کد خبر: ۵۱۳۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱

توصیه‌های محیط زیستی برای خانه‌تکانی

با توجه به کمبود شدید منابع آب، کم‌بارشی‌های پاییز و زمستان امسال و خشکسالی‌های گسترده مصرف آب در آخرین ماه سال به منظور خانه‌تکانی به یکی از مهمترین دغدغه‌های محیط زیست تبدیل شده است. برای همین هم طی روزهای گذشته علاوه بر مسئولان تعدادی از فعالان محیط زیست نیز انتقادات و پیشنهاداتی در این زمینه داشتند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد درویش - فعال حوزه محیط زیست و مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست - از جمله دغدغه‌مندان این حوزه بود که نسبت به یکی بودن آب شرب با آبی که برای مصارف بهداشتی است، انتقاد کرد و به ایسنا گفت: در مورد خانه‌تکانی در کشور متاسفانه یک مشکل جدی وجود دارد چراکه آب مورد نیاز برای شرب و مصارف بهداشتی جدا نیست. در نتیجه مجبوریم برای شست‌وشو از آب تصفیه‌شده و سالم شرب استفاده کنیم. در هیچ کشوری چنین کاری رایج نیست و همه جا آب شرب و بهداشتی جداست.

وی همچنین تاکید کرد: اگر دولت این دو نوع مصرف را جدا می‌کرد، طبیعتا قیمت آب شرب افزایش پیدا می‌کرد و مردم خودشان حواسشان جمع بود که برای شست‌وشو، خانه‌تکانی، استحمام و شستن ماشین از آب شرب استفاده نکنند چون استفاده از آب شرب برای این مصارف اصلا صرفه اقتصادی برای شهروندان نداشت.

افزون بر این محمد رحمانی - عضو کمپین خانه تکانی و مدیریت مصرف آب در گفت‌وگو با ایسنا - راهکارهایی برای کاهش مصرف آب هنگام خانه‌تکانی ارائه داد و گفت: قبل از اقدام به شست وشوی هر چیزی از خود بپرسید که آیا شستن آن وسیله واقعا ضروری است یا از روی عادت این کار را انجام می‌دهید همچنین برای شست وشوهای ضروری برنامه داشته باشید و اقلام هم جنس را در کنار هم بشویید تا میزان آب مصرفی کمتر شود.

به گفته وی استفاده از آب به عنوان جارو برای تمیز کردن بالکن یا حیاط ، کار بسیار غلطی است که گاهی اوقات موقع خانه تکانی‌ها دیده می‌شود. در شرایطی که در کشور با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنیم هدر دادن آب به این شکل بسیار ناپسند است.

همچنین خسرو ارتقایی-مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران- درباره میزان مصرف آب در روزهای باقی‌مانده از سال گفت: با توجه به اینکه کشور در بحران آبی به سر می‌برد انتظار می‌رود که مردم برای خانه‌تکانی نسبت به مصرف آب دقت داشته باشند.

وی با بیان اینکه میزان مصرف آب در ایران ۷۰ درصد بالاتر از سایر کشورها است، تاکید کرد : بهتر است که مردم برای شستن فرش از کارگاه‌های فرش‌شویی استفاده کنند چراکه این کارگاه‌ها اغلب از آب چاه برای شست‌وشو استفاده می‌کنند.

در همین زمینه علیرضا جزء‌قاسمی-مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان- نیز با اشاره به اینکه در چند ساعت مانده به تحویل سال نو به دلیل مصرف هم‌زمان مشترکان افت فشار شدید آب ایجاد می‌شود، گفت: در روزهای پایانی سال با توجه به افزایش میزان مصرف مشترکین به میزان ۳۰ درصد، با مشکل افت فشار و حتی با قطعی آب در طبقات بالاتر مواجه خواهیم شد که این امر موجب نارضایتی مشترکان می‌شود.

حسین عبیری گلپایگانی- یک فعال حوزه محیط زیست- در گفت‌وگو با ایسنا، به منظور کاهش مصرف آب در ایام خانه‌تکانی پیشنهاداتی را ارائه داد و با اشاره به اینکه عید نوروز در راه است و ما ایرانیان طبق یک سنت قدیمی هر ساله در اسفند ماه، با خانه‌تکانی به استقبال سال نو می‌رویم، اظهار کرد: کاهش مصرف آب یکی از دغدغه‌های اساسی محیط زیست در ایام خانه‌تکانی است چون هر ساله شاهد افزایش مصرف آب در نیمه دوم اسفندماه هستیم.

وی با بیان اینکه در روزهای پایانی سال در بعضی از نقاط کشور با قطعی آب شهری و روستایی مواجه هستیم و علت آن استفاده بیش از حد برخی هموطنان از آب شهری است، گفت: نباید فراموش کنیم که کشور ما طی چندین سال گذشته با شرایط حاد خشکسالی مواجه بوده و تغییرات اقلیم ناشی از خشکسالی، منابع طبیعی و محیط زیست کشور ما را به نابودی کشانده است. روشن است که در چنین شرایطی صرفه‌جویی در مصرف آب از سوی شهروندان ایرانی می‌تواند کمک شایانی به بقیه هموطنانی کند که از آب شرب بهداشتی محروم هستند.

این فعال حوزه محیط زیست ضمن اشاره به صرف هزینه‌های هنگفت برای دستیابی تهران به آب سالم تصریح کرد: برای تامین آب شهر بزرگی مثل تهران از سد طالقان و سد لار استفاده و سالانه میلیاردها تومان برای این کار هزینه‌ می‌شود بنابراین هنگام خانه‌تکانی و حتی در طول ایام سال ما باید مواظب مصرف بهینه آب باشیم. هرچند که یکی بودن آب شرب و آب برای مصارف بهداشتی هزینه بسیاری به کشور تحمیل می‌کند چون شهروندان برای شست‌وشوی فرش، پرده و ماشین از آب تصفیه‌شده سالم استفاده می‌کنند.

عبیری گلپایگانی تاکید کرد: درچنین شرایطی توصیه‌ می‌شود که شهروندان از شست‌وشوی وسایل بزرگ مثل فرش‌ها در منزل خودداری کنند و این اقلام را به مراکز قالیشویی بسپارند همچنین خودداری از شست و شوی وسواس‌گونه و شستن وسایلی که در طول سال از آنها استفاده نشده و تمیز هستند از دیگر توصیه‌های ما به شهروندان است تا حد امکان مصرف آب به حداقل برسد.

وی همچنین خانه‌تکانی را فرصت مناسبی برای تعمیر لوله‌های آب، شیرها به منظور جلوگیری از چکه کردن سرشیرها و نشت آب دانست و گفت: از شهروندان تقاضا می‌کنم برای تمیز کردن راهروها و پارکینگ به جای استفاده از آب فراوان از جارو استفاده کنند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین