کد خبر: ۵۱۲۲۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲

«لوور» در ابوظبی آثار دزدی داعش را نمایش می‌دهد؟

هر چند گفته می‌شود آثار تاریخی دزدیده شده توسط داعش از سوریه و عراق در شعبه دوم لوور در ابوظبی خریداری و به نمایش در امده‌اند اما رئیس موزه لوور این ادعا را رد می‌کند و آن را کذب محض می‌داند.
آفتاب‌‌نیوز :
در نشست خبری افتتاح "لوور در تهران" که دوشنبه ۱۴ اسفند ماه در موزه ملی ایران برگزار شد، ژان لوک مارتینس رئیس موزه لوور و جبرئیل نوکنده، مدیرکل موزه ملی ایران به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

پرسش هایی از  نمایش آثار سرقت شده توسط داعش و نمایش آنها در لوور ابوظبی تا آثار تاریخی که تپه‌های باستانی ایران در دوره قاجار توسط باستان شناسان خارجی به خصوص فرانسوی‌ها بعد از کاوش به فرانسه منتقل شده‌اند.

دولت فرانسه در ۱۸۸۴ از دولت ایران تشکر کرد

ژان لوک ماتینس، رئیس موزه لوور در ابتدای صحبت‌هایش در نشست خبری نمایشگاه لوور به تفاهم نامه‌های قرن ۱۹ بین دو کشور ایران و فرانسه اشاره کرد که «براساس آن ایران در سال ۱۸۸۴ این امکان را به ما داد که در ایران کاوش‌های باستان‌شناسی برای موزه لوور انجام شود» با بیان این صحبت‌ها از سوی وی؛ خبرنگار ایرانی از ماتینس  پرسید؛ «بسیاری از باستان شناسان فرانسوی بر خلاف تعهد خود در گذشته آثار ایرانی را از کشور خارج کردند و مادام دیولافوا در خاطرات خود به این مساله اذعان کرده و عنوان کرده است آن جا که نتوانسته‌اند سر ستون‌های کاخ آپادانا در شوش را به دلیل وزن زیاد از ایران خارج کنند، آن را با پتک خراب کرده‌اند تا به دست انگلیسی‌ها نیفتد.»

رئیس موزه لوور نیز این طور پاسخ داد: «کاوش‌های باستان شناسان فرانسوی براساس قراردادهای قانونی بوده است و دولت وقت از این بابت از فرانسه تقدیر کرده است. باستان شناسان فرانسوی عمر خود را در ایران گذاشته‌اند و این مسائل مربوط به گذشته است، اکنون نگاه ما برای همکاری‌های مشترک آینده است.»

او در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر ارزیابی رئیس موزه ملی فرانسه از موزه‌های کشور و رعایت شدن یا نشدن استاندارهای لازم در این موزه‌ها گفت: موزه ملی ایران موزه بسیار بزرگی است و همه استاندارها در اینجا رعایت می‌شود، شرایط نگهداری، معماری و نحوه به نمایش گذاشتن رعایت می‌شود. این شانس بسیار بزرگی برای لوور بود که اثار خود را در موزه ملی ایران به نمایش بگذارد تا شاهد استقبال مراجعه‌کنندگان به این نمایشگاه باشد.

موزه لوور در ابوظبی، آثار دزدی داعش را نمایش می‌دهد؟

ماتینس در پاسخ به این پرسش که در شعبه دوم لوور در ابوظبی گفته می‌شود تعدادی از آثاری که به‌دست داعش از سوریه و عراق دزدیده شده بود توسط لوور خریداری شده  و در آن موزه به نمایش گذاشته شده‌اند، گفت: «این حرف از اساس شایعه است، می‌توانید به موزه ابوظبی مراجعه کنید، این اثار از بازارهای هنری خریداری شده‌اند و اینکه از داعش خریداری شده باشند کذب محض است.»

برای نمایش لوور در دیگر کشورها، دو منطق داریم

نوکنده همچنین در پاسخ به خبرنگاری در مورد تقویم کاری بین‌المللی سال آینده موزه ملی ایران گفت: «لوور سالانه دو هزار اثر را برای نمایشگاه در سایر کشورها امانت می‌دهد،  ما برای نمایش آثار لوور در خارج از فرانسه دو منطق داریم؛ اول اینکه تعداد افراد اتباع یک کشور که سالانه از موزه لوور بازدید می‌کنند مدنظر قرار داده می‌شود. در همین چارچوب در آمریکا و چین نمایشگاه‌هایی به‌صورت مرتب برگزار می کند.

او دومین معیار را بحث مجموعه‌ها و همکاری‌های علمی در حوزه موزه‌ای دانست و افزود: یکی از عملکردهای اساسی ما همکاری با کشورهایی است که آثار موجود در لوور از آن کشورها آمده‌اند. در همین راستا برنامه‌هایی برای برگزاری نمایشگاه در مصر، تونس، الجزایر و یونان را در دست داریم. در بخش مجموعه‌های اروپای مدرن نیز با کشورهایی مثل هلند و انگلستان برای برگزاری نمایشگاه همکاری می‌کنیم. درباره هنر اسلامی در لانس دوره قاجار انتخاب شد.

آثاری که تا کنون شانس خروج از ایران را نداشتند

جبریئل نوکنده، مدیر کل موزه ملی ایران نیز گفت: نمایشگاه لانس مختص آثار دوران قاجار است، آثاری که از دوره قاجار در اروپا به نمایش درآمده‌اند زیاد نیستند، نمایشگاه قبلی حدود ۲۰ سال پیش بود که بیشتر مختص نقاشی بود، اما در این نمایشگاه آثار نقاشی، عکاسی، سرامیک و اشیای قدیمی نیز به نمایش گذاشته خواهد شد و نمایشگاهی ترکیبی است که اساس آن کاوش‌های تحقیقاتی است که به‌صورت همزمان در ایران و غرب انجام شده است.

او دامه داد: این فرصت خوبی برای همفکری با طرف ایرانی است، آثاری در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد که تا کنون فرصت خروج از ایران را پیدا نکرده بودند. همچنین در آن نمایشگاه آثار طراح لباس فرانسوی کریستین لاکوآ به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی در توضیح دیگر نمایشگاه‌هایی که قرار است بعد از نمایشگاه امپراطوری گل سرخ در لوور مدرن با حضور موزه ملی ایران برگزار شود، توضیح داد: در خرداد نمایشگاهی در هلند با نام ”ایران مهد تمدن" برگزار می‌شود، همچنین مهر سال آینده در نمایشگاهی در بریتیش میوزیم همراه با موزه لوور شرکت می‌کنیم.

او همچنین از انجام مذاکراتی با موزه المان خبر داد و افزود: امیدواریم سال اینده در همین زمان و مکان شاهد برگزاری نمایشگاهی از آثار موزه آلمان باشیم.

مدیر موزه ملی ایران همچنین در مورد تفاهم‌نامه موزه ملی و لوور برای برگزاری این نمایشگاه گفت: تفاهم‌نامه بین لوور و سازمان میراث‌فرهنگی منعقد شده است که تمام مأموریت‌های سازمان در آن آمده است، بخشی از آن نیز به موزه ملی ایران بر می‌گردد. در واقع همکاری‌های پژوهشی، علمی، گردشگری، صنایع‌دستی و حوزه‌های مختلفی است.

مارتینس نیز در پاسخ به این پرسش درباره منطق انتخاب آثار نمایشگاه لوور در موزه ملی گفت: در چارچوب تفاهم‌نامه این امکان به‌وجود آمد که به تاریخچه فرهنگی دو کشور اشاره کنیم. انتخاب این آثار در پاسخ به تقاضای طرف ایرانی برای نمایشگاه کلیت موزه لوور در تهران بود.

او افزود:  موزه لوور دارای بیش از ۲ هزار پرسنل است، ما روزانه بین ۲۵ تا ۴۵ هزار بازدیدکننده داریم و مجموعه لوور مثل یک شهر کوچک مدرن دارای رستوران‌ها و کافه است، بودجه لوور بیش از ۲۰۰ میلیون یورو در سال است.

مدیر موزه لوور تاکید کرد: حدود ۵۰درصد از این بودجه به‌صورت مستقیم ازسوی دولت تأمین و بخشی از طریق فروش بلیط تأمین می‌شود. در بخش نگهداری ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر برای نگهداری آثار کار می‌کنند، اداره موزه لوور در بهترین شرایط عملی شده است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین