کد خبر: ۵۱۱۳۱۶
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴

خودشیرینی جانسون برای سعودی‌ها

وزیر خارجه انگلیس با تقدیر از اصلاحات اجتماعی در عربستان تلاش کرد تا انتقادها بر سر وضعیت حقوق بشری ریاض و مشارکت جنجالی آن در جنگ یمن را پیش از سفر قریب‌الوقوع ولیعهد جوان آل سعود به لندن کم‌اهمیت جلوه دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هفتم مارس برای گفت‌وگو با ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس و سایر وزرای ارشد به لندن سفر می‌کند و این اولین سفر او به انگلیس از زمان انتصاب در مقام ولیعهدی است.

گرچه محمد بن سلمان برنامه اصلاحات اجتماعی گسترده‌ای را در دستورکار قرار داده است اما انتظار می‌رود سفر او با اعتراضات زیادی از جمله بر سر نقش عربستان در جنگ یمن همراه شود چرا که بیش از ۱۰ هزار تن از زمان آغاز این درگیری در سال ۲۰۱۵ کشته شدند. اما بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس می‌گوید این شاهزاده سزاوار است تا بابت لغو ممنوعیت رانندگی زنان، کاهش تفکیک جنسیتی و فراهم کردن زمینه برای جذب تعداد بیشتری زن به عنوان نیروی کار مورد حمایت قرار بگیرد.

جانسون در مطلبی برای روزنامه تایمز نوشت: چنانچه شما بخواهید این دستاوردها را نادیده بگیرد، با کمال احترام اعلام می‌کنم که مرتکب اشتباه فاحشی می‌شوید. ایجاد تغییرات در عربستان به سادگی صورت نمی‌گیرد. پس از چندین دهه سکون و تنها ظرف چند ماه اصلاحات واقعی انجام شد.   

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، او با بیان اینکه عربستان "از قدیمی‌ترین دوستان لندن در این منطقه" است، بر اهمیت همکاری دفاعی هم برای مقابله با شبه‌نظامیان داعش و هم مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه تاکید کرد.  

با این حال حمایت دولت انگلیس از شاهزاده محمد مورد انتقاد گروه‌های حقوق بشر و قانونگذاران اپوزیسیونی قرار گرفته است که خصوصا به صدور مجوز صادرات ۴.۶ میلیارد دلار سلاح به عربستان از زمان آغاز جنگ یمن اعتراض دارند.  


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین