کد خبر: ۵۰۷۵۲۳
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۸

چین: لایحه آمریکا درباره افزایش روابط با تایوان تهدیدکننده است/ دیدار مقام ارشد دولت چین با تیلرسون

وزارت امور خارجه چین امروز (جمعه) اظهار کرد، لایحه آمریکا برای افزایش دیدارهای متقابل میان مقامات دولت آمریکا و تایوان، ثبات این تنگه را تهدید می‌کند و آمریکا باید این لایحه را لغو کند.
آفتاب‌‌نیوز :
وزارت امور خارجه چین امروز (جمعه) اظهار کرد، لایحه آمریکا برای افزایش دیدارهای متقابل میان مقامات دولت آمریکا و تایوان، ثبات این تنگه را تهدید می‌کند و آمریکا باید این لایحه را لغو کند.

این لایحه، در روزهای گذشته از سوی کمیته روابط خارجی سنای آمریکا وضع شده و اکنون به مجلس سنا ابلاغ می‌شود.

پکن، تایوان را استانی متمرد و آن را بخشی از چین می‌داند که برقراری روابط مستقل با کشورهای دیگر برای آن غیرقانونی است. چین همچنین استفاده از زور را برای تحت کنترل گرفتن این جزیره رد نکرده است.

آمریکا هیچ ارتباط رسمی‌ای با تایوان ندارد اما بر اساس قانون از کمک به این جزیره برای دفاع از خود منع شده و منبع تسلیحاتی اصلی آن است. چین پیوسته اذعان دارد که تایوان، حساس‌ترین مساله در روابطش با واشنگتن است.

گنگ‌شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پکن گفت، با اینکه بندهای این لایحه به لحاظ قانونی الزام‌آور نیستند اما مصداق نقض جدی اصل "چین یکپارچه" محسوب می‌شود.

گنگ ادامه داد: اگر این لایحه تصویب و اجرا شود، مزاحمت‌های جدی‌ای را در روابط چین و آمریکا و نیز وضعیت تنگه تایوان به دنبال خواهد داشت. چین به شدت از این لایحه ناراضی است و با آن مخالفت کامل دارد و نظرات خود را در این رابطه با طرف آمریکایی مطرح کرده است. اصل "چین یکپارچه" اساس سیاسی روابط چین و آمریکا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود، آمریکا باید به تعهداتش نسبت به چین در مورد تایوان پایبند باشد، مذاکرات در خصوص این لایحه را متوقف کرده و از روابط دو کشور و ثبات تنگه تایوان محافظت کند.

تایوان از این لایحه که به مقامات دولتی آمریکا اجازه می‌دهد به این جزیره سفر کرده و با همتایان تایوانی خود دیدار کنند، استقبال کرده است.

اما رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان دیدار با یانگ جیه‌چی، مشاور ارشد دولت چین در سیاست خارجی و رهبران ارشد به بررسی روابط دوجانبه و نگرانی‌های مشترک بین دو کشور پرداخت.

مشاور ارشد دولت چین در سیاست خارجی و رهبران ارشد نیز موضع چین را در قبال تایوان کاملا مشخص کرد و به این مساله اشاره کرد که بهبود روابط دوجانبه بین پکن و واشنگتن براساس منافع اولیه و مشترک مردم دو کشور و تمایلات رایج در جامعه بین‌المللی است.

وی ابراز امیدواری کرد که طرف آمریکایی با توجه به تمایلات چین و خواسته‌های پکن به دنبال تضمین ثبات و توسعه‌ای پایدار در روابط دو کشور باشد.

برخی از سیاستمداران در آمریکا به شدت تمایل دارند تا در مواجهه با مساله روابط بین چین و آمریکا، تایوان را مدنظر قرار دهند.

مجلس نمایندگان آمریکا در ژانویه سال جاری میلادی دو لایحه مرتبط با تایوان را تصویب کرد.

یکی از آنها قانون "مسافرت تایوان" با هدف تشویق سفرهای مقام‌های عالی‌رتبه بین تایوان و آمریکاست و لایحه دیگر موسوم به "اچ‌.‌آر.3320" به تایوان کمک می‌کند تا جایگاه نظارتی خود را در سازمان بهداشت جهانی مستقر در ژنو احیا کند.

یانگ جیه‌چی به دعوت تیلرسون در واشنگتن به سر می‌برد.

از زمان پیروزی "تسای اینگ-ون" از حزب حامی استقلال " دموکراتیک پیشرو" در انتخابات سال ۲۰۱۶ تایوان، چین به طور فزاینده‌ای با این جزیره رفتاری خصومت‌آمیز داشته است.

چین بر این باور است که تسای به دنبال استقلال رسمی تایوان است، با این حال وی اظهار کرده که می‌خواهد وضعیت موجود را حفظ کند و به حفاظت از صلح پایبند است.

منبع: ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین