کد خبر: ۵۱۳۶۸۳
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸

موفق‌ترین کشورها در اصلاح سیستم مالیاتی

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود از اصلاحات مالیاتی گرجستان تمجید کرده و آن را نمونه‌ای موفق برای سایر کشورها دانسته است.
آفتاب‌‌نیوز :
 این گزارش، اصلاحات مالیاتی در بازارهای نوظهور و کم درآمد را در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ در نظر گرفته است. در فهرست صندوق بین‌المللی پول، پنج کشور گرجستان، کامبوج، گینه، لیبریا و اوکراین موفق شده‌اند که بیشترین افزایش در درآمدهای مالیاتی خود را پس از انجام اصلاحات مربوطه به دست آورند.

برناردین آکیتوبی- نویسنده گزارش صندوق بین‌المللی پول - گفت: ما روی گرجستان تمرکز کرده و کارهای انجام شده در این کشور را تجزیه و تحلیل کردیم و استراتژی‌های این کشور را که کشورهای دیگر نیز باید به آن‌ها توجه کنند استخراج کرده‌ایم. وی اصلاحات مالیاتی سال ۲۰۰۴ گرجستان را از دلایل اصلی این ارزش‌آفرینی از طریق تسهیل سیستم مالیاتی و برداشتن نرخ های مالیاتی پایین می‌داند.

این گزارش به بهبود توان این کشور در تحرک بخشیدن به درآمدها در بازه زمانی مورد مطالعه اشاره می‌کند. برای مثال کاهش مالیات تامین اجتماعی از ۳۳ درصد به ۲۰ درصد و در نهایت برداشته شدن آن. با این حال برخی نرخ‌های مالیاتی پس از اصلاحات روندی افزایشی را تجربه کردند. مثلا مالیات بر درآمد شخصی که بین ۱۲ تا ۲۰ درصد متغیر بود، درنهایت در سطح ۲۰ درصد تثبیت شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از جورجیا تودی،نرخ مالیات شرکت‌ها در این کشور ۱۵ درصد است اما مالیات بر ارزش افزوده از ۲۰ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته است. علی رغم کاهش در نرخ مالیات‌ها، دلیل افزایش درآمد مالیاتی استقرار پایگاه مالیاتی وسیع‌تر و قوانین سخت‌گیرانه‌تر و منطبق با جامعه گرجستان بوده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین