کد خبر: ۵۱۲۷۲۱
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴

کنترل ارتش سوریه بر بیش از نیمی از مساحت غوطه‌شرقی/اخباری از موافقت دو گروه شورشی با خروج

براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان این کشور و منابع موثق، ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمانشان بیش از نیمی از مساحتی که مخالفان مسلح در غوطه شرقی بر آن مسلط بودند را پس گرفته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
منابع موثق در غوطه شرقی اعلام کردند، نیروهای ارتش سوریه بر بیش از نیمی از مساحت غوطه‌ شرقی تسلط یافته‌ و به شهرک مسرابا، دیرا و اداره المرکبات رسیده‌اند.

یک منبع گفت: توافق شده شورشیان "جیش الاسلام" به درعا و گروه "فیلق الرحمن" به منطقه تحت کنترل نیروهای "سپر فرات" عقب‌نشینی کنند.

ارتش سوریه توانست با پیشروی به سمت شهرک بیت سوی و مزارع اطرافش و منطقه العشاری و مزارع اطراف آن غوطه را به دو بخش تقسیم کند.

با این تقسیم بخش شمالی غوطه شرقی شامل شهرهای دوما، حرستا، مزارع الریحان و بخش جنوبی شامل شهرهای حموریه، اربین، کفربطنا و زملکا می‌شود. با تقسیم کردن منطقه به دو بخش شمالی و جنوبی دولت سوریه موفق شد اعمال فشار بر مخالفان مسلح را بیشتر کند.

ارتش سوریه تاکنون بر ۵۲ درصد از مناطق تحت کنترل مخالفان تسلط یافته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز عربی، منابع رسانه‌ای‌ گفته بودند، ارتش سوریه طی ۴۸ ساعت گذشته تجهیزات زیادی را به منطقه گسیل کرده بود.

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز در این باره اعلام کرد، نیروهای ارتش سوریه توانستند بعد از تسلط بر شهرک "بیت سوی" منطقه محاصره شده را به دو بخش تقسیم کرده و زمین‌های کشاورزی را تا اطراف محله‌های "دیرا و حموریه" محاصره کنند.

این درحالی است که به گفته این نهاد، حمایت هوایی ارتش روسیه نیز از عملیات زمینی و هوایی ارتش سوریه ادامه دارد.

نیروهای ارتش سوریه از بیش از دو هفته پیش عملیاتی را در غوطه شرقی که مملو از جمعیت است، آغاز کردند. آنها در تلاش برای تقسیم منطقه به دو بخش بودند تا مخالفان را متحمل بزرگترین شکست خود از سال ۲۰۱۶ کنند.

نیروهای سوریه روز چهارشنبه بعد از آغاز عملیات زمینی علیه شورشیان به شهرک "مسرابا" در غوطه شرقی رسیدند.

این در حالی است که براساس قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت یک آتش‌بس انسانی در این منطقه در جریان است اما داعش، النصره، القاعده و گروه‌های هم‌پیمان آنها شامل این آتش‌بس نمی‌شوند و ارتش سوریه به عملیات خود علیه این گروه‌ها ادامه می‌دهد.

روسیه نیز گفته است، این عملیات با بندهای قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت که از مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند،‌ مغایرتی ندارد.

ماریا زاخارووا،‌ سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه تاکید کرد: بند دوم این قطعنامه در این باره است که توقف درگیری‌ها شامل عملیات نظامی علیه گروه‌های تروریستی نظیر داعش، النصره، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین