کد خبر: ۵۰۸۶۷۵
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۲

کشف جدید برای جراحی فک و دهان

محققان نانوذرات لیپوزومی جدیدی ساختند که حاوی آنزیم‌های collagenase هستند و قادرند زمان ترمیم و درد ناشی از جراحی فک و دهان را کاهش دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
این آنزیم‌ها می توانند پیوندهای پپتید کلاژن را بشکنند و توانایی تغییر نحوه اتصال فیبرهای متصل کننده دندان به استخوان فک را دارند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، در بسیاری از موارد ارتودنسی، انحراف دندان‌ها به اندازه‌ای است که باید پیش از شروع کار تعدادی از فیبرهای متصل کننده دندان به استخوان فک ازطریق جراحی قطع شوند اما با استفاده از نانوذرات لیپوزومی جدید می‌توان ساختار این فیبرها را با درد کمتر و سرعت بیشتر تغییر داد. 

هنگامی که این نانوذرات لیپوزومی زیر لثه قرار می گیرند، آنزیم‌های collagenase را آزاد می‌کنند. این آنزیم‌ها توسط کلسیم موجود در دهان فعال می‌شوند و فیبرهای کلاژنی پیونددهنده دندان و استخوان را تضعیف می‌کنند و به این ترتیب با استفاده از بست‌های ارتودنسی به سادگی می‌توان دندان‌ها را اصلاح کرد. این شیوه در مقایسه با جراحی‌های متداول، فرایند جابه‌جایی دندان را سه برابر سریع‌تر می‌کند. 

محققان این شیوه جدید را روی موش‌ها آزمایش کردند. تمام موش‌ها مانند انسان‌ها پس از جراحی مقداری کاهش وزن داشتند. اما آن دسته از موش‌ها که با استفاده از این آنزیم درمان شدند، به سرعت وزن طبیعی خود را به دست آوردند که نشان‌دهنده فقدان درد در آنها است.
 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Nano منتشر شده است. 

منبع: خبرگزاری ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین