کد خبر: ۵۰۶۸۶۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
عربستان سعودی برای مقابله با ایران اسرائیل را به آغوش کشیده است

از خیانت به فلسطین تا خدمت به اسرائیل و اتحاد امنیتی علیه تهران/سران ریاض در مسیر شاه ایران

عربستان سعودی آماده گسترش روابط با اسرائیل است/بسیاری از سعودی‌ها نسبت به خواست محمد بن سلمان برای مدرن‌سازی اسلام و حرکت به منظور اعطای حقوق بیشتر به زنان شک و تردید دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- شبکه خبری «راشا تودی» با اشاره به اتحاد نیمه‌مخفی امنیتی میان عربستان سعودی و اسرائیل اشاره می‌کند که ممکن است این موضوع به حوزه ایدئولوژی و سیاست‌های خیابانی تعمیم یابد اما ریاض ممکن است در معرض خطر بازگشت دوباره اسلام‌گرایی محافظه کار و سخت‌گیرانه قرار گیرد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، عربستان و اسرائیل با همکاری آمریکا در مقابل ایران با یکدیگر متحد شده‌اند. هر‌چند ممکن است اختلافاتی میان اسرائیل و عربستان بر سر مسائلی مانند نوع برخورد اسرائیلی‌ها با فلسطینیان و یا موضوع همجنسگرایان در عربستان سعودی و سرکوب آنان وجود داشته باشد با این حال، به نظر می‌رسد که رژیم‌های اسرائیل و عربستان سعودی در روابط خود به پراگماتیسم پایبند هستند. 

همکاری عربستان، اسرائیل و آمریکا علیه تهران/سران ریاض در مسیر شاه ایران

این تنها مورد عربستان سعودی نیست. مصری‌ها نیز در ظاهر مخالف اسرائیل هستند اما آنان به شدت مشتاق کمک‌های اسرائیل برای مقابله با شورشیان اسلام‌گرا در شبه جزیره سینا هستند. 

«نیویورک تایمز» هفته گذشته اعلام کرد که مقام‌های اسرائیلی و مصری پشت درهای بسته در مورد این مبارزه علیه اسلام‌گرایان با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. برخی از نشانه‌ها حاکی از آن است که عربستان سعودی آماده گسترش روابط با اسرائیل است. با این حال، اکنون این موضوع یک اتحاد تاکتیکی محدود است. به عنوان مثال، ماه گذشته یکی از روسای سازمان‌های مذهبی بانفوذ عربستان سعودی در نامه‌ای به موزه هولوکاست در واشنگتن قتل عام یهودیان توسط آلمان نازی را محکوم کرد. این نامه توسط دکتر«محمد العیسی» دبیرکل اتحادیه جهانی مسلمانان خطاب به مدیر موزه یادبود هولوکاست امریکا به مناسبت روز بین المللی یادبود هولوکاست نوشته شده بود. تمرکز این نامه بر انتقاد از منکران هولوکاست است که به دلایل سیاسی این کار را انجام می‌دهند تا به زعم او تروریسم را توجیه کنند. العیسی وزیر سابق دادگستری عربستان سعودی است که در مقام کنونی خود در سال ۲۰۶ میلادی با حکم محمد بن سلمان ولیعهد کنونی عربستان منصوب شد. سازمانی که او اکنون ریاست‌اش را به عهده دارد سال‌ها مکان گسترش وهابیت بوده است و بسیاری از منتقدان آن معتقدند که بنیادگرایی اسلامی و خشونت‌گرایی ریشه از همان جا داشته است. 

این شبکه خبری در ادامه اشاره می‌کند که انکار هولوکاست در جهان عرب ریشه در نوع رفتار اسرئیلی‌ها با فلسطینیان دارد. «گریگوری لوکیانوف» استاد دانشگاه مسکو می‌گوید که بسیاری در جهان عرب بر این باورند که ریاض به دلیل نگارش این نامه به آرمان فلسطینیان خیانت کرده است. او می‌افزاید: «بخش چپ روشنفکران در جهان عرب از این موضوع عصبانی هستند. این خبر در روزنامه‌های لبنان، سوریه، مصر و الجزایر و حتی شبکه خبری الجزیره بازتاب گسترده‌ای داشته است. این موضوع البته تاثیری ملموس بر سیاست‌های واقعی دولت‌ها و نخبگان حاکم بر این کشورهای عربی نخواهد داشت». 

راشا تودی در ادامه می‌نویسد در این نامه این مقام سعودی یهودستیزی را نفی کرد اما هیچ سخنی درباره صهیونیسم به میان نیاورد این در حالیست که اکثریت اعراب صهیونیسم را عامل بدبختی فلسطینیان می‌دانند. 

شاید این اقدامات نتیجه معکوس و منفی در عربستان سعودی داشته باشد. بسیاری از سعودی‌ها نسبت به خواست محمد بن سلمان برای مدرن‌سازی اسلام و حرکت به منظور اعطای حقوق بیشتر به زنان شک و تردید دارند. مسیری که او پیش‌روی سعودی‌ها گذاشته طولانی و دردناک خواهد بد. او باید دقت کند که اقدامات‌اش نتیجه عکوس نداشته باش؛ مانند آن‌چه در ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی روی داد. در آن زمان ایران به ناگهان از یک متحد غیر‌عربی اسرائیل تبدیل به دشمن آن شد و از امریکا دور شد. محمد بن سلمان باید این چشم‌انداز را در نظر داشته باشد چرا که ممکن است در داخل عربستان سعودی نیز تکرار شود». 

«سرگئی بالمازوف» تحلیلگر ارشد در مرکز مطالعه برای جامعه بحرانی در مسکو می‌گوید که قدرت پادشاه در عربستان سعودی محصول مصالحه گروه‌هایی است که از آن حمایت می‌کنند. او اشاره می‌کند که ملک فیصل توسط دربار در سال ۱۹۷۵ میلادی از بین برده شد. انگیزه قتل هنوز مورد بحث است و ممکن است شخصی باشد با این حال، نظریه‌های مختلف نشان می‌دهند که یک کودتای درون‌درباری علیه پادشاه روی داده بود. ولیعهد کنونی عربستان سعودی معتقد است که مسیر محافظه‌کارانه‌ای که عربستان در سال ۱۹۷۹ میلادی طی کرد اشتباه بود. او به مسیر ایران در آن زمان اشاره می‌کند و می‌گوید که نباید مثل تهران باشیم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ایرانی
|
Germany
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
خدارا شکر شاید مسئولین و دست اندرکاران ما ...دشمنان واقعی این کشور را بشناسند پیش از آنکه شیرازه کشور از هم بپاشد ... در رفتارهاشان بازنگری کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
این قدر شاه ایران شاه ایران نکن !...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
1
دنیا با ما مخالف است عوضش ما بشار اسد رو داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
1
...
این همه جان و مال چهل سال نباید بیدارمان کند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
1
... بجاي اينكه دائم اين و آن را بكوبيد بفكر كشور خود باشيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
1
عقل سالم در بدن سالم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین