کد خبر: ۵۰۸۵۱۸
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
اختصاص ۶۰۰ میلیون مترمکعب حقآبه به تالاب‌ها

جدیدترین تصمیمات برای مقابله با گرد و غبارِ خوزستان

نماینده مردم خوزستان با اعلام اینکه وزیر نیرو متعهد شده 600 میلیون مترمکعب حقابه محیط زیست را بدهد، گفت: در صورتی که برای مقابله با گرد و خاک در استان خوزستان نیاز به اعتبارات بیشتری باشد، دولت متعهد شده آن را پرداخت می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
نوری، نماینده خوزستان با اشاره به جلسه شب گذشته در استانداری تهران در زمینه مقابله با گرد و غبار گفت: در این جلسه حضور علی لاریجانی؛ رییس مجلس شورای اسلامی، عیسی کلانتری؛ معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، اردکانیان؛ وزیر نیرو، حجتی؛ وزیر جهاد و کشاورزی، محمد باقر نوبخت، غلامرضا تاجگردون؛ رییس کمیسیون تلفیق و نمایندگان مجمع نمایندگان خوزستان حضور داشتند.

او با اشاره مصوبات این جلسه تصریح کرد: مقرر شد؛ آنچه در گذشته درخصوص مقابله با ریزگردها از جمله نهال کاری و مرطوب سازی مصوب شده بود، محقق شود.

این عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان به منشاء گرد و خاک در زمستان اشاره و خاطرنشان کرد: به گفته آقای کلانتری منشاء ریزگردها در زمستان از کانون‌های داخلی است و می توان با تامین حقابه محیط زیست به میزان 600  میلیون مترمکعب تا حدودی با این مشکل مقابله کرد. وزیر نیرو نیز متعهد شد این مقدار حقابه زیست محیطی را رعایت کنند.

نوری با بیان اینکه باید در زمینه کشاورزی پرمصرف آبی در این منطقه نیز تدابیری اندیشیده شود، تصریح کرد: بیش از 900 میلیون متر مکعب آب برای کشاورزی در این منطقه مصرف می شود. کشاورزان برای اینکه بتوانند کشاورزی پایدار در منطقه داشته باشند باید از کشت غرق آبی به کشت نوین روی بیاورند، دولت نیز متعهد شده است 85 درصد هزینه کشت‌های نوین در منطقه را بپردازد.

او ادامه داد: امیدواریم با رعایت حقابه زیست محیطی زمین را مشروب کرده تا مرطوب بمانند، مرطوب کردن این تالاب‌ها از ریزگردها جلوگیری و آنها را کنترل می‌کند و برای رسیدن به این مهم باید کشاورزان نیز با ما همکاری کنند.

نوری با اشاره به اعتبار مورد نیاز برای مقابله با ریزگردها گفت: 150 میلیون دلار از صندوق ذخیره ملی برای این موضوع در نظر گرفته شده بود. همچنین آقای نوبخت تاکید داشتند که اگر باز هم نیاز به اعتبار در این زمینه باشد، دولت پرداخت می کند و از نظر اعتبار هیچ مشکل خاصی نداریم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جلسه شب گذشته همه مصمم بودند تا مشکل گردوخاک و ریزگردها در منطقه خوزستان برطرف شود، یادآور شد: در صورتی که حقابه زیست محیطی محقق و تامین شود صدرصد می تواند اثرات مفیدی در کاهش گرد و خاک در این منطقه داشته باشد و با رعایت حقابه زیست محیطی شرایطی ایجاد شود که ماهی بتواند در تالاب زندگی کند.

نوری خاطر نشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است برای اینکه همه تالاب‌ها در این منطقه به شرایط زیست محیطی بازگردند، نیازمند 4.5 میلیارد مترمکعب آب در طول سال هستیم، اما انچه که به صورت اورژانسی در نظر گرفته شد؛ 600 میلیون مترمکعب حقابه محیط زیست بود که ما امیدواریم تامین شود.

او ادامه داد: وزارت نیرو متعهد شد در مدت 3 الی 4 ماه رهاسازی آب انجام شود تا بتدریج حقابه 3.5 الی 4.5 میلیارد مترمکعب سالانه نیز محقق شود.

نوری با بیان اینکه در تابستان منشاء ریزگردها در استان خوزستان خارجی است، گفت: این موضوع نیز از طریق روابط دیپلماسی در حال پیگیری است، اما آنچه برای ما مهم است این است که بتوانیم شرایط داخلی را مدیریت کنیم.

او تاکید کرد: امیدواریم فضای آرامی برای مردم در این منطقه بوجود آید و با تبعات اجتماعی نیز مواجه نشویم. امیدواریم با تامین حقابه زیست محیطی مردم در آینده با اطمینان خاطر بیشتری در این منطقه زندگی کنند.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین