کد خبر: ۵۱۰۴۳۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
اعراب به دنبال ایجاد «عراقی» به عنوان یک کشور متوازن و متعادل کننده در منطقه نیستند

پایه‌های محکم ایران در عراق؛ ایران چگونه نفوذ خود در خاک دشمن قدیمی‌اش را تعمیق بخشید؟

ایران برای مدت زمانی طولانی تلاش کرده است تا پایه‌های خود را در عراق از طریق مراجع مذهبی در نجف و شبه‌نظامیان شیعه وفادار به خود محکم سازد. برجسته‌ترین و تازه‌ترین گروه، نیروهای بسیج مردمی هستند که در سال ۲۰۱۴ میلادی با فتوای آیت‌الله سیستانی با هدف مقابله با داعش شکل گرفتند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- شبکه خبری «الحره» وابسه به دولت آمریکا که برنامه‌های خود را به زبان عربی و برای مخاطبان عرب‌زبان پخش می‌کند درباره وضعیت ایران در عراق می‌نویسد: «گزارش‌های مطبوعاتی حکایت از نقش رو به رشد ایران در عراق دارند؛ نه تنها در سطح ایدئولوژیک بلکه در سطح سیاسی و امنیتی نیز این نقش برجسته است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در ادامه این گزارش آمده است: ایران برای مدت زمانی طولانی تلاش کرده است تا پایه‌های خود را در عراق از طریق  مراجع مذهبی در نجف و شبه‌نظامیان شیعه وفادار به خود محکم سازد. برجسته‌ترین و تازه‌ترین گروه، نیروهای بسیج مردمی هستند که در سال ۲۰۱۴ میلادی با فتوای آیت‌الله سیستانی با هدف مقابله با داعش شکل گرفتند.  

ایران چگونه نفوذ خود در خاک دشمن قدیمی را تعمیق بخشید؟

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: «این گروه خود را با محدودیت‌های حقوقی و سیاسی در عراق سازگار کرده‌اند و با آن همزیستی دارند. در این گزارش آمده است که این گروه‌ها با احزاب قدیمی و جنبش‌های اجتماعی و فرهنگی در ارتباط هستند؛ از جمله آن‌ها می‌توان به «عصائب اهل حق» اشاره کرد که ایران آن را در سال ۲۰۰۳ میلادی تکشیل داد و سپس به یک گروه قدرتمند تبدیل شد. شبه‌نظامیان شیعه وفادار به ایران اساسا خود را نسخه‌ای عراقی از حزب‌الله لبنان قلمداد می‌کنند؛ جنبش‌هایی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با شاخه‌ای نظامی که عملیات‌اش مستقل از دولت است. این گروه‌ها به شدت در مقابل تلاش‌های دولت عراق و نیروهای آمریکایی برای خلع سلاح تمام گروه‌های عراقی مقاومت کرده‌اند. از زمان اعلام فتوای آیت‌الله سیستانی این گروه‌ها تلاش کرده‌اند تا خود را حفظ کنند. در حال حاضر، این گروه‌ها در حال آماده‌سازی برای تبدیل محبوبیت زمان جنگ خود به عنوان سلاحی سیاسی برای شرکت در انتخابات بعدی عراق در ماه مه هستند. 

الحره می‌نویسد: پس از شکست داعش و تشکیل دوباره نیروهای امنیتی عراق، برخی انتظار داشتند که آیت‌الله سیستانی فتوای خود را درباره مسلح شدن مردم لغو کند تا منجر به انحلال گروه‌هایی چون بسیج مردمی شود. با این حال این جمعیت‌ها اعتباری برای خود کسب کرده‌اند. «حیدر سعید» پژوهشگر عراقی می‌گوید که نفوذ ایران در عراق یک موضوع پیچیده با جنبه‌های ایدئولوژیک و سیاسی است.

این شبکه خبری در ادامه با اشاره به دیدار مقتدی صدر با مقام‌های سعودی و عربی می‌نویسد: دیدار صدر با مقام‌های کشورهای سنی خلیج فارس سبب تقویت ارتباطات عراق با جهان عرب سنی می‌شود. حیدر سعید می‌گوید که در دو سال گذشته عراق شاهد تغییر موضعی جدی نسبت به کشورهای عربی بوده است که بخشی از آن به دلیل فشارهای آمریکا و بخش دیگر به دلیل نیاز به کسب حمایت مالی و مادی است. یک مشکل وجود دارد و آن این که اعراب خواستار نفوذ خود در عراق برای مقابله با رقیب عراقی‌شان هستند نه آن‌که قصدشان ایجاد عراقی به عنوان یک کشور متوازن و متعادل کننده در منطقه باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
1
0
کمترین غفلت به اماکن متبرکه حمله می شود .
کم نیستند در عراق اماکن مقدس شیعیان را اماکن کافران می دانند .
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
1
1
این مطالب با واقعیات عراق منطبق نیست با بزرگ کردن نقش ایران در جریانات حاکم بر عراق هدف تحریک نا سیونالیزم ریشه دار عربی بر علیه ایران است کسانیکه در ارتباط کاری با عراقی ها هستند میتوانند گواهی دهند که روز بروز کار سخت تر میشود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
1
1
چقدر در اشتباه هستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
1
پول خسارت رانگرفتیم واین همه خرج میکنیم علکی خوشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
1
ماکه اسیر بودیم میدانیم چقدر نامردن نه شمایی که هرچه پول است به انها میدهید
جوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
1
ما باید بپذیریم که عراق یک همسایه پر منفعت برای ایران خواهد بود...اون همسایه شرور قبل نیست...ولی متاسفانه این همسایه پرمنفعت مشکلات خانوادگی درونش بیداد میکنه..ما باید کمک کنیم این مشکلات رفع بشه تا ما بعنوان یک همسایه نفع ببریم...اقتصاد ما نیاز به یک همسایه مطمئن داره...از لحاظ ایدولوژیک هم که سالهاست پیوند بین اعتقادات ما و عراقیها هست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
0
0
ببخشید من فقط میخام از اقای جوان بپرسم ما کی خسارت جنگ تحمیلی رو از عراق می گیریم...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین