کد خبر: ۵۱۳۷۵۴
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۵

واکنش مسکو به اظهارات نخست‌وزیر انگلیس درباره جاسوس روس

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهارات نخست‌وزیر انگلیس در خصوص دست داشتن مسکو در مسموم کردن جاسوس روس را «نمایش سیرک» خواند.
آفتاب‌‌نیوز :
 ماریا زاخارووا، سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه اظهار کرد، اظهارات ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس کمپین اطلاعات سیاسی دیگری بر پایه رویکردهای تحریک‌آمیز است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت، باری دیگر یک نمایش سیرک در پارلمان انگلیس به راه افتاد.

وی افزود: انگلیس به جای داستان‌پردازی‌های جدید چگونگی پایان پرونده لیتویننکو را افشا کند.

ترزا می پیش‌تر گفت، سم اعصابی که در حمله به یک جاسوس سابق روسیه و دخترش استفاده شده، از نوع جنگی بوده و از جمله عوامل اعصاب است که در کشور روسیه تولید می‌شود.

وی افزود، دولت انگلیس به این نتیجه رسیده که «به احتمال زیاد» روسیه مسئول حمله به سرگئی اسکریپال، جاسوس روس و دخترش یولیا در روز ۴ مارس در شهر سالزبری است.

نخست‌وزیر انگلیس گفت که سفیر روسیه در لندن احضار شده تا از او سوال شود که آیا این حمله اقدامی مستقیم از سوی دولت روسیه بوده یا این که روسیه کنترل خود بر ذخیره سم اعصاب در این کشور را از دست داده است.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس از سفیر روسیه خواسته است که دولت این کشور به سرعت و به صورت تمام و کمال"درباره «برنامه گاز اعصاب نوویچوک روسیه» به سازمان پیشگیری از تسلیحات شیمیایی توضیح دهد.

به گفته ترزا می، انگلیس تا پایان روز سه‌شنبه به روسیه فرصت داده تا به خواسته‌ها و سوالات انگلیس پاسخ دهد در غیر این صورت این موضوع «اعمال زور غیرقانونی دولت روسیه علیه انگلیس» تلقی خواهد شد.

سرگئی اسکریپال، سرهنگ بازنشسته اطلاعات ارتش روسیه است. او در سال ۲۰۰۶ به جرم جاسوسی برای انگلیس به ۱۳ سال زندان محکوم شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز،او متهم بود که هویت تعدادی از ماموران مخفی روسیه در اروپا را به سازمان اطلاعات مخفی انگلیس (ام‌آی‌۶) داده است.

او در سال ۲۰۱۰ بعد از مبادله جاسوس با انگلیس، وارد این کشور شد و از آن زمان در شهر کوچک سالزبری زندگی می‌کرد.

او یک‌شنبه گذشته بعد از اینکه به همراه دخترش از خانه بیرون رفته و در رستورانی غذا خورده بودند، در حالی که روی نیمکتی در کنار خیابان نشسته بودند، از هوش رفتند.

بنا بر آخرین گزارش‌ها حال هر دو وخیم است. پلیسی که اولین کسی بود که بالای سر آن‌ها رسیده بود، نیز در بیمارستان بستری و وضعیت او ثابت گزارش شده است.

پس از تحقیقات اولیه، اعلام شد، نوعی سم اعصاب عامل مسمومیت آنها بوده اما نوع سم اعصاب اعلام نشد.

تحقیقات تخصصی نشان داد که مدت دوام این سم بیشتر از آن بوده که ابتدا تصور می‌شد به همین دلیل دامنه تحقیقات گسترش یافت.

با اینکه دولت انگلیس با احتیاط با اینکه عامل این حمله چه کسی می‌تواند باشد، برخورد کرد اما بوریس جانسون روز بعد از حمله در پارلمان از دولت روسیه به عنوان مسئول احتمالی نام برد.

معروف‌ترین مورد مشابه در سال‌های اخیر الکساندر لیتویننکو، جاسوس روس بود که با پولونیوم ۲۱۰ در رستورانی در لندن مسموم شد و بعد از چند روز در بیمارستان درگذشت. انگلیس در نهایت نتوانست دو نفری را که احتمال می‌رفت حمله را انجام داده باشند، به دادگاه بکشاند و به جای آن چند دیپلمات روس اخراج شدند.

حمله به سرگی اسکریپال و دخترش باعث انتقاد شدید از دولت انگلیس شد. ایوت کوپر، نماینده پارلمان انگلیس در نامه‌ای به وزیر کشور خواست تا بررسی مجدد ۱۴ پرونده دیگر آغاز شود. به نوشته کوپر، در یک دهه گذشته ۱۴ مورد مرگ شهروندان روس در انگلیس اتفاق افتاده که پلیس آنها را مشکوک نمی‌دانسته اما گزارش شده که منابع اطلاعاتی آمریکا آنها را احتمالا کار افراد مرتبط با دولت روسیه دانسته بودند.

کارشناسان معتقدند که کمتر از ده روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری روسیه که به احتمال زیاد به انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین منتهی خواهد شد، چنین حمله صریحی به دولت روسیه نتیجه‌ای جز وخامت رابطه انگلیس و روسیه نخواهد داشت.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین