کد خبر: ۵۱۳۷۳۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۵

صدای ترقه و کم شنوایی دائمی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عوارض جبران ناپذیر صدای موج انفجار بر گوش اشاره کرد و گفت: انفجارهای با صدای بلند می تواند کم شنوایی دائم در افراد ایجاد کند.
آفتاب‌‌نیوز :
ترقه بازی و انفجار بمب های دست ساز و نظایر آن در مراسم چهارشنبه‌ پایان سال، هر ساله موجب صدماتی به برخی افراد می شود؛ از جمله این صدمات سوختگی، آسیب به بعضی اعضای بدن به خصوص صورت، چشم و گوش است که می تواند جبران ناپذیر باشد.

آسیب های صوتی و ناشنوایی اعم از موقت یا دائم یا وزوز گوش از جمله صدمات مواجهه حلزون گوش داخلی با صداهای انفجار در مراسم چهارشنبه آخر سال است که این مراسم را تلخ می کند.
بلندی صدا (شدت صدا) براساس واحدی به نام دسی‌بل (db) اندازه‌گیری می‌ شود و این شاخص برای به دست‌ آوردن قدرت آسیب ‌رسانی یک صدا به گوش به کار می‌رود.

شدت صدای بین 70 تا 90 'دسی بل' حداکثر آستانه مناسب شنوایی اعلام شده و اگر از این شدت بالاتر باشد، می تواند به گوش آسیب جدی برساند.

دکتر پدرام برقعی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در این مورد توضیح داد: پرده صماخ و لاله گوش از جمله اجزای این عضو بدن هستند که در اثر موج انفجار در معرض آسیب جدی قرار دارند.

متخصص گوش، حلق و بینی ادامه داد: اگر شدت صدای ناشی از انفجار ترقه یا بمب کم باشد و مدت آن کوتاه باشد، با آزاد شدن رادیکال های آزاد می تواند آسیب موقت به گوش برساند، اما اگر شدت صدا خیلی زیاد بوده و شخص مستعد باشد، آسیب ماندگارتری به گوش می رسد.

برقعی با اشاره به اینکه هر ساله تعداد قابل توجه افراد شرکت کننده در مراسم چهارشنبه پایان سال با آسیب گوش روبرو می شوند، به مردم توصیه کرد که از انفجار ترقه و بمب های که ایجاد سروصدای بلند می کند به شدت خودداری کنند.

برقعی با اشاره به اینکه سروصداهای بلند یک عامل آسیب رسان به گوش است، گفت: دومین عامل آسیب رسان به گوش مدت زمان تماس با صداهای بلند است. این اتفاق عمدتا در مورد محیط های کاری پرسروصدا روی می دهد که صداهای بلند طولانی مدت وجود دارد و عوارض نامطلوب بر گوش می گذارند.

متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به اینکه هرچه صدا بلندتر و زمان آن طولانی تر باشد، آسیب به گوش بیشتر است، گفت: هرچه صدا به افراد نزدیک تر بوده و شدت صدا بلند تر باشد فرد مستعد آسیب بیشتری می شود.

** افراد سالخورده مستعد آسیب جدی تری به گوش هستند.

وی با بیان اینکه هرچه سن بالاتر می رود آسیب به گوش براثر سروصدای بلند بیشتر می شود ، گفت: سالخوردگان نسبت به جوانان بسیار مستعد تر به آسیب جدی و‌ غیرقابل برگشت به گوش هستند.

برقعی به این افراد توصیه کرد که در مراسم چهارشنبه پایان سال، بیشتر مراقب خود باشند تا دچار مشکلات این عضو بدن نشوند.

وی با اشاره به اینکه موضوع ارث در آسیب رسیده به گوش نقش دارد، افزود: برخی افراد به صورت ژنتیکی مستعد آسیب به گوش هستند، این افراد حتی براثر انفجار های خفیف تر هم در معرض خطر جدی بوده و حتی کم شنوایی دائم برای آنان به وجود می آید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر صداهایی مانند انفجار، مکرر و پیایی باشد و گوش زمان لازم برای ترمیم آسیب ازصداهای قبلی را نداشته باشد، دراین عضو بدن آسیب های برگشت ناپذیر ایجاد می شود.

وی افزود: آمادگی حلزون گوش افراد مختلف در مواجهه با صدای بلند تا حدی با هم متفاوت است و این موضوع باعث می شود بعضی افراد مستعد تر به آسیب های طرف به گوش باشند.

برقعی افزود: درصورتیکه شخصی در مواجهه با صدای بلندانفجار قرارگرفت واحساس کم شنوایی یا وزوز در گوش داشت، باید سریع تر به پزشک مراجعه کند تا شاید بتوان از شدت و طولانی شدن عوارض کاست.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین