کد خبر: ۵۰۶۷۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل، گام بزرگی برای بهبود محیط‌زیست

رییس‌جمهور: خودروهای فرسوده باید بطور کامل از رده خارج شوند

رئیس جمهور، توسعه حمل و نقل عمومی و کنترل تردد انواع خودروها را عامل مهمی در بهبود محیط زیست دانست و با تاکید بر اینکه طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل گام بزرگ دولت برای بهبود محیط زیست است، اظهارداشت: رفاه و آلودگی هوا همراه با صنعتی شدن است اما محیط زیست و سلامت مردم باید اولویت اصلی باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام و المسلمین  حسن روحانی روز دوشنبه در همایش طرح های نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای ودرون شهری  و طرح های اشتغال زایی، با بیان اینکه  خودروهای فرسوده باید بطور کامل از رده خارج شوند، اظهارداشت: ما برای نوسازی خودروهای فرسوده، علاوه بر محیط زیست به صرفه جویی انرژی هم توجه داریم.

به گزارش آفتاب‌نیوز، رییس جمهور  در این مراسم که با حضور جمعی از وزرا، معاونان رئیس جمهور، استانداران، مسئولان دستگاه‌های ذیربط و فعالان اقتصادی در بخش صنعت خودرو و حمل و نقل برگزار شد، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر به ملت ایران، گفت: اگر حضور، فداکاری، ایثار، ایستادگی و استقامت مردم نبود، امکان نداشت انقلاب مردم در برابر رژیم شاه که همه قدرت‌های جهانی از او پشتیبانی می‌کردند و همه توانشان را علیه مردم بکار گرفته بودند، پیروز شوند.

وی  با اشاره به جلوگیری از سخنرانی امام در عراق توسط صدام و ممانعت ورود امام به کویت، گفت: هنگامی که امام(ره) تصمیم می‌گیرد به فرانسه برود در حقیقت آنها نمی‌دانستند چه شخصیتی وارد این کشور شده است چرا که براساس عرف آن روزها هر ایرانی که وارد فرانسه می‌شد، سه ماه ویزای این کشور را برایش در نظر می‌گرفتند و شاید از قبل معلوم بود که امام با آن شخصیت سیاسی و دینی قرار است به فرانسه برود، از سفر به این کشور نیز ممانعت می‌کردند.

روحانی خاطر نشان کرد: در آن روزها همه دنیا دست به دست همه داده بودند که این انقلاب موفق نشود، ضمن اینکه وقوع انقلاب یک غافلگیری عمومی در سطح جهان بوجود آورد، چرا که هیچ کس تصور نمی‌کرد، نهضتی که به رهبری یک مرجع و شخصیت دینی پایه‌گذاری شده و مردم حاضر در مساجد و حسینیه‌ها آن را دنبال می‌کنند، به پیروزی برسد و از این متد، پیروزی حاصل شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه رژیم شاه در آن دوران به نیروی مسلح و ارتش تکیه کرده بود و تصور می‌کردند در نهایت این انقلاب با کشتار مردم تمام می‌شود؛ آنها نمی‌دانستند ارتش به جز عده‌ای از سران آن، مردمی هستند و وقتی می‌بینند مردم خواسته‌ای دارند در جهت خواسته آنها حرکت می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی یک معجزه تاریخی و سیاسی بود، افزود: به واسطه این انقلاب برخی از کشورهای منطقه عصبانی و نسبت به آینده خود نگران شدند و منافع قدرت‌های بزرگ به خطر افتاد و این در حالی است که بدخواهان انقلاب پس از گذشت 39 سال هنوز رها نکرده و می خواهند از ملت ایران انتقام بگیرند.

رئیس جمهور اظهار داشت: خوشبختانه پیروزی انقلاب و دهه فجر در طول 39 سال گذشته عامل تحرک و نشاط ما بوده است و دولت‌ها همواره تلاش کردند تا در این ایام هدیه‌ای برای مردم داشته باشند و کوششی که برای بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف در سطح کشور انجام می‌شود، از آثار مبارک انقلاب است که ما را وادار می‌کند با نشاط بیشتری وارد عمل شویم.

 روحانی با اشاره به اینکه کشور ما همانند سایر نقاط جهان مزایا و نعمات فراوان و مشکلاتی دارد، گفت: ایران ملتی بزرگ و فهیم دارد که در تاریخ قبل و بعد از اسلام تمدن‌ساز بوده است و وقتی اسلام وارد این سرزمین شده مردم ایران آن را با اشتیاق پذیرفته‌اند و دلیل آن این است که تا به امروز بهترین مفسران قرآن و سیره اهل بیت(ع) و بهترین لغت‌دان‌های صرف و نحو و ادبیات عربی از ایرانی‌ها هستند و این نشان می‌دهد که این ملت عاشق دین اسلام است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه حدود یک میلیارد نفر از مسلمانان جهان در کشورهای شرقی ایران حضور دارند، گفت: اسلام از دروازه ایران به این کشورها منتقل شده است چرا که ملت ایران به اسلام معتقد بوده و بار مسئولیت نشر آن را خود برعهده گرفته است.

 روحانی با بیان اینکه ما در کشور امتیازات بزرگی مانند ملت بزرگ و منابع و جایگاه جغرافیایی ویژه در قلب منطقه در اختیار داریم، افزود: راه آهن چابهار به زاهدان با اتصال به شبکه سراسری می‌تواند به یک شاهراه بزرگ بین‌المللی تبدیل شود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جایگاه ترانزیتی ایران یکی از مزایای فوق‌العاده کشور بشمار می‌رود، گفت: گسترش صنعت در عین حالی که رفاه و پیشرفت را به دنبال دارد، مشکلات و آلودگی‌هایی هم به همراه می‌آورد که در این راستا صنعتگران بیشترین مسئولیت را برای رفع این مشکلات و حفظ محیط زیست برعهده دارند.

 روحانی با بیان اینکه محیط زیست موضوع بسیار حائز اهمیت بشمار می‌رود، گفت: مردم در شرایط آلودگی با سختی‌های بسیاری مواجه می‌شوند و نمی‌توانند زندگی عادی خود را دنبال کنند و ما نمی‌توانیم در برابر این مشکلات بی‌تفاوت باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز در دنیا کشورهایی هستند که در شرایط آلودگی چند روز اجازه تردد خودرو نمی‌دهند، ادامه داد: اگر در کشور ما ناوگان حمل و نقل عمومی شرایط لازم و امکانات مناسب را برای ارایه سرویس قابل قبول داشته باشد، می‌توانیم به جای آنکه مدارس را تعطیل کنیم، تردد خودروها را محدود نماییم.

روحانی با اشاره به آلودگی هوا در تهران که توسط تردد کامیون‌ها در شب و اتوبوس‌ها و سرویس ادارات ایجاد می‌شود، گفت: متأسفانه سرویس حمل و نقل عمومی ما هم دچار مشکلات فراوانی است و همه دستگاه‌ها باید در راستای حل این مشکلات کمک کنند و نباید تنها سازمان محیط زیست را در این راستا مسئول بدانیم بلکه همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها باید وارد میدان شده و کمک کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه طرحی که امروز به مبارکی دهه فجر کلید می‌خورد یک طرح میان‌بخشی و فرابخشی بود و همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و فعالان اقتصادی باید وارد عمل شوند تا به نتیجه مطلوب برسیم، گفت: اقدامات در راستای نوسازی ناوگان فرسوده با کندی همراه است و این نمی‌تواند ما را به مقصود و هدفی که در نظر داریم ، برساند و مانند شناگری هستیم که در شدت جریان آب در جهت مخالف شنا می‌کند.

 روحانی تأکید کرد: باید راه پرشتابی برای غلبه بر روند سریع آلودگی محیط زیست پیدا کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت دوازدهم موضوع اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای فرسوده را تا پایان فعالیتش ادامه می‌دهد، گفت: امروز در کلانشهرها بخش اعظمی از آلودگی هوا بخاطر سوختی است که مصرف می شود و دولت با تلاش مردم در حال انجام اقداماتی است تا بتواند قدم به قدم آلودگی‌ها را به طور سالانه کاهش دهد.

دکتر روحانی با بیان اینکه باید نقص‌های اصلی را پیدا کرده و در راستای رفع آنها تلاش کنیم، اظهار داشت: باید خودروهای فرسوده را از صنعت حمل و نقل کشور خارج کنیم، چرا که امروز براساس گزارش‌ها خودروهایی حتی با عمر 70 سال در کشور وجود دارند و تردد این خودروها، آرامش و زندگی مردم را دچار آسیب خواهد کرد.

رئیس جمهور افزود: حتی افرادی که با این خودروها کار می‌کنند نیز دچار مشکل خواهند شد و این در نهایت در نشاط، روحیه و سلامت جامعه تأثیرگذار خواهد بود.

روحانی خارج کردن خودروهای فرسوده و آلوده‌کننده را اولین گام در راستای حفظ محیط زیست عنوان کرد و گفت: ما می‌خواهیم تا اصل صرفه‌جویی در انرژی را در کنار اصل حفاظت از محیط زیست ضمیمه کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه براساس آمار اعلام شده، روزانه 5.5 میلیون بشکه نفت و یا معادل آن در کشور مصرف می‌شود، افزود: اگر در این میزان صرفه‌جویی شود، به همان نسبت صادرات و درآمد ارزی کشور، بیشتر خواهد شد.

روحانی افزود: در این راستا وزیر نفت باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که نتیجه آن کاهش مصرف باشد، وزیر صنعت، معدن و تجارت باید در راستای تولید خودروهای کم‌مصرف، تلاش کند. وزیر راه و شهرسازی می‌بایست در زمینه اصلاح جاده‌ها تلاش کرده و بانک مرکزی نیز کمک‌های لازم را ارایه نماید چرا که تلفیق این اقدامات باعث کاهش آلودگی‌ها، افزایش درآمدها و ایجاد تحول بزرگ در صنعت خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه با ایجاد تحول در صنعت خودروسازی بویژه تولید کامیون‌های بروز، اشتغال نیز افزایش می‌یابد، اظهار داشت: ما باید خود را برای صادرات کامیون به کشورهای منطقه آماده کنیم و این در حالی است که امروز در زمینه تولید و صادرات اتوبوس به کشورهای همسایه قدم‌های خوبی برداشته‌ایم و در زمینه خودروسازی، متخصصان کشور مهارت‌هایی دارند که می‌تواند به صادرات خودرو منجر شود.

روحانی تأکید کرد: باید این ظرفیتی  را که در راستای طرح‌های نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور ایجاد می‌شود، حفظ کنیم تا بتوانیم تحول بزرگی در صادرات و اشتغال ایجاد کنیم.

رئیس جمهور ایجاد اشتغال و شرایط مناسب برای صادرات در کنار این طرح را بسیار حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: به واسطه این طرح، امکانی فراهم می‌شود که افرادی که توانایی ندارند تا در راستای نوسازی خودروی خود اقدام کنند، خودرویی را به آنها تحویل دهیم که حدود نصف قیمت آن را وزارت نفت بر مبنای صرفه‌جویی انرژی و درآمدی که از آن حاصل می‌شود، تقبل کند.

 روحانی تأکید کرد: آنچه امروز به مردم قول می‌دهیم آن است که دولت دوازدهم مصمم‌تر از دولت یازدهم اهتمام دارد که خودروهای فرسوده را در اسرع وقت از ناوگان حمل و نقل جاده‌ای برون‌شهری و درون‌شهری، خارج کند و تلاش ما این است که بتوانیم در سال‌های پیش‌رو آن را به انجام برسانیم.

رئیس جمهور افزود: باید تلاشی را انجام دهیم که با همکاری وزارت «راه و شهرسازی»، «نفت»، «صنعت، معدن و تجارت»، این کار انجام شود و از فرسوده‌ترین‌ها خودروها، شروع به نوسازی کنیم.

 روحانی خاطر نشان کرد: به واسطه این طرح آلودگی‌ها از بین رفته و سرعت حمل و نقل افزایش یافته و ترافیک جاده‌ای کشور که برخی اوقات بخاطر حضور خودروهای سنگین ایجاد می‌شود، روان خواهد شد و این به مردم در انجام کارهای خود و تسهیل شرایط زندگی کمک خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
0
2
دولتي اين حرف را ميزند كه لااقل 70 درصد مشكلات اين راه را خودش بر دوش بكشد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین