کد خبر: ۵۰۸۳۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
سه پرسش اساسی پیش‌روی پوتین پس از رویارویی ایران و اسرائیل

وقت انتخاب‌بزرگ‌روسیه:پوتین هنوز هم می‌تواند درخاورمیانه برقصد؟

«سی ان بی سی» می نویسد:«پوتین بایستی میان حمایت پرریسک از ایران و یا رابطه سودآور با اسرائیل و عربستان سعودی یکی را انتخاب کند».
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- شبکه خبری آمریکایی سی ان بی سی می‌نویسد رویارویی اخیر میان ایران و اسرائیل در روزهای گذشته در سوریه معادلات را برای «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در خاورمیانه تغییر داده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، روسیه دیگر نمی‌تواند انتظار داشته باشد که تمام بازیگران منطقه‌ای بدون ریسک تلفات بزرگ اقتصادی و انسانی بازی کنند. 

وقت انتخاب بزرگ روسیه: آیا پوتین هنوز هم می‌تواند در خاورمیانه برقصد؟!

«سی ان بی سی» می‌نویسد: «پوتین بایستی میان حمایت پرریسک از ایران و یا رابطه سودآور با اسرائیل و عربستان سعودی یکی را انتخاب کند». 

این شبکه خبری در ادامه با طرح این ادعا که ایران در تصمیمی سرنوشت‌ساز پهپادی را از مرز سوریه به داخل حریم هوایی اسرائیل فرستاده است، می‌نویسد این موضوع همه چیز را در خاورمیانه تغییر داده است. این شبکه خبری می‌نویسد: «اسرائیل به شدت با یک حمله هوایی عظیم به این موضوع پاسخ داد و حدود نیمی از سامانه دفاع هوایی سوریه را از بین برد. آمریکا به نوبه خود بیانیه‌ای را منتشر کرد و از اسرائیل حمایت قوی به عمل اورد. اکنون نوبت پوتین رییس‌جمهوری روسیه است که گام بعدی را بردارد. او باید تصمیم بگیرد که آیا حمایت از ایران و سوریه را ادامه خواهد داد یا تصمیم به کاهش مخاطراتی که روسیه با آن‌ها در منطقه مواجه است خواهد گرفت. پوتین اکنون با پرسش‌هایی اساسی مواجه است که باید به آن‌ها پاسخ دهد تا تصمیم‌گیری راحت‌تری داشته باشد. اصلی‌ترین پرسش آن است که آیا بشار اسد هنوز این ارزش را دارد که روس‌ها بخواهند به حمایت از او ادامه دهند»؟‌

این شبکه خبری می‌نویسد: «روسیه از سال ۲۰۱۵ میلادی به این سو به حمایت از بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه پرداخته و از نیروهای هوایی و نظامی آن کشور در جنگ داخلی سوریه حمایت کرده است. طی ۱۷ ماه پس از آن، نیروهای اسد به دستاوردهای نظامی در جنگ داخلی سوریه دست یافتند و داعش در این کشور شکست خورده است. با این حال، حتی پیش از این نیز آمار تلفات روسیه شروع به افزایش کرده بود. 

شبکه خبری «بلومبرگ» گزارش می‌دهد که بیش از ۲۰۰ نفر از سربازان روسی که در کنار ارتش سوریه مبارزه می‌کنند بر اثر حمله هفته گذشته امریکایی‌ها و نیروهای کرد در منطقه دیرالرزور کشته شده‌اند. حدود ۴۰۰ نفر از شبه نظامیان روسی نیز در این جنگ کشته شده‌اند. شمار سربازان رسمی روس که در سوریه کشته شده‌اند بیش از ۴۰ نفر بوده‌اند. سربازان روس که در خارج از خانه‌شان کشته می‌شوند می‌توانند میزان حمایت از قدرتمندترین دیکتاتور را نیز کاهش دهند. اتحاد جماهیر شوروی نیز پیشتر گمان می‌کرد که حضور در جنگ‌های خارحی از نظر داخلی به آن کشور آسیبی نخواهد رساند. با این حال، جنگ طولانی و پرهزینه افغانستان اشتباه بودن این موضوع را اثبات کرد. 

«سی ان بی سی» در ادامه می‌نویسد: «پرسش دیگر پیش‌روی پوتین درباره ادامه حمایت آن کشور از ایران است. کمک به اسد به خودی خود چندان مروبط به شخص او نیست. دولت سوریه متحد بزرگی به نام ایران را دارد. این کشور دارای شبه‌نظامیان تحت فرمان در سوریه است. در نتیجه، تصمیم روسیه برای کمک‌رسانی به اسد بیشتر درباره حمایت از ایران است. با این حال، با اقدام اخیر اسرائیل علیه ایران در سوریه حمایت از ایران برای روسیه پرهزینه خواهد بود. اسرائیل و روسیه مدت‌ها از رویارویی با یکدیگر در سوریه خودداری کرده‌اند اما رویدادهای اخیر برداشتن گام رو به جلو را برای آنان دشوارتر می‌سازد. اسرائیل به طور واضح به پوتین گفته است که درگیری با نیروهای ایرانی در سوریه اجتنتاب‌ناپذیر است. روسیه در سالیان اخیر بدون حضور دشمنی واقعی در سوریه به ایران کمک کرده است. به نظر می‌رسد آن روزها به زودی تمام خواهند شد». 

«سی ان بی سی» می‌نویسد سومین سوال پیش‌روی پوتین این است که روسیه چگونه می‌تواند به اهداف‌اش در خاورمیانه دست یابد؟ روسیه دست‌کم از سال ۲۰۱۳ میلادی در خاورمیانه یک قاعده را دنبال کرده است: در همه جا خود را درگیر کرده و دست داشته باشید. در حالی که پوتین به حمایت از منافع ایران ادامه می‌دهد کرملین زیرساخت‌ها و تامین نفت خود را از طریق همکاری با عربستان سعودی تامین می‌کند. لیبی و مصر نیز از جمله مناطقی هستند که پوتین نفوذ نظامی خود را در آنجا افزایش داده است. به نظر می‌رسد روش عملیاتی معیار برای روسیه در خاورمیانه ابتدا تعامل با با تمامی طرفین است و سپس پرسش‌های مرتبط با آن برای روس‌ها مطرح می‌شود. اما یک ضرب المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید: «شما نمی‌توانید در همه عروسی‌های برقصید» درگیر میان ایران و اسرائیل این واقعیت را بیش از گذشته برای کرملین آشکار می‌سازد». 

سی ان بی سی می‌نویسد که اکنون زمان انتخاب برای پوتین فراسیده است و در این باره می‌افزاید: «در نهایت پوتین بایستی یکی از طرفین را انتخاب کند. او بایستی به سنجش سود و هزینه‌ها بپردازد. احتمالا مخاطرات ناشی از ماجراجویی در سوریه و حمایت از ایران برای پوتین رو به افزایش خواهند بود. طرف مقابل چیزهای زیادی برای عرضه دارد. پس از رویدادهای هفته اخیر این انتخاب برای پوتین واقعا سخت نیست». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
2
0
سلام
خواه پوتین باشد یا نباشدروسها در تاریخ نشان دادند فقط به دنبال منافع اند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین