کد خبر: ۵۱۳۴۴۸
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۲
ماموریتی برای لمس خورشید؛

دورخیز "پارکر" برای اولین نزدیکی بشر به یک ستاره

کاوشگر خورشیدی "پارکر" اولین کاوشگری است که به یک ستاره نزدیک می‌شود و طبق گفته ناسا در ماه ژوئیه پرتاب خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
"آژانس فضایی آمریکا" (NASA) سال آینده نخستین کاوشگر خورشیدی خود را روانه مدار خورشید خواهد کرد تا بخش‌هایی از رازهای سربه‌مهر این ستاره را افشا کند.

در حالی که این کاوشگر در ابتدا "Solar Probe Plus" نام گرفته بود، اکنون با نام "کاوشگر خورشیدی پارکر" (Parker Solar Probe) و به افتخار "یوجین پارکر" Eugene Parker)) شناخته می‌شود.

"یوجین پارکر" دانشمند آمریکایی در رشته فیزیک نجومی است که حدود 60 سال قبل مقاله‌ای منتشر کرد و آنچه که معتقد بود ماده پرسرعت و مغناطیس ساطع‌شده از خورشید است را توصیف کرد.

سامانه ابداعی ناسا به اندازه یک خودروی کوچک است که 7 بار از کنار سیاره زهره عبور خواهد کرد و طی یک سفر هفت ساله با استفاده از گرانش این سیاره، خود را به خورشید نزدیک‌ خواهد کرد.

این کاوشگر سپس از میان جو خورشید عبور خواهد کرد و به فاصله 6.27 میلیون کیلومتری سطح این ستاره درخشان خواهد رسید و هفت برابر بیش از فضاپیماهای پیشین به آن نزدیک خواهد شد.

در حالی که این فضاپیما با سرعت 700 هزار کیلومتر در ساعت حول خورشید حرکت می‌کند، از محل تولد پرانرژی‌ترین ذرات خورشیدی و همچنین ناحیه‌ای عبور می‌کند که در آن، بادهای خورشیدی از سرعت‌ فروصوت (subsonic) به سرعت فراصوت (supersonic) می‌رسند.

این سامانه مجهز به چهار ابزار جهت تصویربرداری از بادهای خورشیدی و همچنین بررسی میدان‌های مغناطیسی، پلاسما و ذرات پرانرژی است.

با جمع‌کردن این تصاویر، دانشمندان امیدوارند دانش بیشتری درباره چگونگی حرکت انرژی و حرارت از میان جو خورشید به دست آورند. آن‌ها همچنین امیدوارند از این طریق به ماهیت آن‌چه بادهای خورشیدی را سرعت می‌بخشد، پی ببرند.

این امر می‌تواند سرنخ‌های حیاتی درباره ستاره‌های دیگر موجود در جهان، چگونگی گسترش حیات بر روی زمین، فضای خارج و همچنین چگونگی محافظت‌کردن از فناوری‌هایی مانند GPS و ماهواره‌ها در مقابل قدرت تخریب بادهای خورشیدی در اختیار دانشمندان بگذارد.

کاوشگر خورشیدی "پارکر" ماه ژوئیه امسال سوار بر موشک "Delta IV" متعلق به ناسا پرتاب خواهد شد.

بررسی بادهای خورشیدی یکی از ماموریت‌های این کاوشگر اعلام شده است. این بادها، جریان‌های ذرات زیراتمی هستند که از خورشید می‌گریزند و با چنان نیرویی با سرعت فراصوت حرکت می‌کنند که می‌توانند میلیاردها کیلومتر سفر کرده و بر سیاره زمین و سایر اجرام منظومه شمسی تاثیر بگذارند.

به طور مثال، در سال 2015، کاوشگر "ماون" (MAVEN) متعلق به ناسا دریافت، این بادها به آرامی اتم به اتم جو مریخ را دچار فرسایش می‌کنند.

زمانی که این بادها روی مریخ جریان پیدا می‌کنند، میدان الکتریکی تولید می‌کنند که این میدان به نوبه خود یون‌های گازی را از جو فوقانی سیاره سرخ به فضا گسیل می‌کند. بادهای خورشیدی همچنین ممکن است با میدان مغناطیسی زمین برخورد کنند و گرچه بخش اعظم آن‌ها به داخل فضا برمی‌گردد، ذرات باردارشان می‌توانند وارد زمین شوند.

این ذرات سپس جو فوقانی کره خاکی را حرارت می‌بخشند و موجب بروز  طوفان‌های ژئومغناطیسی  و ایجاد شفق‌های قطبی درخشان می‌شوند و در سیگنال‌های GPS مداخله می‌کنند.

ناسا اعلام کرد این هدف با وجود فناورهای جدید در حوزه مهندسی حرارتی ممکن شده است. این فناوری‌ها می‌توانند فضاپیما را حفظ کنند و دمای محموله آن‌ را در دمای نزدیک دمای اتاق نگه دارند، این امر به یُمن صفحه کامپوزیت کربنی 114 میلی‌متری بدنه کاوشگر جدید امکان‌پذیر است.

کاوشگر خورشیدی "پارکر" ناسا از هر شی دیگر ساخت انسان، به خورشید نزدیک‌تر خواهد شد.

کاوشگر خورشیدی "پارکر" ناسا یک سفر تاریخی را در تابستان 2018 آغاز خواهد کرد. در این سفر کاوشگر پارکر هفت برابر هر شی دیگر ساخت انسان در تاریخ بشر به سطح خورشید نزدیک‌تر خواهد شد.

کاوشگر خورشیدی پارکر، با سرعت 725هزار کیلومتر در ساعت تا فاصله حدود 6.5 میلیون کیلومتری(4 میلیون مایلی) به سطح خورشید نزدیک خواهد شد. ممکن است این فاصله تا خورشید زیاد به نظر برسد اما حتی در آن فاصله نیز فضاپیما با دمای 1700 درجه سانتیگراد روبرو خواهد بود.

این فضاپیما از سایت پرتاب "کندی" واقع در فلوریدا پرتاب خواهد شد. این کاوشگر از اتمسفر خورشید موسوم به "تاج خورشیدی corona " عبور می‌کند.

این کاوشگر یک محفظه که نمونه‌هایی از ذرات با انرژی بالا را جمع آوری می‌کند، به همراه خواهد داشت.

"آنته دولبو"(Anette Dolbow) مدیر ارشد این پروژه، محفظه مورد نظر را مقاوم‌ترین ابزار کوچک این کاوشگر می‌نامد.

این فضاپیما همچنین یک سیستم خنک‌کننده دارد که مانند رادیاتور عمل می‌کند و 5 لیتر آب تحت فشار خواهد داشت. این سیستم به این دلیل که ترکیبی از آب و الکترونیک در آن وجود دارد، همانند دیگر سیستم‌هایی که پیش از این در فضاپیما استفاده شده، نخواهد بود.

این ماموریت به دانشمندان کمک خواهد کرد تا به دلیل اینکه چرا جو خورشید گرم‌تر از سطح آن است، پی ببرند.

پاسخ این رازها به حیات در زمین مربوط می‌شود. اختلال در جو خورشید می‌تواند سبب خروج جرم از تاج خورشیدی شود که انفجار بزرگ گاز یونیزه شده نام دارد و همچنین خروج شعله‌های خورشیدی که منجر به تابش می‌شوند را به همراه داشته باشد.

هنگامی که جرم خارج شده از تاج خورشیدی با مگنتوسفر زمین ارتباط برقرار می‌کنند، سبب ایجاد جریان‌های الکتریکی می‌شود که می‌توانند به زمین برسند و به شبکه‌های برق آسیب برسانند. در عین حال، شراره‌های خورشیدی ارتباطات رادیویی را مختل می‌کنند و باعث مسمومیت پرتویی فضانوردان در فضا که توسط میدان مغناطیسی سیاره محافظت نشده‌اند، می‌شود.

پیش‌بینی چنین حوادثی پژوهشگران را نیازمند اطلاعات بیشتر در مورد خورشید می‌سازد.

"اریک کریستین" (Eric Christian) محقق مربوطه این کاوشگر و فیزیکدان مرکز پروازهای فضایی گودارد گفت: این‌ها پرسش‌هایی است که ما در حال تلاش برای پاسخ دادن به آنها از فاصله 149 میلیون کیلومتری هستیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، شایان ذکر است که ناسا در اقدامی جالب از همه مردم دنیا دعوت به عمل آورده تا در صورت تمایل نام خود را در سایت ناسا ثبت کنند تا روی ریزتراشه‌ای که روی کاوشگر "پارکر" تعبیه خواهد شد، ریخته شود.

شما می‌توانید با استفاده از لینک زیر عملیات ثبت‌نام خود را انجام دهید.
http://parkersolarprobe.jhuapl.edu/The-Mission/Name-to-Sun/


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین