کد خبر: ۵۰۶۲۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
انتقاد تند چمران و واکنش سريع معاون نجفی درباره طرح ترافیک تهران

دعوای اصولگرايان از بهشت‌مانده بر سر طرح ترافيک/ ماجرای كارت‌های ۵ ميليونی چه‌ بود؟

بخشي از واکنش‌هاي اصولگرايان از بهشت‌مانده، پس از گزارش تحويل و تحول شهردار تهران از دوره ١٢ سال گذشته شهرداري تهران شروع شد و خبرگزاري‌هاي اصولگرا برای تخريب شهردار و گزارش ارائه‌شده آن، سريالي از مصاحبه‌ها و گفت‌و‌گوها را با اصولگرايان شروع کردند و تصويب طرح جديد ترافيکي پرانتقاد شهر تهران، فرصت ديگري براي ميدان عمل اين جريان شد
آفتاب‌‌نیوز :
طرح جديد ترافيکي شهر تهران پس از مدت کوتاهي که به بررسي گذاشته شد، با هماهنگي که گفته مي‌شود بين عوامل اجرائي وجود دارد يا به وجود مي‌آيد، در شوراي شهر تهران تصويب شد؛ طرحي که واکنش‌هاي متفاوتي را در ميان شهروندان، کارشناسان، اعضاي شوراي شهر تهران و حتي رسانه‌ها داشت و در اين ميان اعضاي سابق شوراي شهر تهران که مي‌گويند خودشان قبلا با نمونه‌اي از اين طرح مواجه بودند، اما آن را اجرا نکردند، واکنش‌هاي منفي درباره آن داشتند.

به گزارش آفتاب‌نیوز، البته بخشي از واکنش‌هاي اصولگرايان از بهشت‌مانده، پس از گزارش تحويل و تحول شهردار تهران از دوره ١٢ سال گذشته شهرداري تهران شروع شد و خبرگزاري‌هاي اصولگرا برای تخريب شهردار و گزارش ارائه‌شده آن، سريالي از مصاحبه‌ها و گفت‌و‌گوها را با اصولگرايان شروع کردند و تصويب طرح جديد ترافيکي پرانتقاد شهر تهران، فرصت ديگري براي ميدان عمل اين جريان شد. اين‌گونه بود که به‌جز محسن پيرهادي و ابوالفضل قناعتي، دو عضو هيئت‌رئيسه شوراي چهارم، مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران در سه دوره گذشته، در گفت‌وگويي اعلام کرد طرح ترافيک جديد شهرداري تهران قطعا باعث افزايش آلودگي هوا خواهد شد و شهرداري در اين طرح تنها ‌دنبال افزايش درآمد است.

مهدي چمران که همچنان مسئوليت دفاع و سخنگويي براي شهردار سابق تهران را به‌خوبي ايفا مي‌کند، با اشاره به اجراي طرح ترافيک جديد، اين طرح را ناپخته خوانده و گفته است: اين طرح نمي‌تواند اهدافي را که مدنظر دارد، جلب کند. او گفته: اين‌گونه طرح‌ها تنها در راستاي افزايش درآمد شهرداري است و اين در حالي است که شوراي چهارم هيچ‌گاه ‌دنبال تصويب اين‌گونه طرح‌ها نبوده است. متأسفانه اين طرح در حالي به ‌تصويب رسيده است که مسئولان شهري عنوان کرده‌اند مطالعات لازم را انجام داده‌اند.

او گفته است: افزايش درآمد شهرداري از طريق طرح ترافيک، اجحاف و خيانت به شهروندان تهراني است و ظاهرا در اين طرح، شهرداري چشم‌هاي خود را روی شهروندان بسته است و فقط ‌دنبال کسب درآمد است. چمران در ادامه گفته است: اگر طرح ترافيکي که در سال‌هاي گذشته انجام مي‌شده، نواقصي هم داشته، رضايت شهروندان را در پي داشته است، اما اين طرح قطعا نارضايتي شهروندان را در پي خواهد داشت.

اين واکنش‌هاي يک‌سويه اصولگرايان به شهرداري جديد و اقدامات و گزارش شهردار و هرآنچه در دوره بعد از حضور اصولگرايان رخ داده، در حالي است که بارها شهردار و معاونان او به‌ویژه معاون ترافيکی‌ اعلام کرده‌‌اند مي‌توانند با مديران و اعضاي سابق شورا درباره اقدامات قبلي و جديد، مناظره و گفت‌وگوي رو‌در‌رو با حضور رسانه‌ها داشته باشند، اما هيچ‌گاه طرف مقابل آن را قبول نکرده‌ است. نمونه واضح آن هم زماني بود که شهردار تهران پس از دو ماه حضورش در شهرداري تهران و پس از تهيه گزارش‌هاي مفصلي از وضعيت خط ٧ متروی تهران که ناقص افتتاح شده بود، دستور توقف و اصلاح وضعيت اين خط را صادر کرد. همان زمان شهردار تهران و معاون او، به‌دور از رفتار سياسي، اعلام کردند مي‌توانند در جلسه‌اي مشترک، دلايل و مستندات توقف موقت خط ٧ مترو را تشريح کنند و مديريت قبلي شهر تهران نیز مي‌تواند دلايل سياسي‌بودن اين اقدام را ارائه کند تا در نهايت مردم قضاوت کنند. معاون شهردار به‌طور رسمی به شهردار سابق تهران پيشنهاد مناظره داد، اما پاسخي داده نشد. حالا هم که شهرداري تهران پس از چند ماه يکي از اقدامات اصلاحي خود را (هرچند با انتقادات و محدوديت) کليد زده، جريان اصولگرا این سناريوي تخريبي را شروع کرده است. محسن پورسيدآقايي، معاون شهردار تهران، در واکنش به اظهارات مهدي چمران به‌عنوان يکي از کساني که سال‌ها در مديريت شهري تهران دخيل بوده است، توضيحاتي را با بياني نسبتا تند از طريق معاونت خود مستقيما منتشر کرده است. او مهدي چمران را به‌عنوان فردي متدين خطاب قرار داده و گفته است: «انتظار مي‌رفت تقوا به خرج دهند و لااقل بعد از سال‌ها جور‌و‌جفا در حق شهروندان تهران، طلبکار نباشند. اگر ايشان واقعا معتقدند طرح ترافيک قبلي خوب بوده و طرح ترافيک جديد خيانت است، داوطلبانه از ما بخواهند اعلام کنيم در دوره پيشين چند کارت شناور پنج‌ميليون‌توماني را رايگان بين اين و آن پخش کرده‌اند».

او ادامه داد: «خيانت را کساني کرده‌اند که سال‌ها رانت دادند و از جيب مردم براي خود يارگيري کردند. ايشان ادعا کرده مردم از طرح قبلي راضي بوده‌اند؛ البته آنها که طرح ترافيک هديه مي‌گرفتند، بايد هم راضي باشند، اما مردمي که براي ورود به محدوده بايد روزانه ۴۰ هزار تومان مي‌دادند، چطور؟ آنها مردم نبودند؟ شما که از جيب شهرداري به هزاران نفر طرح ترافيک رايگان مي‌داديد و سهميه‌ها را ۴٢ درصد افزايش داديد و هزينه آن را از مردمي که طرح روزانه مي‌خريدند مي‌گرفتيد، دنبال کسب درآمد به هر قيمت بوديد يا ما که اين رقم را براي عموم مردم تا حدود نصف کاهش داديم و در عوض محکم ايستاديم تا سهميه‌داران سابق، بهاي آسايش خود را از جيب ساير شهروندان نپردازند؟».

پورسيدآقايي افزود: «شما که براي کسب درآمد بيشتر به شيشه اتوبوس‌ها هم رحم نکرديد و همه‌جا را تبليغات چسبانديد، به فکر درآمد بيشتر به هر قيمت بوديد يا ما که با وجود ويرانه مالي به‌جا‌مانده از دوره جناب‌عالي، به خاطر احترام به نظر اکثريت مردم تصميم گرفتيم اين تبليغات را حذف کنيم؟ جناب آقاي چمران، شهر ما آن‌قدر مسئله دارد که اگر شبانه‌روز هم براي حل مشکلات مردم تلاش کنيم، باز کافي نيست. اگر کمک نمي‌کنيد، لااقل براي اين مردم و نمايندگانشان در مديريت شهر حاشيه‌سازي نکنيد».

علاوه‌بر معاون شهردار، محمد سالاري، رئيس کميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران در دوره چهارم و پنجم هم که نسبت به طرح جديد ترافيکي منتقد است، نسبت به حمله مهدي چمران به تصميم شوراي پنجم درخصوص طرح ترافيک جديد پايتخت واکنش داشت. او با اشاره به تصويب اين طرح در شوراي ترافيک شهر تهران تأکيد کرد که اين طرح نه‌تنها رويکرد درآمدزايي ندارد، بلکه با کاهش قابل‌توجه سهميه‌هايي که در گذشته بي‌حساب‌وکتاب به افراد مختلف اختصاص مي‌يافت، راه‌هاي رانت و سوءاستفاده را مسدود مي‌کند.

او به انتقاد خود درباره روند بررسي اين طرح اشاره کرد و گفت:‌ باوجود اينکه معتقدم اين طرح بايد بيشتر مورد بررسي محافل کارشناسي و ذي‌نفعان قرار مي‌گرفت و سپس در شوراي شهر مطرح مي‌شد و اين موضوع را چندبار در صحن شورا نيز تذکر دادم، اما باور دارم اساس اين طرح منجر به فسادزدايي و رانت‌زدايي جدي مي‌شود. طرح جديد ترافيک، درآمدزايي چنداني براي شهرداري نخواهد داشت، چراکه سقف مجوزهاي ورود به طرح ترافيک کاهش يافته و براي ورود به محدوده طرح ترافيک نيز سقف تعيين شده است.

سالاري اولين مزيت طرح جديد ترافيک را عدالت اجتماعي خواند و گفت:‌ امکان دسترسي همه مردم متناسب با نيازشان به اين محدوده ايجاد شده است و درعين‌حال آلودگي هوا کاهش مي‌يابد و در همين راستا يکي از اساسي‌ترين کارها، ايجاد محدوديت براي خودروهاي فرسوده و فاقد معاينه فني است. همچنين نحوه تعيين عوارض براي ساعات پيک و غيرپيک تردد در محدوده و نيز ساعت ورود و خروج به آن به نحوي انجام شده که موجبات هدايت و راهبري سفرها را فراهم کرده است و نهايتا منجر به انضباط ترافيکي و کاهش آلودگي هوا مي‌شود.

اين عضو شورا و همکار سابق مهدي چمران با بيان اينکه رفع تبعيض‌ها به‌عنوان يکي از اهداف اصلي طرح جديد ترافيکي مدنظر است، خطاب به چمران گفت: بگوييد طرح جديد ترافيک خيانت به شهروندان است يا تخصيص سهميه‌هاي ويژه پرتعداد به افراد و گروه‌هاي خاص در طرح قديم؟!

با كارت‌هاي ۵ ميليوني خيانت كردند

روزنامه آرمان نیز نوشت: تخریب‌ها را پایانی نیست. تفاوتی نمی‌کند دولت باشد، شورای شهر یا شهرداری، دلواپسان هر کجا که بخواهند به تخریب‌ رو می‌آورند. فاز جدیدی در تخریب شورای شهر و شهرداری تهران آغاز شده است. با تصویب طرح جدید ترافیک، دلواپسان به صحنه آمده و با لیدری مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر، انتقادات تندی علیه شهرداری و شورای شهر تهران مطرح کرده‌اند. چمران این طرح را اجحاف و خیانت در حق شهروندان تهرانی و محلی برای کسب درآمد دولت دانسته و محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل شهردار در پاسخ او را به تقوای بیشتر و عدم حاشیه‌سازی دعوت کرده است. باید دید دلواپسان چه زمانی به درک دقیق و روشنی از مفهوم مهمی به نام مصالح عمومی خواهند رسید.

طرح جدید ترافیک

با وجود بدهی‌های سنگین و خزانه تحت فشار قرار گرفته به‌خاطر نوع مدیریت اصولگرایانه بر تهران در سال‌های قبل، اگر شهرداری جدید طرحی برای اداره بهتر وکم هزینه‌تر شهر از قبیل ترافیک، آلودگی هوا و... ارائه کند، نه تنها مورد تشویق قرار نمی‌گیرد، بلکه از جانب مخالفان و منتقدان مورد هجمه هم قرار می‌گیرد که شهرداری در صدد افزایش درآمد خود است؛ موضوعی که بسیار محل تامل است. سه‌شنبه گذشته لایحه «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران» مطرح شد. این طرح که یکی از حاشیه‌دارترین لوایح مورد بررسی شورای شهر بود، پس از بحث و بررسی‌های بسیار و تصویب یک فوریت آن در سی و هفتمین جلسه شورای شهر، سرانجام در چهل‌ودومین جلسه به تصویب نهایی رسید. این طرح موافقان و مخالفان بسیاری برای خود آفرید که شاید سرشناس‌ترین مخالف آن مهدی چمران رئیس شورای شهر چهارم باشد.

در نهایت

گرچه عملکرد شهرداری فعلی بری از خطا و اشتباه نیست و شاید بعضا خطایی نیز وجود داشته باشد، اما جریان مخالف اصلاح‌طلبان نیز که بیش از 12 سال قدرت مطلق را در شهرداری و شورا در اختیار داشته، عملکرد روشنی دارد که قابل مشاهده است. پس رواست که به جای اخلال و انتقادات نا‌بجا از عملکرد شورا و شهرداری به کناری نشسته و اجازه دهند مسئولان شورا و شهرداری به کارخود بپردازند تا شاید بتوانند بخشی از مشکلات کلان شهر تهران را حل و فصل کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
1
1
جوری میگویید از بهشت بازمانده که انگار اینها الان در بهشت برین هستند و بقیه در جهنم اما نمیدانید کسی که در ساختمان بهشت است باید همچون قالیباف شبانه روز دنبال خدمت باشد گر چه شما دنبال مدرک بر علیه او می گردید اما موفق هم نخواهید شد و این بهشت هم از دست اینها بیرون خواهد آمد حداکثر 4 سال عمر دارد وکه البته ابتدا مجلس عوض خواهد شد و در پی آن دولت و شورای های اسلامی که در این راستا هستند همه با هم خداحافظی خواهند کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
1
0
تیم جدید شورای شهر و خود شهردار ، ازهر نظر اصلحند ، بهتر بود نرخ طرح ترافیک را ،خیلی جزئی کم میکردند (هم بنفع شهر و هم شهرداری ) .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین