کد خبر: ۵۰۹۲۷
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۸۵ - ۰۰:۵۹

با ده نمکی از سیاست تا سینما

آفتاب‌‌نیوز : وی هم اکنون مشغول انجام امور مربوط به فیلمبرداری «اخراجی‌ها» اولین ساخته بلند داستانی خود در امامزاده داوود می‌باشد که داستان گروهی از ساکنین جنوب شهر را روایت می‌کند که در پی شرایطی ناخواسته به جبهه‌های جنگ عزیمت می‌کنند و حضور آنان در جبهه پیامدهای طنزآمیزی را به دنبال دارد. 

گفت‌وگوی زیر گپ کوتاه خبرنگار آفتاب با مسعود ده‌نمکی است در ارتباط با دو فیلم «فقر و فحشا» و «کدام استقلال کدام پیروزی» که هر دو بازتاب‌هایی به مراتب بیشتر از یک «فیلم نیمه‌حرفه‌ای»‌ داشته است. 

در فیلم «فقر و فحشا» که در زمان اصلاحات ساخته شد، دولت وقت به طور ضمنی به «کوتاهی» در مورد قاچاق زنان به دوبی و فاصله طبقاتی بسیار زیاد موجود متهم شده بود. اکنون پس از گذشت چند سال و تغییر دولت،‌ آیا زمان آن فرا نرسیده است که معضل فحشا نیز برطرف شود؟
در فقر و فحشا دولت خاصی متهم نشده بود. من در این فیلم «فحشا» را به عنوان معلول مدنظر قرار دادم که علت‌های فراوانی مثل فقر دارد. فحشا ناشی از بی‌عدالتی، ترویج فرهنگ مصرف‌زدگی، الگوی غلط توسعه و فاصله طبقاتی در جامعه می‌باشد. این فیلم توانست در مدت کوتاهی با مخاطب عام ارتباط برقرار کند و گفتمان عدالت‌خواهی را در جامعه برقرار کند. یکی از دلایل گرایش مردم به شعارهای عدالت‌خواهی نیز همین گفتمان بوده است امیدوارم که با روی کار آمدن دولت جدید فاصله طبقاتی کم شود و ما شاهد کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی باشیم چرا که یکی از شعارهای این دولت عدالت‌خواهی بوده است. 

اما در این فیلم به نظر می‌رسید که شما علت فاصله طبقاتی و الگوی غلط مصرف‌زد‌گی و توسعه را به دولت ربط داده‌اید.
الگوی غلط توسعه محصول سیاست‌های غلط اقتصادی است حالا برای هر دولتی این سیاست غلط اقتصادی موجب فحشا و سایر آسیب‌ها خواهد شد. فحشا اگر محصول فقر مطلق باشد به این نکته خواهیم رسید که جامعه زیاده‌خواه نیز هست. فحشا محصول عوامل گوناگونی است که در این فیلم به عامل مهم آن در ایران یعنی بعد اقتصادی‌اش پرداخته‌ایم. 

فیلم «کدام استقلال کدام پیروزی» نیز با استقبال خوبی از جشنواره‌های خارجی روبرو شده است. در مورد این فیلم و این که چه موقع در ایران می‌توان شاهد آن بود کمی توضیح بدهید.
"کدام استقلال کدام پیروزی" نیز با تم عدالت‌خواهی ساخته شده است. در این فیلم دو جناح سیاسی کشور را به دو تیم فوتبال تشبیه کرده‌ایم و این سیاست زدگی حاکم بر جامعه و تب فوتبال را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم که قربانی اصلی هر دوی آن‌ها تنها مردم هستند.
دعواها و کشمکش‌ها نتیجه‌ای جز فرهنگ غفلت و خشونت نخواهند داشت. این فیلم یک اکران خصوصی داشته است و از همین ماه در شبکه ویدئویی کشور قرار خواهد گرفت. البته این فیلم در طول جام‌جهانی اکران اینترنتی شد به این معنی که حق کپی رایت را گرفتیم و تا کنون حدود 2 میلیون نفر بازدیدکننده داشته‌ایم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین