کد خبر: ۵۰۶۹۰۸
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
یارانه به افرادی که استحقاق دریافت آن را دارند، پرداخت می‌شود

هشدار نوبخت به دلالان ارز: ضرر می‌کنيد/ دولت در افزايش قيمت ارز نقشی ندارد/قیمت بنزین قطعا در سال ۹۷ افزایش نمی‌یابد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که دولت مصمم است در راستای سیاست فقرزدایی و کاهش فقر مطلق به همه کسانی که استحقاق یارانه را دارند یارانه بدهند
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی دولت گفت: در مورد یارانه‌ها سیاست دولت در راستای فقرزدایی و کاهش فقر مطلق است و قصد داریم به همه کسانی که استحقاق دریافت یارانه را دارند یارانه بدهیم.

به گزارش آفتاب‌نیوز، به نقل از خبرگزاری ایلنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود که در محل کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برگزار شد به برخی برنامه‌های دولت در حوزه‌های گوناگون اشاره کرد و گفت: دولت در حوزه اشتغال ۱۲ برنامه ارائه کرده تا بتواند بالغ بر ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف جذب کند تا در راستای اشتغالزایی استفاده شود.

ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در بخش بافت‌های فرسوده

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به برنامه دولت در مورد بافت‌های فرسوده اعلام کرد: تلاش داریم بتوانیم حدود ۳۰۰ هزار فرصت شغل ایجاد کنیم که از این تعداد ۲۶۰ هزار برای بافت‌های فرسوده و ۴۰ هزار فرصت شغلی برای صد هزار مسکن روستایی ایجاد کنیم.



وی افزود: این اقدام نه تنها از جنبه اشتغالزایی مورد توجه است بلکه همزمان منجر به مقاوم‌سازی ابنیه روستایی و شهری در مقابل زلزله و ایمن سازی آنها می‌شود.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: در زمینه مقابله با آلایندگی و آلودگی هوا نیز دولت با دو برنامه برای نوسازی ناوگان درون شهری و برون شهری زمینه‌ای ایجاد می‌کند که در سال ۹۷ ضمن آنکه بتوانیم نسبت به کاهش آلودگی هوا اقدام کنیم مصرف سوخت را نیز کنترل کرده و برای مردم رفاه نسبی ایجاد کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: از این بحث ۲۵ هزار فرصت شغلی نیز ایجاد خواهیم کرد.

سیاست دولت در راستای فقرزدایی و کاهش فقر مطلق است

وی افزود: در مورد یارانه‌ها نیز سیاست دولت در راستای فقرزدایی و کاهش فقر مطلق است و قصد داریم به همه کسانی که استحقاق دریافت یارانه را دارند یارانه بدهیم.

نوبخت ادامه داد: همچنین اگر دریافتی شهروندی نسبت به خط مستمری پایین‌تر باشد در چارچوب برنامه‌ای یارانه خواهیم داد.

آمادگی دولت برای اصلاح لایحه بودجه در کنار کمیسیون تلفیق

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به آنکه پس از رد کلیات لایحه بودجه اکثر اصلاحات به نوعی بازگشت به لایحه دولت بوده، گفت: کمیسیون تلفیق با دستور رئیس مجلس فراتر از وقت قانونی زمانی در اختیار دارد که برای اصلاحات بودجه اقدام کنند و ما آمادگی داریم برنامه‌هایی که برای اشتغال، آلودگی هوا، ایمن‌سازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی خودروهای فرسوده تهیه کردیم را در جلسات کمیسیون تلفیق تشریح کنیم و اگر چه مجلس حدود یک هفته آینده جلسه علنی ندارد دولت این آمادگی را دارد که در کنار کمیسیون تلفیق اصلاحات را انجام دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که رسانه‌های انگلیسی مطرح می‌کنند هزینه کرد دولت ایران در جنگ یمن ۱۶ میلیارد دلار بوده است این رقم درست است یا خیر گفت:‌ این سخنان نادرست است و نگرانی انگلیس باید از حمایت دولت سعودی و کشتار مردم یمن به خصوص کودکان باشد.

وی ادامه داد: این کشور تسلیحات کشتار جمعی را در در اختیار دولت سعودی قرار می‌دهد و یک فاجعه بزرگ انسانی در حال رخ دادن است.

دولت و مجلس در مورد پرداخت یارانه به افراد با یکدیگر اختلاف نظر دارند

سخنگوی دولت در ادامه در خصوص حذف یارانه ۴۰ درصد از اقشار جامعه گفت: دولت و مجلس در این خصوص با یکدیگر اختلاف نظر دارند. ما باید یک بازنگری در سیاست‌ها نسبت به کسانی که یارانه می‌گیرند داشته باشیم تا در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به خانواده‌های نیازمند برسد.

وی افزود: گاهی اوقات این شرایط ایجاب می‌کند که ما اطلاعات ۸۰ میلیون نفر را مورد بررسی قرار بدهیم و این سیاست دولت نیست اگر بدانیم چه کسانی نیازمند یارانه هستند بهتر می‌توانیم هدفمند کردن یارانه‌ها را عملیاتی کنیم.

نوبخت درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بنزین گفت: این بحث بسیار مهم است و باید اصلاحاتی در آن صورت گیرد. افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی برای فقرزدایی و صرف مسائل کشور است.

وی تاکید کرد: قیمت بنزین سال ۹۷ افزایش پیدا نمی‌کند.

یارانه باید به نیازمندان واقعی پرداخت شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص صحبت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها معضل هر ساله دولت است گفت: جناب آقای لاریجانی رقمی را برای اینکه بتوانیم به اصلاح این قانون کمک کنیم را در این لایحه دیده است. ما سیاست‌های خودمان را در قبال پرداخت یارانه مطرح کرده‌ایم و بر دو محور تاکید داریم یکی اینکه به یقین بدانیم چه کسانی نیازمند یارانه هستند و کمک‌ها به آنها تعلق می‌گیرد. گفته می‌شود که پردرآمدها حذف شوند. پردرآمدی معنای دقیق خود را دارد برای اینکه بفهمیم چه کسی پردرآمد است باید جیب ۸۰ میلیون نفر را بگردیم.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما از هدفمند کردن یارانه‌ها این است که آرامش زندگی مردم به هم نخورد. ما باید یارانه را به افرادی بدهیم که نیازمند واقعی هستند.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چندی پیش سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده بود که ناآرامی‌ها و اعتراض‌ها را برای بهمن و اسفند پیش بینی می‌کردند. روز گذشته هم آقای جنتی گفت نگران سال آینده‌ام. باتوجه به گزارش محرمانه وزیر کشور درباره حوادث‌ اخیر، آیا گزارش ها حاکی از بروز اتفاقاتی در سال آینده است، گفت: اتفاقات اخیر یک پدیده اجتماعی بود که باید روی آن مطالعه شود و این کار هم در حال حاضر  صورت می‌گیرد مسائل اجتماعی معادله یک مجهولی نیست. این‌ مسائل دلایل مختلف دارند. نمی‌دانم برخی اقدامات و مسائل اجتماعی سخیف و غیرقابل توجیه است از آن اقدامات نادرست یاد نمی‌کنم. این اقدامات از سر جهل بوده است. دولت مطالعات خود را کرده و جمع‌بندی در حال انجام است و به وقت خود اعلام می‌کنیم.

دولت از تضعیف پول ملی نفع نمی‌برد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رییس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم اعلام کرد که نگران قیمت دلار نباشید. اکنون دلار به ۴۸۰۰ رسیده است. آیا اینگونه خیال مردم باید راحت باشد؟ گفت: قطعا این شرایط با سیاست‌های دولت مغایر است. تلاش می‌کنیم با ثبات بخشی به بازار این وضعیت را کنترل کنیم. نمی‌خواهیم یکبار دیگر حادثه موسسات اعتباری و سپرده‌ها که باعث ترکیدن حباب قیمت ارز شد تکرار شود. دولت از تضعیف پول ملی نفع نمی‌برد. اینکه بگوییم برای کسری بودجه دولت حاضر است این کار را کند اصلا درست نیست با این حرف‌ها نباید بازار را متشنج کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال دیگر در مورد برنامه‌های دولت برای ایثارگران اعلام کرد: برای ایثارگران در اعداد و ارقام و ردیف‌های مختلف اجرای کامل قانون ایثارگران را لحاظ کرده‌ایم.

وی افزود: در جریان تصویب بودجه نیز در تبصره ۱۰ که مربوط به معافیت مشمولان نظام وظیفه بود در مورد برخورداری فرزندان ایثارگران از این معافیت‌ها توجهی ویژه داشتیم. اتفاقا دولت این معافیت را در لایحه لحاظ کرده بود اما کمیسیون تلفیق صرفا به این دلیل که این مساله در قانون دائمی لحاظ شده و برای جلوگیری از تکرار آن را حذف کرده بود. خوشبختانه هم مجلس و هم دولت خواهان توجه به کسانی هستیم که هویت و امنیت‌مان به ایثارشان وابسته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی دیگر به توضیحاتی در مورد افزایش قیمت حامل‌های انرژی پرداخت و گفت: در تبصره ۱۸ لایحه بودجه بر اساس بند الف ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه باید نسبت به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدام می‌کردیم  و بنابراین طبق قانون موظف به اصلاح قیمت‌ها بودیم تا حد ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع مالی برای ا شتغال‌زایی در نظر بگیریم.

وی افزود: البته این درست است که کمیسیون تلفیق این پیشنهاد را نپذیرفته اما اشکالی ندارد چرا که ما دو منبع دیگر در کنار آن قرار دادیم. یک منبع مرتبط بود با آنکه سه هزار میلیارد تومان از محل افزایش درآمدهای مالیاتی به این مهم تخصیص یابد و همچنین بنا داشتیم درصدی از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای خود را در این راستا مصرف کنیم که این مساله نیز دست‌مان را در تولید باز می‌کرد. این منابع در کنار منابع صندوق قرار می‌گیرند که البته به ما داده نمی‌شود اما در همین راستا سیاست‌گذاری می‌شود. علاوه بر آن تسهیلات بانک‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که در مجموع حدود ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هم اکنون پیش بینی شده است که البته میان ۱۲ برنامه تقسیم می‌شود.

عضو دولت دوازدهم تاکید کرد: مصوبه‌ای پیش از اتمام فرصت کمیسیون تلفیق کل این پکیج را با اقلام ریز در اختیار نمایندگان قرار دهیم که همین جا از همکارانم خواهش کنم مشابه آن را در اختیار اصحاب رسانه نیز قرار دهند.

از گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد دوتابعیتی‌ها بی‌اطلاعم

نوبخت در پاسخ به سوالی دیگر در مورد قرائت گزارش دوتابعیتی‌ها در کمیسیون امنیت ملی و اقدامات دولت در این خصوص گفت: واقعیت این است بنده به عنوان سخنگوی دولت از این مساله بی‌خبرم البته احتمالا ممکن است در جلسات کمیسیون، وزارتخانه یا دستگاه‌های اجرایی ذیربط مسائلی مطرح شده باشد اما بنده بی‌اطلاعم ولی دولت در هر مورد قانون را اجرا می‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در مورد بودجه کمیته ملی المپیک و میزان تخصیص و تحقق این بودجه گفت: بنا بر ماده یک قانون محاسبات عمومی، بودجه یک پیش بینی از منابع و برآوردی از مصارف است. قانون برنامه و بودجه و محاسبات عمومی تصریح دارد وقتی عددی را به عنوان مبنع یا مصرف می‌گذاریم لزوما به معنای اینکه آن رقم محقق می‌شود نیست. بلکه هم باید حکم داده شود و هم خزانه وصول کند.

وی افزود: اگر صد واحد درآمدی پیش بینی شد اما ۸۰ واحد محقق شد نمی‌توانیم صد واحد را بپردازیم. در عین حال قانونگذار این حق را به سازمان برنامه و بودجه داده که تا ۱۰ درصد هر ردیف را به ردیف دیگر تخصیص دهد و بنابراین بسیاری از ردیف‌ها تا ۱۱۰ درصد تخصیص می‌دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد ضوابط این نوع تخصیص بودجه گفت: گاهی در هیچ شرایطی نمی‌توانیم از تخصیص بودجه سرباز بزنیم و مثلا بگوییم چون منابع در اختیار ما نیست پول بلیت ورزشکاران پرداخته می‌شود و نمی‌توانند در مسابقات بین المللی شرکت کنند. این حرف‌ها نیست ما باید حضور داشته باشیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: بر این اساس در توافقی با کمیته ملی المپیک داشتیم تخصیص مناسب صورت گرفته که آ‌قای صالحی امیری در این رابطه توضیحات لازم را ارائه خواهد داد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس در نشست خبری اظهار داشت: مجلس طبق آیین نامه در فرآیند بررسی بندها و تبصره‌های بخش درآمدی بودجه به نیمه راه رسیده و وقفه‌ای که رئیس مجلس تشخیص داد هم به رای نمایندگان گذاشته شد و مورد تایید قرار گرفت تا مسائلی در چارچوب ضرورت‌های کشور در قانون بودجه منعکس شود و کمیسیون تلفیق مجددا برای بررسی این مسائل تشکیل جلسه دهد.

پرداخت یارانه

وی افزود: دولت برنامه‌های متعددی  برای نکاتی که رئیس مجلس گفت دارد؛ از جمله بحث اشتغال که دولت ۱۲ برنامه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ارائه کرده تا بتوانیم در عرصه‌های مختلف همه مطالبات ضروری جامعه را پاسخ بدهیم  و اشتغال ایجاد کنیم.

همچنین در مورد مسکن و بافت‌های فرسوده نیز می‌توانیم حدود ۳۰۰ هزار فرصت شغلی به تفکیک ۲۶۰ هزار فرصت شغلی در بافت‌های فرسوده و ۴۰ هزار فرصت شغلی برای ۱۰۰ هزار مسکن روستایی ایجاد کنیم که این اقدام نه تنها از جنبه اشتغال مورد توجه است بلکه منجر به مقاوم سازی ابنیه روستایی و شهری در مقابل زلزله‌ و ایمن سازی آنها می شود.

مقابله با آلایندگی و آلودگی هوا

نوبخت خاطر نشان کرد: در زمینه مقابله با آلایندگی و آلودگی هوا دولت با دو برنامه برای نوسازی ناوگان درون شهری و برون شهری زمینه‌ای ایجاد می کند که در سال ۹۷ ضمن اینکه بتوانیم نسبت به کاهش آلودگی هوا اقدام کنیم، مصرف سوخت راهم کنترل کنیم و رفاه نسبی در اختیار مردم قرار دهیم. در هیمن زمینه ۲۵ هزار فرصت شغلی از این محل ایجاد خواهیم کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در مورد یارانه دولت کاملا علاقه‌منداست در راستای سیاست فقرزدایی و کاهش فقر مطلق به همه کسانی که استحقاق دریافت یارانه را دارد یارانه بدهند و اگر کسانی دریافتی‌شان نسبت به خط مستمری سازمان‌های حمایتی پایین‌تر است در چارچوب مقابله با فقر یارانه دریافت کنند.

نوبخت با اشاره به اعلام آمادگی دولت برای موکول شده جلسات علنی مجلس به بررسی مجدد بودجه در کمیسیون تلفیق خاطر نشان کرد: کمیسیون تلفیق فراتر از فرصت قانون وقت مضاعفی دارد که اقدامی انجام دهد و ما انتظار داریم برنامه‌های دولت که در راستای افزایش اشتغال و کاهش فقر مطلق و ایمن سازی ابنیه روستایی و شهری در مقابل زلزله‌ و همچنین رفع آلودگی هوا پیش بینی شده، مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اگرچه مجلس تا حدود یک هفته آینده جلسه علنی ندارد اما دولت در کنار کمیسیون تلفیق آمادگی دارد که رسیدگی به بودجه را انجام دهد. همانطور که بعد از رد کلیات بودجه نیز ۷۲ ساعت وقت بررسی در کمیسیون تلفیق داده شد و ما هم از آن استقبال کردیم.

در حال حاضر هم امیدواریم برنامه‌های متقن، منطقی و قابل اجرای کمیسیون تلفیق کمک کند تا به اهداف خود در سال ۹۷ دست یابیم.

تصمیم دولت برای قیمت حامل‌های انرژی

نوبخت در واکنش به این پرسش که تصمیم دولت برای قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۷  چیست، گفت: دولت قطعا قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در سال ۹۷ را افزایش نمی‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که علت نوسانات شدید قیمت ارز در بازار برای جبران کسری بودجه دولت است؟ اظهار داشت: دولت به هیچ وجه برای پوشش کسری بودجه خود حاضر به بهم ریختن اقتصاد نیست.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که سیاست دولت در قبال یارانه‌بگیران چیست، گفت: دو روش وجود دارد. یا اینکه یارانه بگیران نیازمند شناسایی شوند و یارانه‌ها دقیقا به اقشار شناسنامه دار پرداخت شود که این فرمول دولت است که نیاز به کمک و مساعدت مجلس دارد یا اینکه گفته شود یارانه افراد پردرآمد پرداخت نشود.

این یعنی باید جیب تک تک ۸۰ میلیون ایرانی را بگردیم که درست نیست. دوست نداریم در زندگی مردم تشویش به وجود آوریم.

سیاست دولت نسبت به یارانه بگیران

وی ادامه داد: سیاست دولت نسبت به یارانه بگیران اجرای قانون هدفمندی یارانه است و وارسی کردن اطلاعات حساب شهروندان ایرانی نیست. اما اینکه سراغ نیازمندان برویم و به آنها یارانه بدهیم کاملا منطقی است. مجلس باید شایستگان نیازمند یارانه را مشخص کند.  البته در جلسات کمیسیون تلفیق باید به فرمول مشترکی برای استفاده بهینه از یارانه ها جهت کاهش فقر مطلق برسیم.

نوبخت درپاسخ به این سوال که آیا دولت حاضر است با افزایش قیمت حامل‌های انرژی قانون هدفمندی یارانه‌ها تغییر دهد، گفت: افزایش قمیت حامل‌های انرژی مسئله دیگری است. اگر قیمت‌ها بخواهد اصلاح شود منابع حاصل از این اصلاح در جهت توسعه اشتغال پایدار کشور هزینه خواهد شد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

سخنگوی دولت بر عزم دولت جهت همسان سازی حقوق بازنشستگان تاکید کرد و اظهار داشت: دولت آمادگی دارد  برای همسان سازی حقوق بازنشستگان ۳۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص دهد. ما اصرار داریم و مطالبه درست و به حقی است که البته که در نشست مجدد با کمیسیون تلفیق ۲۰۰۰ میلیارد تومان مصوب مجلس را به ۳۴۰۰ میلیارد تومان اصلاح خواهیم کرد.

دولت برای این اصلاح پیش بینی های لازم را انجام داده است، اما برای تحقق این مسئله وفاق بین دولت و مجلس ضروری است.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی درباره اجرای قانون جامع ایثارگران در بودجه ۹۷، گفت: ما در اعداد و ارقامی که در ردیف‌های مختلف پیش‌بینی کردیم اجرای این قانون را مورد توجه قرار دادیم. در تبصره ۱۰ هم بند مرتبطی در خصوص برخورداری فرزندان ایثارگران از معافیت‌ها و ترجیحات جرایم خدمت سربازی پیش‌بینی شده بود.

کمیسیون تلفیق به این اعتبار که در قانون اصلی این موضوع آمده آن را نیاورد اما هم مجلس و هم دولت خواهان توجه به کسانی هستند که هویت ما با ایثار آنها معنا می‌یابد.

وی درباره پیش‌بینی افزایش قیمت حامل‌های انرژی از سوی دولت نیز گفت: این موضوع در برنامه ششم مورد تاکید قرار گرفته و ما موظف هستیم این کار را طبق قانون برنامه انجام بدهیم. بر همین اساس اصلاحی را پیش‌بینی کردیم و از این محل ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع برای اشتغال در نظر گرفتیم که کمیسیون تلفیق آن را تایید نکرد.

اشکالی هم به آن وارد نیست چرا که منابع دیگری پیش‌بینی شد و در کنار منابع صندوق که در این راستا سیاستگذاری می‌شود و تسهیلاتی که پیش‌بینی شده مجموعا ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیار تومان منابع برای اشتغال در نظر گرفته شده که بین ۱۲ برنامه تقسیم می‌شود. ما مصمم هستیم قبل از اتمام فرصت کمیسیون تلفیق، کل این مجموعه را با اقلام تفصیلی در اختیار نمایندگان قرار دهیم.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حمایت از شرکت‌های توسعه‌ای، گفت: این موضوع جزو تکالیف دولت است و ما آن را در بخش بافت فرسوده در نظر گرفتیم.

مدیران دو تابعیتی

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مدیران دو تابعیتی، گفت: ممکن است در جلساتی در کمیسیون مربوطه با وزارتخانه و دولت وجود داشته که ما در جریان آن نیستیم اما دولت در این زمینه قانون را اجرا می‌کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری یادآور شد: بر اساس ماده یک قانون محاسبات عمومی، بودجه پیش بینی منابع و برآوردی از مصارف است و قانون محاسبات عمومی تصریح می‌کند که وقتی عددی را در بودجه قرار می‌دهیم لزوما این به معنای درآمد و مصرف نیست. هم باید حکم داده شود و هم خزانه این ارقام را وصول کند.

ضمن اینکه قانونگذار این حق را به سازمان برنامه داده که تا ۱۰ درصد از محل کاهش یک ردیف به ردیف دیگری اختصاص یابد. ضابطه ما هم در این زمینه ضرورت کار است.

نوبخت اضافه کرد: بر فرض برای اعزام ورزشکاران به مسابقات بین‌المللی یا صندوق‌های بازنشستگی و پرداخت‌های پرسنلی نمی‌توانیم بگوییم منابع نداریم و اینها جزو ضرورت‌هاست. ضمن اینکه در توافق با کمیته ملی المپیک، تخصیص مناسبی را برای آنها پیش‌بینی کردیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین