آفتابنیوز : سیدمحمد بطحایی در برنامه زنده تلویزیونی «پیش رو» شبکه چهار سیما درباره روند آموزشی در مدارس به ویژه در دوره ابتدایی عنوان کرد: متاسفانه در مدارس مفاهیمی را آموزش می دهیم که خارج از مدرسه برای دانش آموزان مورد نیاز نیست. بخشی از این اوضاع به دلیل اصراری است که بر این مساله وجود دارد.
وی افزود: باید مبانی درسی در مدارس ما، نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان باشد. دانش آموزان باید با استفاده از این مفاهیم چگونه صحبت کردن، طرح ریزی کردن برنامه ها و شادی کردن را یاد بگیرند.
وزیر آموزش و پرورش درباره اجرایی شدن سند تحول بنیادین گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از بهترین اسناد بالادستی است که نقشه راه را برای حرکت ما تعیین کرد و به عنوان یکی از افتخارات آموزش و پرورش مطرح است.
وی افزود : شش سال از اجرای سند گذشته است اما باز هم با محدودیت منابع برای استقرار مواجه بوده ایم. سند باید متوازن اجرا می شد اما چنین شرایطی ایجاد نشده است.
بطحایی تصریح کرد: اجرای سند تحول تنها در اختیار آموزش و پرورش نیست و در مواردی اجرای آن فرادستگاهی است. در مواردی مانند مهارت آموزی ماموریت سایر دستگاه ها نیاز است در واقع نیاز به همگرایی سایر نهادها داریم. طی بررسی های صورت گرفته از سند تحول، یک سوم آن یعنی 30 درصد از آن اجرایی شده و دوسوم آن باقی مانده است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: برای ۱۰۵هزار مدرسه و ۵۷۰کلاس درس، یک میلیون نیروی شاغل و ۷۰۰هزار نیروی بازنشسته، ۱۳۸میلیون کتاب درسی منتشر می شود.
بطحایی درباره ریشه حجم بالای کاری و مشکلات ناشی از آن اظهار کرد: بخشی از این موضوع به دلیل روش سنتی است که در آموزش و پرورش داریم. هیچ کشوری به اندازه ما نظام متمرکز آموزشی ندارد زیرا از نیروهای توانمند در لایه های پایین تر آموزش و پرورش کمتر استفاده می کنیم.
تصمیم جدید برای کاهش استرس دانش آموزان ابتدایی
بطحایی بیان کرد: امروز تصمیم جدی در آموزش وپرورش گرفتیم که دانش آموزان ابتدایی بابد مهارت های زندگی تمرین کنند و باید به این سمت حرکت کنیم.
وی اظهار کرد: تصمیمی بسیار تحولی گرفتیم تا دانشآموزان ابتدایی کتاب های تکمیلی و کلاس های مکمل و آزمون نداشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: فعالیت های پرورشی اصل آموزش و پرورش در دوره ابتدایی است دانش آموز باید بسیاری از مهارت های جمعی را در مدرسه دنبال کند. کاری شروع کردیم که امیدواریم سال آینده دستاوردهایی را در این مورد اعلام کنم.
وی عنوان کرد: برگزاری هرگونه آزمون در دوره ابتدایی و تجویز کتاب کمک آموزشی اکیدا ممنوع است و برای مدارس تیزهوشان و خاص آزمون در پایه هفتم برگزار نمی کنیم البته برای این مصوبه فشارهای زیادی پیش رو داریم.
بطحایی تصریح کرد: افرادی که منافعی در این برنامه ها دارند به سادگی با این موضوع کنار نمی آیند اما عدالت اجتماعی باید برقرار باشد.
منبع: پانا
ضمنا انسان باهوش اگر درست تربیت شده باشد نسبت به افراد دارای هوش کم کمتر دچار استرس می شود چون منطقی فکر می کند
علاوه بر این لشکر بیسوادان نظام جدید آموزشی که ماحصل سیاست امتحان نگیریم و نمره بدهیم هستند مانند یک بمب ساعتی در هر حال رسیدن به مقاطع بالاتر هستند حال می خواهید مدارس تیزهوشان و نمونه مردمی را هم به همان سرنوشت دچار کنید تا افتضاح این چند سال مشخص نشود؟!!!
از والدین بخواهید در خانه خودشان به بچه ها درس بدهند و بچه ها در امتحانات متفرقه شرکت کنند
و مدرک بگیرند
مطمئن باشید بازدهی این روش از این نظام آموزشی افتضاح جدید شما که بدون امتحان و با معلمین افتضاح کودکان را دارای مدرک می کند بسیار بهتر خواهد بود
.........
دلم می خواهد بچه ام با سواد باشد به شما چه؟
ضمنا فرزندان من آنقدر درست تربیت شده اند که به دلیل این که در امتحان ورودی مدارس تیزهوشان رد بشوند دچار استرس نشوند
اونوقت مدرسه تیزهوشان میشه مدرسه ژن خوب
شما که نگران استرس بچه هاهستیدنگران آن دسته ازبچه ها هم باشیدکه یک سال دارندزحمت می کشند.
ضمن احترام به مردم عزیزمان متاسفانه انگارشدیم موش آزمایشگاهی!
فرمون ماشین را دادندبه دست کسی که مثل اینکه جاده را اشتباه رفته حالا دورزده که جبران کنه!
کمربندها رامحکم ببندیم چون ممکنه با این سرعت ازجاده خارج بشه.!!!
یاعلی
واقعا برای شما متاسفم که انقدر تصمیم مسخره ای گرفتی
واقعا برات متاسفم
هیچ کار ی از این آموزش وپرورش روی حساب و کتاب نیست . اومدند ابروش رو درست کنند زدند چشمش رو کور کردند . اونموقعی که نمره رو حذف کردید در دوره ی ابتدایی و همه رو خوب و خیلی خوب دادید و معلوم نیست کسی که تلاش کرده با کسیکه تلاش نداشته نتیجه ی کارنامه شون شبیه نه هم هست گند زدند به اموزش و پرورش . حالا با این طرح مزخرف چطور میخواند ورودی های مدارس نمونه و تیزهوشان رو بسنجند ؟ به فرض در سال نهم اگه آزمون برگزار بشه یعنی شاگردان ورودی هفتم باید برند در مدارس عادی درس بخونند . ظرفیت مدارس خاص رو حتما میخواند به مدارس معمولی پخش کنند با این ظرفیت کلاسها ی الان که کلاس ها و مدارس کمبود جا دارند
حذف نمونه دولتی و تیزهوشان=کاهش سطح علمی ایران=کاهش سطح علمی جهان
دوست عزیز زیاد خوشحال نباش
اینها به فکر خودشان هستند به فکر مردم نیستن اینها میخواهند مدارس غیر انتفاعی خودشان پربشه اینها وزرای میلیاردی هستن . بازبچه های با استعداد مستضعفین میتونستن اونجا برن شاید بچه های خودشان نمیتونن قبول بشن و پارتی بازی هم اونجا نمیتونن بکنن این تصمیم را گرفتن واقعا اگه میخواستن این تصمیم وبگیرن چرا از قبل نگفتن تصمیمات غیر کارشناسی و یک روزه جای تاسف داره. اگه مدیریت بلد نیستید چرا برای کشور و خانواده ها مشکل ایجاد می کنید؟
این مدارس متفاوت هستند در هفته ده ساعت اموزش بیشتر دارند و از همون ابتدا درس علوم تفکیک میشه به سه درس شیمی، فیزیک و زیست و سایر دروس هم تخصصی تر کار میشه با بچه ها . فرزند من الان در کلاس هشتم از نظر علمی با دخترعموش که سال دوازدهم هست برابری میکنه البته این رو بگم که در پایان سال بچه هایی که معدلشون خیلی پایین هست عذرشون خواسته میشه و و به مدارس معمولی هدایت میشن
خبیلی از همکلاسی های دخترم کشش این مباحث رو نداشتند و سال بعد از ادامه تحصیل در این مدرسه انصراف دادند و توی یه مدرسه معمولی ثبت نام کردند. حالا چطوری قصد دارن با حذف آزمون ورودی راه رو برای همه دانش آموزان هموار کنند. گذشته از اینکه خود دانش آموزان هم باید توانایی ادامه تحصیل در این مدارش رو داشته باشند. حتما می دونید که بچه هایی که برای المپیاد معرفی میشن از همین مدارس هستند و همش بخاطر ساعات اضافه آموزشی و کتاب های اضافه ای هست که علاوه بر کتاب های وزارتی مجبور هستند بخونند.
وسط سال که موقع آزمون هاس و این همه کلاس و هزینه کردیم کنسل شد واقعا که ....
باید از سال بعد روز اول بگید مردم که مسخره شما نیستند
وسط سال که موقع آزمون هاس و این همه کلاس و هزینه کردیم کنسل شد واقعا که ....
باید از سال بعد روز اول بگید مردم که مسخره شما نیستند
من به عنوان یک فرهنگی بسیار متاسفم که سکان مدیریت یک وزارتخانه کلیدی و آینده ساز،در دستان یک مشت مدیر بی کفایت قرار گرفته است.
آقایان در هیچیک از تصمیمات خود ،نظر فرهنگیان را نمی پرسند.
حالاکه وسطه ساله اعلام کردین نمیشدبرای سال دیگه اجرایی بشه
اینجوری که بچه هایی که خودشون روآماده کردن واینقدرزحمت کشیدن ضربه میخورن
واقعاکه،،،،،،،
به نظر بنده در أين مقطع زماني بدترين تصميمي بود كه گرفته شده است وحتما بايد تصميم لغو شود
با این کار خانواده ها مجبور هستند بجای فرار از مدارس بی کیفیت دولتی زیر بار هزینه های هنگفت مدارس غیرانتفاعی برن
اینکه یه عده ای فقط رابطه و ضابطه حفظ کنن و با چند هزار تست و فرمول به تیزهوشان برن کار بی فایده ای و نشان از هوش و استعداد فرد نمی ده بلکه هوش تحلیلی مهم نه هوش حفظیات و تمرین مکررات که بچه رو خل و چل می کنه کسی که باهوش اصلا نیازی به تمرین و استرس نداره قدیم هم همینطور از بین 30 دانش اموز کلاس سه چهار نفر معرفی می شدن یک امتحان هوش می گرفتن و جذب تیزهوشان می شدن در آینده هم افراد مفیدی بودن
اینکه یه عده ای فقط رابطه و ضابطه حفظ کنن و با چند هزار تست و فرمول به تیزهوشان برن کار بی فایده ای و نشان از هوش و استعداد فرد نمی ده بلکه هوش تحلیلی مهم نه هوش حفظیات و تمرین مکررات که بچه رو خل و چل می کنه کسی که باهوش اصلا نیازی به تمرین و استرس نداره قدیم هم همینطور از بین 30 دانش اموز کلاس سه چهار نفر معرفی می شدن یک امتحان هوش می گرفتن و جذب تیزهوشان می شدن در آینده هم افراد مفیدی بودن
تمام پاساژها و پارکینگ منزل معلما شده کلاس درس بچه ها.کتابهای درسی در مرداب و زباله دانی کتابهی غیر درسی دفن شده اند. کتاب سبز - کتاب خیلی سبز - کتاب سبز لجنی - سیر تا پیاز- کلم تا گوجه و...... دانش آموز در تلی از کتابها گم شده است نمیتواند در فضای گند این کتابها نفس بکشد. متاسفانه این انتشاراتی ها هر کدام عواملی در مدرسه دارند. هر معلم یک کتاب را تبلیغ میکند. کجاست آن زمانی که معلم با جان ودل بسته به سطح کلاسش سوال طرح میکرد . اکثر معلما لای کتاب درذسی اصلی را باز نمیکنند مستقیم به سمت کتابهای غیر درسی میروند.آقای وزیر متشکریم. الان سطح معلمین مدارس تیزهوشان هیچ فرقی با بقیه مدارس ندارند. این داش آموزان هستند که به مدسه اعتبار میبخشند نه مدرسه و معلمین به دانش آموزان. مگر تحصیل کرده های قبل از انقلاب که الان در کارشان موفق هستند و در همه رشته ها بهترینها هستند در مدارس خاص درس خواندند؟
بایک دنیا آرزو برای آینده ی زیبا
من والبته امسال من چقدر بد شانس هستیم که وقتی به ما رسید
آرزوهای ما شکست