کد خبر: ۵۱۲۶۶۹
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۴
ایران و ترکیه آماده استفاده از پول ملی در معاملات مشترک هستند

گفت‌وگوی تلفنی یک‌ساعته روحانی و اردوغان؛ تاکید بر جلوگیری از فاجعه انسانی در غوطه شرقی

تهران و آنکارا برای نجات مردم سوریه، بویژه در غوطه شرقی وظیفه سنگینی بر دوش دارند/ ترکیه ازنفوذ خود برای پایان محاصره زنان و کودکان در شهرهای فوعا و کفریا از سوی تروریست ها استفاده کند
آفتاب‌‌نیوز :
روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در تماسی تلفنی تاکید کردند که جزئیات بکارگیری و استفاده از پول ملی دو کشور در معاملات گفت‌وگوی تلفنی یکساعته روحانی و اردوغان؛ تاکید بر جلوگیری از فاجعه انسانی در غوطه شرقیمشترک نهایی شده و آماده اجرای آن هستند؛ حرکتی که می تواند جهشی در همکاری های اقتصادی تهران - آنکارا ایجاد کند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در تماس تلفنی "رجب طیب اردوغان"، گسترش همکاری های بانکی را کلید اصلی توسعه روابط اقتصادی دو کشور برشمرد و اظهارداشت: نهایی شدن جزئیات بکارگیری پول ملی دو کشور در معاملات مشترک، حرکتی تازه و خبری خوب برای دو ملت است که پیوسته خواهان تعمیق همکاریهای تهران – آنکارا هستند.

رئیس جمهور در این گفت وگوی حدود یکساعته که در آن راههای توسعه بیش از پیش همکاریهای تهران و آنکارا در حوزه های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مورد گفت و گو و رایزنی قرار گرفت، با بیان ضرورت حفظ امنیت مرزهای مشترک و رفع نگرانی های احتمالی در این عرصه، گفت که تهران برای توسعه همکاری های مشترک در حوزه های امنیتی، انتظامی و مرزبانی با آنکارا آمادگی دارد.

روحانی در بخشی از این گفت و گو به وضعیت سوریه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه در مقطع کنونی، ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه و مسلمان سوریه وظیفه سنگینی بر دوش دارند، تصریح کرد: باید همه تلاش کنیم از بروز یک فاجعه انسانی در غوطه شرقی جلوگیری شود و تهران و آنکارا برای نجات مردم سوریه و بویژه در غوطه شرقی وظیفه سنگینی بر دوش دارند.

رئیس جمهور تاکید کرد: تهران و آنکارا باید همه تلاش خود را برای برقراری یک آتش بس با ثبات بکار گیرند.

روحانی، ممانعت از حمله خمپاره‌ای تروریست ها از غوطه شرقی به دمشق و  تضمین امنیت پایتخت، در کنار ایجاد دالانی امن برای خروج غیرنظامیانی که در آن منطقه گیر افتاده‌اند و همچنین تلاش برای تخلیه غوطه شرقی از  تروریست‌ها را حرکتی رو به جلو برای ایجاد امنیت در آن منطقه برشمرد و از دولت ترکیه خواست از نفوذ خود برای تحقق این اهداف استفاده کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تروریست‌ها از غوطه شرقی، دمشق را خمپاره باران می‌کنند، گفت: اگر پایتخت یک کشور بخواهد مورد حمله تسلیحاتی تروریست‌ها قرار گیرد، تحمل آن برای هر دولتی بسیار سخت و سنگین است.

روحانی افزود: اگر موفقیتی در این زمینه حاصل شود که از سوی تروریست ها حمله ای صورت نگیرد، آن زمان می توان از سایر طرفها هم خواست که حملات را متوقف کنند.

رئیس جمهور همچنین به اهمیت همکاری های مشترک ایران، ترکیه و روسیه در مساله سوریه و اجلاس وزرای خارجه سه کشور در آستانه و اجلاس آتی سران در استانبول اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران کاملا آمادگی دارد هر اقدام ممکن را درغوطه شرقی برای آتش بس و ارسال کمکهای انسانی به مردم این منطقه با کمک همه کشورها و سازمان های بین المللی انجام دهد.

روحانی همچنین از دولت ترکیه خواست تمام تلاش خود را برای پایان دادن به محاصره زنان و کودکان در شهرهای فوعا و کفریا از سوی تروریست ها بکار بگیرد.

رئیس جمهور ترکیه نیز در این تماس تلفنی  با بیان اینکه موضوع بکارگیری پول ملی دو کشور در معاملات مشترک نهایی و آماده اجرا است، گفت: این موضوع می تواند روابط اقتصادی دو کشور را وارد مرحله نوینی کند.

"رجب طیب اردوغان"، وضعیت غوطه شرقی را یک تراژدی خواند و گفت ما باید به عنوان دو کشور مسلمان و بزرگ منطقه، همه تلاش خود را بکار بگیریم و دست دردست یکدیگر به این تراژدی پایان دهیم.

اردوغان نیز با تایید ضرورت توقف حملات خمپاره ای تروریست ها از غوطه شرقی به ساکنان پایتخت سوریه، اظهارداشت: اگر بتوانیم با تماسها و رایزنی ها آتش بس را آغاز و ادامه آن را تضمین کنیم، گام های بعدی را می توانیم مشترک برداریم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در نشست وزرای خارجه و سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در آستانه و استانبول این موارد مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

روسای جمهوری دو کشور در این تماس تلفنی گفتند که به رایزنی ها و تلاش های مشترک خود برای پایان دادن به درگیریها در سوریه و بویژه غوطه شرقی ادامه داده و دستورات لازم را در این عرصه صادر خواهند کرد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین