کد خبر: ۵۰۶۹۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵
باید افکار نسل جوان را بشنویم و بپذیریم/نرخ ارز باید به تعادل برسد

رئیس‌جمهور:‌ اعتراض مردم تنها اقتصادی نبود/باید گفت‌وگوی ملی راه بیفتد/کنایه به ترامپ و عربستان

رییس‌جمهور با بیان اینکه "وقتی خواست مردم را فقط در بخش اقتصاد می‌بینید همین به معنای نشنیدن صدای مردم است"، گفت: اعتراض مردم فقط به مسائل اقتصادی نبوده است بلکه مسائل سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی هم مورد اعتراض مردم بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
جت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ابتدای نشست خبری امروز خود با تبریک ایام دهه فجر به مردم، اظهار کرد: مردم خود انقلاب را به پیروزی رساندند. درود و سلام همه ما به امام بزرگوار، شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی افزود: ملت بزرگ ایران پس از قرن‌ها که در نظام استبدادی پادشاهی در رنج بودند و ده‌ها سال کشور در اختیار قدرت‌های بیگانه بود، تصمیم گرفتند تا حاکمیت ملی، عزت، استقلال، آزادی را در جامعه پیاده کرده و جامعه را از انواع بی‌عدالتی‌ها و فسادها پاک کنند.

رئیس‌جمهور:‌ آن دوره که ببندیم و‌ از پشت بام بیندازیم پایین گذشته/کنایه به عربستان و ترامپ

رییس‌جمهور ادامه داد: انقلاب ما از وقتی که به پیروزی رسید و امروز که ۳۹ سال از این پیروزی می‌گذرد شاهد حضور مردم، نشاط آنان و استقامت‌شان در برابر انواع تهدیدها و نیز موفقیت‌های فراوان در عرصه‌های داخلی و خارجی در جهت اهداف و آرمان‌های انقلاب بوده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه آرمان‌ها و اهداف انقلاب آرمان‌هایی است که هدایتگر مسیر و راه‌مان برای قرن‌های متوالی است، اظهار کرد: هیچ وقت نشده است این مردم را از اصل آزادی، استقلال، حاکمیت ملی و مبارزه با استبداد و استعمار و ایستادگی در برابر متجاوزین و مبارزه با فساد دست بردارند. راه ما نیز همان راه است و شیوه‌ها البته در سبک زندگی و اداره کشو باید رو به تعالی باشد.

باید افکار و توصیه‌های نسل جوان‌مان را بشنویم و بپذیریم

وی با تاکید بر اینکه آن روز که انقلاب اتفاق افتاد نسل جوان‌مان کمتر از هفت میلیون از جمعیت را تشکیل می‌داد، اظهار کرد: باید نسل جوان‌مان که امروز ۷۰ درصد جمعیت کشور ما را تشکیل می‌دهد و افکار و راهی که آنان توصیه می‌کنند را بشنویم و بپذیریم. تنها شنیدن هم کافی نیست، جوانان نمی‌خواهند ما فقط صدای آنها را بشنویم. آنها دارای افکار و ایده‌هایی هستند و دنیای جدید را می‌بینند و پیشنهاد و سخنی دارند که ما باید پیشنهادهای آنان را بشنویم و مطالعه کنیم و با آنها به گفت‌وگو بنشینیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: راهی که آنها پیشنهاد می‌کنند و مسیری که می‌پسندند باید در اراده و خواست حاکمیت همواره تاثیرگذار باشد. جوانان هم شنیدن صدایشان و هم اثرگذاری فکرشان را در حاکمیت خواستارند چرا که آنان اکثریت جامعه ما هستند و آن روز که انقلاب پیروز شد جوانان ما کمتر از هفت میلیون بودند اما امروز ۲۵ میلیون نفر از جمعیت ما را جوانان تشکیل می‌دهند.

رئیس‌جمهور:‌ آن دوره که ببندیم و‌ از پشت بام بیندازیم پایین گذشته/کنایه به عربستان و ترامپ
روحانی با بیان اینکه جامعه امروز ارتباطش با دنیا و رابطه‌اش بر اساس سطح سواد و معلومات عمومی‌اش است، اظهار کرد: آنچه که جامعه ما در زمان انقلاب از لحاظ ارتباط با دنیا و رابطه‌اش با جهان داشت بر اساس سطح سواد و معلومات عمومی آن دوره بود اما امروز این میزان متفاوت شده است پس ما باید زمان‌شناس باشیم و اگر زمان را بشناسیم انجام وظیفه برای ما سخت و دشوار نخواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه دولت دوازدهم علاوه بر آرمان‌های اولیه انقلاب اسلامی دو هدف مهم را برای خود تعیین و اعلام کرده است، گفت: اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق دو هدفی است که ما آن را دنبال می‌کنیم و در بودجه سال ۹۷ هم به این دو اصل توجه عمیقی کردیم و امیدواریم نمایندگان مجلس هم آنچه که در نهایت از بررسی بودجه به ما می‌دهند دنبال‌کننده همان راه باشد تا ما بتوانیم برنامه‌هایمان را برای مردم پیاده کنیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر چرایی نوسانات ارزی اظهار کرد: نرخ ارز را متعادل نمی بینیم و باید به تعادل برسد. اگر نرخ ارز بالاتر از هفته‌های پیش است حتما نمی‌تواند دلایل تجاری و اقتصادی داشته باشد.

ارتباط گرانی ارز با دولت در صورتی صحیح است که کسری بودجه داشته باشیم

وی ادامه داد: نمی تواند دلایل تجاری داشته باشد چراکه ما در تامین ارز و همچنین مخارج ارزی ترازمان مثبت است. درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی مان است. نمی تواند دلایل اقتصادی داشته باشد، چون این موضوع که برخی ها می گویند خود دولت ارز را گران کرده است در صورتی صحیح است که دولت کسری بودجه داشته باشد. ما امسال کسری بودجه نداریم.

روحانی در تصریح سخنانش گفت: ده ماه گذشته هم نشان داد که امسال شرایط از سالهای گذشته بهتر است. سالهای گذشته در دی و بهمن دچار مشکلاتی شده بودیم اما امسال مشکلی نداریم.

وی سپس گفت: قاعدتا افزایش نرخ ارز دلیل روانی و تبلیغاتی دارد. من به مردم اطمینان می‌دهم که آینده ما از امروز حتما بهتر خواهد بود. حتی در درآمدهای ارزی و غیرنفتی وضع ما ا ز گذشته بهتر بوده است. بنابراین شرایط ما در آینده بهتر خواهد بود. تصمیماتی برای کنترل نوسانات ارز گرفته شده که بخشی از آن را رئیس بانک مرکزی اعلام کرده یا می‌کند.

مردم برای منافع خودشان در راه‌های امن‌تر از ارز قدم بردارند

رئیس‌جمهور خطاب به مردم خاطر نشان کرد: من به مردم توصیه می کنم که دراین مسیر پر ریسک قدم برندارند. برای منافع خودشان در راه‌های امن‌تر از ارز قدم بردارند. خواهش من از مردم این است که به راهنمایی‌های کارشناسان اقتصادی توجه کنند.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با چگونگی پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: در زمینه بدهی سازمان تامین اجتماعی دولت صحبتهای مهمی دارد. من به وزیر کار تاکید کردم که باید از بنگاه‌های اقتصادی دست بردارد شرط من برای روی کار ‌آمدن ایشان در این وزارتخانه این بود که از بنگاه ها دست بردارد.

وی ادامه داد: چه مقامات دولتی و چه نهادهای غیردولتی و چه نیروهای مسلح باید بنگاه های اقتصادی را رها کنند. این به نفع خود آنها و مردم است.

رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که رمز پیشرفت و موفقیت کشور ما پس از انقلاب چه بوده است، گفت: اساس پیشرفت ما بر اساس استقلال و اراده ملت ما برای تحول و پیشرفت است. اگر ملتی منسجمی و مصمم باشد و حاکمیت هم مردمی بوده و حاکمان منتخب مردم باشند، آن ملت حتما در آرمان‌های ملی خود پیش می‌رود. آمارهای بین‌المللی اکنون بیان می‌کند ایران در زمینه توسعه انسانی آمار خوبی دارد و شرایط علمی و بهداشتی ما بسیار متفاوت از شرایط سال‌های اولیه انقلاب است.

وی همچنین گفت: تا زمانی که ما به آینده خود کاملا امیدوار هستیم و سرمایه اجتماعی ما روز به روز تقویت می‌شود و از امکانات خود درست استفاده می‌کنیم، مسیر پیشرفت را ادامه می‌دهیم. رشد اقتصادی مثبت در این سال‌ها همواره وجود داشته است. امسال هم رشد خوبی خواهیم داشت و به مردم قول می‌دهم شاهد رشد مثبت و مستمر کشور باشند.

مسائل سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی هم مورد اعتراض مردم بوده است

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت صدای مردم را در اعتراضات اخیر نسبت به تورم و گرانی شنیده است و اگر شنیده است آیا به دنبال ترمیم تیم اقتصادی خود است یا نه؟ اظهار کرد: اعتراض من به همین شیوه سوال پرسیدن شماست. شما وقتی خواست مردم را فقط در بخش اقتصاد می‌بینید همین به معنای نشنیدن صدای مردم است. اعتراض مردم فقط به مسائل اقتصادی نبوده است، مسائل سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی هم مورد اعتراض مردم بوده است. گوش ما باید برای شنیدن حرف مردم باز باشد و ببینیم که مردم چه می‌خواهند.



وی افزود: مسیر تورم از ابتدای کار این دولت که اگر شما به آرشیو خبرگزاری خودتان هم رجوع کنید آن را می‌بینید به سمت بالا نبوده و از ابتدای دولت گذشته تا امروز مسیر کاهش را دنبال کرده است که نشان می‌دهد ما راه درستی را انتخاب کردیم. همچنین رشد اقتصادی ما در سال ۹۱، منهای ۶.۸ درصد بوده و سال گذشته رشد اقتصادی ما دو رقمی شده است که البته معنایش این نیست که همه مشکلات مردم حل شده است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ما امسال حقوق مستمری‌بگیران را نسبت به دو سال گذشته سه برابر کرده‌ایم، اظهار کرد: معنای این کار این است که ما به مردمی که در رنج هستند توجه داریم و نیز اینکه برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق بودجه‌ای در سال ۹۷ مشخص کرده‌ایم یعنی آنکه به فقر توجه داریم و یا اینکه برای اشتغال در بودجه منبع کنار گذاشته‌ایم به این معناست که به بخش اشتغال هم توجه می‌کنیم. حالا ممکن است که نمایندگان مجلس اعداد و ارقام را کمی پایین و بالا بکنند اما اینکه دولت کارش مبارزه با فقر مطلق است به این معناست که دولت گوش شنوا دارد و می‌خواهد صدای مردم را بشنود.

این نخستین دولت است که به روشنی گفته اعتراض را می‌شنود و می‌پذیرد

وی تاکید کرد: شاید در دولت‌های اخیر این نخستین دولت است که به روشنی گفته اعتراض را می‌شنود و می‌پذیرد. شاید در برخی دوره‌ها اعتراض‌ها شنیده نشده است و من این روز را روز بسیار مبارکی برای همه‌مان می‌دانم که صدای مردم را بشنویم و در حل مشکلات آنان بکوشیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که رویکرد ایران نسبت به منطقه چه خواهد بود و آیا به خاطر منطقه باقدرت‌های بزرگ جهانی گفت‌وگو خواهد کرد یا خیر گفت: ما همواره در منطقه پیچیده‌ای هستیم و با مشکلات فراوانی روبرو می شویم راه حل اصلی را راه حل مذاکره با کشورهای منطقه می دانیم اما هیچ وقت ابایی نداریم که با کشورهای مهم دنیا درباره آن صحبت کنیم.

وی در همین راستا ادامه داد: من یاد ندارم طی ۵ سال گذشته با سران کشورهای مهم دنیا صحبت کرده باشم مگر اینکه درباره منطقه نیز صحبت کرده باشیم. هدف این صحبت‌ها مبارزه با تروریسم بوده، ایجاد صلح و ثبات بوده، هدفش این بوده که قدرتهای خارجی در امور کشورهای منطقه دخالت نکنند و به فکر فروش اسلحه نباشند.

روحانی تاکید کرد: ما همچنان با کشورهای منطقه و کشورهای خارج از منطقه راجع به منطقه حرف می زنیم، گفت‌وگو می کنیم و حتی گاهی کمک می‌خواهیم. خواست من از مقامات اروپایی این بود که بمباران مردم مظلوم یمن متوقف شود. ما همیشه در مورد منطقه حرف زده‌ایم و می‌زنیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا ایران از ترکیه خواسته است عملیات ارتش خود را در سوریه تمام کند و  آیا این موضع ایران ناشی از نگرانی‌اش در باب همکاری ترکیه و روسیه در زمینه بحران سوریه است یا خیر،  اظهار کرد: برای مسائل منطقه به ویژه سوریه گفت‌وگوها و نکات بسیار خوب میان ایران و روسیه ردوبدل شده است و من امروز هم با آقای  پوتین صحبت کردم که می‌گفتند ضرورت دارد به زودی اجلاس سران سه کشور ایران ترکیه و روسیه برای حل بحران سوریه انجام شود ما این روند را یک روند مغتنم می‌دانیم و آن را ادامه می‌دهیم.


روحانی تاکید کرد: روابط ما با هر دو  کشور ترکیه و روسیه خوب است اما موضع  ما در برابر خروج نیروهای ترکیه از سوریه یک موضع اصولی بوده، چرا که ورود ارتش یک کشور به کشور دیگر باید با رضایت دولت و مردم آن کشور همراه باشد و ما غیر از آن را اصولی نمی‌دانیم و نمی‌پذیریم و می خواهیم که این کار زودتر پایان یابد چراکه موجب کشته شدن هر دو طرف می شود. همانطور که حضور امریکا در سوریه را هم قبول نداریم چرا که آنها افکار نادرستی در باب تجزیه سوریه دارند.

رییس‌جمهور درباره تاثیر صحبت‌های تریبون‌ها در جذب سرمایه خارجی، گفت: ما حتما باید به آینده امیدوار باشیم. این یک شعار نیست و من برای آن دلیل دارم. در کرمان ۱۰ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در یک روز افتتاح می‌شود و استاندار می‌گوید سال آینده نیز همین مقدار پروژه افتتاح خواهد شد این یعنی جامعه بانشاط است. از سویی سرمایه‌گذاری خارجی ما بیشتر شده است. فاینانس‌های خارجی نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است.

در مواردی که سرمایه‌گذاری به فناوری پیچیده نیاز دارد در حال مذاکره هستیم

وی ادامه داد: در مواردی که سرمایه‌گذاری به فناوری پیچیده نیاز دارد در حال مذاکره هستیم و برای اولین بار هم خودرویی تولید می‌کنیم که ۳۰ درصد آن باید صادر شود هر چند مصرف داخلی فشار می‌آورد. از سویی طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل را داریم و طرح‌های سال ۹۷ دولت همه اعلام می‌شود. اینها همه به معنای امیدواری است.

روحانی ادامه داد: ما اگر پیشرفت و سرمایه‌گذاری خارجی می‌خواهیم، اگر می‌خواهیم ایرانیان و سرمایه‌های آنها باز گردند راهش این است که تریبون‌ها و رسانه‌ها هم‌صدا با دولت باشند، صداهای مختلف ممکن است تاثیرگذار باشد. سرمایه‌ و سرمایه‌دار مثل آهو می‌ماند و فرار می‌کنند و تیزپا هستند. نباید آنها را فرار دهیم و راهش این است رسانه‌ها و دولت با هم مشارکت بیشتری کنند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با توجه وی به سینمای ایران و پیگیری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، گفت: من هنوز موفق نشدم که فیلم‌های جشنواره امسال را ببینیم اما به سینمای ایران هم علاقه دارم و هم آن را دنبال می‌کنم.

وی سپس با تاکید بر این موضوع که موضوع فرهنگ برای دولت از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: انتشار روزنامه‌ها برای ما بسیار مهم است چرا که یکی از مهمترین آثار فرهنگی و اجتماعی است. از سوی دیگر رابطه ما با مردم از طریق رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های مکتوب نیز بسیار مهم است.



روحانی در ارتباط با مقدار بودجه سال ۹۷ برای وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراز عقیده کرد: اگر از آقای صالحی وزیر ارشاد بپرسیم می‌گویند مقداری که به عنوان بودجه سال ۹۷ برای این وزارتخانه در نظر گرفته شده است کافی نیست؛ اگر از آقای نوبخت بپرسیم می‌گویند کافی است.

وی سپس ادامه داد: من می‌دانم که برخی از روستاها هنوز سینما ندارند، باید برای فرهنگ کمک کنیم و بخش خصوصی را هم در این راستا کمک کنیم. همچنین مهم است که در مورد مسائلی همچون موضوع کاغذ رسانه‌های مکتوب نیز کمک‌هایی انجام شود.

خوشحالم که ترامپ بعد از یک سال هنوز نتوانسته برجام را پاره کند

روحانی در پاسخ به این پرسش که  اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران چه اقدامی انجام خواهد داد خاطر نشان کرد:بسیار خوشحالم که ترامپ بعد ا ز یک سال که به کاخ سفید رفته است هنوز نتوانسته فریادی که در رقابت‌های انتخاباتی می‌زد که برجام را پاره می کند، را عملی کند. برجام آنقدر استحکام داشته است که در این یک  سال در برابر آمریکا مقاومت کند. ما نمی دانیم آمریکا در آینده می‌خواهد چه کند. حتی دوستان اروپایی نزدیک ترامپ هم نمی‌دانند او چه می خواهد بکند. نه فقط در مورد برجام بلکه در مورد سایر مسائل از جمله توافق تجاری آمریکا با اروپا، اروپایی ها نمی دانند ترامپ چه خواهد کرد.


رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما اصولی داریم و بر مبنای اصول خود برجام را ادامه می دهیم، تصریح کرد: ما آغاز گر نقض برجام نخواهیم بود. برجام اضافه و کم نمی‌شود. نه خطی به آن اضافه می‌شود و نه خطی از آن کم می‌شود. ما مسائل دیگر را مرتبط با برجام نمی‌دانیم. برجام تعهد هفت کشور و تعهدی بین‌المللی است که شورای امنیت آن را تایید کرده است.

اگر دولت آمریکا تخلفی در اجرای برجام کند، اعتبار خودش را مخدوش می‌کند

وی تصریح کرد: اشتباه ترامپ این است که فکر می کند برجام تعهد حزب دموکرات است در حالیکه برجام تعهد دولت آمریکا است و اگر دولت آمریکا تخلفی در اجرای برجام کند، اعتبار خودش را مخدوش می کند.

روحانی تاکید کرد: ما پیش بینی‌های لازم را داریم و تا زمانی که منافع ما تامین شود در برجام می‌مانیم. بودن یا نبودن آمریکا در برجام تاثیری در تصمیم ما ندارد. تصمیم ما براساس تامین منافع ما در برجام گرفته می‌شود.

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه روسای دانشگاه‌ها نسبت به بودجه دانشگاه‌ها در سال ۹۷ اعتراض کردند و از طرفی بودجه سال ۹۷ سقف حقوق اساتید را پنج میلیون تومان پیش‌بینی کرده است که با توجه به حقوق بالاتر از این که در برخی کشورهای اطراف نظیر هندوستان وجود دارد، امکان فرار نخبگان ایجاد می‌شود و راهکار دولت در این باره چه خواهد بود؟ گفت: آنچه که بیشتر درباره دانشگاه‌ها شنیده‌ام و آنان دنبال می‌کردند مربوط به تجهیز آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی‌شان بود که به حق هم خواسته درستی بود چرا که بسیاری از تجهیزات آنان فرسوده و قدیمی شده بود اما آنچه که شما الان می‌گویید را من از شما می‌شنوم. ما می‌خواهیم در زمینه تجهیز آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی از صندوق ذخیره ارزی استفاده کنیم چرا که پول‌مان در دولت مقداری کم است و ما باید این مشکل را به شکلی حل کنیم.

وی همچنین در پاسخ به بخش دوم پرسش مطرح شده در زمینه حقوق اساتید، اظهار کرد: وقتی که بودجه وزارت علوم را در دولت می‌نوشتیم وزیر علوم اعتراضی به این بودجه نداشت و قاعدتا اگر ایرادی وارد بود ایشان مطرح می‌کرد. البته به طور کلی باید بگویم که همه وزرا نسبت به بودجه‌ای که دریافت می‌کنند اعتراض دارند و می‌گویند بودجه‌مان کم است و ما باید به دنبال حل مشکل دانشگاه باشیم اما آنچه که شما درباره حقوق اساتید می‌گویید را در حین تصویب لایحه بودجه در دولت نشنیده‌ام مگر اینکه بحثی در مجلس مطرح شده باشد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که تمرکز دولت برای سال ۹۷ در ایجاد اشتغال در چه حوزه هایی خواهد بود، گفت: اینکه آقای نوبخت پیشگویی کرده‌اند که سال ۹۷ حدود ۱ میلیون و ۳۳ هزار شغل یجاد می شود را باید از خود ایشان بپرسید. این رقم، رقم پیش بینی سازمان برنامه و بودجه است که براساس بودجه‌ای که به مجلس داده‌ایم، پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی ما برای افزایش اشتغال بر مبنای تبصره ۱۸ بود که در کمیسیون تلفیق تغییراتی کرده است. قرار بود مقداری را دولت، مقداری را صندوق توسعه و مقداری را بانکها تامین کنند و در اشتغال خرج کنند اما تا اینجا مطابق با پیشنهاد دولت این تبصره پیش نرفته است.


روحانی سپس خاطر نشان کرد: انچه که من می توانم به مردم بگویم این است که سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده است. تلاش ما این است که تا پایان سال این مقدار افزایش یابد. در پایان سال باید ببینیم که موفق بوده‌ایم یا نه اما اینکه این مقدار را به یک میلیون میرسانیم یا نه را باید به تبصره ۱۸ ارتباط دهیم.

وی همچنین گفت: تلاش دولت این است که توجهش را در حوزه‌های ناوگان فرسوده و بازسازی ناوگان‌ها همچنین بازآفرینی شهرها که پنجشنبه در مورد این طرح با مردم سخن خواهم گفت، جلب کند. طرح بازآفرینی شهر ها براساس پیش بینی ‌آقای نوبخت حدود ۲۴۰ هزار شغل ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر وزارت تعاون هم طرح‌هایی برای اشتغال دارد که امروز با وزیر صحبت کردیم که حتی اگر بودجه در مجلس دچار تغییراتی شد با ایجاد منابعی این وزارتخانه طرح‌هایش را در سال ۹۷ اجرا کند.

رییس‌جمهور درباره علت حذف جدول ۱۷ از بودجه ۹۷، گفت: اشکال این جدول این بود که دستگاه‌هایی در آن وجود داشت که از دولت پول دریافت می‌کردند اما محل مصرف و نتیجه آن هزینه‌ها مشخص نبود. آنها آمار ظاهری می‌دادند که این مقدار تحقیق کرده‌اند یا کتاب چاپ کرده‌اند ولی آثار و نتایج آن نامعلوم بود.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های بودجه شفافیت است تا هم برای دولت و هم مردم مشخص شده و شفاف شود که این پولی که داده می‌شود کجا هزینه می‌شود. قرار گرفتن برخی از نهادها زیر نظر وزارت ارشاد برای این است که بر آنها نظارت انجام شود و بر اساس عملکرد سه ماهه به آنها بودجه تخصیص بگیرد. دولت حتما تلاش کرد که این نهادها را از بودجه حذف کند.

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها به دنبال ناکارآمد نشان دادن ایران در عرصه بین‌المللی هستند و برنامه‌ دولت در این زمینه چیست، اظهار کرد: اینکه آمریکا به دنبال ایجاد مشکل برای ملت و دولت ایران است تردیدی وجود ندارد. اگر در دولت قبلی آمریکا در این زمینه بحث وجود داشت در دولت فعلی آمریکا هم اتفاق نظر دارند که این دولت به دنبال ایجاد مشکل و گره‌افکنی است و یک نمونه از کار آمریکا همین بود که موضوع اعتراضات اخیر را بدل به یک مساله سیاسی، بین‌المللی و امنیتی کرد و البته اولین شکست مفتضحانه دولت آمریکا در شورای امنیت در این باره از همان جا به وجود آمد که همه کشورهای حاضر در شورای امنیت به جای آنکه اهداف آمریکا را در زمینه سیاسی و امنیتی جلوه دادن اعتراضات دنبال کنند درباره برجام و مزایای آن صحبت کردند.

روحانی تاکید کرد: همچنین شاید برای نخستین بار بود که ما می‌دیدیم در کاخ سفید رییس‌جمهور برای گرفتن رای از کشورها در شورای امنیت به آنان چلوکباب می‌دهد. ما قبل از این در انتخابات ریاست‌جمهوری دیده بودیم که عده‌ای برای گرفتن رای چلوکباب می‌دهند اما در کاخ سفید این اولین بار بود که چنین چیزی را می‌دیدیم.

هیچ علامتی نمی‌بینم که در سال ۲۰۱۸ ما دچار مشکل امنیتی و منطقه‌ای خاصی شویم

وی با تاکید بر اینکه من هیچ علامتی نمی‌بینم که در سال ۲۰۱۸ ما دچار مشکل امنیتی و منطقه‌ای خاصی شویم، اظهار کرد: روابط ما با اتحادیه اروپا فکر می‌کنم امروز از همیشه بهتر است، حتی در سال‌های قبل از ۲۰۰۵ هم روابط اینگونه نبود. امروز روابط بسیار خوبی با روسیه داریم و روابط‌مان از همیشه با آنان بهتر است. همچنین روابط‌ خوبی با چین و سایر کشورهای منطقه داریم و در سوریه و عراق هم دیدیم که آمریکا ناموفق بود و تلاش ما برای ریشه‌کن کردن تروریسم جواب داد و الان هم که آمریکا طرحی برای سوریه دارد به نظرم ناموفق خواهد ماند اما فکر نمی‌کنم که در سال ۲۰۱۸ یا همان سال ۹۷ خودمان فشار آنها بر ما مشکلی را ایجاد کند چرا که به موازات فشار آنها ما نیز تدبیرمان را افزایش می‌دهیم.

رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که دولت چه برنامه‌هایی برای زیرساخت‌های فضای مجازی دارد، تاکید کرد که توجه به این فضا و اثرگذاری‌اش موضوع بسیار مهمی است. فضای مجازی و اینترنت یک فضای بسیار مهم برای ما به حساب می‌آید. برای ما که به سمت دولت الکترونیک در حرکت هستیم، برای جامعه ما که به سمت دانش روز دنیا حرکت می‌کند، این فضا اهمیت بسیار زیادی دارد.

روحانی همچنین گفت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به من گفته است که 200 هزار شغل طی دو سال گذشته به صورت موبایل‌محور ایجاد شده است. ما در سراسر کشور به دنبال گسترش نسل‌های سوم و چهارم اینترنت هستیم. اهدافی که برای آن دنبال می‌کنیم هم اهداف فرهنگی، هم اجتماعی، هم اقتصادی و هم سیاسی است.

رییس‌جمهور در تبیین اهمیت فضای مجازی در دنیای سیاست مثل زد شما ببینید رییس‌جمهور آمریکا در مورد یک مساله سیاست خارجی توئیتی می‌کند. میلیون‌ها واکنش نسبت به آن توئیت از سراسر جهان نشان داده می‌شود. او گاهی عقب‌نشینی و حتی گاهی از مردم و مسلمان‌ها نسبت به توئیتش عذرخواهی می‌کند. اینها نشان می‌دهد که روز به روز آثار شبکه‌های اجتماعی گسترده‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت مصمم است تا زیرساخت‌ها، محتوا و پلت‌فرم‌های فضای مجازی را توسعه ببخشد، گفت: طی سال‌های گذشته پهنای باندها گسترش پیدا کرده است. مردم برای دسترسی به فضای مجازی سهولت پیدا کرده‌اند، الان برای دانلود یک فیلم به جای چند دقیقه، چند ثانیه وقت می‌گذارند.

روحانی همچنین افزود: از سوی دیگر ما در رابطه با شبکه ملی هم قدم‌های خوبی برداشته‌ایم. دولت مصمم است تا پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کند اما عقیده دارد که انحصار در این حوزه معنا ندارد. اگر قرار باشد یک پیام‌رسان داخلی انحصار را در دست بگیرد درست نیست. ما باید هم در شبکه‌های داخلی و هم خارجی حضور داشته باشیم چرا که آثار فرهنگی و اجتماعی دارد.

وی در ادامه همین موضوع خاطرنشان کرد: عمدتا محتوا را خودمان در فضای مجازی تولید می‌کنیم و نسل جوان ما و همه کسانی که به هویت اسلامی و ایرانی ارج می‌دهند با تمام توان‌شان در این فضا حضور پیدا کنند. اگر بتوانیم از فرصت‌های این فضا استفاده کنیم دیگر به چالش تبدیل نمی‌شود.

روحانی گفت: دیگر فضای زمانی که بگوییم این را ببیندیم، آن را از بین ببریم و دیش‌ها را از پشت بام‌ پایین بیندازیم گذشته است. باید فضا را آماده کنیم تا جوان‌ها به نفع خود و خانواده در فضای مجازی حضور پیدا کنند.

معنا ندارد درباره برجام با هیچ کسی مجددا مذاکره کنیم

روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا کنترل برنامه موشکی ایران می تواند به برهم خوردن برجام منجر شود و فرصت بین ایران و امریکا را از بین ببرد اظهار کرد: خیلی فرصت خوبی هم نبوده که آمریکا آن را از بین ببرد. برجام قابل مذاکره مجدد یا قابل بازنویسی نیست بلکه توافقی است که پس از 30 ماه تلاش امضا شده و شورای امنیت آن را تایید کرده است و بنابراین یک توافق بین‌المللی تبدیل شده است. بنابراین هیچ معنایی ندارد درباره برجام با هیچ کسی مجددا مذاکره کنیم.

موشک‌های ایران برای تهاجم به هیچ کشوری نیست و نخواهد بود

وی ادامه داد: ما هر ‌آنچه برای دفاع از کشور لازم باشد از هواپیما موشک و زیردریایی استفاده می‌کنیم اما دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم. نه تنها به خاطر تعهد بین‌المللی ما بلکه به خاطر فتوای رهبری هم دنبال آن  نیستیم. ایران به دنبال سلاحی که خلاف ضد اخلاق، ضد شرع و ضد تعهدات بین‌المللی است،  نمی‌رود اما آنچه در زمینه سلاح‌های متعارف باشد استفاده می‌کنیم. با هیچ کسی هم در این زمینه مذاکره نداریم موشک‌های ایران هیچ زمانی تهاجمی نبوده و برای تهاجم به هیچ کشوری نیست و نخواهد بود. موشکهای برای دفاع از خود ما است و تدافعی است و هیچگاه موشکهای ما برای سلاح های کشتار جمعی ساخته نشده است.  چون سلاح کشتار جمعی را نداریم و ساخت آن را ممنوع می دانیم.

اگر آمریکا به تمام تعهدات خود در برجام عمل می‌کرد ممکن بود درباره موضوع دیگر هم صحبت کنیم

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آمریکا اگر می‌خواست فرصتی برای رابطه با ایران ایجاد کند، خوب بود از فضای برجام درست استفاده می‌کرد، افزود: اگر آمریکا به تمام تعهدات خود در برجام عمل می‌کرد شرایطی نو ایجاد می‌شد و ممکن بود درباره موضوع دیگر هم بتوانیم با آمریکا صحبت کنیم. خود آنها متاسفانه این فرصت طلایی را از بین بردند. چه دولت قبلی که آغازگر از بین بردن این فرصت بود و مخصوصا دولت فعلی که کلا این فضا را ازبین برده است. همیشه تاکید کرده‌ام که کلید فضای روابط آینده ایران و آمریکا دست واشنگتن است. آنها باید دست از فشار، تهدید و تحریم بردارند، خود به خود فضای دیگری می‌شود و می توان برای آینده فکر کرد.

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به روند عادی‌سازی روابط بین اعراب و اسرائیل،‌ نظر دولت ایران درباره این اتفاق و ارتباط آن با آینده قدس فلسطین چیست، اظهار کرد: شرایط نسبت به گذشته متفاوت شده است. دولتی که امروز در واشنگتن است به نظر کاملا متفاوت با دولت گذشته عمل می‌کند. اینکه آدمی که در واشنگتن است دائما با اسرائیل رفت و آمد دارد بر شرایط تاثیر می‌گذارد. اسرائیل شرایط جدیدی را تصور می‌کند و فکر می‌کند حالا که ترامپ و کوشنر در کنارش قرار گرفته‌اند و در عربستان هم کسانی سر کار آمدند که پختگی لازم را برای مواجهه به مسائل منطقه ندارند، برایشان شرایط تازه‌ای پیش آمده است اما اشتباه می‌کنند. همان‌طور که دیدید اکثر کشورهای جهان و قریب به اتفاق سران کشورهای اسلامی به جز یکی دو کشور در زمینه پایتخت شدن قدس برای رژیم صهیونیستی مواضع خوبی گرفتند.

وی افزود: ما در این زمینه هم باید هوشیاری کافی را داشته باشیم و کشورهای منطقه هم باید بیش از گذشته با هم متحد باشند و اینکه کسانی که در ریاض حاکم هستند با گذشت زمان خواهند فهمید که مسیرشان نادرست است و آنها را به نتیجه‌ای نمی‌رساند.

روحانی با اشاره به تلاش‌های حاکمان عربستان سعودی برای استیلای داعش در عراق و سوریه، اظهار کرد: تلاش آنان در این زمینه به کجا رسید؟ یا اینکه آنان یمن را به ویرانی کشاندند تا بتوانند بر آن سلطه داشته باشند به کجا رسید؟ اینکه آنان فکر کنند که رژیم صهیونیستی با ایران دشمن است و با سایر کشورهای منطقه دوست خواهد بود اشتباه است. این رژیم در 70 سال گذشته همیشه علیه کشورهای اسلامی توطئه کرده و با آنان سر جنگ و ستیز داشته است. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم اسرائیل دشمن شماره یک منطقه است و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم وحدت کشورهای اسلامی و کنار گذاشتن اختلافات و خصومت‌ها راه درست ماست. حاکمان سعودی باید سر عقل بیایند و منافع مشترک منطقه‌ای و مردم منطقه و مردم خودشان را در نظر بگیرند و ما نیز در این زمینه هر کمکی که از دست‌مان بر بیاید انجام می‌دهیم.

دایره پرداخت مالیات را باید افزایش دهیم

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه باید قدم به قدم از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم گفت: باید اتکای بودجه‌ای‌مان را نسبت به نفت خام کم کنیم. وقتی می‌گوییم وابستگی‌مان را به نفت کم کنیم عمدتا توجهات به سمت مالیات می‌رود. این بدان منظور نیست که به قشری که مالیات پرداخت می‌کند فشار بیاوریم. کارمندان و یا بنگاه‌های اقتصادی که مالیاتشان را پرداخت می‌کنند. منظور آنهایی است که مالیات نمی پردازند. دایره پرداخت مالیات را باید افزایش دهیم.

وی افزود: یادم می آید در یکی از جلسات هفتگی مقام معظم رهبری تاکید می‌کردند که باید تلاش شود فرهنگ مالیات در میان همه به عنوان یک ضرورت جا بیفتد. همه باید مالیات پرداخت کنند. قدیم‌ها اصطلاحی بود عذرخواهی می‌کنم، می‌گفتند مفت‌خور. خدای نکرده نباید کسی باشد که مالیات ندهد. همه ما و ظیفه داریم مالیات قانونی خود را پرداخت کنیم.

روحانی یادآور شد: ممکن است بگوییم دستگاهی در مناطق محروم کار می‌کند و مدتی نباید مالیات دهد. باید زمانش مشخص شود. یا دستگاهی تنفس مالیاتی دارد، آنهم باید مشخص شود اما اگر غیر این باشد یعنی جلوی اقتصاد خصوصی را گرفته‌ایم.

وی در ادامه همین موضوع خاطر نشان کرد که دولت یازدهم اتکایش را نسبت به دولت‌های گذشته به اقتصاد نفتی کمتر کرده و تلاش دولت دوازدهم این است که این مقدار را مجدد کاهش دهد.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: 32 درصد از درآمد نفتی به صندوق ریخته می‌شود. مقداری صرف خود صنعت نفت شده و حدود 50 درصد  آن به دولت می‌رسد. ما باید تلاش کنیم که اتکا به نفت را کاهش دهیم.

روحانی سپس با اشاره به علاقه دولت به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: اقتصاد دانش بنیان برای دولت اهمیت فراوانی دارد. طی سال‌های گذشته شرکتهای فراوانی به عنوان شرکت های دانش بنیان ایجاد شده و از دولت وام گرفته‌اند. به نقطه‌ای رسیده‌ایم که مهاجرت معکوس شروع شده است و امید درایم جوانانمان به کشور بازگردند.

وی افزود: بسیاری از استارت آپ‌هایی که امروز می بینید توسط همین جوانهای تحصیلکرده‌ای که مدتی به خارج رفته و حالا مجدد به کشور بازگشته‌اند، رقم خورده است. ما در سال آینده همچنان حمایتمان را از این شرکت‌ها ادامه می‌دهیم.

متاسفانه احزاب ما فقط موقع انتخابات فعال می‌شوند

رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا شما فکری برای تقویت جامعه مدنی داشته‌اید؟ اظهار کرد: این درست است که ما نباید فقط در جامعه مدنی به احزاب تکیه کنیم زیرا سمن‌ها بخش بزرگی از جامعه مدنی بوده که فعال و تاثیرگذارند. متاسفانه احزاب ما فقط موقع انتخابات فعال می‌شوند و مثل مغازه‌های فصلی هستند در حالیکه باید در طول سال فعال باشند. این امید و آرزوی من است و دوست دارم که همه احزاب و سمن‌ها فعال باشند.

روحانی در ادامه افزود: مردم هم باید در گفتمان‌هایی که برای زندگی آنها مهم است مشارکت کنند. مسائلی مثل زلزله یا آلودگی هوا بخشی از مشکلات است و باید گفتمان‌ها به این سمت هدایت شود و منحصر به مسائل سیاسی نباشد. ممکن است ما بگوییم نان، بنزین، گازوئیل ارزان می‌شود و عده‌ای هم کف بزنند اما باید دنبال راه‌حل ریشه‌ای مسائل باشیم.

برای حل مشکل آلودگی هوا باید دنبال راه صحیح و عاقلانه باشیم

وی با اشاره به اینکه اکنون برای حل مشکل آلودگی مدارس را تعطیل می‌کنیم، بیان کرد: این ساده‌ترین راه و شاید بدترین باشد در حالیکه ما باید دنبال راه صحیح و عاقلانه باشیم که این راه هم بدون پول نمی‌شود. برای مبارزه با آلودگی باید تمام خودروها و وسایل مصرف‌کننده انرژی اصلاح شود. طرح نوسازی حمل و نقل بودجه می‌خواهد و ما باید بتوانیم کمک کنیم که خودروهای فرسوده نوسازی شوند و پول را از جایی بیاوریم. عربستان سعودی که چندین برابر ما نفت می‌فروشد قیمت بنزین و گازوئیل را دو برابر کرده است. ما هم از مجلس خواسته‌ایم در این زمینه همفکری کند. هنوز دیر نشده و می‌شود در این زمینه فکری کرد. اکنون روزانه معادل 5.5 میلیون بشکه نفت به صورت گازوئیل، بنزین و گاز مصرف می‌شود. سوخت در ماشین‌ها ریخته می‌شود و خیابان‌ها تبدیل به پارکینگ می‌شود. در تعطیلات هم جاده‌های بین شهری به پارکینگ تبدیل می‌شوند.

روحانی با بیان اینکه این مشکلات باید رفع شود و برای رفع آن به گفت‌وگو نیازمندیم، خاطرنشان کرد: این گفت‌وگو را باید جامعه مدنی انجام دهد. باید گفت‌وگوی ملی درباره مسائل اصلی کشور راه بیفتد. مشکلات ما فقط سیاسی نیست بلکه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست هم داریم. من مکرر به تقویت جامعه مدنی فکر کرده و آن را هم مطرح کردم، آیین‌نامه سمن‌ها در دولت تصویب کردیم و گفته‌ام اگر لازم است لایحه‌ای هم برای آن تهیه کنید. ما باید گفتمان‌سازی را به حل مسائل مهم کشور تغییر مسیر دهیم.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پیمان دو جانبه همکاری میان ایران و افغانستان به کجا رسیده است و اینکه دولت ایران برای مبارزه با داعش در افغانستان چه کمکی می تواند بکند، اظهار کرد: افغانستان همسایه شرقی ما است که در طول قرن‌ها رابطه خوبی با آنها داشته ایم ملت بزرگ ایران نیز مهمان نوازی خوبی نسبت به مهاجران افغانی داشته‌اند و کودکان آنها به طور مجانی در مدارس ما تحصیل می کنند این یک کار ارزشمند از سوی آموزش و پرورش وما است.

وی ادامه داد: ما توافق همه جانبه‌ای را در زمان رئیس‌جمهوری قبلی با افغانستان داشته‌ایم که بسیاری از بخش‌های آن نهایی شده است و مابقی هم در حال تکمیل شدن است که اگر این طرح به طور کامل نهایی شود به نفع  هر دو کشور خواهد بود.

روحانی همچنین با بیان اینکه ما از حضور داعش در افغانستان متاسف هستیم، اظهار کرد: ما اگر بتوانیم به مردم افغانستان در این زمینه کمک  می‌کنیم و البته آمریکا که این همه پایگاه از سال‌ها پیش در افغانستان ایجاد کرده است اگر این پایگاه ها را برای امنیت ایجاد کرده، به نظر می‌رسد که ناامنی در آنجا بیشتر شده است. البته حتما ایران درباره مبارزه با تروریسم اگر دولت افغانستان کمکی بخواهد، به ‌آنان کمک خواهد کرد.

رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که طرح‌های دولت از جمله طرح نوسازی حمل و نقل و بازسازی شهرها چه اهدافی را دنبال می‌کند و چه دستاوردهایی را به ارمغان می‌آورد، گفت: در همه این طرح‌ها اهداف متعددی در جهت توسعه دنبال می‌شود. مثلا در حوزه نوسازی ناوگان‌ها 20 تا 30 هزار اشتغال ایجاد می‌شود، فناوری در این حوزه بالا می‌رود و از لحاظ محیط زیست اتفاق بسیار مهمی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: با همین طرح می‌توانیم صرفه‌جویی هم داشته باشیم. الان حدود 5.5 میلیون بشکه صرف می‌کنیم. در جلسه‌ای متخصصی می‌گفت کامیون‌های فرسوده 45 لیتر صرف می‌کنند. یکی از نمایندگان خود کامیون‌دارها اما گفت این کامیون‌ها 65 لیتر مصرف دارند حالا اگر کامیون‌های نو بیاوریم تنها 25 لیتر سهم‌شان می‌شود. تمام این طرح‌ها رفاه حال مردم را در بر خواهد داشت.

روحانی همچنین گفت: در بازآفرینی شهرها که در مورد آن توضیح خواهم داد برای جوانان خانه اولی تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر برای توسعه‌گرها، صنعتگران و کل صنعت ساختمان هم اتفاقات خوبی خواهد افتاد. رکود مسکن آخرین بخش باقیمانده در دولت یازدهم بود که الان در حال رشد است، امیدواریم سال 97 شاهد رشد تمام این طرح‌ها باشیم.

روحانی در مورد برنامه دولت برای پرداخت یارانه‌ها تصریح کرد: در حال حاضر به همه مردم یارانه پرداخت می‌کنیم در حالیکه اقشاری که به یارانه نیازی ندارند، نباید آن را دریافت کرده تا هزینه آن  جای دیگری مصرف شود. در این زمینه  دنبال تفاهم با مجلس بودیم که این تفاهم میسر نشد. البته هدف ما با مجلس یکی است اما با شیوه آن به توافق نرسیدیم.

وی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز خاطر نشان کرد: در این زمینه اختلافی با مجلس نداریم و معتقدیم باید به تدریج این قیمت‌ها افزوده شود. امیدواریم مجلس از دولت در این زمینه در تبصره 18 حمایت کند.



منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
گفتگوی ملی یعنی چی؟
مگه مردم باهم مشکل دارند که گفتگو کنند با هم؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین