کد خبر: ۵۰۹۳۳۷
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
در دانشگاه نورث وسترن ابداع شد

پچ پوستی شبیه چسب زخم برای نظات بر بیماران قلبی

محققان یک پچ پوستی به شکل چسب زخم ابداع کرده‌اند که داده‎های حسگرهای آن به پزشکان در تشخیص و اثربخشی درمان‌های خاص پس از سکته مانند مشکلات بلعیدن و صحبت کردن کمک می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
 این پچ پوستی دارای سنسورهای حرکتی است که جنبش‌های عضلانی و ارتعاشات صوتی را تشخیص می‌دهد.

به گزارش ساینس، حدود 65 درصد بیماران بعد از سکته مغزی دچار مشکل بلعیدن  و حدود یک سوم از آنان در مکالمات خود دچار مشکل می‌شوند. این دستگاه‌ جدید با استفاده از حسگر حرکت بافتی الگوهای گفتاری را کنترل کرده و به مراتب نسبت به میکروفون‌ها در این زمینه عملکرد بهتری دارد.

پچ پوستی شبیه چسب زخم برای نظات بر بیماران قلبی

جان راجرز دانشمند و مهندس مکانیک از دانشگاه نورث وسترن در ایوانستون و محقق این تحقیق، سنسورهایی ساخته که باتری‌های قابل شارژ 12 ساعته دارد و به طور مداوم داده‌های حرکتی را به گوشی‌های هوشمند منتقل می‌کند.

در حال حاضر محققان، حسگرهای جدید را بر روی بیماران سکته مغزی آزمایش می‌کنند تا دستگاه‌ها مطابق سلیقه کاربر شوند. به عنوان مثال گروه راجرز دریافتند بیماران تمایل به پوشیدن سنسورهایی که به راحتی قابل مشاهده هستند ندارند. در نتیجه حسگرهای حرکتی حساس‌تر و کوچکتر را می‌توان در پایین گردن یک فرد قرار داد تا زیر یقه لباس قرار گیرد تا مشاهده نشود و هم حرکت گلو را نظارت کند.

راجرز اظهار کرد: این سنسورها قابلیت نظارت بر روند بهبودی بیماران مبتلا به سرطان گردن را که معمولا به علت پرتودرمانی و جراحی دچار مشکل بلعیدن و صحبت کردن می‌شوند و در معرض ناراحتی‌های گوارشی قرار می‌گیرند دارند.

این دستگاه همچنین قابلیت اندازه‌گیری تنفس، ضربان قلب و نظارت بر کیفیت خواب و کمک به تشخیص آپنه خواب را دارد. راجرز انتظار دارد این فناوری پوشیدنی برای استفاده گسترده طی سال آینده یا دو سال آینده آماده شود.

نتایج این تحقیق 17 فوریه در نشست سالانه انجمن آمریکایی پیشرفت علم ارائه شده است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین