کد خبر: ۵۰۷۵۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵

تلاش محرمانه آمریکا برای گفت‌وگو با ایران

یک روزنامه آمریکایی گزارش داد: دولت ترامپ به طور محرمانه تلاش کرده است تا یک کانال ارتباطی مستقیم با مقامات ایرانی برای رایزنی درباره شهروندان آمریکایی زندانی در ایران ایجاد کند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گفته مقامات آمریکایی و منابع مطلع از این موضوع، دولت ترامپ رییس‌جمهور آمریکا در ماه دسامبر تلاش کرده است تا یک کانال ارتباطی مستقیم با ایران ایجاد کند تا بتواند درباره آزادی اتباع ایرانی و آمریکایی که در کشور متقابل در زندان به سر می‌برند، گفت‌وگو کنند.

هر چند ایران به این تلاش‌های واشنگتن پاسخ نداده و با مقامات آمریکایی درباره این موضوع تعامل نکرده است. این اولین تلاش دیپلماتیک آمریکا برای گفت‌وگو با ایران درباره این مساله از زمان روی کار آمدن رییس‌جمهور ترامپ به شمار می‌آید.

به گفته این منابع آگاه، دولت آمریکا تمایل خود را برای تعامل با ایران و گفت‌وگو درباره تبادل احتمالی زندانیان میان دو کشور نشان داده است. این در حالی است که دولت ترامپ در طول یک سال فعالیت خود سیاست‌هایش در قبال ایران را مورد بازبینی و برای سخت‌تر کردن آن تلاش کرده است.

به نوشته وال استریت ژورنال، تام شانون معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی نیز در اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۷ در حاشیه نشستی درباره توافق هسته‌ای، مساله آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران را با مقامات ایرانی مطرح کرده است. سپس دیگران از جمله خانواده‌های این زندانیان در جریان رایزنی‌ها قرار گرفتند.

وزارت امور خارجه آمریکا تاکنون اظهارنظری درباره این گزارش نکرده است.

استیو گلد اشتاین، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور دیپلماسی عمومی پیش از این گفته بود که واشنگتن از هر فرصتی برای گفت‌وگو درباره شهروندان آمریکایی زندانی در ایران با مقامات این کشور استفاده خواهد کرد.

یک مقام دیگر نیز که از این رایزنی‌ها مطلع است گفت که آمریکا گفت‌وگو با ایران درباره این مساله را دنبال می‌کند، اما پیشنهاد تبادل زندانیان را تاکنون مطرح نکرده است.

اما مقامات ایرانی تاکنون از دولت ترامپ به دلیل فقدان هرگونه گفت‌وگو انتقاد کرده‌اند.

یک مقام ایرانی مطلع در این‌باره گفت: دولت ترامپ باید یاد بگیرد که چگونه به درستی با ایران وارد تعامل شود. آن‌ها نمی‌توانند ایران را تهدید و به کشورمان حمله کنند و سپس خواستار مذاکره شوند.

رییس‌جمهور آمریکا تاکنون از بازداشت شهروندان ایرانی آمریکایی توسط مقامات تهران انتقاد کرده است. ایران و آمریکا پس از اجرای توافق هسته‌ای در ژانویه ۲۰۱۶، از یک توافق مجزا برای تبادل زندانیان میان دو کشور خبر دادند که در آن دولت اوباما هفت ایرانی را در ازای آزادی چهار شهروند دو تابعیتی ایرانی آمریکایی آزاد کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین