کد خبر: ۵۱۲۶۰۰
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲

آمریکا: کره‌شمالی از سلاح شیمیایی برای ترور برادر رهبر این کشور استفاده کرده/ تحریم‌های جدید اعمال می‌کنیم

وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه اعلام کرد دولت کره‌شمالی از ماده شیمیایی وی‌ایکس (عامل اعصاب) که طبق قانون ۱۹۹۱ "کنترل سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی و حذف جنگ" ممنوع است، برای کشتن "کیم جونگ نام" استفاده کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
وزارت خارجه آمریکا با تحریم‌های جدیدی علیه کره‌شمالی اعلام کرد رژیم کیم جونگ اون از یک سلاح شیمیایی برای ترور برادر ناتنی رهبر پیونگ‌یانگ استفاده کرده است.

به گزارش پایگاه هیل، وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه اعلام کرد دولت کره‌شمالی از ماده شیمیایی وی‌ایکس (عامل اعصاب) که طبق قانون ۱۹۹۱ "کنترل سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی و حذف جنگ" ممنوع است، برای کشتن "کیم جونگ نام" استفاده کرده است.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت:‌ این نمایش علنی از اهانت به هنجارهای جهانی علیه استفاده از تسلیحات شیمیایی بیش از پیش ماهیت بی‌پروای کره‌شمالی را نشان می‌دهد و تاکید می‌کند که ما نمی‌توانیم هیچ نوعی از برنامه تسلیحات کشتار جمعی کره‌شمالی را تحمل کنیم.

طبق قوانین آمریکا زمانی که یک کشور یا یک رهبر ممنوعیت علیه تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی را نقض می‌کند، روی محصولات آن ممنوعیت واردات اعلام می‌شود اما کره‌شمالی در حال حاضر تحت تحریم‌های شدید آمریکا و سازمان ملل متحد قرار دارد و تصمیم روز سه‌شنبه تاثیر اندکی خواهد داشت. اما به میان کشیدن مجدد بحث ترور سال گذشته کیم جونگ نام می‌تواند تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات دو طرف را به خطر بیندازد.

کیم جونگ نام، برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی سال گذشته پس از حمله دو زن در فرودگاه کوآلالامپور که ماده‌ای را روی صورت او ریختند، مرد. طبق تحقیقات، ردی از عامل اعصاب وی‌ایکس روی دو زنی که به کشتن کیم جونگ نام متهم هستند، شناسایی شد.

تحریم‌های جدید در شرایطی اعمال شد که کره‌شمالی تمایلاتی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای خودش و مشارکت در گفت‌وگوها با ایالات متحده آمریکا نشان داده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری خودش را عامل ارتقای روابط دانست و آنها را یک تحول مثبت خواند. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: برای جهان، برای کره‌شمالی و برای شبه جزیره کره عالی می‌شود اما باید ببینیم چه پیش می‌آید.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین