کد خبر: ۵۱۲۴۵۲
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶

برای سال نو ماهی قرمز بخریم یا نه؟

کارشناس بهداشت و بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: مردم ماهی قرمز را از مکان هایی که مجوز فروش ماهی مانند نصب بنر و پرده بر سر در مغازه ها دارند، تهیه کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
فرزین حسینی کارشناس بهداشت و بیماری های آبزیان اظهارکرد: ماهی قرمز باید از مراکزی که دارای پروانه بهداشتی و یا مکان های مسقف، لوازم شست وشو و ضدعفونی است تهیه شود تا ضمن حفظ بهداشت فردی شرایط تداوم عمر ماهیان فراهم شود.

وی ادامه داد: مردم از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی ها را به صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می کنند نیز خودداری کنند.

حسینی اضافه کرد: مردم ماهی های مریض، بی حال و دارای لکه های سفید روی پوست بدن و باله ها و ماهیانی که نمی توانند تعادل خود را در آب حفظ نمایند، نخرند.

وی گفت: در صورت خرید ماهی جدید، لازم است که حداقل به مدت 2 هفته جدا از سایر ماهیان نگهداری شده و بعد از حصول اطمینان از سلامت آن را وارد آکواریوم و یا تنگ سایر ماهی ها نماییم.

چگونه از ماهی قرمز نگهداری کنیم

کارشناس بهداشت و بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهارکرد: از ظرف های دهان گشاد برای نگهداری ماهی استفاده شود، ضمن اینکه فضای مورد نیاز برای هر ماهی 2 برابر حجم آب باید در نظر گرفته شود.

وی عنوان کرد: آب ماهیان باید حداقل هفته ای 2 مرتبه بسته به وضعیت شفافیت آب تعویض شود و اگر از آب شرب شهری برای نگهداری استفاده می شود، برای کلرزدایی آب مورد استفاده را چند ساعت درهوای آزاد قرار دهید تا کلر موجود در آب از بین رود.
حسینی با ذکر اینکه در هر بارتعویض آب، تنها یک چهارم آن باید تعویض شود گفت: اگر ماهی قرمز به طور ناگهانی از تاریکی به نور و یا برعکس وارد شود دچار شوک خواهد شد، لذا روشنی و تاریکی باید تدریجی باشد.

وی اضافه کرد: بدن ماهی های قرمز به نور آفتاب حساس است، لذا با آفتابی که از پشت پنجره می تابد امکان دارد بدن ماهی آسیب دیده و بسوزد.

ملزومات بهداشتی که باید رعایت کنیم

وی همچنین گفت: برای جلوگیری از انتقال عوامل بیماری زای احتمالی به چشم و دهان کودکان، دست ها پس از دست زدن به ماهی شسته شوند و اگر سابقه ی بیماری پوستی و یا آلرژی دارید برای دست زدن به ماهی ها و ظروف نگهداری آنها از دست کش استفاده کنید.

حسینی افزود: برای جلوگیری از مخاطرات بهداشتی از رهاسازی ماهیان در منابع آبی طبیعی خودداری کنید.

وی بیان کرد: برای این کار به مکان های مشخص شده از سوی شهرداری مراجعه کنید و آب تعویضی ماهی ها را مستقیم در چاه یا فاضلاب تخلیه کنید و از ریختن آن در معابر عمومی خودداری کنید.

ماهی قرمز با نام علمی از خانواده کپورماهیان دارای بیش از 200 نژاد است که با نام های گلدفیش، ماهی طلایی و ماهی شب عید در زمره ماهیان زینتی قرار دارد.

ماهی قرمز با طول 10 تا 15 سانتیمتر می تواند پنج تا 6 سال و حتی 30 سال عمر کند.

گفته می شود حدود 150 هزار قطعه ماهی قرمز دارای مجوز ایام نوروز در این استان توزیع می شود.

عواقب جدی ماهی قرمز برای کودکان در صورت رعایت نکردن این نکات:

ماهی قرمز که همه ساله بر سر سفره هفت سین ایرانیان سمبل سرزندگی است علاوه بر زیبایی و خوش یمن بودن میکروب ها و عوامل بیماری زایی دارد که باید در نگهداری و مراقبت از آنها دقت کنید تا دچار آلودگی و ویروس نشوید.علاوه بر این از نزدیک شدن کودکان هم به ماهی قرمز و دست زدن به آب یا خود ماهی جدا جلوگیری کنید.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه با اشاره به وجود عوامل بیماری زای بسیار از جمله سالمونلا در فضله ماهی قرمز، هشدار داد:والدین به طور جد از نزدیک شدن کودکان به تنگ ماهی و دست زدن به آب آن خودداری کنند.

نحوه نگهداری از ماهی قرمز

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت با توصیه به نگهداری ماهی قرمز در آب و هوای خشک و سرد گفت:این ماهی ها به شدت به تغییرات دمایی حساسند و باید از آب خنک برای تعویض آب تنگ آنها استفاده شود.

خدادادیان با اشاره به حساسیت این ماهی ها نسبت به کُلر آب اظهار کرد:کُلر آب بعد از 12 تا 24 ساعت بطور کامل از آب حذف می شود و توصیه ما این است که از آبی که قبلا کنار گذاشته جهت تعویض آب تنگ ماهی ها استفاده شود.
همچنین بخوانید : افتتاحیه رستوارن لاله اسکندری با حضور بازیگران +تصاویر

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت در خصوص نزدیک شدن بچه ها به تنگ ماهی و دست زدن آنها به آب تنگ هشدار داد و اظهار کرد:در فضله آبزیان بویژه ماهی ها عامل بیماری زایی به نام "سالمونلا" وجود دارد.

وی عنوان کرد:این عامل بیماری زا با ورود به بدن موجب ایجاد بیماری تیفوئید و سایر بیماری های دستگاه گوارش بویژه در کودکان می شود.

خدادادیان اظهار کرد:بچه ها به دنبال دست زدن به ماهی ها ممکن است دچار اسهال و استفراق شده و تب کنند و قطعا والدین در اینگونه موارد اصلا متوجه نمی شوند که عامل این عوارض ماهی گُلی است.

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی والدین ماهی را به عنوان وسیله بازی برای کودکان خود می خرند، اظهار کرد:بازی و دست زدن بچه ها به ماهی گلی می تواند آنها را در معرض بیماری قرار دهد و از همین رو توصیه می شود والدین کودکان خود را به طور جد از تنگ ماهی دور نگه دارند.

خدادادیان افزود:همچنین والدین خود نیز هنگام تعویض آب تنگ باید از دستکش استفاده کرده، در غیراین صورت باید بلافاصله پس از تعویض آب تنگ دست های خود را با آب و صابون بشویند.

این کارشناس بهداشت محیط افزود:بچه لاک پشت ها نیز در فضله خود عوامل بیماری زای فراوانی دارند که توصیه می شود والدین بطور جد از خرید این موجودات برای کودکان خود اجتناب کنند.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین