کد خبر: ۵۰۶۳۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰

عارف: لزوم اصلاح مصوبات کمیسیون تلفیق در مورد حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اساتید و دانشگاهیان را موتور محرکه توسعه کشور عنوان و بر ضرورت اصلاح مصوبات کمیسیون تلفیق در مورد حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها تاکید کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدرضا عارف در گفت‌وگویی با اشاره به برگزاری جلسه بعدازظهر امروز فراکسیون امید با تعدادی از استاتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های سراسر کشور اعلام کرد: همواره در نظام جمهوری اسلامی توجهی ویژه به اساتید و دانشگاهیان شده که امری طبیعی است؛ چرا که مزیت ما نیروی انسانی است و محور برنامه‌های توسعه‌ای کشور نیز دانش و نیروی انسانی فرهیخته و پرورش‌یافته بوده است.

وی با بیان این‌که «دانشگاه و اساتید موتور محرکه برنامه‌های توسعه‌ای در کشور هستند»، خاطرنشان کرد: در این راستا عنایتی خاص در سیاست‌های کلی در بخش‌های مختلف و همچنین در تصمیماتی گوناگون نظام، چه در عرصه قانون‌گذاری در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی و چه در عرصه اجرایی در دولت‌های مختلف به دانشگاهیان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها شده است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به وضعیت معیشتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها گفت: مالیات حقوق اساتید از سال ۶۸ به‌طور ثابت ۱۰درصد لحاظ شده که نشان‌دهنده نگاه ویژه حاکمیت به این گروه از جامعه است. همچنین در بحث افزایش سنواتی حقوق شاهد بودیم که دانشگاه‌ها معمولاً از متوسط رشد بالاتر بودند که به‎خصوص در ۲ مقطع یعنی سال‌های ۶۸ و ۷۳ شاهد افزایش حقوق سه‌برابری برای اساتید بودیم.

رییس فراکسیون امید مجلس با اشاره به رقابت شدیدی که در سطح منطقه برای جذب اساتید و نخبگان وجود دارد، گفت: در منطقه ما حقوق بالای ۱۰ هزار دلار در ماه برای یک استاد جوان دانشگاه، معمول است ولی متاسفانه برخی مصوبات در کمیسیون تلفیق موجب بروز برخی نگرانی‌ها در میان این قشر فرهیخته جامعه شده است.

عارف با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با دانشگاهیان در این راستا خاطرنشان کرد: درحالی که پیش از این جلساتی با برخی روسای دانشگاه‌ها برگزار کردیم، امروز نیز در فراکسیون امید میزبان تعدادی از اساتید عضو هیات علمی دانشگاه‌های سراسر کشور بودیم و این عزیزان نگرانی خود را نسبت به مصوبات کمیسیون تلفیق مطرح کردند.

رییس مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به نظر می‌رسد درصورت تصویب این مصوبات کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس، شاهد تاثیر چندانی در کاهش هزینه‌ها در بودجه سال آینده نباشیم اما پیام این اتفاق به دانشگاهیان و به‌ویژه نسل جوان ناخوشایند خواهد بود.

او با اشاره به بخشی از مطالبات اساتید دانشگاه‌ها که در جلسه امروز در فراکسیون امید مطرح شد، یادآور شد: برخی اساتید تاکید داشتند که یک عضو هیات علمی دانشگاه به‌طور طبیعی حداقل ۶ تا ۱۰ سال دیرتر وارد بازار کار می‌شود؛ چراکه در این بازه زمانی همچنان مشغول تحصیل هستند و لازم است این تاخیر جبران شود.

رییس فراکسیون امید مجلس همچنین ابراز امیدواری کرد که نمایندگان در صحن علنی مجلس اصلاحات لازم را نسبت به مصوبات کمیسیون تلفیق اعمال کنند و گفت: ان‌شاءالله درخصوص هر دو، سه موردی که درباره حقوق اساتید مطرح است، اصلاحاتی در صحن انجام شود تا این نگاه خاص و مثبت نظام به نخبگان و دانشگاهیان همچنان تداوم یافته و اساتید با دلگرمی بیشتر به کار خود ادامه دهند.

عارف در پایان گفت: متاسفانه یک نگرانی جدی درمورد اساتید باسابقه وجود دارد که مبادا استادتمام‎های دانشگاه‌ها که ۳۰ سال خدمت کرده‌اند، به‌دلیل این قوانین جدید به یک‌باره تقاضای بازنشستگی کنند و امیدواریم با عنایت همکاران در مجلس، تصمیمی اتخاذ شود که دانشگاهیان بتوانند در جایگاه اصلی خود به‌عنوان نقش‌آفرینان اصلی در مسیر توسعه کشور ایفای نقش کنند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین