کد خبر: ۵۰۷۲۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
نوروزی گفته حقوق زندانیان به طور نسبی مراعات شده است

سخنگوی کمیسیون‌ قضایی: سینا قنبری با روش «آفتاب-مهتاب» خودکشی کرد/کمیته هیأت بازدید از اوین تعطیل شد

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از تعطیلی کمیته هیات بازدید از زندان اوین به دلیل مصاحبه‌های برخی اعضای این کمیته خبر داد و گفت:‌ سینا قنبری با روش «آفتاب-مهتاب» خودکشی کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
حسن نوروزی در گفت و گو با ایلنا، درباره گزارش بازدید نمایندگان از مجلس شورای اسلامی و نحوه ارائه آن، گفت: رئیس گروه آقای ملکشاهی هستند و باید از ایشان پرسید این گزارش چه می‌شود؟ خوانده می‌شود؟ در صحن علنی مطرح می شود یا خیر؟

به گزارش آفتاب‌نیوز، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی ادامه داد: قرار بود این گزارش توسط آقای ملکشاهی جمع بندی و در مجلس خوانده شود اما ایشان به لحاظ مصاحبه‌هایی که بعضی از دوستان داشتند انصراف داد و کمیته هیأت بازدید از اوین را تعطیل کرد.

نماینده رباط‌کریم در مجلس خاطرنشان کرد: به شخصه معتقدم بعد از بازدید از زندان اوین، دکتر ملکشاهی را قانع کنم که حتما به زندان‌های دیگر هم هیأت بفرستیم و از آنها هم بازدید کنیم. ایشان انشالله این را می پذیرند تا ما از سایر زندان‌ها به ویژه از قزل حصار، رجایی شهر، فشافویه و حتی آگاهی شاپور بازدید داشته باشیم.

وی در مورد اظهارات علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران درباره فیلم خودکشی سینا قنبری عنوان، کرد: نسبت به فرمایشات آقای رحیمی که می گویند این فیلم نادرست است باید بگویم فیلم، فیلم درستی بود.

نماینده رباط کریم خاطر نشان کرد:‌ آقای رحیمی کار قضایی نکرده و موارد پزشکی قانون را ندیده‌اند چون قاضی و میدانی نبوده است. ایشان حقوقدان کتابی است و حقوقدان‌ کار در حوزه عمل و قضاوت نبوده به نظر من اشتباه می‌کنند.

وی تشریح کرد: فیلمی که ما مشاهده کردیم این بود که مرحوم قنبری با یک پلاستیک تا شده مشکی وارد دستشویی می‌شود و مدتی بعد یکی از نظافتچی‌ها به آن دستشویی می‌رود و می بیند که ایشان مرده است. ما دیدیم که آقای قنبری وارد دستشویی شد آن نظافتچی را هم دیدیم وارد شد و رفت خبر داد. ما دیدیم آمدند و با خود پتویی آورند و آقای قنبری هم روی آن قرار دادند و بردند.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس خاطر نشان کرد: سوالی برای دوستان و همکاران پیش آمده و آن این است که دستشویی جایی نداشته و میله‌ای به سقف آویزان نبوده که آقای قنبری از آن آویزان شود و خود را بکشد و فقط یک میله وسط دستشویی بوده، آقای قنبری چگونه خودکشی کرده است؟ در هر ۱۰ هزار پرونده خودکشی یک پرونده مانند خودکشی سینا قنبری داریم. در این حالت فرد طناب و یا وسیله‌ای را که با آن می‌خواهد به گردن خود می‌بندد و سپس کمر را خم می‌کند و به حالت آفتاب مهتاب که به بدن خود می‌دهد، ضربه به فک فرد می‌خورد و نخاع سریع قطع می‌شود.

نماینده مردم رباط کریم افزود: وقتی فرد با وزن ۶۰ و یا ۷۰ کیلوگرمی و با این این حالت دست به خودکشی می‌زند، قطع نخاع آن حتمی است و این امر برای دوستان غیر‌قابل هضم بود. باید برای این نوع خودکشی‌ها، قضات کار کشته موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

وی ادامه داد: برخی از دوستان در این کار عجله و مصاحبه کردند. بعد از بازدید از زندان اوین، جلسه‌ای تشکیل و صحبت‌هایی را هم انجام دادیم. برخی از افراد مأموریت‌هایی پیدا کردند اما متاسفانه مصاحبه‌های بعضی از دوستان باعث شد که کمیته برهم بخورد. انشاالله تلاش خواهیم کرد تا کمیته را احیا کنیم.

نوروزی در پاسخ به این سوال که مگر اتاق مانیتورینگ دوربین‌ها مأمور و یا نگهبانی ندارد که متوجه شود سینا قنبری با یک پلاستیک وارد دستشویی شده و خارج هم نشده است گفت: ساعت ۳ نیمه شب بوده و حال ممکن است طرف خواب بوده و یا متوجه نشده باشد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و  قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حدود ۲۰ الی ۲۵ دقیقه طول می‌کشد تا پیکر سینا قنبری را پیدا کنند. ما هم دقت نکردیم و در این مورد هم‌ سوالی نپرسیدیم. چون همین مقدار که فیلم نشان می‌دهد وی وارد دستشویی شده و افراد ایشان را از همان جا بیرون می‌آورند. این تصاویر بیانگر آن است که این اتفاق داخل زندان افتاده است. در مورد این که مشخص شود خودکشی بوده است یا خیر پزشکی قانونی باید نظر دهد که ضربه باعث قطع نخاع شده که خودکشی محسوب می‌شود یا اگر قرصی مصرف شده باشد هم مشخص می‌شود. هرچه باشد، پزشکی قانونی باید نظر دهد.

وی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه آیا از نتیجه کالبد‌شکافی خبر دارید یا خیر عنوان کرد: اطلاعی‌ ندارم. اما در این مورد سوال می‌کنم.

نوروزی در خصوص گلایه جامعه که چرا نمایندگان مجلس بعد از بازداشت و یا مرگ افراد به فکر بازدید از زندان‌ها افتاده‌اند، اظهار کرد: مردم باید بدانند وقتی اغتشاشی رخ می‌دهد زندانی هم هست. ما از باب اطمینان‌خاطر به مردم رفتیم نه برای اعتراض به بازداشت‌هایی که انجام شده است.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم کسانی که نظم نظام و ملت را برهم می‌زنند باید بازداشت شوند. کسانی که مسجد آتش می‌زنند و بر علیه مقدسات نظام شعار می‌دهند و آمریکا هم از آنها پشتبانی می‌کند، باید زندانی شوند.

سخنگوی کمیسیون قضایی با بیان اینکه بازدید نمایندگان از زندان برای این بود که ببنیم افراد بازداشت شده اذیت و یا تنبیه سخت شده‌اند یا خیر گفت: با برخی از بازداشت شدگان گفت‌وگو و در مورد نحوه رفتار  وبرخورد با آنها سوالاتی را مطرح کردیم. بعضی‌ها می‌گفتند این بازداشت‌شدگان را اعدام و تیر باران کردند. رفتیم و دیدیم که این گونه نیست.

وی افزود: فردی که در خیابان اغتشاش می‌کند و آمریکا از او حمایت می‌کند باید بازداشت شوند. در همه کشورها نیز همین‌گونه است. هیچ کشوری مخالفان خود را رها نمی‌کند. بحث تجمع و تظاهرات مقابل مجلس با خیابان آتش زدن جداست. ما از افرادی که خیابان را آتش بزنند و بنگاهایی مانند بی بی سی و صدای آمریکا از آنها حمایت کنند، نمی‌گذریم و موافق هستیم که زندانی و محاکمه شوند.

نوروزی تاکید کرد: زندانیان نیز از حقوقی برخوردار هستند که نمایندگان برای بررسی رعایت حقوق آنها از زندان بازدید کردند و در آنجا مشاهده کردیم که حقوق این افراد به طور نسبی مراعات شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
1
0
مجلس باید ازهمه بالاتر ودر راس باشد وهمه قوا زیز مجموعه مجلس قرار گیرد انوقت است که قانون اجرا خواهد شد....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین