کد خبر: ۵۰۷۶۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
از سوزاندن سینوس‌ها و عوارض معده تا آسیب شدید به مغز و گوش

یک نخ «سیگار»، ظرف چند ثانیه با بدن شما چه می‌کند؟+عکس

علاوه بر ایجاد اختلال در هضم غذا، ضربان قلب مراکز عاطفی مغز شما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. تنگی نفس، اسپاسم در مسیر هوایی که می‌تواند منجر به تنگی نفس شود نشانه‌های افراد سیگاری هستند
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سلامت- کارشناسان هشدار می‌دهند که سیگار کشیدن عاملی خطرناک تقریبا برای ابتلا به هرگونه بیماری مزمنی است. با این حال، تاثیرات منفی مداوم نیز پس از مصرف سیگار در بدن برجای می‌ماند. سیگار بلافاصله سبب می‌شود تا عملکرد بسیاری از ارگان‌های بدن با اختلال مواجه شوند. علائمی چون اضطراب یا گرفتکی بینی در واقع از تاثیرات منفی سیگار بر سیتسم بدن شما هستند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، روزنامه بریتانیایی «دیلی میل» با اشاره به تاثیرات منفی کشیدن سیگار از همان آغاز، می‌نویسد: «علاوه بر سوزاندن سینوس‌ها و فشار بر معده، سبب افزایش فشار خون و تپش قلب می‌شود. حتی مغز شما نیز یک ضربه فوری و اعتیاد‌آور را ظرف چند ثانیه متحمل می‌شود. علاوه بر ایجاد اختلال در هضم غذا، ضربان قلب مراکز عاطفی مغز شما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. تنگی نفس، اسپاسم در مسیر هوایی که می‌تواند منجر به تنگی نفس شود نشانه‌های افراد سیگاری هستند که شباهت زیادی به مبتلایان به آسم دارند. کشیدن عمیق سیگار باعث تخریب ریه‌ها می‌شود. 

یک نخ «سیگار»، ظرف چند ثانیه با بدن شما چه می‌کند؟+عکس

در تصویری ویدئویی محققان یک پنبه را در ظرفی بسته و پر از دود قرار دادند که شبیه‌سازی شده تاثیر مخرب سیگار بر روی ریه‌هاست. در بررسی‌ها مشخص می‌شود که سیگار در ابتدا در محیطی بسته رنگ پنبه سفید را زرد می‌کند و پس از تنها چند بار تکرار در معرض دود قرار رفتن توده الیافی به طور کامل تغیری رنگ می‌دهد. با گذشت زمان و در معرض دود ۳۰۰ سیگار قرار گرفتن پنبه به رنگ نارنجی رو به قهوه‌ای در می‌آید. بدن ما در پاکسازی بهتر از پنبه عمل می‌کند اما اتفاقی که برای پنبه می‌افتد چندان با آن‌چه بر سر ریه بر اثر سیگار می‌آید تفاوتی ندارد. 

مخاط موجود در ریه کارکردشان جذب دود و سموم دیگری است که به ریه تعلق ندارند با این حال، مواجهه بیش از حد با دود می‌تواند باعث ایجاد تنگی نفس و مسدود کردن راه‌های ریه شود. فیلترهای طبیعی در ریه برای پاکسازی تنها در هنگام شب است که شرع به بهبودی می‌کنند و توانایی پاکسازی حجم بالای آلاینده‌های وارد شده را ندارند. سرفه‌های سیگاری‌ها در صبح نیز بدان خاطر است که بدن سعی می‌کند سموم را از بین ببرد. همچنین سیگار علاوه بر فشاری که به قلب شما می‌آورد سبب افزایش سطح کلسترول بد می‌شود. نیکوتین باعث از بین بردن توانایی بدن برای در هم شکستن لیپوپروتئین کم‌چگالی یا ال دی ال می‌شود در نتیجه چربی‌های «بد» به صورت آزادانه‌تری در جریان خون حرکت می‌کنند و می‌توانند به عروق آسیب رسانده و جریان خون را محدود کنند. هم‌چنین، سیگار کشیدن سبب کاهش سطح آنزیم‌ها و پروتئین‌هایی می‌شود که برای کارکرد بدن لازم و مفید هستند. مهمترین تاثیر منفی نیکوتین  روی افزایش ضربان قلب افراد سیگاری است که می‌تواند خطر سکته قلبی را در آنان افزایش دهد». 

یک نخ «سیگار»، ظرف چند ثانیه با بدن شما چه می‌کند؟+عکس

حتی مقادیر کم نیکوتین نیز می‌تواند بلافاصله باعث تحریک اسید معده شما شود و فعالیت معده‌تان را مختل کند. سیگار کشیدن می‌تواند تقریبا به صورت فوری باعث رفلکس اسید معده شود. معده نیاز به اسید برای تجزیه غذا و تبدیل آن به انرژی مورد استفاده بدن را دارد اما با مصرف سیگار اسید بازگشت پیدا می‌کند و احتمالا به مری می‌رسد. در نتیجه، در افراد سیگاری جذب مواد مغذی مانند ویتامین سی و ای و اسید فولیک کم‌تر صورت می‌گیرد و آنان احساس ضعف و افسردگی می‌کنند. همچنین، سیگار و رسیدن دود آن به بینی می‌تواند باعث ایجاد مخاط در سینوس‌ها شود؛ جایی که می‌تواند سبب ایجاد التهاب و عفونت نیز بشود. سردرد و احساس کسالت نیز از تاثیرات بلند‌مدت سیگار کشیدن هستند. رسیدن دود سیگار به مغز نیز سبب ایجاد احساس اضطراب می‌شود».


یک نخ «سیگار»، ظرف چند ثانیه با بدن شما چه می‌کند؟+عکس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
محمد راسخ نژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
0
2
سیگار هر ضرر و زیانی که داشته باشد یک خاصیت بزرگ هم دارد و ان , مالیات قابل توجهی است که از فروش سیگار به جیب مبارک سرازیر میشود .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین