کد خبر: ۵۱۲۹۶۸
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷

در نوروز از رستوران‌ها شکایت داشتید، با ۱۹۰ تماس بگیرید/ جزییات نظارت بهداشتی از مراکز اقامتی

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت جزییات فعالیت نیروهای بهداشت محیط را در تعطیلات نوروز اعلام کرد وگفت: اولویت ما بازدید از هتل‌ها، متل‌ها، پانسیون‌ها، رستوران‌ها و مساجد، رستوران‌ها و پمپ بنزین‌های بین راهی است.
آفتاب‌‌نیوز :
محسن فرهادی درباره برنامه معاونت بهداشت وزارت بهداشت برای نظارت بر اماکن و غذا فروشی‌ها در تعطیلات نوروز، گفت: برنامه‌های نوروزی بهداشت محیط و نظارت بر اماکن و رستوران‌ها از پانزدهم اسفندماه آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ادامه دارد. مهم‌ترین هدف مرکز بهداشت محیط، حفظ و ارتقای سلامت شهروندان به ویژه مسافران نوروزی است. نوع عملکرد، نظارت و کنترل‌های ما بر مراکز و اماکن عمومی متفاوت است؛ یعنی اولین اولویت ما بازدید از هتل‌ها، متل‌ها، پانسیون‌ها، رستوران‌ها و مساجد، رستوران‌ها و پمپ بنزین‌های بین راهی است.

وی ادامه داد: نیروهای بهداشت محیط از ابتدا تا پانزدهم اسفندماه نسبت به هماهنگی های برون بخشی اقدام کرده‌اند؛ چون در فعالیت‌های نوروزی به همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تعزیرات حکومتی، قوه قضاییه و اتاق اصناف نیاز است و در این زمینه تمامی ارگان‌ها، برنامه‌های اجرایی خود را نوشته و از ۱۵ اسفندماه وارد مرحله عملیاتی شده‌اند.

فرهادی همچنین اضافه کرد: فعالیت نیروهای بهداشت محیط از هشت صبح تا ساعت ۲۰ به صورت ثابت و از همین ساعت تا هشت صبح به صورت کشیک‌های آنکال اجرا می‌شود. شماره تلفن ۱۹۰ به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به شکایات مردم است. تیم‌های بازرسی به صورت ثابت و سیار آماده فعالیت هستند. در هر ستاد دانشگاهی کشیک ثابت خواهیم داشت و کشیک های سیار نیز به صورت دونفره به بازرسی، ارزیابی و رسیدگی به شکایات در زمینه عملیاتی اقدام می‌کنند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به اولویت نظارت‌های برنامه‌های ویژه نوروز اشاره کرد و گفت: هر چه به پایان سال نزدیک می شویم کنترل بر آرایشگاههای مردانه و زنانه، شیرینی فروشی‌ها و شیرینی پزی‌ها افزایش پیدا کرده‌است. بعداز تحویل سال ۹۷ نیز نظارت بر مراکز مسافرپذیر و در روز طبیعت بر بهداشت محیط تفرجگاه‌ها، سواحل و پارک ‌ها تاکید می‌شود.

وی افزود: بازرسان بهداشت محیط برای نظارت بر رستوران‌ها و کنترل بهداشت محیط، از دستگاههای پرتابل سنجش برای کنترل دما، کنترل میزان اسید و باز، کنترل نمک و بار میکروبی آب و غذا استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود مداخله همکاران ما از سال‌های قبل بیشتر بوده و کنترل‌ها افزایش پیدا کند تا برنامه هایی که در قالب طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت مورد تاکید است، با هدف ارتقای بهداشت عمومی شهروندان به کار گرفته شود. در استان تهران از توان دفاتر خدمات سلامت بخش خصوصی استفاده می‌کنیم. در مناطقی از این استان که از پوشش ضعیف‌تری برخوردار است، از بازوی بخش خصوصی در راستای نظارت های بهداشتی نوروزی بهره می‌گیریم.

فرهادی همچنین گفت: ۱۲۴۰ تیم عملیاتی و نظارتی در راستای اقدامات نوروزی مرکز بهداشت محیط در ایام نوروز بسیج می‌شوند که روزانه ۸۲۰ تیم دونفره از هشت صبح تا هشت شب فعالیت می‌کنند. ۴۲۰ تیم نیز در مراکز بهداشت شهرستان‌ها و معاونت بهداشتی دانشگاهی مستقر شده و به صورت کشیک روزانه و ثابت فعال خواهند بود. تیم‌های عملیاتی بهداشت محیط با یونیفرم بهداشت و آرم ۱۹۰ دارند. خودروهای بازرسان نیز پژوپارس و سمند سفیدرنگ با آرم ۱۹۰ خواهد بود.

وی درخصوص کنترل‌های بین راهی نیز توضیح داد و گفت: در زمینه کنترل بر اماکن و رستوران‌های بین راهی چهار نکته از اهمیت بیشتری برخوردار است. اول بهداشت فردی است؛ یعنی افرادی که در رستوران‌ها و اماکن بین راهی فعالیت دارند، در درجه اول باید بهداشت فردی خود را رعایت کنند. محور بعدی رعایت بهداشت مواد غذایی، نگهداری و شست و شوی آنها است. محور سوم بهداشت تجهیزات و ظروف رستوران‌ها و محور چهارم مورد تاکید بر اماکن بین راهی بهداشت سازه و ساختمان محل رستوران ها و امکان بین راهی است. برای نظارت گسترده‌تر نیز تیم‌های عملیاتی بسیج شده و درحالت آماده باش هستند. علاوه بر آن از حداکثر توان پرسنلی خود بهره گرفته‌ایم؛ چون تیم‌ها به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کنند، انتظار می‌رود این پوشش کافی باشد. از طرف دیگر استفاده از پتانسیل بخش خصوصی نیز کمک خوبی در این زمینه خواهد بود. در ایام نوروز مراکز و تفرجگاه‌هایی که بیشترین بازدید را دارند، مورد تاکید خواهند بود.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین