کد خبر: ۵۰۸۶۶۵
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶
سازمان ملل اعلام کرد:

۲۰۱۷ خونین‌ترین سال افغانستان بود

روند افزایشی تلفات ناشی از تهاجم هراس‌افکنان در افغانستان در سال ۲۰۱۸ ادامه یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :
در سال ۲۰۱۷ میلادی نزدیک به ۲۳۰۰ تن بر اثر بمب‌گذاری و حملات انتحاری کشته یا زخمی شدند. یوناما، هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان در گزارشی که روز پنج‌شنبه ۲۶ بهمن/دلو منتشر کرد با ذکر این آمار، سال ۲۰۱۷ را «خونین‌ترین سال» از آغاز فعالیت شورشیان در افغانستان دانسته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در سال گذشته میلادی در مجموع بر اثر ۵۷ حمله انتحاری و غیر انتحاری دست کم ۶۰۵ نفر کشته و ۱۶۹۰ نفر مجروح شدند که این آمار نسبت به سال پیش از آن یک رشد ۱۷ درصدی (فی‌صدی) را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش یوناما، حملات تروریستی به علاوه انفجار مین و تهاجمات نظامی زمینی و نیز حملات هوایی آمریکا علیه ستیزه‌جویان، بزرگ‌ترین عامل مرگ و میر و جراحات جدی در افغانستان بوده‌اند.

با وجود آن که حملات هوایی ارتش آمریکا در افغانستان در سال ۲۰۱۷ کمتر از ارتش خود افغانستان بوده است (۲۵ سورتی پرواز در هفته برای هواپیماهای آمریکایی در برابر ۴۰ سورتی پرواز در هفته برای هواپیماهای افغان)، اما بمباران آمریکایی‌ها در ۴۹ عملیات هوایی در سال ۲۰۱۷، در مجموع ۱۵۴ کشته و ۹۲ زخمی بر جای گذاشته است. در واقع بیشترین تعداد قربانیان در میان ستیزه‌جویان مربوط به حملات آمریکا بوده است.

بسیاری از قربانیان این حملات، شهروندان عادی هستند که به طور تصادفی، در اتوبوس یا هنگام عبور از کنار ساختمان مورد هدف، کشته یا زخمی می‌شوند. سازمان ملل در گزارش خود همچنین تصریح کرده است که شمار زنان کشته شده در این حملات در سال ۲۰۱۷ به میزان ۲۲ درصد (فی‌صد) و کودکان ۳۳ درصد (فی‌صد) نسبت به سال ۲۰۱۶ افزایش نشان می‌دهد.

از میان نیروهای ائتلاف، آمریکا تنها کشوری است که در افغانستان عملیات هوایی انجام می‌دهد.

گزارش سازمان ملل همچنین می‌افزاید در سال ۲۰۱۷ شمار قربانیان جنگ به طور کلی در افغانستان برای چهارمین سال پی‌ در پی از مرز ۱۰ هزار نفر گذشت و به ۱۰ هزار و ۴۵۳ نفر در این سال رسید.

ادامه روند افزایشی تلفات در ۲۰۱۸

تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل با یادآوری حملات تروریستی در کابل و جلال‌آباد به خبرنگاران گفت که روند افزایشی تلفات ناشی از تهاجم هراس‌افکنان در افغانستان در سال ۲۰۱۸ ادامه یافته است.

سه حمله در کابل و یک حمله به یک بنیاد خیریه در جلال‌آباد تنها در ده روز پایانی ماه ژانویه گذشته بیش از ۱۳۰ کشته و ۲۵۰ زخمی به جای گذاشت.

سازمان ملل همچنین از افزایش درگیری‌های مذهبی اظهار نگرانی کرده و گفته است جامعه شیعه مذهب و مساجد آنها به ویژه در کابل و هرات از سوی داعش مورد حمله قرار می‌گیرند.

منبع: یورونیوز


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین