کد خبر: ۵۱۲۷۵۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
تنظیم آیین‌نامه‌ای برای موضوع رجل سیاسی و مذهبی

کدخدایی با اشاره به موضوع بررسی صلاحیت‌ها: ممکن است اشتباهاتی رخ دهد، ما هم انسانیم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما حسب فرمان مقام معظم رهبری برای موضوع رجل سیاسی و مذهبی آیین نامه گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم و تنها یکی دو مورد باقی مانده است و ان‌شاء الله به زودی تقدیم مجلس خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
عباسعلی کدخدایی در نشست شورای عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و اظهار خرسندی از حضور در این نشست گفت: شورای نگهبان مانند هر نهاد دیگر در نظام جمهوری اسلامی ایران باید پاسخگوی عملکرد خود باشد و ما هر لحظه برای پاسخگویی آماده‌ایم و از آن ابایی نداریم و استثنایی برای خود قائل نیستیم.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی اظهار داشت: ما از انتقاد نه تنها ناراحت نمی‌شویم، بلکه خوشحال هم می‌شویم مخصوصاً اگر از سوی دانشجویان انقلابی و علاقه‌مند به نظام مطرح شود، استفاده هم خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به وجود چارچوب های قانونی برای نهادهای نظام گفت: قوای سه‌گانه و همه نهادهای فرادستی و فرودستی مکلف هستند در چارچوب قانون و مقررات حرکت کنند. اینکه هر کسی کار خود را بکند منجر به یک بلبشو و هرج و مرجی خواهد شد. در شورای نگهبان بحث اکثریت مطرح است. اکثریت یک راه اضطراری و میان‌بر است. چون به اتفاق آراء نمی‌توانیم برسیم ناگزیر به اکثریت اکتفا می‌کنیم. چیزی که در همه جوامع بشری است. ما در شورای نگهبان بحث‌های بسیاری داریم، همه ملاحظات دیده می‌شود اما محدود به یک سلسله قوانین و مقرراتیم و نهایتاً محکوم به یک رأی گیری هستیم.

کدخدایی در مورد موضوع بررسی صلاحیت‌ها گفت: در بحث صلاحیتی، قانون انتخابات شرایط و موانعی را گفته است. ما ناچاریم رفتار فرد را بررسی کنیم. ما چگونه می‌توانیم اعتقاد و التزام فرد را رصد کنیم. ممکن است اشتباهاتی هم رخ دهد ما هم مثل شما انسانیم.

وی با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری برای اصلاح قانون انتخابات افزود: در مجلس کمیسیونی در حال تلاش برای قانون انتخابات آبرومند هستند که نمایندگان وزارت کشور و ما هم به عنوان شورای نگهبان در آن حضور داشته و شرکت می‌کنیم و امیدواریم به زودی به سرانجام برسد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در مورد تعیین معیارهای رجل سیاسی گفت: ما حسب فرمان مقام معظم رهبری برای موضوع رجل سیاسی و مذهبی آیین نامه گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم و تنها یکی دو مورد باقی مانده است و ان شاء الله به زودی تمام خواهد شد و آن را به مجلس ابلاغ خواهیم کرد.

 سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از ثبت‌نام های بسیار زیاد و بی رویه در انتخابات‌های مختلف گفت: بخشی از این موضوع به باور جامعه برمی‌گردد. شما به دهه ۶۰ نگاه کنید چند نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کردند، نهایتاً ۴۰ یا ۵۰. یا در انتخابات مجلس ۴۰۰ - ۵۰۰ یا نهایتاً ۱۰۰۰ نفر ثبت نام می‌کردند. اما الان در انتخابات ریاست جمهوری بالای ۱۰۰۰ نفر و در انتخابات مجلس ۱۲ هزار نفر ثبت نام می‌کنند! در این زمینه باور اجتماعی به هم ریخته است و باید درست شود.

کدخدایی با اشاره به موانع موجود در سر راه اظهارنظرهای شورای نگهبان در مورد مصوبات، گفت: شورای نگهبان در چارچوب قانون اساسی و شرع می‌تواند اظهارنظر کند و ممکن است یک مصوبه‌ای را استمهال نموده و از دولت و مجلس برای بررسی بیشتر دعوت کند، اما نهایتاً باید بگوید خلاف شرع و قانون اساسی است یا نه.

وی اظهار داشت: در حوزه انتخابات ممکن است در ابتدا اسناد و اطلاعات درستی به دست ما نرسد. وقتی ۱۲ هزار نفر در یک فرصت ۵۰ روزه ثبت نام می‌کنند و هر پرونده هم حدود ۱۰۰ صفحه است و نتیجه هم باید در وقت مقرر اعلام شود، احتمال اشتباه وجود دارد چون یک کنش انسانی است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان یک هویت واحد دارد اما افراد، اسناد و مدارک عوض می‌شود و ما هم هر وقت به حجت برسیم باید نظر واقعی مان را اعلام کنیم. بله قبول دارم که اشتباهاتی رخ می دهد اما تلاش این است که به حداقل برسد.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر وجود ضعف‌هایی در بخش اطلاع رسانی شورای نگهبان هم گفت: چند ماهی است حوزه اطلاع‌رسانی ما بهتر شده است، اما قبول داریم که ضعف‌هایی وجود دارد. دلیلش هم این است که شورای نگهبان امکانات اجرایی زیادی ندارد. الان قوای سه گانه چندین خبرگزاری و نشریه دارند اما شورای نگهبان تا سالها حتی سایت و سخنگو هم نداشت.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
1
0
آفرین به سخنگوی منطقی شورای محترم نگهبان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
1
اشتباهات شما فاجعه بدنبال دارد
بام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
0
اشتباه پراشتباهی بیا من به شما بگم خبرنگار چراهیچ کس پیگیرنیست گه تلفن بانگ ملی وعابربانک ملی برای موحوذی گرفتن کارمزد برمیداره.....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین