کد خبر: ۵۱۲۵۵۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
دولت احمدی‌نژاد زيرساخت‌های كشور را از بين برده و مصيبت‌های زيادي براي دولت به وجود آورده

دولت حق دارد سكوتش را بشكند/چه کسی «جهانگیری» را توصیه به سکوت کرده بود؟

عطریانفر ضمن دفاع از اظهارات اخیر جهانگیری گفت: آقاي جهانگيري امروز در عالي‌ترين سطح از موقعيت سياسي خود قرار دارد و با توجه به ضرورت روزگار، نسبت به برخي از مسائل گام‌هاي موثري را بر مي‌دارد. در مقطعي آقاي جهانگيري در نقد دولت آقاي احمدي‌نژاد سخناني را مطرح كرد و از برخي نهادهاي فراتر از دولت از ايشان خواستند كه سطح اظهارات نقدآميز خود را كاهش داده و بيشتر به دستاوردهاي دولت خود بپردازند. اين تذكر البته از جهتي درست و صحبتي هم كه منتقل شده دلسوزانه بوده است. جامعه وقتي پوست‌اندازي كرده و دولتي را تغيير مي‌دهد، در مقطع زماني كوتاهي مثلا سه ماه تا ٦ ماه مي‌پذيرد كه دولت پيشين نقد شده و اشكالات آن مرتفع شود.
آفتاب‌‌نیوز :
مدت‌هاست دولتمردان از مخروبه‌اي كه از دولت‌هاي نهم و دهم تحويل گرفته‌اند، صحبت مي‌كنند. مساله‌اي كه تاحدي به آن پرداخته شد اما دولت حق دارد سكوتش را بشكند/چه کسی جهانگیری را توصیه به سکوت کرده بود؟مصاديق و جزييات آن مسكوت مانده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، معاون اول رييس‌جمهور روزگذشته از همين سكوت گفت و اينكه اگر لازم باشد، موتور را روشن مي‌كند تا اين سكوت را بشكند. محمدعطريانفر، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران به «اعتماد» از سكوت جهانگيري و شروط شكستن آن مي‌گويد.

 معاون اول روز گذشته گفته كه از مقطعي به او توصيه شده سكوت كند. برخي اوقات دولتمردان سخن از موانعي بر سر راه دولت مي‌گويند اما مصاديق آن را بيان نمي‌كنندبه عنوان نمونه رييس‌جمهور چندين بار گفته كه مخروبه‌اي از دولت قبل تحويل گرفته اما آن را تشريح نكرده است. اين مساله چقدر با شفافيت در تضاد است؟

آقاي جهانگيري يك شخصيت هوشمند سياسي است. تجارب مديريتي و تجارب سياسي‌اش در پارلمان، مديريت كلان، دولت و موقعيتش در نهادهاي انقلابي از جمله جهادسازندگي از او شخصيت ممتاز و معتبري ساخته است. اين شخصيت امروز در عالي‌ترين سطح از موقعيت سياسي خود قرار دارد و با توجه به ضرورت روزگار، نسبت به برخي از مسائل گام‌هاي موثري را بر مي‌دارد. در مقطعي آقاي جهانگيري در نقد دولت آقاي احمدي‌نژاد سخناني را مطرح كرد و از برخي نهادهاي فراتر از دولت از ايشان خواستند كه سطح اظهارات نقدآميز خود را كاهش داده و بيشتر به دستاوردهاي دولت خود بپردازند. اين تذكر البته از جهتي درست و صحبتي هم كه منتقل شده دلسوزانه بوده است. جامعه وقتي پوست‌اندازي كرده و دولتي را تغيير مي‌دهد، در مقطع زماني كوتاهي مثلا سه ماه تا ٦ ماه مي‌پذيرد كه دولت پيشين نقد شده و اشكالات آن مرتفع شود. با اين حال نمي‌توان تاپايان دولت دوم با چنين رويه‌اي پيش رفت و دولت قبل را به صورت هميشگي به نقد كشيد. از آنجا كه دولت آقاي احمدي‌نژاد در طول ٨ سال زيرساخت‌هاي اقتصادي كشور را از بين برده و مصيبت‌هاي زيادي براي دولت به وجود آورده است؛ طبيعي است كه دولت آقاي روحاني در هربخشي كه مي‌خواست ورود كند، مي‌فهميد با چه وانفسايي مواجه است و با چه مشكلاتي بايد دست و پنجه نرم كند. از اين رو بود كه سمت و سوي نقدآميز همچنان به سمت دولت احمدي‌نژاد مطرح مي‌شد. در اين بين آقاي جهانگيري در مقطعي تلاش كرد تا از سطح سخنان نقدآميز بكاهد. به هر صورت به عنوان يك اقدام سياسي و هوشمندانه اين امر پذيرفته شده است. ليكن سكوت دولت و معاون اول يا رييس‌جمهور مبناي اين نمي‌شود كه چهره‌هايي كه در گذشته پرونده تباهي داشته‌اند، جرات كرده و دوباره به صحنه شانتاژهاي تبليغاتي بازگردند. در چنين موقعيتي دولت مجددا به پاسخ به فضا‌سازي‌ها و رفتارهاي شانتاژآميز برخواهد آمد. به طور طبيعي دولت حق دارد كه در چنين شرايطي موضع‌گيري كند. اينكه آقاي جهانگيري دوباره موتور را روشن خواهد كرد در شرايطي مطرح شده كه دولت روحاني زبان نقدآميز خود را كنترل كرده اما طرف مقابل شانتاژ‌هايش را ادامه مي‌دهد. منطق اين سكوت يا به سكوت واداشتن حداقل حكم مي‌كند كه آنان نيز، در شانتاژ سياسي و فضاسازي، خود را كنترل كنند. وقتي كه عوامل دولت آقاي احمدي‌نژاد بخواهند فضا را به هم بريزند، اين حق مسلم دولت است كه از حقوق خويش دفاع كند و به جامعه نشان دهد كه به چه دليل اين نقدها مطرح مي‌شود و بايد در برابر به هم خوردن اين تعادل سياسي و اقتصادي در دولت قبل لب به سخن بگشايد.

وقتي ادعا مي‌شود كه تخلف يا ناكارآمدي‌هايي در دولت قبل بوده اما اين ادعا به درستي براي افكار عمومي تشريح نمي‌شود، چه تاثيري بر نگاه جامعه مي‌گذارد؟ آيا فاش نكردن موارد اشتباهات و تخلف كه معاون اول هم به آن اشاره مي‌كند، از اعتماد عمومي نسبت به دولت نمي‌كاهد؟

بارها اشاره شده كه اين دولت بايد در قبال عملكرد خود و آنچه از دولت قبل در اختيار گرفته با بيان گويا و زبان صريح، مخاطب خويش را توجيه كند. دولت بايد نشان بدهد كه چه چيزي را تحويل گرفته و چه گام‌هاي رو به جلويي را برمي‌دارد. متاسفانه دولت در اين زمينه زباني قاصر داشته است و نتوانسته دستاوردهاي خود را براي مردم بازگو و به معناي واقعي كلمه مردم را از آن مطلع كند. اصلاح‌طلبان نيز از اين جهت نقد دارند.

توصيه به سكوت‌ها از سوي اصلاح‌طلبان رخ داده است؟

ما بناي اين را نداريم كه تا پايان هشت سال دولت آقاي روحاني به نقد دولت احمدي‌نژاد بپردازيم. به سكوت واداشتن معاون اول و دولت، خارج از اراده اصلاح‌طلبان و خارج از نيروهاي طرفدار دولت بوده است. نهادهايي بوده‌اند كه از سر دلسوزي تذكراتي مي‌دادند و اين تذكرات به رسميت شناخته شد و معاون اول به آن توجه كرد. براي اينكه اين سكوت پايدار بماند بايد شانتاژچيان نيز سكوت كنند. تصور نكنند چون دولت سكوت كرده آنها مي‌توانند حمله كنند . ‌

در مقابل پارلمان اصلاحات، شما مدل «مجمع ملي اصلاح‌طلبان» را مطرح كرديد. اين ايده را كارگزاران بيان كرده است؟

اين ايده متعلق به هيچ كس نيست و در عين حال متعلق به همه است. همه شخصيت‌هاي موثر اصلاحات جمع‌بندي كرده‌اند كه در افق پيش روي بايد حوزه‌هاي موثر اصلاحات كه در قالب شوراهاي مشورتي و شوراهاي فردي و شوراي هماهنگي كه هريك صدايي را نمايندگي مي‌كردند، تجميع شده و به يكپارچگي و توافق و تفاهم دست پيدا كنند. در اين راه گام‌هايي برداشته شده و برخي احزاب پيشنهاداتي داده‌اند. جمعي از چهره‌هاي موثر اصلاح‌طلب نمايندگي پيدا كرده‌اند كه پيش‌نويسي را تنظيم كنند و با همفكري ديگر احزاب و شخصيت‌ها و تحت ارشادات آقاي خاتمي به عنوان نماد و پرچمدار جريان اصلاحات آن را به توافق عمومي برسانيم.

پيش‌نويس را چه كساني تدوين كرده‌اند؟

من از اظهارنظر روي افراد معذور هستم ولي اين مساله تحت سياست‌هايي پيش مي‌رود كه مورد تاييد آقاي خاتمي است.

آيا در تقابل با پارلمان اصلاحات است؟

در تقابل نيست. عملا مشابه تصويري است كه از پارلمان اصلاحات وجود دارد و همان دغدغه‌ها را تامين مي‌كند. بايد پيش‌نويس عرضه شده و درباره آن نظر سنجي شود.

مجمع ملي اصلاح‌طلبان چه ساختاري دارد؟

جزييات آن اعلام خواهد شد. بايد توافق صورت بگيرد تا مولفه‌ها مشخص شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
5
4
بابا این بهانه مخروبه دولت قبل تمام نشده؟؟؟؟
..معلومه دولت تدبیر بدجوری پایش در گل فرو رفته آن شعارها و وعده های انتخاباتی تقریبا محقق نشده اند
برجام هم که گلابی نداشته...
ناشناس
|
-
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
1
6
داستان تكراري بگم بگم مسئولين !! ظاهراً از هر طيفي چيزهايي براي گفتن به مردم دارن . بيچاره مردم .
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
2
اونوقت جناب جهانگیری کسی گفته باشه سکوت کن شما حق سکوت کردن نداری؟ داری ؟ وقت شما خیلی محدود است برای گفتن؟ ممکنه .......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
1
جهانگیری قهرمان رئیس جمهور آینده ایران.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین