کد خبر: ۵۰۶۲۶۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱

پروژه جديد سعيد‌ جليلی؛ مجلس سايه!

پيشنهاد كانديداي شكست‌خورده سال ۹۲ براي زير سوال بردن خانه ملت و استيضاح نمايندگان در نماز جمعه، بي‌اساس و شبيه به شوخي است.
آفتاب‌‌نیوز :
توسعه فقير سياسي در ايران و نبود احزاب كارآمد سبب شده است تاجريان‌ها و افرادي كه برقدرت مردمي وابسته نيستند، با استفاده از نفوذي كه در لايه‌هاي مختلف دارند، بتوانند نظريه‌پردازي‌هايي را به اجرا دربياورند كه به نفع ملت و كشور نيست. 

به گزارش آفتاب‌‌نیوز، جريان‌هايي كه بيشتر از قشر محافظه‌كار ايران هستند و با تكيه بر قدرتي كه در گذشته داشته‌اند، مي‌كوشند تا نهادها و اركان مردم محور را زير سوال ببرند. اين انتقام از راي مردم در دهه 90 بيش از هر بازه‌اي به چشم مي‌آيد. دهه‌اي كه سبب شده است اين افراد و جريان‌ها را از دوره‌هاي قدرت خارج كنند و آن‌ها نيز در گوشه رينگ با استفاده از همان نفوذي كه اشاره شد به كار خود ادامه دهند و هر چند وقت يك‌بار ضربه‌اي به منافع ملت وارد كنند.

توهم دولت سايه

در همين راستا به خاطر داريم در زماني كه محافظه‌كاران به رياست‌ریيسي بازي انتخابات سال 96 را با تمام هزينه‌هايي كه متحمل شدند، به مردم واگذار كردند، سعيدجليلي يكي ديگر از كانديداهاي شكست‌ خورده به حسن روحاني(چه در انتخابات و چه در حل پرونده هسته‌اي) واژه‌اي مركب را به زبان آورد كه شايد خود او نيز چندان از جزيياتش خبر نداشت. آن واژه، عبارتي سياسي و البته انگليسي به نام «دولت سايه» بود. در همان زمان سايت‌نامه‌نيوز از رسانه‌هاي نزديك به دولت روحاني در گزارشي با عنوان «پشت‌پرده پروژه دولت سايه سعيد‌جليلي» نوشت:«هر دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا بدون آنکه حتی یک حزب قدرتمند با شانس پیروزی در انتخابات داشته باشند؛ از تشکیل دولت سایه صحبت می کنند. این درحالی است که استادان علوم سیاسی معتقدند این طرح نیز همچون «نظام پارلمانی» نیازمند وجود احزاب قدرتمند است. آن کاندیدای شکست خورده درانتخابات 92 که می خواست «دولت سایه» تشکیل دهد به جایی نرسید و سرانجام به در سایه نشستن اکتفا کرد. پیش از سعید جلیلی نیز عبدا... رمضان زاده در سال ٨٤ به حزب مشارکتی‌های پیشنهاد داده بود که به طور غیر رسمی دولت سایه تشکیل دهند. فراهم نبودن ساختار و بستر سیاسی مناسب مانع از موفقیت هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا در این زمینه شده است.احمد نقیب‌زاده، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تقویت تحزب را پیش شرط تشکیل دولت سایه دانسته و می گوید كه تشکیل دولت سایه در عرصه سیاست سودمند است و موجب می شود که اقلیت سیاسی آمادگی به دست گرفتن قدرت را داشته باشد اما زمانی ممکن است که حزب رقیبی وجود داشته و قدرت را به دست گرفته باشد.وی ساختار سیاسی در انگلستان را مثال زد و توضیح داد كه وقتی حزب محافظه کار در انگلستان به قدرت می رسد، حزب کارگر دولت سایه تشکیل می دهد زیرا می‌داند که وقتی محافظه‌کاران شکست خوردند، آن‌ها پیروز خواهند شد. این استاد علوم سیاسی با طرح این سوال که در کشور ما کدام حزب در انتخابات پیروز شده و قدرت را به دست دارد؟ گفت كه در انتخابات ایران هیچ حزبی پیروز نشده و در نتیجه شاهد هستیم عده ای که خط و مشی سیاسی همشكلي ندارند در کنار یکدیگر قدرت را به دست گرفته‌اند. افزون بر این،کدام حزب سیاسی در ایران شانس پیروزی در انتخابات آينده را دارد؟ هیچ کدام. در این ساختار سیاسی صحبت از دولت سایه بیهوده است. به گفته او، در شرایطی که ساختار سیاسی مناسب وجوند ندارد، تاکید جریانات سیاسی بر لزوم تشکیل دولت سایه را باید نوعی انتقاد یا دلواپسی تعبیر کرد. نگرانی یا دلواپسی که نقیب زاده به آن اشاره می کند در تفکر جلیلی و همراهانش به وضوح مشخص است. آن ها مخالف دولت هستند و به وزرای آن اعتماد ندارد؛ بنابراين تشکیل دولت سایه را ضروری می‌دانند اما اصلاح طلبان چرا با بی‌توجه به ضعف تحزب همان حرف ها را تکرار می کنند. به نظر می رسد این جریان سیاسی که به واسطه ائتلاف با میانه روها زمینه پیروزی روحانی را در دو انتخابات اخیر فراهم کرده و هر بار آن‌گونه که می‌خواسته در کابینه سهم نداشته است، نام نگرانی های خود را «کمک» می گذارد و در تلاش است با استفاده از عنوان «بازوی کمکی» ظرفیت های خود را بیش از قبل به روحانی نشان دهد».

روياي ناتمام

بعد از اين ادعا، رسانه‌ها و شخصيت‌هاي سياسي مختلفي نيز به دولت سايه واكنش نشان دادند و آن را زير سوال بردند ولي اين جريان كه فرضيه دولت سايه را به ميان آوردند، همچنان با اين خيال صبح را شب مي‌كنند. در همين راستا و در روزهاي گذشته سعيد‌جليلي با انتشار مطلبي در كانال تلگرامي شخصي‌اش كه با هشتگ‌هاي دولت سايه و سفر استاني به پايان رسيده بود، اظهارات عجيبي را به زبان آورده كه نشان‌دهنده تماميت خواهي اين تفكر و جريان است.

نمازجمعه يا مجلس در سايه؟

اين مطلب كه به نوعي گزارش عملكرد سعيدجليلي براي مخاطبان كانالش به حساب مي‌آمد، مربوط به سخنان او در جلسه با امام جمعه واوان و اعضای شورای شهر اسلامشهر بود. در ابتدای این دیدار امام جمعه واوان و اعضای شورای شهر اسلامشهر گزارشي از مشکلات مردم این منطقه به‌ویژه در حوزه ترافیک و لزوم احداث مترو و برخی آسیب های اجتماعی ارائه دادند. جليلي نيز در اظهاراتي تامل برانگيز گفت:«در مساله بارش برف اخیر و موارد مشابه باید مسئولانی که کوتاهی کرده اند را در محافل عمومی مانند نماز جمعه دعوت کنید تا پاسخگوی عملکردشان به مردم باشند.استیضاح به معنای سوال کردن است و این کار فقط نباید توسط مجلس انجام شود بلکه همه مسئولان باید در محافل مردمی حاضر شوند و درباره عملکردشان مورد سوال قرار گیرند. البته باید از مسئولانی که در عملکردشان موفق بوده‌اند، در همان محافل عمومی مانند نماز جمعه و ... از آن‌ها تشکر شود تا مردم تفاوت بین مسئولان را بهتر مشاهده کنند. برخی گزارش‌هایی که امروز در این جلسه مطرح کردید، خوب بود اما مهم تر آن است که آیا خروجی کارها و گزارش های ما منجر به حل مشکلات مردم می شود یا خیر؟ مشکلات مردم اسلامشهر را از دستگاه های مختلف مطالبه و پیگیری تخصصی کنید و تصور نکنید تمام مشکلات با ورود بالاترین فرد و دستگاه مربوطه حل می شود. اولین ویژگی نیروهای انقلابی «عدم انفعال» است و اگر برخی مسئولان با سلیقه ما سازگار نیستند، نباید منجر به انفعال و انزوای نیروهای انقلابی شود. باید با تمام قوت تلاش کنیم تا مشکلات مردم حل شود. در مواجهه با عملکرد سایر افراد و دستگاه ها اگر دیدید از سوی رقبای شما نیز کار درستی انجام می شود، از آن حمایت و حتی آن را تشویق کنید. متاسفانه امروز در بسیاری از موارد وقتی کار درستی انجام می‌شود، آن کار صحیح به درستی به گوش مردم نمی رسد چون طرفین به ‌دليل حب و بغض‌های سیاسی کارهای خوب يكدیگر را نیز تخطئه می کنند. اگر امروز بتوانیم کاری برای کشور و مردم انجام دهیم اما به هر علت آن کار را نکنیم باید به خدا جواب بدهیم چون اصل بر تلاش برای رفع مشکلات مردم بوده و ثبت موفقیت‌ها به اسم خودمان نيست. اگر مردم در عمل ببینند مسئولان فارغ از دعواهای سیاسی به فکر حل مشکلات آن‌ها هستند هم طعم شیرین خدمت از سوی نیروهای انقلابی را خواهند چشید و هم نقشه‌های دشمن در جهت ایجاد ناامیدی برملا خواهد شد .

مقصراني‌ كه شاكي مي‌شوند!

اين جريان در تلاش است تا به نوعي به مردم نشان دهد كه منجي اين روزگار تلخ هستند و سعي مي‌كنند نااميدي‌هايي كه ايجاد شده است را از زندگاني ملت كنار بزنند ولي بي‌شك يكي از عوامل وجود اين وضعيت در كشور جريان‌هايي هستند كه سال‌ها هر اقدامي خواستند كرده‌اند و امروز نيز به هيچ كجا پاسخگو نيستند. آن‌ها حتي مجلس را نيز در رأس امور نمي‌دانستند و گاهي براي وظيفه قانوني استيضاح و پرسش كه برگردن مجلس است جايگاهي قايل نبودند حال امروز تلاش مي‌كنند تا مسئولان را به جاي مجلس به نمازجمعه بكشانند تا استيضاح كنند؟! آيا اين جريان‌ها توهم اين را دارند كه مردم به نمايش آن‌ها توجه‌خواهند كرد؟! بايد منتظر ماند و ديد كه اين جريان براي آنكه جايگاه‌هاي نهادها و اركان مردم نهاد را در كشور زير سوال ببرند ديگر چه برنامه‌هايي دارند و چه راهي را مي‌خواهند ادامه دهند. سران آن‌ها بايد بدانند كه مردم ايران افراد و اقدامات آن‌ها را هميشه به خاطر دارند و در زماني كه لازم باشد براي اجراي و اقدام مناسب به ميدان مي‌آيند ومانند انتخاباتي كه اين سال‌ها بر كشور گذشته، پاسخ خوبي‌ خواهند داد.

منبع: روزنامه قانون

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
2
6
اينها داراي تفكرات انحرافي از دين هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
2
5
دولت یا مجلس در سایه در ایران همان دولت بیکار پرادعاست که تا از سایه به آفتاب خدمت و مدیریت می رسد مثل یخ و برف آب میشود گویا مردم آقای سعید جلیلی را در عرصه مذاکرات هسته ای ندیدند و در مناظرات ریاست جمهوری سال 92 با اقران اصولگرای خود نیازموده اند همه خوب یادشان هست یکی از بزرگان آن قوم مذاکرات وی با 5+1 وی را به انشاء خوانی تشبیه کرد گویا مردم سالهای پر التهاب 90 تا 92 از یادشان رفته الان معضلی به نام ترامپ سر راه انقلاب و نظام قرار گرفته ما از ایشان یک کلام کارگشا ندیدییم که در قواره پاسخ مناسب به ترامپ و دار و دسته اش باشد سایه نشینان همراه سعید جلیلی حداکثر آقدامی که دستور اجرایی شدن آن را می دهند توزیع اتهامات عجیب به دیگران است آقای سعید جلیلی اگر به دنبال سربلندی مردم است مثل دوران جبهه به آفتاب خدمت و زحمت بیاید و الا در همان سایه استراحت فرمایند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
1
2
این آقا وقتی که در کفتگوی 5+1 شرکت میکردند و هیچگونه حرفی برای گفتن نداشتند وموجب اتلاف وقت میشدند تا دوران زمامداریشان به پایان برسد و نمی توانستند کاری را از پیش ببرند بایستی در نماز جمعه جوابگو باشند و بعد تقاضای این کار را داشته باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
0
2
جناب جلیلی در 1400 انتخابات ریاست جمهوری است در 98 انتخابات مجلس است ما خیلی مدیر سایه نشین نمی خواهیم باید به آفتاب آمد و با مردم سخن گفت مردم نیز فهم و شعور دارن اگر به اونها حق انتخاب بدهید قطعا برنامه های شما را نیز ارزیابی خواهد شد مردم کشور آبادی می خواهند که بتوانند در آن زندگی کنند من قبول دارم بخشی از همت ملی مبارزه برای استقلال کشور هست در آستانه چهل سالکی انقلاب سردرگمی عجیبی در امهات مسائل وجود دارد اول اقتصاد واقعا کشور به کدام سمت خواهد رفت علاوه بر نداشتن الگوی درست اقتصادی فسادهای عجیب و غریب اعتماد ملی را به شدت مخدوش کرده شما نیز هیچ برنامه ای بجز چها تشر و چشم سرخ کردن،برنامه خاصی برای مبارزه با فساد ندارید دوم سیاست خارجی والله بالله تالله سفر به ساحل عاج و بنین و سنگال و جزایر قمر و امثال اینها به معنای داشتن سیاست خارجی خوب نیست صنعت و اقتصاد و سرمایه در این کشورها نیست اون بندگان شما در دنیا سایه ها نباید زندگی کنید سال 92 مردم جواب جنابعالی را دادن در حد همان 4 میلیون حرف بزنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
0
0
تنبل نرو تو سايه سايه خودش ميا يه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین