کد خبر: ۵۱۱۹۶۷
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
ایران استراتژی خود را مورد بازنگری قرار می‌دهد و احتمالا برای خروج از برجام برنامه‌ریزی می‌کند

الجزیره: احتمالا، ایران زودتر از آمریکا برجام را ترک کند/اگر این چیزی است که ترامپ می‌خواهد، سخت در اشتباه است

«ترامپ می‌خواهد از کارت کمک هسته‌ای به عربستان سعودی و قرارداد میلیارد دلاری با آن کشور به عنوان اهرم فشاری علیه ایران استفاده کند و بگوید یا ایران برنامه‌هایش را محدود می‌کند یا این که سخت‌گیری افزایش خواهد یافت و رقیب آن کشور نیز هسته‌ای می‌شود». در این میان «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران هشدار می‌دهد که اگر برجام از بین برود منطقه ناامن‌تر خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- الجزیره با طرح این موضوع که ایران ممکن است پیش از آمریکا از برجام خارج شود، نوشته است: برای نخستین بار از زمان انعقاد توافق هسته‌ای، ایران استراتژی خود را مورد بازنگری قرار می‌دهد و احتمالا برای خروج از برجام برنامه‌ریزی می‌کند. در تاریخ ۲۲ فوریه ایران اولتیماتوم داد در صورتی که برجام از نظر اقتصادی برایش سود نداشته باشد و اگر کماکان بانک‌های بزرگ و شرکت‌ها و موسسات تجاری نتوانند با ایران تجارت کنند از برجام خارج خواهد شد. این موضوع را عباس عراقچی معاون وزیر خارحه ایران بیان کرد و گفت که ایران نمی‌تواند در توافقی که برایش سودی ندارد باقی بماند». 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ الجزیره در ادامه می‌نویسد: «موضوع مهم دیگر در روزهای اخیر تلاش‌های عربستان سعودی برای اتمی شدن است و این موضوع نشان می‌دهد که ترامپ می‌خواهد موضع سخت‌گیرانه‌تری علیه ایران و برنامه هسته‌ای آن کشور اتخاذ کند». 

الجزیره: احتمالا، ایران زودتر از آمریکا برجام را ترک کند/اگر این چیزی است که ترامپ می‌خواهد، سخت در اشتباه است

الجزیره می‌افزاید: «ترامپ می‌خواهد از کارت کمک هسته‌ای به عربستان سعودی و قرارداد میلیارد دلاری با آن کشور به عنوان اهرم فشاری علیه ایران استفاده کند و بگوید یا ایران برنامه‌هایش را محدود می‌کند یا این که سخت‌گیری افزایش خواهد یافت و رقیب آن کشور نیز هسته‌ای می‌شود. آمریکا احتمالا نه تنها تحریم‌های ضدایرانی را لغو نمی‌کند بلکه درصدد وضع تحریم‌های تازه‌تری برخواهد آمد. در دو ماه گشته عواملی وجود داشته‌اند که باعث ایجاد نگرانی شدید در میان حلقه تصمیم گیرندگان ایران شده‌اند. اعتراضات به دلیل بیکاری جوانان و همزمانی آن با اقدامات یکجانبه مقام‌های امریکایی و اسرائیلی علیه ایران. در این میان «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران هشدار می‌دهد که اگر برجام از بین برود منطقه ناامن‌تر خواهد شد. ایران نیز نیروی نظامی خود را تقویت می‌کند تا در برابر حملات و تهاجمات احتمالی از خود محافظت نماید. آزمایش‌های موشکی را انجام می‌دهد و استدلال می‌کند که به برجام ربطی ندارد و برنامه‌های خود برای ساخت ناو هسته‌ای دریایی را اعلام کرده است». 

این شبکه خبری اشاره می‌کند که در چنین شرایطی دولت میانه‌روی حسن روحانی گزینه‌های کمی دارد. دولت روحانی به منظور جلوگیری از گسترش ناآرامی‌ها باید وضعیت اقتصادی را هر چه سریع‌تر بهبود بخشد. اعتراضات کارگری در چندین شهر ادامه دارند. کارگران تقاضای دریافت حقوق معوقه خود را دارند. عدم قطعیت درباره وضعیت تحریم‌های ضدایرانی نیز سبب شده تا خبری از بهبود تجارت  سرمایه‌گذاری بین‌المللی نباشد و ایران باید به دنبال شرکای جدیدی باشد؛ احتمالا روسیه و چین. خطر این موضوع آن است که ایران به سیاست‌های سخت‌گرانه باز می گردد و ممکن است برجام را ترک کند. اگر این چیزی است که ترامپ ترجیح می‌دهد و می‌خواهد سخت در اشتباه است». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین