کد خبر: ۵۱۳۰۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸

واشنگتن پست: سیسی جز با مرگ یا انتفاضه یا کودتا پستش را رها نمی‌کند

روزنامه واشنگتن پست نوشت که رئیس جمهوری مصر ارتش این کشور را خشمگین کرده است و جز در صورت مرگ یا انتفاضه یا کودتا پستش را رها نخواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: با نزدیک شدن مصر به انتخابات ریاست‌جمهوری که اواخر ماه میلادی جاری برگزار می‌شود، مصری‌ها خیلی مشغول انتخابات نیستند چراکه نتایجش برای همگان آشکار است و تمامی مردم می‌دانند که عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور کنونی که هیچ رقیبی ندارد در انتخابات پیروز می‌شود.

به گفته مایکل وحید حنا، که این مقاله را برای روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است، بعد از کنار کشیدن نامزدها و افزایش پیگردهای قضایی و بازداشت‌ها ترس و نگرانی مردم را فراگرفته است.

وی می‌گوید: مبارزه واقعی به خاطر سرنوشت مصر بعد از انتخابات آغاز خواهد شد طوری که نظام مصر برای اصلاح قانون اساسی و تمدید دوره ریاست‌جمهوری تلاش خواهد کرد. این احتمالا فرصت مهمی برای فعالان سیاسی مصری و جامعه مدنی جهت ایجاد ائتلاف‌ها و آغاز روندی طولانی‌تر جهت تحکیم پایه‌های بازپس‌گیری سیاستی است که غیرنظامیان در صدر آن هستند.

حنا در این مقاله می‌گوید: کسانی که صحبت کردن علنی علیه رقابت انتخابات صوری و فضایی که در آن سرکوب درحال افزایش است را انتخاب کردند با عواقب وخیمی مواجه شدند که از جمله آن بازداشت و متهم شدن است.

مقامات مصری از آغاز می‌خواستند انتخابات شفاف با رقبای مختلف را برگزار کنند و قبل از آغاز رسمی روند انتخابات نهاد امنیتی مصر با تعدادی از شخصیت‌ها برای مشخص کردن میزان توجهشان به عملکرد نقش نامزد نمادین ارتباط برقرار کرد اما نظام ثابت کرد که حتی از احتمال وجود مخالفان یا نظرات مخالف نگران است.

در لحظه آخر موسی مصطفی موسی، رئیس حزب الغد وارد رقابت انتخاباتی شد اما تا چند وقت پیش از این حساب کاربری‌اش در فیس‌بوک به حمایت از انتخاب مجدد سیسی مزین شده بود.

حنا معتقد است که این روش انتخابات منعکس کننده درس‌هایی است که نظام سیسی و هم‌پیمانانش از رخدادهایی که سال ۲۰۱۱ به سرنگونی نظام حسنی مبارک منجر شد، گرفته‌اند.

در مراحل اخیر نظام مبارک نهادهای دولتی و امنیتی بار اختلافات در نظرات و مخالفان را تحمل کردند.

نظام مبارک معتقد بود که این نسخه از روند سیاسی به مثابه سوپاپ امنیتی برای شرکت دادن مخالفان بدون آزادی روند سیاسی است اما این فضا فعالیت سیاسی را افزایش داده و پایگاهی را برای ائتلاف‌های سیاسی جدید ایجاد کرد که در نهایت به جنبش‌های سیاسی و اجتماعی منجر شد که انتفاضه ژانویه ۲۰۱۱ را رهبری کردند.

حنا معتقد است که نظام سیاسی با درایت و دوراندیشی مانع تکرار چنین حادثه‌ای می‌شود. دولت در مقابل برای از بین بردن هرگونه فعالیت مخالف احتمالی قبل از اینکه به یک تهدید روزافزون تبدیل شود، تلاش کرد.

وی می‌گوید که این سیاست در داخل نظام همچنان ادامه دارد. درحالی که سیسی سیطره بر نهاد امنیتی را حفظ کرده و همچنان از تأیید گسترده در داخل ارتش برخوردار است اما عملیات روزافزون وی برای تحکیم حکومتش برنده‌ها و بازنده‌های واضحی را در داخل ارتش به وجود آورده است.

حنا تأکید می‌کند که مکانیزم فعالیت مکانیزم داخلی نهاد امنیتی تا حد زیادی در ابهام باقی مانده و همین نبود شفافیت وجود رقابت‌ها و دودستگی‌های داخلی را فاش می‌کند. تحولات اخیر از جمله برکناری مسؤولان نظامی و اطلاعاتی ارشد نشان می‌دهد که تنش‌های داخلی وجود دارد.

رقابت ناکام انتخاباتی میان احمد شفیق و سامی عنان، از نظامیان ارشد سابق تنش‌های داخلی در نهاد امنیتی را فاش کرد. حنا می‌گوید که همگان در داخل ارتش از این مساله خرسند نیستند.

مذاکرات میان مسؤولان نظامی سابق نشان می‌دهند که تصمیم سیاسی برای تحویل جزایر تیران و صنافیر به عربستان موجب خشم و نفرت بخش‌های این نهاد شده است.

حنا معتقد است که نبود نظام سیاسی که غیرنظامیان رهبری آن را برعهده داشته باشند تنها به این معناست که سیاست‌های مهم کشور اکنون در دست نظام و نهادهایش است.

چنین فضایی در مصر راه را برای مشروعیت بخشی مناسب به سیسی هموار نمی‌کند. این یک مانع است که باید قبل از اصلاح قانون اساسی برداشته شود. نمایندگان پارلمان و هم‌پیمانان نظام پیشنهاد اصلاح قانون اساسی را داده‌اند تا ویژگی رسمی به حکومت مطلق در مصر را اضافه کنند.

حنا می‌گوید: جدال درباره اصلاحات قانون اساسی همچنین می‌تواند تنها فرصت برای تنظیم مخالفان داخل و خارج در قبال تلاش‌های سیاسی برای انحصار قدرت باشد. همانطور که تلاش مبارک برای به ارث گذاشتن قدرت به خشم عمومی و در نهایت برکناری‌اش منجر شد تلاش‌های سیاسی برای تثبیت قدرتش احتمالا خشم مخالفان را برخواهد انگیخت. در هر حال انتقال سیاسی جز از طریق مرگ یا کودتا یا انتفاضه رخ نخواهد کرد.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین