشار نیاید. باید فرارهای مالیاتی را پیدا کنیم. تا کی می خواهیم این فشار را بیاوریم؟ رشد اقتصادی ما به خاطر درآمد نفتی، پتروشیمی، فولاد و مس است ولی در اصناف و بنگاه‌ها رکود وجود دارد.

کریمی: قطع وابستگی هزینه‌های جاری به درآمدهای نفتی مورد توجه قرار گیرد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حذف یارانه ۳۴ میلیون نفر در صورت تصویب درآمد ۳۷ هزار میلیارد تومانی برای هدفمندی یارانه‌ها، گفت که نگرانی اصلی شناسایی دقیق خانوارهایی است که استحقاق دریافت یارانه را دارند.

علی‌اکبر کریمی که در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۷ در مخالفت با کلیات این لایحه سخن می‌گفت، با بیان این‌که هدفمندی یارانه‌ها تاثیر مستقیمی بر توزیع درآمد کشور دارد، گفت: رویکرد دولت در این خصوص بسیار مهم است. در بودجه ۹۷ به دولت اجازه داده شده ۳۷ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارها کند که بر این اساس درآمد هدفمندی ۱۰.۵ هزار میلیارد تومان کاهش یافته و این به معنای حذف ۳۴ میلیون نفر است البته پرداخت مساوی یارانه نقدی به همه اقشار سیاست قابل دفاعی نیست ولی نگرانی ما شناسایی دقیق خانوارهایی است که استحقاق دریافت یارانه را دارند.

کریمی با بیان اینکه عدم پرداخت سهم تولید از منابع هدفمندی ظلم بزرگی در حق تولیدکنندگان کشور است، افزود: در بودجه ۹۷ به صادرات غیرنفتی توجه کافی صورت نگرفته است. امسال شاهد این بودیم که تراز تجاری منفی شد و واردات در هشت ماهه اول سال چهار میلیارد تومان از صادرات پیشی گرفت. در لایحه بودجه ۹۷ نیز توجهی به حمایت از صادرات کالاهای نفتی نشده است؛ ضمن اینکه سال گذشته از اعتبار صادرات تنها ۱۴ درصد تخصیص یافت.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره وضعیت درآمدهای مالیاتی در بودجه نیز گفت: در شرایطی که با کاهش درآمد و سود و حتی زیان‌دهی اصناف مواجه هستیم، ایجاد فشار برای دریافت مالیات باعث تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود. ما باید درآمدها را با گسترش پایه‌های مالیاتی جبران کنیم نه اینکه به مودیان موجود فشار بیاوریم.

وی در ادامه بر لزوم توجه به محیط کسب و کار و برداشت از صندوق توسعه ملی در بودجه ۹۷ تاکید کرد و گفت: متاسفانه بودجه ۹۷ با اسناد بالادستی مغایرت‌هایی دارد. ۲۰ درصد از احکام برنامه ششم، ۲۶ درصد از احکام دائمی برنامه‌های توسعه، ۲۵ درصد از احکام قانون رفع موانع تولید و ۲۰ درصد از الحاق برخی مواد به مقررات مالی دولت در بودجه ۹۷ پیش‌بینی نشده است.

کریمی با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع آب،‌ محیط زیست، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ساماندهی بدهی‌های دولت و ارائه پیوست عمران و توسعه روستایی در بودجه، اظهار کرد: یکی از نکات مهم در بودجه، اثر آن بر رشد اقتصادی است. علیرغم رشد بالای تولید ملی در سال ۹۵، در سال جاری شاهد کاهش رشد اقتصادی بودیم و برآوردها نشان می‌دهد این کاهش رشد در سال ۹۷ بیشتر خواهد شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: تحلیل اجرای لایحه دولت در سال ۹۷ نشان می‌دهد افزایش عملکرد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و هزینه‌ای نقش آنچنانی در رشد اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به ۳.۵ برابر شدن حجم نقدینگی در کشور، اظهار کرد: متاسفانه بدهی دولت به سیستم بانکی در حال افزایش است و وجود احکام مندرج در لایحه و ضمانت بازپرداخت تسهیلات می‌تواند باعث تشدید و افزایش بدهی دولت به بانک‌ها شود.

کریمی با بیان اینکه طراز عملیاتی بودجه در سال‌های گذشت منفی بوده است، افزود: در لایحه بودجه ۹۷ نسبت به سال ۹۶ منفی بودن تراز عملیاتی بودجه ۴.۴ درصد رشد داشته و این کسری از ۸۰ به ۸۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم اراک در مجلس در پایان بر لزوم قطع وابستگی هزینه‌های جاری دولت به درآمدهای نفتی تاکید کرد.

حسین‌زاده بحرینی: نظر دولت درخصوص افزایش قیمت حامل‌ها درست است

یک نماینده مجلس با اشاره به موضوع افزایش قیمت حامل‌ها، بیان کرد: نظر دولت در خصوص افزایش قیمت حامل‌ها حرف درستی است.

 حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد و کلات در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷، گفت: این موضوع، موضوع مهمی است که امروز مشغول آن هستیم. به این موضوع باید توجه شود که اگر با کلیات مخالفت می‌شود به این معنی نیست که با کل آن موضوع بودجه مخالفت شود و همچنین دوستانی که موافق بودند به صورت مطلق موافق نبودند و ایرادهایی را وارد دانستند.

وی افزود: این موضوع امروز موضوع مجلس است و در اختیار مجلس قرار گرفته، ‌این موضوع را کمیسیون تلفیق بررسی کرده و اکنون ما باید تصمیم‌ بگیریم که آیا ایرادها را در صحن اصلاح کنیم یا در کمیسیون تلفیق اصلاح شود و دیگر موضوع بازگشت به دولت مطرح نیست. آیا کلیات را بپذیریم و وارد جزئیات شویم و به کلیات اشکالاتی مطرح کنیم؟

این نماینده مجلس ادامه داد: بودجه در یک نگاه سند دخل و خرج دولت است اما در نگاه دوم برش یک ساله برنامه توسعه است. بودجه خودش سند و برنامه توسعه کشور است. وقتی لایحه دولت و گزارش کمیسیون تلفیق را می‌خواندم این احساس کمتر در من ایجاد شد. بعضی از موضوعات مانند سال‌های قبل در این بودجه وجود دارد که ظاهرش کلید است ولی قفل‌های کلیدنما است.

حسین‌زاده بحرینی تصریح کرد: بخصوص در موضوع مسائل عمرانی و اشتغال که دولت و کمیسیون تلفیق پای بانک‌ها را به میان کشیدند یعنی بودجه در اختیار بانک قرار می‌گیرد با این امید که مبلغ بیشتری به پروژه‌های عمرانی داده شود. به محض اینکه منابع در اختیار بانک قرار گیرد،‌ بانک می‌گوید باید احراز کنیم که توجیه اقتصادی دارد یا خیر اما این بانک‌ها این مهارت را ندارند.

وی افزود: با این کار فقط منابع موجود خود را در کانال تسهیلات بانکی بردیم، چرا منابع خود را راکد می‌کنید؟ عین این کار در ۱.۵ میلیارد دلار تسهیلات روستایی که مقام معظم رهبری کمک کردند اتفاق افتاد. در آیین‌نامه آمده دستگاه‌های مختلف تلاش کنند پروژه‌ها شناسایی و انتخاب شوند و آخر سر بانک اگر احراز کند توجیه اقتصادی دارد می‌پذیرد و اگر نه، بایگانی می‌شود. این چه قفلی است که پای عمران و اشتغال زدید؟

این نماینده مجلس ادامه داد: دولت در تبصره ۱۴ در خصوص حذف یارانه‌ها صریحا مطلبی نگفته اما درباره ارقام هدف خود را مشخص کرده،‌ گفته در سال ۹۷ می‌خواهد ۲۳ هزار میلیارد یارانه نقدی بدهد، ۲۳ هزار تقسیم بر ۵۴۰ هزار تومانی که یارانه هر ایرانی در سال است می‌شود ۴۲ میلیون نفر، یعنی اکنون به ۷۶ میلیون نفر یارانه می‌دهیم و یارانه ۳۴ میلیون نفر قطع می‌شود. این‌ها از همان مواردی است که می‌گویند باید در کمیسیون تلفیق بررسی شود،‌ اینها مسائلی نیست که تحت فشار افکار عمومی در صحن بررسی شود. کل مبلغی که قرار است از این محل صرفه‌جویی شود ۱۰.۵ هزار میلیارد و همان حدود ۲.۵ درصد بودجه عمومی دولت است که در مقایسه با بودجه کل حدود هشت دهم درصد است. چرا باید برای این مقدار به مردم فشار بیاوریم؟

حسین‌زاده بحرینی با تاکید بر اینکه حذف یارانه‌ها اشتباه استراتژیک است، گفت: بسیاری از مردم که این مبلغ جزئی را می‌گیرند به این مبلغ نیازمندند. خیلی از مردم صورت‌شان را با سیلی سرخ می‌کنند، اینها مسائلی است که نمی‌توان در صحن بیان کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به موضوع افزایش قیمت حامل‌ها، گفت: دولت در تبصره ۱۸ نظر خود را در این باره اظهار کرده و گفته می‌خواهد قیمت حامل‌ها را زیاد کند که البته حرف درستی زده، ‌اینها مسائلی است که نمی‌توان تحت فشار افکار عمومی بررسی شود. در ماده ۳۹ قانون برنامه خودتان تکلیف کردید که باید تا سال ۱۴۰۰ قیمت حامل‌ها اصلاح شود.

قاضی‌پور: آیا با پول و قرضه می‌توان کشور را اداره کرد؟

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از چاپ و فروش اوراق مشارکت در سال آینده گفت: چاپ اوراق مشارکت بدون حساب و کتاب در لایحه بودجه ۹۷ ادامه می یابد آیا با پول و قرضه می توان کشور را اداره کرد؟ بهتر بود سازمان برنامه و بودجه، بانک استقراض در داخل و خارج از کشور تاسیس می کرد که لااقل وضعیت استقراض‌هایش شفاف شود.

نادر قاضی پور در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر رسیدگی به لایحه بودجه ۹۷ در مخالفت با کلیات بودجه ۹۷ گفت: مطابق اصل ۵۳ قانون اساسی بودجه ریزی باید عملیاتی باشد اما بودجه ریزی سال آینده از اهداف منحرف و غیرعملیاتی است حتی مغایر برنامه پنجم توسعه است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس خطاب به دیوان محاسبات کشور درخواست کرد تا شجاعانه به وظیفه نظارتی‌شان بر هزینه کرد بودجه ادامه دهند تا به این طریق کار کشور به ریل خود برگردد.

وی با انتقاد به عملکرد کار کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ گفت: این کمیسیون به جای حل مشکلات کشور به آنها افزوده است، به نحوی که حجم بودجه سال آینده ۶۰ درصد افزایش یافته و این یعنی کاهش ارزش پول ملی و شکاف بین حقوق اغنیا و کشاورزان، حاشیه نشینان و کارگران.

قاضی پور سپس خطاب به دولتمردان پرسید: آیا کارکرد دولت اسلامی مطابق اصول متعدد قانون اساسی است؟ آیا لایحه موجب بیچاره‌تر شدن مستضعفان و پول‌دار شدن اغنیا و سوءاستفاده غارتگران و رانت‌خواران نمی شود؟

وی ادامه داد: این لایحه به همسان سازی حقوق کارکنان کشوری و لشکری و همچنین همسان سازی بین حقوق کارکنان دولت و کارکنان سازمان تامین اجتماعی هیچ توجهی نکرده است.

این نماینده مجلس با انتقاد از عملکرد دولت نسبت به سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی فقط ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی پرداخت پول گندمکاران به صورت اوراق را تعجب آور دانست و افزود: چرا دولت در سال آینده به جای خرید گندم و پرداخت پول نقد به گندمکاران به آنان اوراق واگذار خواهد کرد.

موافقان کلیات لایحه بودجه ۹۷

فلاحت‌پیشه: کمیسیون تلفیق در بودجه با هرگونه تحمیل گرانی به جامعه مخالفت کرد

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ با تاکید بر اینکه این کمیسیون با هرگونه تحمیل گرانی در جامعه مخالفت کرده است، گفت که در این بودجه به دولت اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی برای رفع بسیاری از مشکلات همچون آبرسانی روستایی، مقابله با ریزگردها، کمک به زلزله‌ زدگان و سیل زدگان و تقویت بنیه دفاعی داده شده است.

حشمت الله فلاحت پیشه در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس گفت: کمیسیون تلفیق در گام اول با هرگونه گرانی در هر زمانی مخالفت کرد با این استدلال که نمی توان در زمان رکود به جامعه گرانی تحمیل کرد. به همین دلیل با افزایش ۵۰ درصدی نرخ حامل‌های انرژی همچون بنزین مخالفت نمود گرچه با این کار منابع درآمدی دولت کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه تلفیق اجازه برداشت ماهیانه دولت از مازاد منابع نفتی را در لایحه پیشنهادی حذف کرد، افزود: دولت در لایحه بودجه اجازه خواسته بود تا در زمان افزایش قیمت نفت مازاد درآمدی را برداشت و هزینه کند که مبلغی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به عنوان ما به التفاوت فروش ارز حاصل از نفت خام پیش بینی کرده بود که مجلس به دلیل تقویت بعد نظارتی مجلس این بند را حذف کرد چون دولت برای چنین مجوزی باید متمم بودجه به مجلس ارائه کند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه مجلس اجازه برداشت چهار میلیارد دلار برای حل مشکلات از صندوق توسعه ملی را به دولت داد، گفت: دولت اجازه برداشت ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری را از مجلس برای رفع مشکلات بخشهای عمرانی، جاری و اضطراری خواسته بود که تلفیق با بخش جاری مخالفت کرد و مجوز برداشت چهار میلیارد دلار را داد. باید توجه کنیم که دولت با ضیق بودجه‌ای مواجه است چون اجازه گرانی را نداده‌ایم و طبیعتا برای رفع مشکلات دولت رو به برداشت از صندوق توسعه ملی می آورد.

به گفته وی این میزان برداشت از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آبیاری پرفشار، آبرسانی روستایی، مقابله با ریزگردها، کمک به زلزله‌ زدگان و سیل زدگان و تقویت بنیه دفاعی است که بیش از ۶۵  درصد از این میزان برای تقویت بنیه دفاعی اختصاص داده شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به حذف جدول ۱۷ و حذف عناوین در بودجه گفت: مجلس تا جایی که توانست موضوع کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی را در بودجه حذف کرد و اگر موردی هم باشد باید گزارش آن به مجلس داده شود.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ با بیان اینکه در این بودجه به نظارت دیوان محاسبات تاکید شده است، گفت: معافیت مالیاتی از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به بالا آن هم به صورت پلکانی در نظر گرفته شده که این در راستای اخذ مالیات‌های عدالت‌طلبانه است چون طبیعتا کسی که حقوق کمتر می‌گیرد، باید معافیت مالیاتی بیشتر داشته باشد.

وی به بودجه در نظر گرفته شده برای افزایش حقوق بازنشستگی اشاره و اظهار کرد: کمیسیون تلفیق بودجه مصوب دولت را برای افزایش حقوق بازنشستگان به دو برابر افزایش داد.

فلاحت‌پیشه با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق در مورد یارانه گفت: براساس این مصوبات مقابله فقر مطلق و توجه به نیازمندان در نظر گرفته شده است. طبیعتا باید یارانه کسانی که درآمد بالا داشته حذف شود که چنین اجازه‌ای به دولت داده شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در این بودجه اجازه داده شده است که نمایندگان در طرح‌های ملی دخالت داشته باشند، طرح‌هایی همچون موضوع وضعیت بهبود جاده‌ها که این یک حق برای مجلس در جهت بهبود وضعیت کشور محسوب می‌شود.

فلاحت‌پیشه در پایان از نمایندگان خواستار شد که به کلیات بودجه رای دهند و اشکالات در زمان بررسی جزییات رفع کنند.

محمدی: تنظیم و تدوین بودجه ۹۷ براساس عملکرد یکی از گام‌های جدی و مثبت است

یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ بیان کرد: در بودجه ۹۷ نکات برجسته‌ای مورد توجه قرار گرفته است که بخشی مربوط به اصلاحات ساختاری بودجه است و تنظیم و تدوین بودجه بر مبنای عملکرد یکی از قدم‌های مثبت و جدی است که اتفاق افتاده است. چرا که در سال‌های قبل به طور ثابت درصدی را به بودجه استان‌ها اضافه می شد بدون آنکه قیمت تمام شده خدمات برای مردم و مجلس مشخص شود. این اقدام دیرهنگام رخ داد ولی گامی مثبت است.

 هم‌چنین داود محمدی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ اظهار کرد:  مجلس از سال‌های قبل به دنبال این بود که بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد نهادینه شود که خوشبختانه امسال این اتفاق افتاد. بودجه ریزی بر مبنای عملکرد باعث انضباط مالی، شفافیت بودجه، کاهش هزینه‌های کشور و افزایش بهره‌وری که از مشکلات امروز جامعه است، می‌شود.

وی در ادامه گفت: تحقیقا امروز یکی از مشکلات جدی کشور اشتغال است. جوانان مداوما در خصوص اشتغال گلایه می کنند و به حداقل‌ها برای امرار معاش راضی‌اند، اما متاسفانه ما در این حد هم نمی توانیم این امر را برآورد کنیم و ضرورت داشت که دولت و مجلس به این موضوع توجه کنند که خوشبختانه در تبصره ۱۴ بودجه ۹۷ نگاه معطوفی به بحث اشتغال با هدف‌گیری یک میلیون و ۳۰ هزار شغل و تخصیص ۷۳ هزار میلیارد تومان به این امر شده است. خصوصا اشتغال مناطق روستایی که موجب تثبیت جمعیت در روستاها و جلوگیری از مهاجرت معکوس می شود که از گامهای ارزشمندی است که در بودجه ۹۷ برداشته شده است.

وی افزود: امروز در تمام استان‌ها با پروژه‌های نیمه تمام مواجه هستیم. بیش از ۶۵ هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد. چه در بخش ملی و چه در بخش استانی. سال گذشته با تجویز مجلس و همت دولت ۴۱۳۱ پروژه واگذار شده است. امسال این امر در بودجه دیده شده است تا بتوانیم با به کارگیری بخش عمومی و بخش خصوصی نسبت به تقویت کارهای عمرانی گام برداریم. این امر علاوه بر جلوگیری از تضعیف بیت‌المال باعث ایجاد تحرک در اقتصاد و اشتغال نیز می شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: توجه  به اولویت‌های برنامه ششم خصوصا در حوزه آب و آبرسانی از جمله نکات مثبت بودجه ۹۷ است. امروز در همه استانها با مشکل آب و آبرسانی مواجه هستیم. حتی در شهرهای بزرگ مشکل آب شرب نیز دیده می شود و مشکل آب کشاورزی که تقریبا عمومی است. در این بودجه توجه خوبی به بحث آب و آبرسانی خصوصا مجمتع های آبرسانی در روستاها صورت گرفته است و در خصوص شهرها نیز تدابیر خوبی اندیشیده شده است

محمدی خاطر نشان کرد: توجه به محیط زیست و مقابله با ریزگردها و ساماندهی پسماندها که امروز ازمشکلات جدی کشور خصوصا استانهای جنوبی کشور است، در بودجه ۹۷ اتفاق افتاده است. امروز در استان قزوین نیز با بیابانزایی مواجه هستیم که آینده آن تهران و کرج را نیز تهدید می کند. لذا توجه به محیط زیست و این سرمایه بین نسلی و فرانسلی باید مورد توجه قرار می گرفت که در این لایحه در کانون توجهات بوده است.

وی افزود: ساماندهی حمل و نقل عمومی با تکیه بر توسعه حمل و نقل ریلی که هم منطبق با سیاست‌های کلی نظام است و هم برنامه ششم توسعه انطباق دارد، از جمله نکاتی است که در بودجه به آن توجه شده است. مشارکت بخش عمومی در کنار بخش خصوصی از دیگر نکات برجسته بودجه است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: با توجه به اینکه کشور در کانون حوادث غیرمترقبه است و ما یکی از کشورهایی هستیم که در آماج سیل و زلزله‌ و حوادث غیرمترقبه قرار داریم به این بحث نیز باید در بودجه توجه می شد. ما از قدیم وقتی مطالعه دقیق انجام می دهیم می بینیم یکی از عواملی که باعث افزایش تلفات شده بحث عدم توجه به بافت‌های فرسوده و استحکام بنا است که در بودجه ۹۷ به این موضوع توجه خوبی شده است.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کشور ما در آماج حملات توطئه‌گران آمریکایی و رژیم صهیونیستی قرار دارد، تقویت بنیه دفاعی از اهم ضرورت‌ها است. اگرچه مهمترین مولفه اقتدار کشور به واسطه اتکا به مردم است اما دولت نیز اهتمام خوبی را به خرج داده و در این موضوع برای تقویت بودجه دفاعی و بنیه دفاعی در لایحه بودجه ۹۷ تدابیر خوبی اندیشیده شده است.

محمدی افزود: توجه به گردشگری جهت اشتغالزایی ارزان با توجه به اینکه کشور ما جزو ۱۰ کشور برتر در زمینه جاذبه‌های گردشگری است، ضروری است که خوشبختانه در بودجه ۹۷ اهتمام خوبی شده تا از ظرفیت‌های گردشگری کشور استفاده کنیم. در لایحه بودجه ۹۷ در تبصره ۱۴، ۲۲ هزار و ۳۰ میلیارد ریال جهت بیمه زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست که به  دفاتر نمایندگان مرتبا مراجعه می کنند، در نظر گرفته شده است.

وی در پایان گفت: بحث انضباط مالی در بودجه و فقرزدایی و تفویض اختیارات به استان‌ها از نکات برجسته‌ای است که باید به آن اشاره کنیم. در رابطه با جزئیات خصوصا نسبت به استان خودمان که ۱۵۰۰ میلیارد تومان مالیات می دهیم،  انتظارمان این است که ان‌شاءالله به همین نسبت به استان ما بازگردد.

ذوالقدر: افزایش بودجه معاونت زنان و تلاش برای فقرزدایی از نکات مثبت بودجه است

یک عضو فراکسیون زنان با تاکید بر توجه بودجه سال آینده به حوزه زنان، گفت: در این بودجه برای اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر در راستای فقرزدایی و برقراری عدالت تصمیمات خوبی گرفته شده است که به طور نمونه افرادی که کمتر از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند، از پرداخت مالیات معاف شدند.

سیده فاطمه ذوالقدر در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ اظهار کرد: اقتصاد کشور به رهایی از اقتصاد دولتی و توجه به صنایع کوچک، تولید و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی نیاز دارد که این موضوع در لایحه بودجه ۹۷ دیده شده است.

وی افزود: از طرف دیگر در بودجه ۹۷ موضوع برداشت‌های بی‌رویه و خارج از عرف از صندوق توسعه ملی حذف شده و برداشت نیز منوط به بازگشت سرمایه و ارزش افزوده برای کشور خواهد بود.

نماینده تهران توجه به طرح‌های اشتغال‌زا، بهبود وضعیت مسکن و طرح‌های حمل و نقل ریلی و توجه به معیشت کولبران را از جمله نکات مثبت بودجه سال آینده برشمرد و اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور در بودجه ۹۷، موضوع فقرزدایی و برقراری عدالت بخصوص توجه به اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر مورد تاکید قرار گرفته است. نمونه آن معافیت مالیاتی برای کارمندان دولتی است که حقوق کمتر از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. همچنین دریافت مالیات به صورت افزایش پلکانی است یعنی هر کسی که دریافتی‌اش بیشتر باشد مالیات نیز باید بیشتر پرداخت کند که این همان عدالت مالیاتی است.

ذوالقدر با اشاره به چگونگی افزایش حقوق ۱۸ درصدی کارکنان دولت، گفت: تمامی کارکنان دولت افزایش ۱۰ درصدی حقوق خواهند داشت اما آنهایی که درآمدی بالاتر از پنج میلیون تومان دارند رشد حقوق ندارند. همچنین یارانه هیچ فرد نیازمندی نیز حذف نمی‌شود.

وی توضیح داد: بر اساس لایحه بودجه و مصوبه کمیسیون تلفیق، اقشار حمایتی و مستضعف یعنی افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی علاوه بر دریافت یارانه،‌ حقوقی از دولت دریافت می‌کنند که این شامل زنان سرپرست خانوار نیز می‌شود البته این موضوع منوط به تشکیل بانک اطلاعاتی جامع است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه موضوع بازنشستگان در بودجه ۹۷ مورد توجه قرار گرفته است،‌ گفت: در این بودجه رویکرد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است. همچنین در راستای سیاست‌های کلی خانواده ابلاغی از سوی رهبری توجهات لازم به زنان و نقش سازنده آنها شده است.

به گفته وی، میزان بودجه معاونت زنان و خانواده نسبت به دوره‌های قبل ۳۸ درصد رشد داشته است که این نشان از توجه به سیاست‌های زنان در بودجه است. به طور کلی در این بودجه اطلاعات لازم برای توجه به حوزه زنان تخصیص یافته است.

ذوالقدر با اشاره به افزایش وام ازدواج از ۱۰ میلیون به ۱۵ میلیون تومان بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، گفت: در این بودجه به حوزه کودکان و نوجوانان نیز توجه شده و بر لزوم حمایت از کودکان روستایی، خانواده‌های کم درآمد و دانش‌آموزان شین‌آبادی نیز تاکید شده است. همچنین اعتباری برای بودجه عمرانی پروژه‌های نیمه کاره‌ای که حداقل ۲۰ سال از آن می‌گذرد نیز در نظر گرفته شده است.

باباحیدری: لایحه بودجه ۹۷ دارای انضباط مالی است

نماینده مردم اردل و فارسان گفت: چکش کاری دیگری در ایستگاه صحن مجلس روی لایحه بودجه سال آینده، انجام خواهیم داد.

علی کاظمی بابا حیدری در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: با تصویب کلیات لایحه بودجه سال آینده روی جزییات باید چکش‌کاری اساسی انجام دهیم.

به گفته وی، لایحه بودجه ۹۷ عملیاتی و از نظر مالیاتی و بودجه‌ای شفاف و دارای انضباط مالی است.

به اعتقاد کاظمی باباحیدری، اولویت‌های بودجه ۹۷ شامل بافت فرسوده، اشتغال، حمایت از رونق تولید، محیط زیست، ریزگردها، احداث ریل آهن در استان‌های فاقد مسیر ریلی، صادرات غیرنفتی و توجه ویژه به اشتغال جوانان، عشایر و روستاییان است.

نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی احیای بافت فرسوده و توجه به محیط زیست را بسترساز بهبود اشتغال و بهبود هوای تنفسی در شهرها دانست و افزود: با آغاز احیای بافت فرسوده مشاغل مرتبط بسیاری رونق خواهد گرفت. همچنین با توجه دولت به مساله پسماند و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی، خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها بستر بسیار خوبی برای بهبود نرخ اشتغال به ویژه اشتغال جوانان به وجود می‌آید.

به گفته کاظمی باباحیدری برداشت از صندوق توسعه ملی در بودجه سال ۹۷ کاهش یافته است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ابراز امیدواری کرد که در بنیه اقتصادی کشور هم همانند بنیه دفاعی شاهد تحول اساسی باشیم.

مقصودی: تنظیم بودجه برمبنای برنامه ششم از نکات مثبت بودجه ۹۷ است

نماینده سبزوار با بیان اینکه تنظیم بودجه بر اساس برنامه ششم از مهمترین خصوصیات بودجه ۹۷ است، گفت که در این بودجه توجه ویژه‌ای برای حل مشکل ریزگردها، اشتغال و کاهش فقر شده است.

حسین مقصودی به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه ۹۷ در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس، گفت: آنچه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است قابل دفاع می‌باشد چرا که این بودجه بر مبنای برنامه ششم تنظیم شده است.

وی توجه به حل مشکل ریزگردها، اشتغال و کاهش فقر در کنار توجه به روستاییان را از جمله ویژگی‌های مثبت بودجه ۹۷ برشمرد و افزود: علیرغم اینکه در مصوبات تلفیق تلاش شده که به وضعیت معیشتی معلمان و پرداخت پاداش خدمت آنها توجه شود، اما این توجه کافی نیست. باید به داد معلمان و آموزش و پرورش برسیم چون حق آنها داده نشده است.

به گفته مقصودی، ۶۵ هزار معلم در آستانه بازنشسته شدن هستند که ما از مقام معظم رهبری درخواست دادن مجوز برای برداشت حداقل دو میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای دادن پاداش پایان خدمت آنها و حق و حقوق معلمان را داریم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در بودجه ۹۷ انضباط مالی بهتر شده است، گفت: علیرغم پیشنهاد دولت برای افزایش قیمت سوخت برای تامین منابع مالی، کمیسیون تلفیق با این موضوع مخالفت کرد و راه‌های دیگری همچون افزایش دریافت مالیات از بانک مرکزی و گمرک را به تصویب رساند.

وی بودجه ۹۷ را دارای شفافیت بیشتری دانست و گفت که در این بودجه تلاش شده ضمن توجه برای حل مشکل اشتغال، به اقشار آسیب‌پذیر نیز توجهات لازم صورت گیرد.

مقصودی حمایت از تولید و مصرف‌کنندگان داخلی را از دیگر نکات مثبت بودجه ۹۷ خواند و گفت که کمیسیون تلفیق در مصوبات خود ضمن جلوگیری از دریافت حقوق‌های نجومی، با پیشنهاد دولت برای استانی کردن آموزش و پرورش مخالفت کرد که جای تقدیر دارد.

وی از نمایندگان خواستار رای به کلیات لایحه بودجه شد و در عین حال گفت که باید نواقص موجود در زمان بررسی جزئیات رفع شود.

سبحانی فر: در لایحه بودجه ۹۷، ۱۴ هزار پروژه به بخش خصوصی واگذار می‌شود

یک عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس از واگذاری ۱۴ هزار پروژه از ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام به بخش خصوصی و مشارکت دولت با این بخش خبر داد.

رمضانعلی سبحانی‌فر در دفاع از کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: اگرچه موافق کلیات هستم اما اصلاح حقوق فرهنگیان و عدالت در پرداخت حقوق بگیران را در بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۷ مطرح می‌کنم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس توجه به تولید و اشتغال، تغییرات اساسی در ساختار بودجه نویسی، جایگزین شدن بودجه بر مبنای عملکرد و شفافیت به جای چانه‌زنی، جلوگیری از مفاسد اداری و اقتصادی، ساماندهی ردیف‌های اصلی و حذف بخشی از ردیف‌های متفرقه، توجه به آب و آبرسانی، محیط زیست و ریزگردها و حمل و نقل ریلی ، ساماندهی حمل و نقل عمومی، احیای بافت فرسوده و ساماندهی ۱۱ میلیون حاشیه نشین، بهبود بنیه دفاعی و اهمیت به صنعت گردشگری، را از مهمترین اولویت‌های لایحه بودجه ۹۷ برشمرد.

وی افزود: توجه به معیشت و اشتغال و گسترش عدالت اجتماعی از طریق باز توزیع یارانه‌ها و بهبود وضعیت معیشتی سه میلیون نفر از شهروندان زیر خط فقر مطلق کشور از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه است.

سبحانی‌فر افزایش مستمری و پرداخت مابه التفاوت درآمد خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در لایحه بودجه ۹۷ را موجب بهبود وضعیت معیشتی و درآمدی سه میلیون نفر از خانواده‌های تحت پوشش سازمانهای حمایتی برشمرد.

وی آمار بیکاران کشور را سه میلیون نفر اعلام کرد و افزود: علاوه بر این تعداد بیکار در بازار کار خیل عظیمی از جوانان جویای کار نیز طی سال‌های آینده به بازار کار وارد می‌شوند که البته لایحه بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومان از صندوق  توسعه ملی، ۲۰ هزار میلیارد تومان  از جابجایی اعتبارات عمرانی، ۳۰ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی و مبالغ قابل توجهی از فاینانس خارجی برای بهبود وضعیت تولید و اشتغال کشور پیش بینی کرده است.

جعفرپور: غنای اقتصادی همراه با فقر فرهنگی ما را به جایی نمی‌رساند

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: غنای اقتصادی همراه با فقر فرهنگی ما را به جایی نمی‌رساند لذا در کنار توجه‌ای که به مسائل اقتصادی و اشتغال در لایحه بودجه شده است باید مسائل فرهنگی نیز مورد توجه قرار گیرد.

جمشید جعفرپور در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ بیان کرد: در ابتدا از دولت و کمیسیون تلفیق برای ارائه متنی قابل بررسی و دفاع در صحن مجلس تشکر می‌کنم. بودجه پیشنهادی امسال مانند بودجه‌های پیشین تلفیقی از نقاط قابل دفاع و نقاط لازم‌الصلاح است. دغدغه مشترک موافقان و مخالفان لایحه، دسترسی به بودجه کارآمد است و در این نیت شکی وجود ندارد. می‌خواهم یک سوال اساسی از مخالفان بپرسم. فارغ از آرمان‌ها و ایده‌آل‌هایی که همه ما برای کشور داریم با توجه به واقعیت‌ها و شرایط موجود اگر شما بخواهید بودجه‌ای بنویسید بودجه جایگزین شما چقدر با این بودجه تفاوت خواهد داشت؟ اگر فرض کنیم کلیات بودجه امروز رد شود و به تلفیق باز گردانده شود آن چیزی که از تلفیق بیرون می‌آید چقدر متفاوت خواهد بود؟

وی در ادامه بیان کرد: ما باید ببینیم ملاک مقبولیت یک بودجه چیست. بودجه باید در جهت راهبرد برنامه‌های توسعه باشد، به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری توجه داشته باشد و احکام دائمی را مورد توجه قرار دهد، همچنین اولویت جاری کشور را ملاحظه کند. در ضمن دفاع از کلیات لایحه به نکته‌ای که باید در بررسی تبصره‌ها توجه شود این است که غنای اقتصادی همراه با فقر فرهنگی ما را به جایی نمی‌رساند لذا در کنار توجهی که به مسائل اقتصادی و اشتغال می‌شود حتما باید مسائل فرهنگی نیز مورد توجه قرار گیرد. اگر صرف اقتصادی بودن بودجه می‌توانست همه مشکلات را برطرف کند چرا در اقشاری که مشکل اقتصادی ندارند ما آسیب‌های اجتماعی را به وفور مشاهده می‌کنیم؟ بنابراین در کنار توجهات اقتصادی، توجهات فرهنگی نیز لازم است.

جعفرپور بیان کرد: بودجه نقاط قوت فراوانی دارد از جمله توجه به عدالت مالیاتی است. اصلاح مالیات پلکانی حقوق کارکنان جزء نقاط قابل دفاع بودجه امسال است. بودجه ۹۷ به دنبال شفافیت مالی است. اینکه میزان نظارت به اعتبارات پرداخت شده به نهادهای عمومی را بالا برده است. بافت فرسوده را مورد توجه قرار داده است و همچنین از طرح تحول سلامت به شکل مدیریت شده‌ای حمایت کرده است. با توجه به شرایط کشور این طرح باید مورد دفاع قرار گیرد. این طرح از نکاتی است که رضایت عمومی جامعه را جلب کرده است. بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی که بدون توجه به میزان مصرف آنها مطرح شده بود خوشبختانه با ملاحظات اجتماعی که در کمیسیون تلفیق صورت گرفت حذف شد اما باید به شکل مدیریت شده‌ای برای گروه‌های پرمصرف این افزایش قیمت در صحن صورت گیرد. از نکات قابل توجه دیگر بردن یارانه‌ها به سمت اقشار آسیب‌پذیر با مجوزی که به دولت داده شده و امید است دولت از آن استفاده کند و هر چه سریعتر یارانه‌ها را به سمت اقشار آسیب‌پذیر هدایت کند.

نماینده مردم لارستان در مجلس گفت: توجه به تقویت بنیه دفاعی نکته قوت دیگری در لایحه بودجه است. به ما ثابت شده با گذشت این مدت از برجام، مذاکرات و توافقات کفایت لازم را ندارد. ما در جهان پرآشوب و بی‌نظمی هستیم که از زورهای بین‌المللی به شکل ظالمانه‌ای استفاده می‌شود. ما باید به عنوان یک اولویت و بازدارنده به توان دفاعی توجه کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: این بودجه حتما ضعف‌هایی را نیز دارد اما در سرجمع وقتی که همه نکات را می‌سنجیم به این نتیجه می‌رسیم که باید با کلیات آن موافقت کرد. بعضی از ضعف‌هایی که باید در بررسی بودجه به آنها توجه شود یکی توجه به اقشار لازم‌التکریم باید بیش از این باشد مانند بازنشستگان. هزاران هزار میلیارد و ۲۰۰۰ میلیارد کفایت توجه لازم و تکریم لازم را نخواهد داشت. به معلمان و دبیران و آینده‌سازان این مملکت باید توجه بیشتری شود. ایثارگران و اقشار آسیب‌پذیر نیز باید در مرکز توجه ما قرار گیرند.

جعفرپور خاطرنشان کرد: توجه به نهادهای خودجوش و پرثمر فرهنگی در لایحه بودجه نیز باید اتفاق افتد. متاسفانه زمانی که دولت لایحه را منتشر کرد یک جوی در فضای مجازی ایجاد شد برای اینکه نهادهای پرثمر و کم هزینه را به عنوان مانع اشتغال معرفی کنند. در درجه اول میزان بودجه‌ای که به عنوان کمک به این نهادها داده می‌شود چند هزارم درصد کل بودجه کشور است. بار سنگینی که دستگاه‌های عریض و طویل فرهنگی کشور به دوش می‌کشند بخشی را همین نهادهای کوچک می‌توانند انجام دهند. نظارت قابل قبول است و حتما باید انجام شود اما متاسفانه اساس یک کار درست به خاطر این فضاسازی‌ها به هم خورد.

وی در پایان گفت: به مخالفین محترم عرض می‌کنم پیشنهاد روی میز پیشنهاد نهایی نیست و این بودجه، بودجه نهایی کشور نیست. لازم است با پیشنهادات بودجه را اصلاح کنیم و نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنیم و بر روی نقاط قوت موجود تاکید کنیم.

تابش: ممنوعیت دریافت سود از سپرده‌های دستگاه‌های عمومی از نکات مثبت بودجه ۹۷ است

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ممنوعیت دریافت سود از سپرده‌های دستگاه‌های عمومی را از جمله نکات مثبت لایحه بوجه ۹۷ عنوان و اظهار کرد که این رویکرد باعث افزایش انضباط مالی و شفافیت خواهد شد.

محمدرضا تابش در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه ۹۷ با بیان اینکه خدا را برای نازل کردن بارش برف و باران شاکریم، گفت: در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی هستیم که امام (ره) هدایتگر آن بود و مردم برای تحقق آرمان‌های آن از هیچ کوششی فروگذاری نکردند. طبیعتا قدردانی از مردم باید در قالب برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی باشد که آنها بتوانند در بهترین شرایط زندگی کنند.

وی افزود: باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که مردم از مواهب پیشرفت و توسعه روزافزون برخوردار شده و از هرگونه فقر،‌ تبعیض و بی‌عدالتی دور بوده و این موارد از چهره کشور زدوده شود. قطعا بودجه می‌تواند بخشی از این مهم را جامه عمل بپوشاند.

تابش با بیان اینکه موافقتش با کلیات بودجه به معنای نادیده گرفتنش از نقاط ضعف آن نیست،‌ گفت: موقعیت جامعه، کشور و نظام ایجاب می‌کند که به نیازها و اولویت‌های کشور پاسخ داده شود که به نظر می‌رسد جهت‌گیری‌های بودجه و کلیات آن در این جهت است و قابل دفاع می‌باشد.

این عضو فراکسیون امید اضافه کرد: در جامعه با انتظارات روزافزون مواجهیم که منابع دولت نیز متناسب با این انتظارات نیست. طبیعتا در چنین شرایطی باید همه نهادهای حکومتی به دولت کمک کنند تا بتوانند با استفاده از ظرفیت حداکثری به مقابله با کمبودها و تنگناهایی همچون اشتغال و تلاش برای رونق اقتصادی پرداخته و ابرچالش‌هایی همچون بی‌آبی، محیط زیست و مقابله با آسیب‌ها و کاهش سرمایه اجتماعی را رفع کنند.

تابش در ادامه ضمن قدردانی از کمیسیون تلفیق، نمایندگان و دولت برای تدوین لایحه بودجه‌ با نوآوری‌ها در عین حال،‌ گفت:‌ از دولت گلایه‌مندیم که چرا در تدوین بودجه با چنین نوآوری‌ها تعامل و همکاری بهتر و بیشتری با قاطبه نمایندگان، کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌ها در تدوین لایحه بودجه صورت نگرفت. البته با این حال با کلیات بودجه موافقیم، بی‌شک نمایندگان و فراکسیون‌های مجلس از جمله فراکسیون امید در موضوعات تخصصی نقطه نظراتی دارند که امیدواریم نمایندگان به این نظرات رای مثبت داده و تصویب کنند.

وی با بیان اینکه برای نگاه به کلیات لایحه بودجه باید شرایط زمانی و تصویب آن و محتوای گزارش ارائه شده را مدنظر قرار داد، گفت: منابع واقعی بودجه در بهترین وضعیت در سال آینده همین عدد امسال خواهد بود در حالی که دولت طبق قانون مکلف به اجرای قوانین برنامه ششم و تحقق خواسته‌ها و مطالبات مردم است. دولت با همین منابع محدود نوآوری‌هایی را در تدوین لایحه بودجه داشته که باید با هم‌افزایی برای اجرای آن کمک کنیم تا مشکل کمبود منابع مرتفع شده و اهداف و مطالبات مردم محقق شود.

به گفته تابش، ‌۳۴۸ هزار میلیارد تومان رقم بودجه عمومی جز صندوق توسعه ملی است که باید صرف اشتغال، فقرزدایی، آموزش و پرورش، عمران و ... شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: اخیرا رییس‌جمهور در صحبت‌هایش مطرح کرد که باید ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه را به اجبار تخصیص دهد که بنده در بررسی‌هایم به این میزان رسیدم که ۴۸ هزار میلیارد تومان آن صرف یارانه‌های نقدی و ۶۷ هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق بازنشستگی است.

وی افزود: همچنین از این میزان ۱۳ هزار میلیارد تومان یعنی همان ۲.۷ درصد سهم قوه قضاییه، ۳۰۰۰ میلیارد تومان یعنی هفت دهم درصد سهم صداوسیما، ۳۲ هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت اصل و سود اوراق اسلامی و ۱۱ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم خواهد بود که جمع این ارقام مبلغی حدود ۱۹۵ هزار میلیارد تومان می‌شود. ۵۶ هزار میلیارد تومان نیز برای بودجه اختصاصی است.

وی تاکید کرد: اگر با این روند پیش برویم رسیدن به سقف بودجه تا دو سال آینده غیرممکن خواهد شد البته دولت علیرغم چنین تنگناهایی در تدوین لایحه بودجه نوآوری داشته است که از جمله آن راهکار مشارکت عمومی و خصوصی برای اتمام پروژه‌های عمرانی است که اجرای آن ۱۲ تا ۱۵ سال طول کشیده است.

تابش توجه به اشتغال و بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد با هدف افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها را از جمله نکات مثبت بودجه ۹۷ دانست و گفت: در گزارش تلفیق بودجه ۹۷ برای ۶۵ درصد از خانوارهایی که درآمد آنها زیر دو میلیون تومان است افزایش حقوق ۱۰ تا ۱۸ درصدی در نظر گرفته شده است. سقف معافیت مالیاتی نیز دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که این رویکرد نزدیک به عدالت است البته برای نخبگان، دانشگاهیان، قضات و هیات‌های علمی باید مبالغی در نظر گرفته شود که قدرت خرید آنها کمتر نشود.

به گفته وی، در گزارش تلفیق بودجه ۹۷ موضوع ممنوعیت دریافت سود از سپرده‌های دستگاه عمومی لحاظ شده که انضباط مالی و شفافیت را افزایش می‌دهد.

این عضو فراکسیون امید در پایان و در جمع‌بندی گفت: برای حل مسائل آتی کشور راهی جز اجماع بر سر اولویت‌ها وجود ندارد. دولت و مجلس باید با کم کردن فاصله‌ها میان جامعه و حاکمیت برای حل مشکلات تلاش کنند. دردهای ملت جدا جدا درمان نمی‌شود.

انصاری: قیمت نفت و صادرات آن در بودجه ۹۷ متناسب با واقعیت‌های اقتصادی است

نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی منابع مالی پیشنهادی دولت در بودجه ۹۷ را منطقی توصیف کرد.

 رضا انصاری در جریان بررسی کلیات بودجه ۹۷ در موافقت با کلیات این لایحه اظهار کرد: اصلی‌ترین مفروضات بودجه یعنی نرخ تسعیر ارز، قیمت نفت و صادرات متناسب با واقعیت‌های اقتصادی است و به همین خاطر منابع مالی پیشنهادی به نظر منطقی است و متناسب با آن، مصارف نیز پیش‌بینی شده است.

وی افزود: استفاده از مشارکت بخش خصوصی در اجرای بودجه، افزایش انضباط بودجه در قالب بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و همچنین حرکت به هدفمندتر شدن یارانه‌ها و افزایش شفافیت در منابع و مصارف هدفمندی از جمله نقاط قوت بودجه است.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ با بیان اینکه در بودجه توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت شده، یادآور شد: ما بیمه سلامت را مکلف به حذف هم‌پوشانی بیمه‌ها کردیم و انتظار می‌رود ۱۵۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های سلامت صرفه‌جویی شود. همچنین ۷۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی در قالب اسناد خزانه برای کاهش بدهی‌های سلامت تصویب شده است.

وی ادامه داد: ما حدودا تا پایان سال ۹۰۰۰ میلیارد تومان بدهی در حوزه سلامت داریم و به عنوان یکی از مدافعان این مصوبه می‌گویم اگر دولت و متولیان بخش سلامت نتوانند هزینه‌ها را کاهش دهند بعید است در سال‌های بعد چنین اوراق و اسنادی برای بخش سلامت در نظر بگیریم.

انصاری در ادامه افزایش نظارت دیوان محاسبات بر نهادهای عمومی غیردولتی را از نقاط قوت بودجه ۹۷ عنوان و خاطرنشان کرد: نکته‌ای که ما به راحتی از آن می‌گذریم بودجه شرکت‌های دولتی است. درآمد شرکت‌های دولتی در لایحه ۶۲۲ هزار میلیارد تومان بود و متاسفانه برخی از شرکت‌های دولتی به حیاط خلوت عده‌ای تبدیل شده‌اند.

وی در پایان خواستار توجه جدی به نقاط ضعف بودجه و اصلاح آن شد.

برومندی: حمایت از ایجاد اشتغال برای نخبگان و زندانیان آزادشده از نکات مثبت بودجه است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروز بودجه‌ای به مجلس ارائه شده که می تواند با توجه به مسائل و مشکلات کشور بخشی از آنها را در سال ۹۷ حل و فصل کند. کمیسیون تلفیق همراه با دولت با توجه به بضاعت دولت و درآمدهای کشور و آنچه که قرار است در سال آینده اتفاق افتد، کارنامه‌ای را به مجلس تقدیم کرده است که باید مورد دقت نمایندگان قرار گیرد.

 محمدمهدی برومندی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ اظهار کرد: در درجه اول به دولت محترم برای تحویل به موقع لایحه بودجه ۹۷ به مجلس خسته نباشید می گویم و از همکارانم در کمیسیون تلفیق که با تلاش شبانه روزی و همفکری با دولت و مرکز پژوهش‌ها و دستگاه‌های مختلف توانسته لایحه بودجه را به صحن بفرستد، تشکر می کنم. امروز در سطح کشور همه مردم دغدغه‌های زیادی را در حوزه اقتصادی و توسعه‌ای کشور دارند، کشور ما امروز متوجه تحریم‌های دشمنان است. کمیسیون تلفیق و دولت با توجه به بضاعت دولت و درآمد کشور و آنچه قرار است در سال آینده اتفاق بیفتد، کارنامه ای را به مجلس تقدیم کرده‌اند که حتما باید مورد توجه و دقت ما نمایندگان قرار گیرد.

وی ادامه داد: از نظر من بخشی از مسائل و مشکلات کشور با رای به کلیات لایحه و بررسی جزئیات در مجلس حل خواهد شد. من اگرچه از کلیات لایحه دفاع می کنم اما در جزئیات آن اشکالاتی را می بینم که قطعا در صحن مجلس با پیشنهادات نمایندگان قابل حل و فصل خواهد بود. ما این فرصت را در صحن علنی مجلس داریم که با پرداختن به جزئیات و ارائه پیشنهادات بودجه قابل قبولی را برای سال ۹۷ تصویب کنیم.

نماینده مردم مرودشت در مجلس گفت: با توجه به اینکه کشور ما مشکلات متعددی دارد، در لایحه خوشبختانه نکات خوبی دیده شده است. ما یک کشور زلزله‌خیز و کم آب درجهان هستیم. امروز در لایحه اعتبارات خوبی برای این حوزه دیده شده است. افزایش اختیارات و اعتبارات استان‌ها از دیگر نکات مثبت بودجه است. بسیاری از پیمانکاران و سرمایه‌گذاران در کشور مطالبات زیادی دراند که حتی امروز مورد تعقیب قضایی قرار گرفته اند و در روند سرمایه‌گذاری در کشور و توسعه پروژه‌های عمرانی اختلال ایجاد کرده‌اند. به هر حال ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده که بدهی‌های افراد در بانک‌ها تسویه شود که باعث افزایش نقدینگی بانکها بدون تورم و سرعت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی خواهد شد.

وی افزود: به اشتغالزایی که یکی از مشکلات اصلی کشور است، در لایحه در دو مسیر به آن توجه شده است. یکی اعتباراتی که به طور مستقیم در لایحه لحاظ شده و دوم اعتبارات عمرانی که به طور غیرمستقیم بر اشتغال کشور تاثیر خواهد گذاشت. آنچه که به طور مستقیم به عنوان اعتبارات در لایحه دیده شده و خوشبختانه کمیسیون تلفیق اجازه نداده از محل مابه التفاوت قیمت حاملهای انرژی این اتفاق افتد، از سایر منابع کشور حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغالزایی دیده شده است.

برومندی خاطرنشان کرد: همچنین برای اشتغالزایی از ظرفیت‌هایی مانند صندوق توسعه ملی، منابع بانکها، عوارض و مالیات و سایر درآمدهای دولت اعتبار دیده شده است. در کنار این موارد تکریم و حمایت از ایجاد اشتغال برای نخبگان و زندانیان آزاد شده و همچنین کمک به صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران مواردی است که در لایحه بودجه دیده شده است. مبلغ پنج هزار میلیارد تومان جهت پرداخت سود تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار گرفته است. امروز بسیاری از کشاورزان و روستاییان ما در بانکها گرفتارند و این به آنها کمک خواهد کرد.

این نماینده مجلس گفت: معافیت مالی حقوق از دو میلیون تومان به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از اقدامات خوبی است که در کمیسیون تلفیق اتفاق افتاده است. نکته بسیار حائز اهمیت در لایحه بودجه ۹۷ عدم افزایش تعرفه‌ها در هیچ موردی اعم از آب، برق و گاز و همچنین حامل های انرژی است. از دیگر ویژگی‌های مهم لایحه رعایت اولویت‌های برنامه ششم توسعه است. در بحث آب و آبرسانی ۳۰۰ میلیون دلار علاوه بر ردیف‌های لایحه با اذن مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برداشت شود. در خصوص آبرسانی روستاییان که دغدغه نمایندگان است، کمکهایی صورت گرفته است. در خصوص آبخیزداری که یکی از راهکارهای جدی برای مقابله با خشکسالی است علاوه بر ردیفهای لایحه ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده است.

برومندی در ادامه گفت: بیمارستان‌ها امروز در مطالباتی که از بیمه‌ها دارند با مشکلات جدی روبرو هستند. کار خوبی که در لایحه بودجه ۹۷ اتفاق افتاده که از محل اوراق‌ها ۷۵۰۰ میلیارد تومان برای تسویه بدهی‌ها اختصاص داده شود که در نوع خودش می تواند بسیار گره‌گشا باشد. در بحث گردشگری حدود ۱۵ هزار میلیارد در قالب پروژه‌های مختلف و سرمایه‌گذاری در لایحه بودجه ۹۷ اعتبار اختصاص داده شده است که منجر به پویایی اقتصاد خواهد شد. برای برون‌گرا شدن اقتصاد ما باید ارتباط تجاری خود را با سایر کشورها تقویت کنیم که بهترین روش آن حمل و نقل دریایی است. امروز اقدامات خوبی انجام شده و علاوه بر ردیف‌های لایحه، حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای توسعه سواحل مکران دیده شده است.

وی ادامه داد: از دیگر نکات مهم لایحه، علاوه بر ردیف ها برداشت ۲.۵ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی است که قطعا توان دفاعی ما را چند برابر خواهد کرد. در لایحه بودجه مقرر شده مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد تومان بابت پاداش پایان خدمت بازنشستگان اموزش و پرورش اختصاص داده شود. کمیسیون تلفیق این مبلغ را از محل صندوقها خارج و از محل دریافت از شرکت‌ها به ۵۲۰۰ میلیارد تومان افزایش داده است.

این نماینده مجلس در پایان گفت: در بحث عدالت اجتماعی و کمک به اقشار آسیب پذیر و اعطای ۵۰ هزار واحد مسکونی و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اقدامات خوبی در لایحه انجام شده است. صندوق بیمه روستاییان و عشایر در لایحه ۹۷ مکلف شده اند که کلیه روستاییانی که حداقل ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کرده اند و به سن ۶۰ سالگی رسیده‌اند را بازنشسته کنند. این لایحه با در نظر گرفتن مشکلات کشور و هم افزایی دولت و مجلس به این نقطه رسیده است و حتما جزئیات آن در بحث حقوق افراد و حقوق نخبگان و حقوق آموزش و پرورش مورد توجه قرار خواهد گرفت.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین