کد خبر: ۵۰۸۴۰۳
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴

آنفلوآنزای جدید پرندگان قابل انتقال به انسان است/ مراقب باشید

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به قابل انتقال به انسان بودن آنفلوآنزای جدید پرندگان، از مردم به ویژه ساکنان شمال کشور خواست که از نزدیک شدن به پرندگان مهاجر و وحشی جدا خودداری کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمود حجتی با اشاره به شیوع موج جدید آنفلوآنزای مرغی در پرندگان در مناطقی از کشور، اظهار کرد: حدود یکی دو هفته قبل تعداد زیادی از پرندگان مهاجری که در تالاب بین‌المللی بوجاق در حال تردد بودند، تلف شدند که پس از انجام آزمایش‌های لازم مشخص شد ابتلا به سویه جدید آنفلوآنزا علت تلف شدن این پرنده‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه این سویه جدید متاسفانه قابل انتقال به انسان نیز است، خاطرنشان کرد: اخیرا یک مورد از این دست نیز در دریاچه خلیج‌فارس تهران مشاهده شده است. در این زمینه کارهای مقدماتی لازم از جمله سم‌پاشی، اقدامات ایمنی و اعلام اخطارهای مربوطه انجام شده است و مسئولان دامپزشکی و محیط زیست و نیز استانداران شمالی کشور همه در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ به هموطنان به ویژه ساکنان شمال کشور و کسانی که در معرض محل زندگی پرندگان مهاجر و وحشی قرار دارند درخواست می‌کنیم که به شدت از هرگونه نزدیکی به این نوع پرندگان بپرهیزند تا سویه H۵N۶ موجود در آنفلوآنزای این نوع پرندگان آسیبی به آنها وارد نکند.

حجتی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در حال مقابله با سویه قبلی آنفلوآنزای پرندگان هستیم، افزود: متاسفانه آنفلوآنزای قبلی آسیب‌های جدی به تولیدکنندگان به ویژه تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار وارد کرد که این آسیب‌ها نیز کم و بیش در بازار به دلیل عرضه کم در قیمت‌های تند قابل مشاهده است.

وی افزود: با تسهیلاتی که دولت در این زمینه تعیین کرده همکاران ما و همچنین بخش خصوصی اقدام به واردات تخم‌مرغ کرده‌اند و این واردات روز به روز در حال افزایش است تا بتوانیم نیاز بازار را تامین کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم برای تامین میوه شب عید انجام شده است، خاطرنشان کرد: در این باره هیچ نگرانی وجود ندارد و میوه مورد نیاز خریداری و تامین شده و هم‌اکنون در حال انتقال به نقاط مختلف کشور است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین