کد خبر: ۵۰۸۹۷۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳
گزارش «فایننشال‌تایمز» از برخورد پلیسی با دلالان ارز در ایران

برخورد ضربتی پلیس با دلالان ارز نشانه چیست؟/نقش آمریکا در بازار ارز ایران

«مقام‌های دولتی با بیش از ۱۰۰ صرافی و دلالان ارز برخورد کرده‌اند. این بزرگترین برخورد دولت با مبادله‌کنندگان ارز در طول شش سال گذشته با هدف کنترل قیمت افسارگسیخته دلار است. هدف از این عملیات حفظ ارزش ریال و جلوگیری از افت ارزش آن است. کاهش بیش از ۱۰ درصدی ارزش ریال در سال جاری به دلیل نبود دلار است که بر روی کسب و کار نیز تاثیرگذار بوده است».
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- روزنامه «فایننشال‌تایمز» در گزارشی با اشاره به برخوردهای اخیر صورت گرفته پلیس با دلالان ارز و برخی از صرافی‌ها برای کنترل قیمت دلار می‌نویسد: «این عملیات نشانه‌ای از وجود مشکلات اقتصادی در ایران است. ریال ارزش خود را در سال جاری میلادی به میزان ۱۰ درصد از دست داده و در مقابل قیمت دلار در ایران به شدت افزایش یافته است.»

به گزارش آفتاب‌نیوز؛  فایننشال‌تایمز افزوده است: «مقام‌های دولتی با بیش از ۱۰۰ صرافی و دلالان ارز برخورد کرده‌اند. این بزرگترین برخورد دولت با مبادله‌کنندگان ارز در طول شش سال گذشته با هدف کنترل قیمت افسارگسیخته دلار است. هدف از این عملیات حفظ ارزش ریال و جلوگیری از افت ارزش آن است. کاهش بیش از ۱۰ درصدی ارزش ریال در سال جاری به دلیل نبود دلار است که بر روی کسب و کار نیز تاثیرگذار بوده است». 

«فایننشال تایمز» در ادامه اشاره می‌کند که بخش عمده‌ای از مشکلات اخیر برای ایران در حوزه ارز ناشی از تهدید تازه واشنگتن است. 

این روزنامه در این‌باره می‌نویسد: واشنگتن گفته که ممکن است مجددا تحریم‌های لغو شده ضدایرانی در سال ۲۰۱۵ میلادی را برگرداند و شایعاتی در خصوص حرکت هماهنگ آمریکا و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس برای افزایش فشار بر ایران و محدود کردن دسترسی آن کشور به ارز منتشر شده است. این در حالیست که ایرانیان از طریق امارات به عنوان کانالی غیررسمی در طول سالیان اخیر درآمد کسب کرده و دلار مورد نیازشان را تامین می‌کردند. 

یکی از مقام‌های مالی ارشد سابق امریکایی می‌گوید: «امریکا عرصه را بر ایران تنگ‌تر کرده است. معاملات بانکی و انتقال فیزیکی دلار امریکا به ایران از طریق کشورهای منطقه دچار اختلال شده است». 

این روزنامه اشاره می‌کند اگرچه تحریم‌های بین‌المللی پس از برجام لغو شدند با این حال، بانک‌های جهانی تمایل زیادی به انجام تجارت و معاملات با ایران نداشته‌اند. 

این روزنامه می‌نویسد: کارافرینان ایرانی با بانک‌های اروپایی و آسیایی سطح پایین‌تر کار می‌کنند یا به واسطه‌های قابل اعتمادی که عمدتا در امارات هستند می‌گویند که برای دور زدن سیستم مالی متعارف، کارهای‌شان را انجام دهند.

 یک تحلیلگر مسائل مالی می‌گوید: «ایرانی‌ها هنوز هم دلارها را در کیسه‌ها می‌گذارند. به خصوص زمانی که تحریم‌ها تشدید می‌شوند بازار ارز همواره نخستین جایی است که بحران‌ها را نشان می‌دهد». 

این روزنامه می‌افزاید: دولت ایران در روزهای اخیر بارها از مردم خواسته تا از خرید ارز به دلیل وحشت از افزایش قیمت و یا خرید از دلالان ارزی خودداری کنند. بسیاری از صرافی‌ها حاضر به فروش بیش از هزار دلار به خریداران نیستند. ریال که پس از لغو تحریم‌ها به ثبات رسیده بود، ارزش‌اش به میزان ۱۴ درصد در سال جاری در بازارهای غیر رسمی کاهش یافته است و ایرانیان نگرانی بیشتری درباره افزایش نرخ تورم دارند.

 یک فعال حوزه ارز در صرافی می‌گوید: «شما می‌توانید به هر اندازه‌ای که می‌خواهید پوند یا یورو خریداری کنید اما در مورد دلار محدودیت وجود دارد.» 

فایننشال تایمز می‌نویسد: «آخرین عملیات علیه دلالان ارزی یاداور اقدام مشابهی در سال ۲۰۱۲ میلادی است؛ زمانی که ایران با تحریم‌های بین‌المللی و افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش ریال مواجه شد. دولت روحانی به عنوان بخشی از برنامه خود برای احیای اقتصاد ایران به دنبال ایجاد ثبات در بازار ارز است اما توضیح نمی‌دهد چرا کمبود دلار امریکا در ایران وجود دارد. «ولی الله سیف» رییس بانک مرکزی ایران، دولت امریکا را متهم کرد که با اقدامات‌اش درصدد ایجاد بی‌ثباتی در اقتصاد ایران شده است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
1
0
: چطور یک شهروند در انتخاب نما و پوشش ساختمان خود آزاد نیست ولی حق دارد با هر پوششی در جامعه «اسلامی» تردد کند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
3
این مقاله احمقانه است چون در ایران تمام ارزها گران می شوند و تناسب گرانی آنها یکی است اگر فقط دلار گران می شد این حرف درست بود.
در ایران عده ای دلواپس جیب به اسم بارزگان و تجار و اقتصاد دان با بی ارزش کردن. پول ملی جیب خود را پر می کنند.
جالب این است در حرف این عده می گویند مردم تحت فشار هستند ولی در عمل از له شدن مردم لذت می برند و احساس برگی و زرنگی می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
بالارفتن دلار یعنی سود نجومی برای انبارهای خودور و دارو و سایر دلالان
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین