کد خبر: ۵۱۱۷۸۷
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹

مدفن زباله سراوان عمده‌ترین معضل شهر رشت است

رئیس شورای شهر رشت گفت:حفظ محیط زیست گیلان بسیار اهمیت دارد و امروز مدفن زباله سراوان عمده‌ترین معضل شهر رشت است.
آفتاب‌‌نیوز :
سی و دومین جلسه شورای شهر رشت به منظور بررسی معضلات زیست محیطی مرکز استان، با حضور معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست کشور و مدیرکل محیط زیست گیلان برگزار شد.

سید امیر حسین علوی گفت: به دلیل اهمیت و نیاز به رفع مشکلات زیست محیطی شهر رشت امروز نشستی با حضور دکتر کاوه مدنی،معاون آموزشی سازمان محیط زیست کشور و آقایی مدیرکل مشارکت‌های مردمی و جواهریان مدیرکل توسعه پایدار محیط زیست در صحن شورا برگزار شده است و امیدوایم چنین نشست‌هایی تداوم داشته باشد‌.

وی با اشاره اقلیم خاص و شکننده گیلان اضافه کرد: حفظ محیط زیست گیلان بسیار اهمیت دارد و امروز مدفن زباله سراوان عمده‌ترین معضل شهر رشت است.

علوی ادامه داد: در تمام این سالها بار این مسئولیت بر گردن شهرداری رشت بوده است و اگر از اعتبارات دولتی برای ساماندهی وضعیت دپوی زباله سراوان تخصیص نیابد در آینده مشکلات حادتر می‌شود و برای ادامه مسیر نیازمند اخذ مشاور از مسئولان ارشد استانی و ملی هستیم و باید با همکاری هم مشکلات موجود در عمق طبیعت را حل کنیم.

رئیس شورا اهمیت رودخانه‌های رشت و گذشته درخشان آن را یادآور شد و ابراز کرد: تجربه ماهیگیری در رودخانه ها بواسطه آلودگی شدید به تاریخ پیوسته است و اگر نتوانیم این معضل را حل کنیم نمی‌دانیم چه پاسخی برای آیندگان خواهیم داشت.

وی خواستار تخصیص بودجه های پژوهشی برای احیای رودخانه‌ها در سطح ملی شد و تاکید کرد: مدیریت شهرداری رشت آماده هر نوع همکاری از سازمان محیط زیست گیلان است و امیدواریم با همکاری دو نهاد خدمت رسان بتوانیم معضلات زیست محیطی مرکز استان را رفع کنیم.

رئیس شورا گفت: نگاه شورا و شهرداری،امروز نگاه تعاملی و همراهی است و هدف از این دعوت افزایش چنین فضایی است‌.

علوی در مورد قانون احیای تالابها هم گفت: متولی احیای تالاب‌ها و رودخانه‌ها آب منطقه‌ای است،‌ اما شهرداری در بحث جمع آوری سنبل آبی و آزادسازی حریم رودخانه‌ها و تالاب عینک تاکنون خیلی هزینه کرده است‌.

وی در مورد آلوده کننده‌های صنعتی رودخانه ها هم گفت: باید قانون اجرایی آن از سوی سازمان محیط زیست پیگیری و اجرایی شود و همچنین حق آب تالاب عینک هم باید تعیین شود. در فصل زمستان عمق تالاب عینک خیلی کم شده است و بر گونه‌های زیستی گیاهی و جانوری تالاب عینک تاثیر گذاشته است.

معضل رودخانه باید در سطح ملی مطالبه شود

احمد رمضانپوردر ادامه جلسه گفت: امروز مدیریت شهری به تنهایی نمی تواند معضلاتی که طی چندین دهه و توسط بسیاری از مولفه‌ها در حوزه زیست محیطی بوجود آمده است، حل کند. معضل رودخانه‌های رشت بحث ملی است و دولت باید توجه ویژه‌ای به این مهم کند.

وی با اشاره به حجم زیاد مسافرانی که به گیلان سفر می کنند، اضافه کرد: امروز آلودگی رودخانه‌ها روزانه به تالاب انزلی می ریزد و آمار وحشتناکی در حوزه آلودگی آب و خاک گیلان به گوش می‌رسد به نحوی که نمی‌توانیم حتی به خانواده‌های خود بگوییم. باید راهکارهایی در سطح ملی ارایه شود و جایگزینی برای این معضل ارایه شود.

رمضانپور ادامه داد: دریا و رودخانه می‌تواند ثروتی برای رشت باشد اما نتوانستیم از این پتانسیل برای اقتصاد شهری بهره ببریم و اکنون سلامت شهروندان با این رودخانه‌ها به خطر افتاده است. شهرداری می‌تواند سیاست گذار باشد اما از آنجا که شهرداری متولی فاضلاب و ساماندهی رودخانه ها نیست شاید بتوان گفت فقط شرکت‌های اب و فاضلاب و آب منطقه‌ای و سازمان محیط زیست دخیل هستند، انتظار داریم همه دستگاه‌های متولی همت به خرج دهند‌.

عضو شورا اضافه کرد: ردیف‌های بودجه محیط زیست کشور نسبت به ردیف‌های بودجه مقولات دیگر بسیار پایین است اما اگر بخواهیم با نگاه اقتصادی و نگاه به سلامت شهروندان به این معضل بنگریم، می‌توان کار بنیادین کرد‌.

وی خطاب به معاون آموزشی سازمان محیط زیست کشور گفت: انتظار داریم فعالیت های پژوهشی شهرداری رشت در ساماندهی معضلات یاد شده را بررسی نموده و کمک کنند تا این معضلات رفع شود‌.

مردم رشت بخاطر بحران‌های زیست محیطی سراوان در عذاب هستند

محمد حسن علیپور نیز گفت: مردم رشت بخاطر بحران‌های زیست محیطی در عذاب هستند. زباله و پسماند اکنون مهمترین معضل گیلان است و محل دفن زباله سراوان آب و خاک گیلان را آلوده کرده است.

عضو شورا افزود: ورود شیرابه زباله سراوان و ورود آن به رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی سلامت مردم را به شدت به خطر انداخته است‌.

وی تاکید کرد: امروز بوی تعفن زباله‌ها تا کیلومترها آزاد دهنده است و از مسئولان حاضر می‌خواهیم تا به داد مردم برسند‌.

تاکید بر آموزش شهروندی در حوزه پسماند

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر نیز اظهار کرد: از فرافکنی باید پرهیز کنیم و کارهایی که هر سازمان و مسئولی می‌تواند انجام هدف عملیاتی نموده و باید به وظایف خود عمل کرد و ما نیز به عنوان نمایندگان مردم مطالبه گری داشته باشیم .

محمدحسن عاقل منش گفت: با وجود سمن های مردم نهاد در حوزه زیست محیطی باید نمایندگان در حوزه آموزشی کمک نمایند. مدیریت شهری می تواند با آموزش‌های زیست محیطی در سطح گسترده هم به کاهش معضلات زیست محیطی کمک نموده و در سطح کلان نیز با دریافت اعتبارات ملی برای احیای رودخانه‌ها کمک کنیم‌.

وی یادآور شد: در لایحه بودجه سال آتی بودجه آموزشی و احیای رودخانه‌ها دیده شده است و امیدواریم بتوانیم به وظایف مطالبه‌گری خود به عنوان نمایندگان مردم عمل نماییم. اگر زباله سوز راه بیفتد، روزانه ۶۰۰ تن زباله در این فرایند امحا می‌شود‌.

معضلات زیست محیطی گیلان در سطح ملی دیده نمی‌شود

رضا رسولی نیز در این جلسه اظهار کرد: مهمترین عنصر در حوزه زیست محیطی که امروز کمتر دیده شده است، نقش مثبت و منفی انسان است‌.

رئیس کمیسیون عمران شورا گفت: نگاه دولت در بکارگیری کارشناسانی توانمند همچون دکتر مدنی می‌تواند بسیار امید بخش باشد‌.

وی بر نقش مطالبه گری مردم و مدیریت شهری و شورا تاکید کرد و افزود: امروز صدای مطالبات گیلان در سطح ملی آن طور که باید شنیده نمی‌شود. وضعیت تالاب انزلی و رودخانه‌های رشت کمتر از دریاچه ارومیه نیست و امروز بیماری‌های عجیبی در ساکنان رودخانه‌ها شنیده می‌شود. از عمق تالاب انزلی هم بسیار کاسته شده است و سرعت کاهش وسعت و عمق تالاب بسیار زیادتر از دیگر تالاب‌های دنیاست. عمق انزلی که ۹ متر بود، امروز به یک متر رسیده است. امروز در شرایط بحرانی هستیم و باید درک متقابلی در سطح محلی و ملی درمورد بحران‌های زیست محیطی کشور بوجود آید‌.

رسولی ادامه داد: نگاه ما این باشد که حداقل یک کیلومتر پاکسازی و اکسیژن دهی گوهررود که در ورودی شهر آغاز شده، تداوم و توسعه یابد. اولویت نمایندگان این باید باشد که علاوه بر دریافت اعتبارات دولتی، بودجه ویژه‌ای برای احیای رودخانه‌ها داشته باشیم‌.

اعتبارات تخصیص یافته دولت در حوزه زیست محیطی برای استان شفاف نیست

حامد عبداللهی هم گفت: ما وارث بی‌توجهی و کم توجهی مسئولان پیشین هستیم و ما نیز در آینده مورد سئوال خواهیم بود‌.

خزانه دار شورا افزود: برای ما شفاف نیست اعتبارات تخصیص یافته چگونه در حوزه زیست محیطی استان هزینه می‌شود. ضمن اینکه آلاینده‌های زیست محیطی شهرکهای صنعتی همچنان وارد رودخانه ها و تالاب انزلی می‌ریزد‌.

وی همچنین خواستار توضیح پیرامون هزینه‌های تخصیص یافته در حوزه آموزش زیست محیطی شد و تاکید کرد: جایگاه سازمان محیط زیست کجاست با اینکه شهرداری وظیفه ذاتی ندارد اما در تمام این سالها بیشترین بار به دوش شهرداری بوده است.

عبداللهی خواستار توضیح پیرامون بازداشت فعالین محیط زیستی ش‌.

جریمه پرتاب زباله اعمال شود

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست شورا نیز گفت: افزایش زباله در گیلان نگران کننده است و هر روز در حال تخریب محیط زیست ماست و انتظار داریم اقدام‌های حفاظتی سازمان محیط زیست در این حوزه افزایش یابد‌.

فاطمه شیرزاد خواستار تسریع در این مورد شد و تاکید کرد: باید برخورد قاطع با آلودکنندگان زیست محیطی شود و متاسفانه برخورد قاطعی با آلودکننده‌های صنعتی و بیمارستانی نمی‌شود.

وی ادامه داد: این نگرانی‌ها سالهاست تکرار شده و مطالبات به حق مردم بارها از همین تریبون پارلمان محلی تکرار شده است ولی گوش شنوایی نیست و از معاون آموزش کشور که مدیر جوانی است انتظار داریم با جدیت پیگیری کند‌.

شیرزاد تصریح کرد: هرچند اعتبارات دولت در حوزه زیست محیطی اندک است اما باید با ارتباط بین دستگاهی و تلاش نمایندگان به حل مشکلات کمک کنیم‌.

وی خواستار اعمال قانون بیشتر سازمان محیط زیست شد و افزود: با وجود اینکه قانون جریمه برای پرتاب زباله وجود دارد ولی به درستی اعمال نمی‌شود‌.

شیرزاد تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم پاسخ قانع کننده برای مردم داشته باشیم و از مقامات کشوری در حوزه زیست محیطی می‌خواهیم استان‌های شمالی را ویژه ببینند زیرا معضلات زیست محیطی گیلان زیر نقاب سبز آن پوشیده مانده است‌.

وی همچنین خواستار رسیدگی پیرامون آنفلوآنزای حاد پرندگان شد و افزود: مردم نگران اپیدمی شدن این بیماری هستند و انتظار داریم سازمان محیط زیست بیشتر پیگیری کند‌‌.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین