کد خبر: ۵۱۳۴۱۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۳
صدور ده فقره حکم متهمان ناآرامی‌های دی‌ماه و 33 فقره کیفرخواست در پرونده حقوق‌های نجومی

قاضی کهریزک در زندان/کیفرخواست علیه سردار رویانیان/آزادی مهدی جهانگیری/صرفاً 3 نفر در بازداشتگاه فوت کردند/محکومیت یک جاسوس و محکومیت یک کارگزار سابق دولتی

دادستان تهران از صدور کیفرخواست علیه قاضی پرونده کهریزک خبر داد و گفت: هم‌اکنون وی در زندان به سر می‌برد. وی هم‌چنین از صدور 12 فقره کیفرخواست در پرونده‌های متهمان ارزی اخیر خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
جعفری دولت‌آبادی در سی‌امین جلسه شورای معاونان دادسرای تهران از صدور کیفرخواست علیه علی‌اکبر حیدری‌فرد قاضی پرونده کهریزک با شش عنوان اتهامی خبر داد و با اشاره به این که این دومین پرونده مفتوح برای نامبرده است، افزود: کیفرخواستی که در پرونده اول وی صادر شده بود، منتهی به صدر حکم محکومیت گردیده است و هم‌اکنون وی در زندان به سر می‌برد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی در خصوص پرونده سردار رویانیان با سه عنوان اتهامی، با اذعان به طولانی شدن زمان رسیگی به این پرونده، این اطاله را ناشی از ضرورت حسابرسی و کارشناسی اقدامات مالی در پرونده اعلام نمود. وی هم‌چنین از صدور 12 فقره کیفرخواست در پرونده‌های متهمان ارزی اخیر خبر داد.

پلیس با اقدامات ساختارشکنانه مقابله نماید

صدور کیفرخواست علیه حیدری‌فرد و سردار رویانیان/آزادی مهدی جهانگیری/صرفاً 3 نفر در بازداشتگاه فوت کردنددادستان تهران با اشاره به تجمع روز پنجشنبه (17 /12 /1396) عده‌ای از زنان مقابل وزارت کار به مناسبت روز جهانی زن که با دادن شعارهای ساختارشکنانه و بعضاً کشف حجاب همراه بود، در بیان اقدامات پلیس و دادسرای تهران در این راستا اظهار داشت: پلیس با اخذ دستور قضایی تعدادی از تجمع‌کنندگان را دستگیر کرد که تعدادی از آنان آزاد و برخی از آن‌ها نیز بازداشت شدند که تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت؛ چرا که تشکیل تجمعات در معابر باید با اخذ مجوز قبلی و نباید با اقدامات ساختارشکنانه توأم باشد و پلیس مکلف است با اقدامات ساختارشکنانه مقابله نماید.

وی ضمن تکذیب تحقیق از افراد کم سن و سال در پرونده جشن شهرداری تهران افزود: از برخی اعضای شورای شهر تهران انتظار می‌رود به جای حمایت از اقدامات ساختارشکنانه در این مراسم، بر عملکرد شهردار تهران بیشتر نظارت نمایند.

انتقاد از اظهارات نماینده مجلس

وی با انتقاد از اظهارات اخیر یک نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص فوت یکی از اغتشاشگران خیابان پاسداران، ضمن رد این ادعا، اظهار داشت: این نماینده مجلس اعتراض کرده که چرا برخی افراد در زندان فوت می‌کنند! از این حرف تعجب می‌کنم؛ چرا که تاکنون صرفاً سه نفر شامل سینا قنبری، کاووس سیدامامی و یک نفر در بازداشتگاه پلیس اراک فوت نموده‌اند که مسؤولان در هر سه مورد توضیح کافی داده‌اند.

دادستان تهران اظهارات این نماینده را مربوط به فردی به نام راجی که در حادثه خیابان پاسداران فوت کرده دانست و اظهار داشت: این که راجی در زندان یا حین بازجویی کشته شده کذب است. نامبرده روز اول حادثه یعنی اول اسفند 1396 در بیمارستان فوت گردید و دادستانی در جلسه شورای امنیت کشور (1 /12 /1396) در این زمینه اطلاع‌رسانی نموده است.

وی با اعلام این‌که «تا ده روز پس از فوت راجی، هویت متوفی مشخص نبود و سرپرست دادسرای جنایی پس از مشخص شدن هویت متوفی، طی تماس تلفنی با همسر وی در این خصوص اطلاع‌رسانی نمود»، افزود: در اوایل اسفندماه به معاون اول قوه قضاییه هم اطلاع‌رسانی شد که یک نفر در درگیری‌ها فوت شده است که در اظهارات سخنگوی قوه قضاییه انعکاس یافته است (6 /12 /1396)؛ اما به رغم این همه شواهد بر این که فوت نامبرده در بیمارستان بوده، این نماینده با اظهار این که محمد راجی که یکی از افراد بازداشت شده بود و خبر فوتش از زندان می‌رسد، اذهان عمومی را مشوش می‌نماید؛ این در حالی است که فرد متوفی اساساً تحویل زندان نشده بود و نام وی در فهرست مکتوب دستگیرشدگان که شب اول برای اینجانب ارسال گردید، درج نشده بود.

وی با توصیه به نمایندگان و مسوولان اجرایی دائر بر این‌که پیش از هر اظهاری موضوع را بررسی کنند تا مصداق کذب و خلاف واقع نباشد، افزود: رعایت این مهم به ویژه در مواردی مانند موضوع فوت فرد اخیرالذکر که تضعیف مسوولان قضایی و انتظامی را در پی دارد، ضروری است.

صدور ده فقره حکم متهمان آشوب‌های دی‌ماه

جعفری دولت‌آبادی در خصوص پرونده متهمان حوادث دی‌ماه، با اشاره به صدور 150 فقره کیفرخواست، از صدور ده فقره حکم محکومیت از سوی شعب دادگاه انقلاب اسلامی تهران خبر داد و در خصوص میزان مجازات‌های مورد حکم و وضعیت دیگر متهمان آشوب‌ها اظهار داشت: مدت حبس‌های تعیین شده یک تا پنج سال است و سایر پرونده‌ها در محاکم انقلاب اسلامی یا محاکم عمومی تهران تحت رسیدگی است.

صدور 33 فقره کیفرخواست در پرونده حقوق‌های نجومی

وی از صدور 10 فقره دادنامه بر اساس کیفرخواست‌های صادره از سوی دادسرای کارکنان دولت در پرونده حقوق‌های نجومی خبر داد و با اشاره به تعداد کیفرخواست‌های صادره در این موضوع شامل 33 فقره، افزود: احکام صادره از سوی محاکم کیفری تهران در پرونده حقوق‌های نجومی اکثراً متضمن مجازات حبس و رد مال بوده و بعضاً جزای نقدی مقرر شده است.

محکومیت یک جاسوس و محکومیت یک کارگزار سابق دولتی

وی در خصوص محکومیت یک جاسوس سرویس اطلاعاتی انگلستان به شش سال حبس، اظهار داشت: این فرد که دارای تابعیت ایرانی - انگلیسی است، پرونده مفتوح دیگری مرتبط با یکی از بانک‌های خصوصی دارد که در جریان رسیدگی است.

دادستان تهران هم‌چنین از محکومیت یکی از مسوولان سابق وزارت جهاد کشاورزی به هشت سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی خبر داد.

وی اعلام کرد: تحقیقات در پرونده مهدی جهانگیری ادامه دارد و نامبرده هفته گذشته با تودیع وثیقه آزاد شده است.

برخورد با ناامنی و ایجاد مزاحمت برای مردم در چهارشنبه آخر سال

وی از سرپرستان نواحی دادسرای تهران خواست روز سه‌شنبه هفته جاری، در برگزاری کشیک فعال در دادسرا نظارت نمایند و افزود: با توجه به آشوب‌های اخیر، در تمام نواحی عمومی دادسرا تعدادی از قضات در وقت کشیک حضور داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: در این روز با هرگونه ناامنی در معابر و ایجاد مزاحمت برای مردم برخورد خواهد شد.

ارزیابی سال 1396 به عنوان سالی پر حادثه

جعفری دولت‌آبادی سال 1396 را از نظر مسائل اقتصادی اجتماعی و اعتراضات، سالی سخت و پر حادثه ارزیابی نمود و با اشاره به برگزاری تجمعات اعتراضی در کشور، اظهار داشت: مشکلات مرتبط با بانک‌ها، موسسات پولی و اعتباری، مشکلات صندوق‌های بازنشستگی، آشوب‌های دی‌ماه و بهمن‌ماه، موجب گردید سال جاری پرفراز و نشیب باشد.

وی افزود: در سال 1396 در حوزه اجتماعی مسائلی چون کشف حجاب و برخی اقدامات ساختارشکنانه رخ داد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی سابقه نداشته است. هم‌چنین در سال 1396 با حوادث تلخی مانند حادثه غرق شدن کشتی سانچی و سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج و بلایای طبیعی مثل زلزله غرب کشور مواجه بودیم.

وی تجربه دادستانی تهران در برخورد با مشکلات سال 1396 را موفق ارزیابی نمود و از جمله علل این موفقیت را هماهنگی میان دادسرا، پلیس و دستگاه‌های اجرایی دانست و به عنوان مثال به عملکرد پلیس و دادسرا در آشوب‌های دو ماه اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: پلیس در آشوب‌های دی‌ماه ظرف دو تا سه روز بر اوضاع مسلط شد و آشوب خیابان پاسداران نیز ظرف چند ساعت توسط پلیس مهار شد.

سرمایه‌گذاری دشمن در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی

دادستان تهران با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاری دشمن در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی، افزود: دشمن فهمیده است که جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاعی قوی و مقاوم است و لذا در پی بحرانی جلوه دادن اوضاع اجتماعی و اقتصادی کشور است و سرپرستان دادسراها باید در این زمینه هوشیار باشند.  

وی توجه دشمن به حوزه اجتماعی و از جمله عفاف و حجاب را با هدف خاموش کردن نور اسلام در ایران ارزیابی نمود و با اشاره به آیه 8 از سوره صف که می‌فرماید: «یریدون لیطفئوا نورالله بافواههم والله متم نوره و لو کره الکافرون» اظهار داشت: دشمنان انقلاب اسلامی به خیال خود می‌خواهند نور اسلام را در ایران خاموش کنند، اما هرگز موفق نخواهند شد.

لزوم ارتباط متقابل میان مسوولان، ناجا و دادستانی تهران

وی از معاونان دادسرا خواست با تشکیل جلسات متقابل میان فرماندهان پلیس و قضات در نواحی، مشکلات کنونی را برطرف کنند؛ و افزود: در آموزش و دادن تعلیمات لازم به ضابطین اقدام نمایید، به نحو منظم و نوبه‌ای از مراکز انتظامی و بازداشتگاه‌ها بازدید کنید، در اجرای طرح‌های انتظامی از پلیس بخواهید با اطلاع قبلی اقدام نموده و در برخی طرح‌ها نیز حضور یابید تا نحوه عملکرد و اقدامات پلیس در اجرای طرح‌ها را شاهد باشید؛ زیرا اجرای مناسب و هماهنگ این طرح‌ها می‌تواند در مهار جرم و بالا بردن هزینه آن تاثیرگذار باشد.

جعفری دولت‌آبادی سرپرستان نواحی را از ارسال اصل پرونده‌ها به دوایر آگاهی پلیس تهران به منظور انجام تحقیقات و اجرای دستورات قضایی منع نمود و در خصوص نحوه صدور دستورات قضایی اظهار داشت: با توجه به ضرورت دسترسی قاضی به پرونده و پیگیری خانواده زندانی در مواردی چون تودیع وثیقه، از ارسال اصل پرونده به دوایر آگاهی خودداری شود و در صورت نیاز به ارسال، صرفاً بدل مفید مشتمل بر اوراق ضروری ارسال شود.

وی از معاونان خود خواست ضمن نظارت بر بازداشتگاه‌های پلیس، مراقبت نمایند که متهمان فراتر از موعد قانونی در بازداشتگاه‌ها باقی نمانند.

منبع: خبرگزاری ایسنا


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
0
3
حالا اون گروهی که هنگام.ورود وزیر امور خارجه فرانسه در فرودگاه تجمع اعتراض آمیز داشتن مجوز تجمع داشتن؟
حسن
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
0
0
آفتاب جان چرا اعداد انگلیسی در گزارش فارسی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
0
0
چقدر شفاف بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
0
1
يعني همه مشكل داشته و شايد هم دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
0
1
چند نفر دیگه باید بمیرن تا شما کمتر طلب کار باشی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
0
1
چه راحت «صرفا سه نفر در بازداشتگاه فوت کردند!». !
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین