کد خبر: ۵۱۲۵۹۳
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲

درخواست برای درج نام ارتش‌های اسرائیل، میانمار و افغانستان در فهرست کودک‌کش‌های سازمان ملل

یک ائتلاف بین المللی حامی کودکان در مناطق جنگی از دبیرکل سازمان ملل خواسته تا ارتش‌های اسرائیل، افغانستان و میانمار را به خاطر کشتار و نقض حقوق کودکان در فهرست سیاه قرار دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
دیده‌بان حقوق کودکان و درگیری‌های مسلحانه که یک گروه غیردولتی است، همچنین از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته تا چندین گروه مسلحانه شبه نظامی را در جمهوری آفریقای مرکزی، پلیس ملی کنگو، گروهی شبه نظامی در مالی و نیروهای شورشی در سودان جنوبی را در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان سازمان ملل قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان‌های جهانی حقوق بشری و فعالان امور کمک‌های بشردوستانه همچنین گفته‌اند که گوترش باید تعیین کند که آیا حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و چند گروه کرد دیگر در عراق، نیروی صلح بان اتحادیه آفریقا در سومالی، ائتلاف‌های بین‌المللی در سوریه و چند نیروی مسلح در فیلیپین هم باید به این فهرست اضافه شوند یا خیر.

ماموریت اوکراین

این گروه دیده‌بان در گزارشی آورده که یک گروه ارزیاب به اوکراین فرستاده می‌شود تا به بررسی این مساله بپردازد که آیا طرف‌های درگیر در این کشور اقدام به نقض حقوق بشر کرده‌اند یا خیر.

گزارش سالانه دبیرکل سازمان ملل درباره کودکان در مناطق درگیر جنگ شامل قرار دادن نیروهای دولتی و گروه‌های شبه نظامی در فهرست سیاه است که به جذب نیرو، استفاده، کشتار و سوءاستفاده جنسی یا ربودن کودکان در حملات مسلحانه یا حمله به مدارس و بیمارستان‌ها اقدام می‌کنند.

دراجیکا میکاویکا، یکی از مقام‌های دفتر حمایتی سازمان ملل گفته که این فهرست وسیله‌ای ضروری برای توقف جنایت‌های وحشتناک علیه کودکان است اما تنها زمانی معتبر خواهد بود که تمامی گروه‌های خطاکار را شامل شود.

وی ادامه داد، گروه‌های خطاکار که نگران قرار گرفتن نامشان در این فهرست هستند، از هر وسیله‌ای برای محقق نشدن این امر استفاده می‌کنند که شامل تهدید توقف کمک‌های مالی به برنامه‌های سازمان ملل می‌شود.

در سال 2016، ائتلاف تحت رهبری عربستان علیه حوثی‌ها در یمن در این فهرست سیاه قرار گرفت اما بان کی‌مون، دبیرکل وقت بعدا آن را حذف کرد؛ بان کی‌مون گفت که حامیان این ائتلاف تهدید کرده‌اند کمک مالی به برنامه‌های سازمان ملل را متوقف می‌کنند و اگر این کمک‌ها قطع شود، میلیون‌ها کودک در فلسطین، سودان جنوبی، سوریه، یمن و بسیاری جاهای دیگر به مشکل برمی‌خوردند.

گزارش سالانه سال گذشته میلادی از سوی گوترش نیز با چنین سرنوشتی روبرو شد و به تاخیر افتاد چون وی باید فهرست سیاه را تغییر می‌داد. برای نخستین بار، در این گزارش دولت‌ها، گروه‌های شبه نظامی و سایر طرف‌های درگیر در نبردها در فهرست بودند که ملزم شدند تا کارهایی برای حفاظت از کودکان انجام دهند و البته طرف‌های درگیری هم بودند که کاری انجام نمی‌دادند.

عربستان یکی از کشورهای واقع در این فهرست، اقداماتی برای حفاظت از کودکان انجام می‌دهد اما در فهرست دیده‌بان این مساله زیر سوال رفته است و اعلام شده که بمباران ائتلاف تحت امر عربستان، باعث کشته شدن کودکان شده است.

صدمات وارده به کودکان فلسطینی

فهرست مذکور در توصیه خود برای نخستین بار در سال جاری میلادی خواستار قرار گرفتن نام ارتش اسرائیل در فهرست سیاه شده و به آمارهای سازمان ملل در کشته و زخمی شدن کودکان فلسطینی در حملات سربازان اسرائیلی و حملات 2017 اشاره کرده است. این گروه همچنین در گزارش خود آورده که ده‌ها تن در این درگیری‌ها کشته یا زخمی شدند.

اوضاع تاسف‌بار میانمار و شرایط دشوار افغانستان

در گزارش مذکور به میانمار نیز اشاره شده و گزارش‌هایی از کشته، سوزانده شدن و ضرب و شتم کودکان مسلمان روهینجایی توسط ارتش میانمار نقل شده است. از گوترش در این گزارش همچنین خواسته شده تا نام نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و نیروهای شبه نظامی حامی دولت را که مسئول کشتن و تجاوز به کودکان در حملات به مدارس و بیمارستان‌ها هستند، در این فهرست سیاه بیاورد.

این گروه دیده‌بان همچنین به انجام تحقیقات بیشتر درباره ائتلاف بین‌المللی در سوریه توصیه کرده و به این مساله اشاره کرده که گوترش گزارش داده 533 کودک در جریان حملات هوایی 2017 قربانی شده‌اند که هم شامل حملات از سوی نیروهای حامی دولت سوریه از جمله روسیه و ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا در مقابله با داعش می‌شود.

"جو بکر"، مدیر بخش حقوق کودکان دیده بان حقوق بشر که ریاست شورای مشورتی فهرست دیده‌بان را برعهده دارد، گفت که ائتلاف به دنبال این است که گزارش امسال سازمان ملل دقیق و جامع باشد و هیچ ملاحظه سیاسی در آن وجود نداشته باشد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفته است که این گزارش در دست تکمیل است و احتمالا در اواخر ژوئن سال جاری میلادی ارائه می‌شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین