کد خبر: ۵۱۲۷۱۰
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
تجاوز عربستان به یمن با کمک سلاح‌های فرانسه ادامه دارد

واکنش به اظهارات اخیر « لودریان» علیه ایران/قاسمی: ایران هیچگونه سلاحی در یمن ندارد

ژان ایو لودریان، وزیرامورخارجه فرانسه روز سه‌شنبه در کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه در پاسخ به این سوال که چرا پاریس به فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات متحده عربی با توجه به جنگ یمن پایان نمی دهد، از جواب دادن طفره رفت و گفت: ایران نیز تسلیحات زیادی در یمن دارد. /سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران هیچگونه سلاحی در یمن ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
بهرام قاسمی در واکنش به ادعای اخیر  وزیر امور خارجه فرانسه در کمیته روابط خارجی پارلمان این کشور مبنی بر اینکه ایران تسلیحات زیادی در یمن دارد، در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: آقای لودریان وزیر امور خارجه فرانسه که در هفته جاری به تهران سفر کرده بود، در دیدارهایی که با مقامات ایران داشت به صورت مفصل از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل منطقه آگاه شد.

وی ادامه داد: در این دیدارها به صورت مفصل پیرامون بحران‌های منطقه و نقش برخی از کشورهای بی‌ثبات‌کننده در منطقه و حامیان فرامنطقه‌ای آنها در تولید و ترویج تروریسم، افراطی‌گری و تجاوز به سایر کشورها سخن گفته شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه ایران هیچ نقشی در بحران یمن ندارد، گفت: این بحران با تجاوز سعودی‌ها آغاز شد و همچنان به کمک تسلیحات فرانسوی و برخی دیگر از کشورهای فرامنطقه‌ای ادامه دارد و این امر باعث کشته، مجروح شدن و آواره شدن صدها هزار یمنی شده است از دیگر سو در پی این تجاوز تمامی ساختارهای اولیه در یمن ویران شده و مردم این منطقه با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

بهرام قاسمی افزود: مقامات برخی از کشورها هنگامی که نمی‌توانند پاسخگوی افکار عمومی و نخبگان جامعه خود در چرایی صدور انبوهی از تسلیحات مدرن به کشورهای متجاوز در منطقه باشند به فرافکنی پرداخته و دیگران را در ایجاد بحران‌ها در منطقه متهم می‌کنند. آنها به جای پاسخگویی و شفاف سخن گفتن، پیرامون چرایی صدور تسلیحات و ارائه دیگر کمک‌ها به متجاوزین از جمله عربستان از شیوه فرار به جلو استفاده می‌کنند و دیگران را در این زمینه متهم می‌کنند.

وی ادامه داد: ایران بارها مواضع خود را پیرامون کشور یمن و بحرانی که متجاوزان در آن به وجود آورده‌اند اعلام کرده است. ایران هیچگونه سلاحی در یمن ندارد و همگان می‌دانند که یمن در محاصره کامل متجاوزان قرار دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: ما به مقامات این کشورها توصیه می‌کنیم به جای این گفتار ناصحیح و برداشت‌های نادرست و غلط از اوضاع منطقه با پیروی از یک واقع‌بینی و درک درست از واقعیت‌های موجود در منطقه در مسیر کمک به پایان تجاوز و بازگشت آرامش، ثبات و امنیت در منطقه قدم بردارند و متجاوزان را از تجاوزهای سبعانه خود باز دارند.

بهرام قاسمی ادامه داد: این مقامات باید از تاریخ و حوادث گذشته منطقه درس بگیرند و بر اساس این عبرت‌ها و تجربیات اقدام به اتخاذ موضع و رفتار در مورد مسائل منطقه کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ژان ایو لودریان، وزیرامورخارجه فرانسه روز سه‌شنبه در کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه در پاسخ به این سوال که چرا پاریس به فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات متحده عربی با توجه به جنگ یمن پایان نمی دهد، از جواب دادن طفره رفت و گفت: ایران نیز تسلیحات زیادی در یمن دارد.

لودریان با بیان اینکه اولویت یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران یمن است، مدعی شد: من به معنای واقعی نگران وضعیت یمن هستم.

وی در ادامه با تکرار ادعایش مبنی بر وجود سلاح‌های ایرانی در یمن گفت: این یک جنگ بیهوده است. این واقعیت دارد که تسلیحات سعودی در این کشور هستند اما آیا باور می کنید که تسلیحات ایرانی نیز در آنجا وجود داشته باشد؟ بله، به میزان زیادی است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین