کد خبر: ۵۱۰۱۹۸
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶

شکست مون در همراه کردن افکار عمومی کره‌جنوبی با "المپیک صلح"

بازی‌های زمستانی صلح آمیز المپیک برای کره‌ جنوبی یک موفقیت ورزشی محسوب می‌شود اما واکنش افکار عمومی نشان می‌دهد که این بازی‌ها در ایجاد حمایت عمومی از رئیس‌جمهور برای ارتقای روابط با کره شمالی، دشمن قدیمی این کشور، با شکست مواجه شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از خبرگزاری رویترز، مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی درصدد بود که با استفاده از بازی‌های المپیک زمستانی بتواند حمایت افکار عمومی را در پشت سیاست خطرناک خود مبنی بر نزدیکی به کره شمالی را به ثمر برساند؛ رویکردی که در گذشته در نهایت با ناامیدی مواجه شد.

در همین راستا یک مقام دولت کره‌ جنوبی درباره عدم استقبال جوانان کره‌ جنوبی که در مرکز حامیان مدنظر مون قرار داشتند، از تلاش‌های صلح آمیز مون اظهار تعجب کرد.

یک مقام کره‌ جنوبی که خواست نامش فاش نشود، گفت: زمانیکه سئول به دنبال مصالحه با پیونگ یانگ در اوایل دهه ۲۰۰۰ بود، بسیاری از مردم کره‌ جنوبی امیدوار بوده و از این رویکرد دولت حمایت کردند اما اکنون بعد از یک دهه فراز و نشیب، دیگر ما چنین حمایتی را نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: اگر حمایت عمومی وجود نداشته باشد و افکار عمومی مخالف نزدیکی باشند در این صورت دستیابی به یک تحول بنیادین آسان نخواهد بود.

نشانه‌های شکست پیام صلح مون جائه این کاملا در بازی‌های المپیک زمستانی مشخص بود به خصوص زمانی که ورزشکاران کره شمالی زیر یک پرچم آمده و شعار "ما یکی هستیم" سر دادند.

یک دانشجوی کره‌ جنوبی بعد از دیدن رژه تیم دو کره زیر یک پرچم گفت: من و تقریبا بسیاری از دوستانم احساس نکردیم که ما یکی هستیم.

با این حال نظرسنجی‌های انجام شده از جمله نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که هنوز نزدیک به ۵۰ درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند که آنها از تیم هاکی زنان دو کره حمایت می‌کنند.

در همین راستا جیمز کیم،‌ از مطالعات سیاسی موسسه آسان سئول با اشاره به رویکرد وحدت مون گفت: بیایید واقع گرا باشیم. در نهایت بدون هیچگونه موفقیت بزرگی اکنون المپیک به پایان می‌رسد و وضعیت پیش و بعد از برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی به طور بنیادین تغییر نیافته است.با این حال اگرچه بازی‌های المپیک نتوانست باعث جذب حمایت عمومی در پشت رویکرد صلح آمیز مون نشد اما برخی اتفاقات دیگر رخ داد.مون توانست کره شمالی را از انزوا درآورده و باعث حضور این کشور در بازی‌های المپیک زمستانی شود و همچنین اولین مذاکرات سطوح عالی میان مقامات دو کره در طول دو سال گذشته برگزار شد.

همچنین رویکرد مون باعث شد که مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی شرکت کرده بود نیز اعلام کند که واشنگتن آماده انجام مذاکرات با کره شمالی بدون پیش شرط است. البته واشنگتن در عین حال بزرگترین تحریم خود را علیه کره شمالی اعمال کرد.

اما این رویکرد دچار چالش‌های بسیاری شد. به خصوص زمانی که کره شمالی اعلام کرد که هیاتی که در مراسم اختتامیه بازی‌های المپیک روز یکشنبه شرکت می‌کند به سرپرستی مقامی خواهد بود که متهم به مشارکت در غرق شدن یک ناو کره‌ جنوبی در سال ۲۰۱۰ شده است که ۴۶ نفر از ملوانان کشته شدند. در همین راستا اعضای خانواده ملوانان کشته شده و احزاب اپوزیسیون از تصمیم مون برای میزبانی از کیم یونگ چول، معاون کمیته مرکزی حزب کارگران در کره شمالی به شدت انتقاد کردند.
ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین