کد خبر: ۵۱۲۳۸۶
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶

سایه سنگین توهین ترامپ به کشورهای آفریقایی روی تور تیلرسون به قاره سیاه

وزارت خارجه آمریکا جزئیات نخستین سفر رسمی رکس تیلرسون به آفریقا را اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
رکس تیلرسون که تور خود به قاره آفریقا را امروز (سه‌شنبه) آغاز خواهد کرد به چاد، جیبوتی، اتیوپی، کنیا و نیجریه سفر می‌کند و با کمیسیون اتحادیه آفریقا نیز دیدار خواهد داشت.

به گزارش پایگاه هیل،  وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: رکس تیلرسون به طور ویژه قصد دارد درباره راه‌هایی که می‌توانیم با شرکایمان در زمینه‌های مقابله با تروریسم، ارتقای صلح و امنیت، حمایت از حکمرانی مناسب و خوب و ترغیب سرمایه‌گذاری و تجارت سودمند دوجانبه همکاری کنیم، مذاکره کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اوایل سال جاری میلادی هنگامی که حول محور مهاجرت با گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات دیدار کرد و کشورهای آفریقایی را "کشورهای چاه مستراح" خطاب کرد باعث به وجود آمدن یک جنجال شد.

ترامپ در این جلسه گفت که آمریکا باید برای جذب مهاجر از کشورهایی چون نروژ تلاش کند نه کشورهای آفریقایی.

به دنبال آن اتحادیه آفریقا خواستار عذرخواهی از جانب ترامپ شد. این گروه که نماینده ۵۵ کشور قاره آفریقا است، گفت: این اظهارات ترامپ توهین به باورها و عقاید آمریکایی و احترام گذاشتن به تنوع و شأن و منزلت بشریت است و دولت کنونی واشنگتن درک درستی از قاره آفریقا ندارد.

گروهی از سفرای کشورهای آفریقایی در سازمان ملل نیز این اظهارات را محکوم و آنها را نژادپرستانه، بیگانه هراس و توهین آمیز توصیف کردند.

تیلرسون در ماه ژانویه به خشم و عصبانیت‌ها نسبت به این اظهارات ترامپ پرداخت و گفت: هیچ چیز بین آمریکا و متحدان آفریقایی‌اش تغییر نکرده است.

وی در آن زمان گفت: در این مرحله باید تاکید کنیم که چیزی از احترام ما به روابط‌مان با کشورهای آفریقایی کم نشده و ما به تقویت روابط‌مان با کشورهای آفریقایی ادامه خواهیم داد. ما روابط بسیار مثبتی با کشورهای آفریقایی داریم و مسائل امنیتی و اقتصادی مشترکی بین ما وجود دارد و فکر می‌کنم که رهبران کشورهای آفریقایی به خوبی می‌دانند که آمریکا خواستار تحکیم روابط با قاره آفریقاست.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین