کد خبر: ۵۱۲۶۴۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹

۷ توصیه کاربردی برای خرید خودرو

با نزدیک‌تر شدن به نوروز تبلیغات شرکت‌های مختلف برای فروش خودرو با شرایط متنوع تشدید می‌شود. این شرکت‌ها یا نماینده رسمی خودروسازان هستند یا اینکه به عنوان شرکتی که خودروهای خود را از بازار آزاد تهیه کرده و به مشتریان می‌فروشند در حال فعالیتند.
آفتاب‌‌نیوز :
وضعیت نمایندگی‌های رسمی مشخص است و آنها در یک فرایند قانونی و تعریف‌شده فعالیت می‌کنند. آنچه باعث شد این مطلب نوشته شود دام‌هایی است که برخی شرکت‌های فرصت‌طلب و عمدتا کاغذی برای مشتریانی که به دنبال خرید خودرو با شرایط مناسب هستند، پهن می‌کنند.

در این متن به چند توصیه کاربردی برای جلوگیری از افتادن در تله سودجویانی که به اسم فروش خودرو اموال مردم را به تاراج می‌برند، می‌پردازیم:

۱- ثبت یک شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها و گرفتن شماره ثبت یا ارسال یک شماره تلفن دلیل نمی‌شود تا شما بدون هیچگونه تحقیقاتی اقدام به خرید خودرو از آن شرکت کنید. حتماً و حتماً قبل از مراجعه به یک شرکت برای خرید خودرو از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کنید. بسیاری از افراد با وعده خرید اقساطی مبلغ اولیه خودرو را به حساب شرکت واریز کرده ولی هیچگاه خودرویی را دریافت نکرده‌اند. توجه داشته باشد که فقط شرکت‌هایی می‌توانند اقدام به پیش‌فروش خودرو کنند که از اداره کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در زمینه پیش‌فروش و واردات خودرو مجوز لازم را اخذ کرده باشند. معمولا لیست این شرکت‌ها را سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کند که با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید آن را پیدا کنید. امروز پیامکی برای برخی از دوستان آمده بود که شرکتی یک خودرو را با شرایط اقساطی و مبلغ پیش‌پرداخت پایین در معرض فروش قرار داده است. فقط با یک محاسبه ساده مشخص شد طبق شرایطی که این شرکت برای فروش خودرو به صورت اقساط ۵ ساله ذکر کرده است، خودرو ارزان‌تر از قیمت نقدی فروخته می‌شود! قطعا کسانی که در این‌گونه شرکت‌ها اقدام به خریداری خودرو کنند دچار مشکل خواهند شد. پس حتما این‌گونه موارد را در نظر بگیرید و صرفا با دیدن شرایط جذاب اقدام به خرید نکنید. پیش‌پرداخت‌های اندک و اقساط طولانی‌مدت، باید تردید شما را بیشتر تحریک کند؛ به‌ویژه آنکه تحویل خودرو همزمان با پیش‌پرداخت نیست و به مدت‌ها بعد موکول می‌شود.

۲- اگر برای خرید خودرو به نمایشگاه‌های خودرو می‌روید حتما به نمایشگاه‌هایی مراجعه کنید که از اتحادیه صنفی پروانه کسب اخذ کرده و دارای پروانه متعبر باشند.

۳- هرگونه خرید و فروش خودرو را مکتوب کنید، حتی در معامله با دوستان خود. این موضوع فقط به دلیل ارزش مالی خودرو نیست بلکه از آنجا که خودرو اشخاص و اشیاء را حمل می‌کند و نیز اتفاقاتی مانند تصادف برایش متصور است، عدم ثبت دقیق و مکتوب نقل و انتقال می‌تواند تبعات جدی پلیسی و قضایی داشته باشد. پس از پرداخت هرگونه وجه در هنگام خرید خودرو حتما از فروشنده رسید دریافت کنید. برخی از پرونده‌های قضایی تشکیل شده در دادگاه‌ها فقط برای ثابت‌کردن پرداخت پول به طرف مقابل است بنابراین این نکته را جدی بگیرید.

۴- در صورتی که خودرو را به صورت صفر از فردی خریداری می‌کنید بلافاصله و در اولین فرصت برای تعویض پلاک و ثبت در دفاتر اسناد رسمی اقدام کنید. برخی از خریداران خودرو به صرف وجود رفاقت و دوستی که با فروشنده دارند تا مدتی از تعویض پلاک امتناع می‌کنند که این موضوع می‌تواند مشکلات زیادی را در آینده برای آنها در پی داشته باشد.

۵- هنگام خرید خودروی صفر کیلومتر همه مدارک خودرو شامل کارت، کارت سوخت، بیمه‌نامه، سند و ... را تحویل بگیرید. توجه داشته باشید مدارک خودرو نهایتا تا ۳ هفته پس از تحویل آن باید به طور کامل به دست خریدار رسیده باشد. در صورتی که پس از طی این مدت مدارک را دریافت نکرده‌اید حتما موضوع را به صورت جدی پیگیری کنید.

۶- از سرقتی‌نبودن خودرو مطمئن شوید. اگر اطمینان کامل ندارید که خودروی مورد نظرتان سرقتی هست یا خیر، با فروشنده در مرکز تعویض پلاک قرار بگذارید تا بعد از اطمینان قرارداد را امضا و پول و خودرو را تبادل کنید. به علاوه می‌توانید شماره خودرو و شماره ملی مالک را به پلیس ۱۱۰ دهید و استعلام کنید. همچنین برگ تسویه خلافی خودرو به تاریخ روز را از فروشنده بخواهید.

۷- اگر خودروی دست دوم می‌خرید و سررشته‌ای در امور فنی ندارید، از یک فرد آگاه بخواهید شما را همراهی کند تا از سلامت فنی خودرو اطمینان حاصل کند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین